Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ammatti, joka ei vaadi pitkää koulutusta, työllistää nykypäivänä varmasti?

01.02.2025 |

Tuntuu, että nykypäivänä edes niille ammatille, joissa on yleensä ollut pulaa, ei enää ole töitä mitenkään itsestäänselvästi. Esimerkiksi olen kuullut, että lähihoitajia, sairaanhoitajia ja IT-alan insinöörejä on työttömänä. Toki vaikka lääkäreistä on pulaa, mutta siihen koulutukseen on tosi vaikeaa päästä ja se kestää 7 vuotta, joten ei sitä voi realistisesti suositella kaikille. 

Mikä olisi nykypäivänä sellainen ammatti, johon opiskelu kestää Max 2-3,5 vuotta ja jonka jälkeen työllistyminen olisi lähes 100% varmaan ihan kaikkialla Suomessa?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynninohjaaja. Alle 2v. koulutus.

Palkka n. 2000€/kk, työaika loistava, open sijaisuuksilla tienaa hyvin. Teen itse usein erityisopettajan sijaisuuksia, n. 30€/h.

Työ on joskus henkisesti raskasta, kokopäivätyönä en enää jaksaisi tehdä. Työ sopii sellaiselle, joka osaa paljon kaikkea (matikkaa, kieliä, taideaineita...) ja haluaa aidosti auttaa hyvin erilaisiakin lapsia ja nuoria.

Pidän työstäni! 

Vierailija
42/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksinkuljettajaksi pääsee nopesti ja töitäkin on. Jopa täällä maalla.

Taksinkuljettajia on jo aivan liikaa,ei sillä elä.

Elää, mutta ei rikastu.

T. Taksikuski

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-avustaja

Vierailija
44/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin oli terveydenhuollon sihteeri (alle vuoden opinnot) mutta nykyään yhdellä jos toisella hyvinvointialueella pukkaa yt-neuvotteluja päälle että eipä sitä enää tiedä...

Täh??? Koulutus kyllä kestää peruskoulupohjalla 3 vuotta ja lukio tms pohjalla 2 vuotta. Ovat lähihoitajia, jotka ovat "etikoistuneet" osastosihteereiksi.

Vierailija
45/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos panostat opiskeluun etkä viivyttele valmistumista (niin kuin minä), niin oikis. Selviää tiukalla opiskelulla 3 vuodessa.

Itsellä meni 6 vuotta, sillä isä antoi opiskelijalle kuukausirahaa ja tiesin, että kun paperit ulkona, niin kuukausiraha loppuu... 

asianajaja

Vierailija
46/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanginvartija 

Vierailija
47/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin oli terveydenhuollon sihteeri (alle vuoden opinnot) mutta nykyään yhdellä jos toisella hyvinvointialueella pukkaa yt-neuvotteluja päälle että eipä sitä enää tiedä...

Täh??? Koulutus kyllä kestää peruskoulupohjalla 3 vuotta ja lukio tms pohjalla 2 vuotta. Ovat lähihoitajia, jotka ovat "etikoistuneet" osastosihteereiksi.

OsastoNsihteerin töitä tehdään monenlaisilla koulutustaustoilla ja jopa ilman mitään aiempaa tutkintoa. Tosiaan ei kannata enää alalle hakeutua, koska työtä on tarjolla vähemmän esim. puheentunnistuksen käyttöönoton myötä.

Vierailija
48/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajista on työttöminä oikeastaan vain työkyvyttömät ja sellaiset, jotka eivät halua töitä hoitoalalta. 

Vierailija
49/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaaja

Vierailija
50/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos panostat opiskeluun etkä viivyttele valmistumista (niin kuin minä), niin oikis. Selviää tiukalla opiskelulla 3 vuodessa.

Itsellä meni 6 vuotta, sillä isä antoi opiskelijalle kuukausirahaa ja tiesin, että kun paperit ulkona, niin kuukausiraha loppuu... 

asianajaja

Ei ole lyhyt koulutus eikä varma työpaikka. Juristien työttömyys on kasvussa.

Vierailija
51/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojilla riittää töitä! 

Vierailija
52/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taksinkuljettajaksi pääsee nopesti ja töitäkin on. Jopa täällä maalla.

Miten?

Vierailija
53/53 |
01.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisille avustajille näyttää olevan aika paljon töitä tarjolla. Kannattaa googlettaa firmat, jotka näitä palveluja tarjoavat ja katsoa heidän sivuiltaan tai vaikka soittaa suoraan sinne. Nykyään ei enää ole paljoa sitä, että itse avustettava laittaisi työkkärin sivuille (tai mikä nykyään onkaan) ilmoituksen avoimesta paikasta.

Työ itsessään voi sitten olla vaikka mitä. Riippuu niin paljon avustettavasta. Minulla on lähes pelkkää perushoitoa mutta asiakas on tosi mukava (aina ei ole näin) ja työajat todella joustavat. Jotkut taas käyvät paljon kodin ulkopuolella harrastuksissa, kaupassa, teatterissa (avustajan ei tietenkään tarvi maksaa itse itseään). Voi olla yhden henkilön avustaja täysiaikaisesti joka päivä tai sitten käydä useamman luona. Koulutusta ei tarvi mutta palkkakaan ei ole kovin hyvä. Mutta suosittelen harkitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan