Montako yötä voi mielestänne lapsen kaveri olla yökylässä?
Mitä mieltä olette? Kuinka moneksi yöksi on ok mielestänne ala-asteikäisen lapsen mennä kaverille yökylään?
Meidän lapsi oli lähdössä neljäksi päiväksi yöksi kaverilleen. Tämä oli kuulemma ok kaverin perheelle (aikuiset emme ole puhuneet keskenämme).
Minusta tämä oli ihan liian pitkä aika. En ole millään tavoin uskonnollinen eikä meillä mitenkään vietetä pääsiäistä!
Mutta mielestäni 4 päivää pyhät mukaan lukien on liikaa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
On liian pitkä aika. Lapsi menee niin pitkäksi aikaa kuin päästät, ei se ole ilmoitusluontoinen asia.
Yksi yö on sopiva.
Tässä ongelmana oli se, että virallinen huoltaja olisi päästänyt olemaan 4 päivää. Minä vain "äitipuolena" käskin tulemaan kotiin aikaisemmin.
Minun mielestäni lapset eivät ole yökylässä neljää päivää. Kyse ei ole turvallisuudesta tai luottamuksesta tms. vaan siitä että se on epäkohteliasta ja kuormittavaa.
AP
Jospa teidän perheessä on alkoholiongelmaa, lasten hylkäämistä tai huolenpidossa ongelmia? Tällöin on ihan ok että lapsi pääsee parempaan ympäristöön edes neljäksi yöksi.
tai sitten siellä toisessa perheessä odottaa pedofiili joka on mielissään pitkästä vierailusta.
Millaisia vanhempia oikein olette että päästätte alaikäisen lapsen toiseen paikkaan yökylään kun onhan se Petteri meidän lapsen luokalla mutta ei me vanhemmat olla koskaan juteltu keskenämme?
Minä päästän lapsen yökylään vain niiden henkilöiden luo, jotka tunnen oikeasti. Jos lapsi haluaa yökylään jonkun toisen lapsen kanssa, niin silloin ovat tervetulleita meille.
En päästä lapsiani yökylään ollenkaan, vaikka kuinka tuntisin vanhemmatkin. Emme koskaan tiedä kumminkaan ihmisistä ja varsinkaan keitä muita kylässä on.
Viimepäivinä esillä ollut Koskikin julkaisi FB palstallaan ihan vaan neulomuksiaan.
Meillä ei kysytä äitipuolen mielipidettä, sillä ei ole mitään merkitystä.
Eniten tässä ihmetyttää "aikuiset eivät ole keskustelleet keskenään". Jos kyse ala-asteikäisistä, niin aika välinpitämätöntä touhua.
Se on tarjoavalle perheelle kuormittavaa ja laukaisee stressireaktioita pahimmillaan, kiristää ilmapiiriä.
Ei tietoa mitä tehdää, saunotaan? Miten? Mitä ohjelmia tai sisältöä katsotaan? Millaisia vieraita? Mitä käytetään? Alkoholia, muita aineita jne koskaan ei tiedä?
Ei ei.
Tapauskohtainen juttu. Jos sukulaisissa ollessaan 4 päivää on ok. On se myös kaverilla. Mut yleensä vanhemmat keskustelevat keskenään. Jokainen lapsen yökyläily oli se sitten yhden yön tai 4. On mahdollista keskeyttää.
Meillä joskus lasten riitautuessa naapurin lapsi meni kotiinsa yöksi. Oli tappelevainen kaveri. Yökylästelytkin väheni sen vuoksi.
Onkohan siellä vanhemmat kotona ollenkaan? Tai vanhemmat ovat kännissä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän yhtään on hoitovastuussa lapsesta, kysytään.
Ja tuossahan ilmeisesti se virallinen holhooja on ihan pihalla. Laittamassa lasta lähes viikoksi tuntemattomien ihmisten luo.
Itse kerran kielsin lapseni yökyläilyn ex-naapurin luo, koska kaverin isoveli oli väkivaltainen tyyppi. Lapsilla oli epäilemättä paha mieli hetken - ja minä tarinan pahis myös sen rouvan näkökulmasta - mutta oman lapsen turvallisuus oli se tärkein asia.
4 yötä on hyvä. Sopiva aika rännittää. Ei meinaa vanhempana jaksaa pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän yhtään on hoitovastuussa lapsesta, kysytään.
Ja tuossahan ilmeisesti se virallinen holhooja on ihan pihalla. Laittamassa lasta lähes viikoksi tuntemattomien ihmisten luo.
Itse kerran kielsin lapseni yökyläilyn ex-naapurin luo, koska kaverin isoveli oli väkivaltainen tyyppi. Lapsilla oli epäilemättä paha mieli hetken - ja minä tarinan pahis myös sen rouvan näkökulmasta - mutta oman lapsen turvallisuus oli se tärkein asia.
Mielenkiintoinen tulkinta lapsen huoltajuudesta. Äitipuoli ei ole juridisesti hoitovastuussa ellei oikeus ole hänelle huoltajuutta antanut ja tämä on hyvin harvinaista.
Mun serkun lapsella oli aikoinaan samanikäinen kaveri, jolla oli alkoholistivanhemmat ja he mielellään laittoivat lapsensa vaikka joka viikonloppu tämän serkkuni luokse yökylään pe-illasta su-iltaan. Joskus se tyttö oli heillä kolmekin viikonloppua putkeen kylässä. Sitten heidän piti alkaa valehdella näille vanhemmille, että he mukamas ovat matkoilla viikonloppuna eivätkä siksi voi ottaa lasta yökylään.
Kannattaa soittaa vanhemmille onko tästä sovittu vai meneekö lapsi tapaamaan 45 vuotiasta miestä, jonka tapasi netissä?
Kolme nyt jo teini-ikäistä lasta ja kokemusta kymmenistä yökyläilyistä puolin ja toisin.
Kyllä se on ollut kirjoittamaton sääntö, että yökyläily tarkoittaa yhtä yötä, jos ollaan samassa kaupungissa. Mökkireissut ovat voineet olla pari yötä, jos mökki on vähän kauempana.
Meillä oli aikoinaan yksi lapsi pitkiäkin aikoja yökylässä. Ei meitä haitannut. Siinä meni muiden lapsien joukossa. Meillä useampi lapsi.
Syy löytyi tämän lapsen kotoa. Yh äiti väsynyt ja taisi joskus haluta viiniäkin maistella.
Jos olisi meidän elämää haitannut, olisimme kieltäytyneet. Mutta kun kaikki lapsemme tykkäsivät tästä kaverista, niin sai olla pitempiäkin aikoja meillä
Kyllähän tuollainen pitää varmistaa vanhemmilta. Varsinkin, jos ei heitä tunne ollenkaan. Ja 4 yötä todellakin liikaa, ellei sitten pyydetä mukaan johonkin mökille tms. Mutta siitäkin sovitaan vanhempien kesken.
Meillä poika lähti 10 vuotiaana kaveriperheen kanssa kahdeksi viikoksi usaan. Ei ollut yhden yön reissu. Toki jos on lähellä yötä niin yksi riittää, mutta jos menevät kauemmas esim mökille niin sitten vähän pidempään
No siis itse olin kesällä useamman yön tai kaverini meillä useamman yön, mutta nykyään n. 35 vuotta myöhemmin maailma on ihan erilainen paikka. Kouluvuoden aikana en kyllä omaa lasta pääsääntöisesti päästänyt kuin yhdeksi, korkeintaan 2 yöksi. Eikä meillä oltu kuin yö tai kaksi viikonloppuna. Silloinkin asian sopi vanhemmat, ei lapset keskenään. Kerran muistan, että yksi lapsen kaveri oli meillä sunnuntain kokonaan ennalta sopimatta, kun vanhempansa olivat "kipeinä". Myöhemmin äitinsä pyysi anteeksi, että näin kävi.
On liian pitkä aika. Lapsi menee niin pitkäksi aikaa kuin päästät, ei se ole ilmoitusluontoinen asia.
Yksi yö on sopiva.