Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä luulet huomaako vieraat jos laskiaispullassa on kasvirasvavaahtoa eikä kermaa?

Vierailija
31.01.2025 |

Koostumus on sama ja ulkonäkö sama. Makukin on mielestäni sama, mutta olenko luotettava arvioimaan? Olen vegaani itse.

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että joillakin ihmisillä on jotenkin heikentynyt makuaisti. Itsellä maku- ja hajuaisti ovat hyvin herkkiä. En voi siksi syödä mitään pitkälle prosessoitua, keinotekoista elintarviketta.

Vierailija
142/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo vegaaninen kermavaahto samaa tavaraa kuin kasvisrasvakreemi, jota ainakin 90-luvulla käytettiin kakun päällä? Ei kotona, mutta jos konditoriasta tilasi kakun, siinä saattoi olla tuota päällä.

Kun olin vegaani, niin minulle tilattiin yksiin juhliin pitopalvelusta "maidoton ja munaton kasvisvoileipäkakku". Pitopalvelukokki oli parahtanut, että "no mitä siihen voi sitten enää laittaa?" Oli sitten laittanut keitettyä porkkanaa ja suolakurkkua. Päällä oli jotain "liisteriä", ehkä vehnäjauhosta ja vedestä tehtyä? Vuosi oli 2012, mutta jo tuolloin oli kaupoissa kyllä vegaanisia tuorejuustoja, majoneeseja ym. joita kakkuun olisi voinut laittaa. Ammattilaisen ammattitaidon puute erityisruokavalioiden suhteen jaksaa hämmästyttää. Itse tein kotona tosi hyviä vegaanisia voileipäkakkuja jo tuohon aikaan, täytteenä mm. hummusta, Tartex-tahnaa, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja, vegaanista tzatzikia, vegaanista "salamia" tai "kinkkua" jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaisin ja tunkisin kyseisen feikkipullan tarjoajan perseeseen.

Vierailija
144/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tässä vegaanisessa laskiaispullassa täyte on KREEMIÄ, ei KASVIPERÄISTÄ VISPIKERMAA:

https://www.k-ruoka.fi/haku?q=trube%20laski&tuote=trube-laskiaispulla-2…

Kreemi on eri makuista eikä ole tarkoitettu kermavaahdon korvikkeeksi, kuten kasviperäinen vispikerma. Trubella ei ilmeisesti kasviperäisistä vispikermoista ole kuultu, kun on työnnetty kreemiä noihin.

kasviperäisistä KERMOISTA ei ole kukaan rehellinen kuullut koskaan. jos väittää sellaista olevan VALEHTELEE.

Sun yleissivistys ja ruokakulttuurien tuntemus on niin kehnoa, ettet ole ikinä kookoskermasta kuullut? Ja sitten kuvittelet vielä, että kaikki muutkin on yhtä tietämättömiä 😃. Suosittelen ottamaan nyt sanakirjan käteen ja korjaamaan tämän tietämättömyyden. 

Vierailija
145/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi tässä vegaanisessa laskiaispullassa täyte on KREEMIÄ, ei KASVIPERÄISTÄ VISPIKERMAA:

Kreemi on eri makuista eikä ole tarkoitettu kermavaahdon korvikkeeksi, kuten kasviperäinen vispikerma. Trubella ei ilmeisesti kasviperäisistä vispikermoista ole kuultu, kun on työnnetty kreemiä noihin.

kasviperäisistä KERMOISTA ei ole kukaan rehellinen kuullut koskaan. jos väittää sellaista olevan VALEHTELEE.

Sun yleissivistys ja ruokakulttuurien tuntemus on niin kehnoa, ettet ole ikinä kookoskermasta kuullut? Ja sitten kuvittelet vielä, että kaikki muutkin on yhtä tietämättömiä 😃. Suosittelen ottamaan nyt sanakirjan käteen ja korjaamaan tämän tietämättömyyden. 

&

Pilkunn##sija :)

Vierailija
146/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä on kasvisrasvavaahto?

Esimerkiksi kaurakermasta tehtyä.

Vierailija
147/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun yleissivistys ja ruokakulttuurien tuntemus on niin kehnoa, ettet ole ikinä kookoskermasta kuullut? Ja sitten kuvittelet vielä, että kaikki muutkin on yhtä tietämättömiä 😃. Suosittelen ottamaan nyt sanakirjan käteen ja korja

Pilkunn##sija :)

Miten on pilkunnussintaa korjata niin räikeän virheellinen väite? Onks tää nyt tätä faktojen jälkeistä aikaa 🤔. 

Vierailija
148/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni maku ei ole sama. Ekan kerran jotain soijatuotetta maistaessani maku oli mielestäni kamala. Voin kuvitella, että moni sekasyöjä maistaa sen saman kamaluuden ensimmäisiä kertoja vegetuotteita syödessään. Nykyään omasta mielestäni vegaaniset soijakermat ainakin on tosi raikkaita, mutta ne on paljon löysempiä kuin maitorasvakerma. Jotkut erittäin rasvaiset kaurakermavaahdot on rakenteeltaan lähempänä eläinperäistä, mutta mielestäni niiden maku on liian rasvainen.

Olen myös huomannut jo aiemmin kommentoidun, että nykyään kun en kovin paljon syö eläinperäisiä tuotteita, niin niissä todellakin maistuu se eläinperäisyys. Ennen mielestäni maitomansikkajäätelö tai maitosuklaa maistui mansikalta ja suklaalta, nykyään se maidon tunkkaisuus peittää muita makuja alleen. Tottumuksesta on pitkälti kyse. Uskon, että joku soijan maku on tottumattomalle yhtä läpitunkeva ja yököttävä. Toisaalta itsekin varmaan tottuisin maidon makuun jos sitä alkaisin taas käyttämään.

Makumieltymyksissä on pitkälti kyse vaan tottumuksesta, eikä ne ole mitään absoluuttisia totuuksia. Sekasyöjät kehuu tarkkaa makuaistiaan, mutta jää niilläkin jotain maistamatta. Mulla meinasi tulla oksennus pitkään aikaan lihaa syödessäni, kun muut kehui ruokaa maasta taivaisiin. Itse maistoin pelkkää kalmaa, maku oli sama minkä voisin kuvitella tulevan jostain viikon kotonaan mädäntyneestä ihmisen ruumiista. Muut ei varmaan maistanut sitä kalmaa ollenkaan.

Vierailija
149/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tietenkin on ok tarjota ihmisille syötävää niin ettei ne tiedä mitä syö ja että luulevat syövänsä jotain muuta? 

Eiku hetkinen... mietipä vähän. 

Vierailija
150/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot vegaani, niin toki tarjoat mitä itsekin syöt. Oletus on, että vegaanit ei syö eläinperäisiä juttuja, mutta eläinperäisten syöjät syö myös vegaanisia. 

Allergiat jne. ruuansulatusongelmat sitten erikseen. 

Vierailija
151/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät huomaa, ainakaan nämä vinkuvat perkeleet tällä alustalla. Ne syö vaikka paneroidun tiskirätin Wieninleikkeenä, kunhan on oikeat mausteet ja lisukkeena ranuja (kasviksia). Eikä niitä haittaa juoda vegaanijuomaa (olut, kolajuomat), kunhan niille ei muistuta, että tässä ei nyt sitten ole ollenkaan tapettua eläintä seassa.

Vierailija
152/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa. 

Vierailija
153/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo vegaaninen kermavaahto samaa tavaraa kuin kasvisrasvakreemi, jota ainakin 90-luvulla käytettiin kakun päällä? Ei kotona, mutta jos konditoriasta tilasi kakun, siinä saattoi olla tuota päällä.

Kun olin vegaani, niin minulle tilattiin yksiin juhliin pitopalvelusta "maidoton ja munaton kasvisvoileipäkakku". Pitopalvelukokki oli parahtanut, että "no mitä siihen voi sitten enää laittaa?" Oli sitten laittanut keitettyä porkkanaa ja suolakurkkua. Päällä oli jotain "liisteriä", ehkä vehnäjauhosta ja vedestä tehtyä? Vuosi oli 2012, mutta jo tuolloin oli kaupoissa kyllä vegaanisia tuorejuustoja, majoneeseja ym. joita kakkuun olisi voinut laittaa. Ammattilaisen ammattitaidon puute erityisruokavalioiden suhteen jaksaa hämmästyttää. Itse tein kotona tosi hyviä vegaanisia voileipäkakkuja jo tuohon aikaan, täytteenä mm. hummusta, Tartex-tahnaa, aurinkokuivattua toma

Pitopalvelun pyörittäjällä ei välttämättä ole minkäänlaista ammattipätevyyttä leipomiseen eikä ruuanlaittoon. Niinpä junttihenkilö voi hyvinkin kuvitella esim. että kana kelpaa vegaanille, ettei kala ole eläinperäinen jne. Eikä ne tiedä, mitä on gluteeni ja miten se kirjoitetaan.

Kakun voi päällystää vegemajoneesilla tai kasvistahnalla. Ei ole ongelma, jos yhtään on aivokapasiteettia. Mutta ei näillä yrittäjillä aina ole.

Vierailija
154/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot vegaani, niin toki tarjoat mitä itsekin syöt. Oletus on, että vegaanit ei syö eläinperäisiä juttuja, mutta eläinperäisten syöjät syö myös vegaanisia. 

Allergiat jne. ruuansulatusongelmat sitten erikseen. 

Ei pidä olettaa.

Vierailija
155/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaahan sen varsin pian kun menee vatsa sekaisin.

Varaa vessaasi paljon paperia ja saippuaa vieraita varten.

Vierailija
156/164 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurasta ei kyllä saa kermaa mitenkään päin vaikka kuinka kirnuaisi.

Vierailija
157/164 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitään hyvänmakuista löytänyt noista vaihtoehdoista mikä olisi lähelläkään oikeaa kermavaahtoa, kaikissa hirveä jälkimaku. Moni suosii president kermavaahtoa esim. kokeista, mutta tykkäsin siitä vielä vähemmän kuin noista muista. Laittaisin kyllä erikseen ne hillot, mantelimassan ja kerman tarjolle niin saavat itse tehdä.

Vierailija
158/164 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitäkin vaahtoja on monenlaisia. Vielä ei ole Suomessa hyvänmakuista tullut vastaan. Suurin ongelma se öljyisyys. Joskus kyllä olen kahvilasta saanut ihan hyviäkin vegepullia, mutta niissä se vaahto oli kai tehty kikherneiden liemestä? Kysyin ihan. Mutta ei siis ollut mitään kerman korviketta. 

Vierailija
159/164 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan vegaanina laskiaispullaan vegaanisen vaahdon sijaan pehmeäksi sulatettua vegaanista vaniljajäätelöä. Paljon parempaa.

Se vain ei sitten ole laskiaispulla enää. 

Vierailija
160/164 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaurasta ei kyllä saa kermaa mitenkään päin vaikka kuinka kirnuaisi.

Eipä niin. Vegaaneilla on kumma hinku käyttää vakiintuneita nimityksiä omille jutuilleen, jotka eivät sitä alkuperäistä nimitystä mitenkään vastaa.

Kaura on kauraa ja kerma on kermaa. Molemmilla on hyviä käyttötapoja. Kaurasta saa esimerkiksi hyvää kaurapuuroa (maitoon tehtynä tietysti) ja kerma sopii monellakin tapaa ruoanlaittoon.

Mutta kaurasta ei saa kermaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi