Miten voi olla mahdollista että joillakin keski-ikäisillä ei ole yhtään omaisuutta?
Itse olen vasta 33 vuotias, minulla on sijoitussalkku joka on noin 100 000e, pian velaton asunto jonka arvo on 200 000e, velaton auto ja vähän sukan varressa on myös rahaa. Miten siis voi olla mahdollista että jotkut keski-ikäiset ei ole kerryttäny itselleen yhtään varallisuutta? Jotkut asuu vuokralla eikä ne omista edes henkilöautoa.
Minne te laitatte rahanne?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Verohallinto jakaa potkuja ja palkkaa väkeä yhtä aikaa."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010784667.html
Ottavat myös määräaikaisia tekemisiä.
Ja noi irtisanomiset tuli ennenkuin potkulaki edes tule voimaan.
Potkulaki tulee keväällä vasta voimaan.
Potkulakihullu on muuten malliesimerkki tämmösestä keski-ikäsestä jolla ei oo mitään omaisuutta.
Minä saankin perintöä. Olen saanutkin jo.
Ja puoliso on ainoa lapsi ja perii asunnon ja mökin.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
"Eläkeläiset omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta minua säälittää tuollainen elämän pönkittäminen ja mammonan palvonta. Viimeistään 70v päästä olet mullan alla, etkä ole saanut otettua mitään mukaasi tuonpuoleiseen.
Anna kun veikkaan: olet itse pienituloinen, ei säästöjä, ei perintöä. Menikö oikein?
Noi eläkeläiseten kesämökit ja asunnot menevät niiden lapsille perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin tottakai. Mihin niiden sitten pitäisi mennä tai kenelle päätyä?
Osa kuvittelee, että työttömät kuuluvat johonkin sossupummi sukuun.
🤣🤣🤣🤣🤣
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön tilastoissa.
Ei pitkäaikaistyötön tarkoita, että työtön olisi ollut 20 vuotta vaan kotona.
Mitä te oikein luulette, että työkkärin virkailijat tekevät, istuvat ja juovat kahvia vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tottakai. Mihin niiden sitten pitäisi mennä tai kenelle päätyä?
No, tottakai. Ja moni työtönkin perii.
Ei ole erikseen mitään sossupummi sukuja missä ollaan työttömänä sukupolvesta toiseen.
Teidän vanhemmatko tollasta skeidaa on teille syöttänyt?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein luulette, että työkkärin virkailijat tekevät, istuvat ja juovat kahvia vai?
Työttömiä on työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla ja määräaikaisia töitä tekemässä esim. sijaisuuksia ja palkkatukitöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla ja määräaikaisia töitä tekemässä esim. sijaisuuksia ja palkkatukitöissä.
Jatkossa työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Mutta yksi kaupunki näyttää tekevän kuukauden työsopimuksilla julkisten yksikköjen siivoukseen ja kaupunki välttää sakkomaksut.
Siivota voi kuka vaan.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Eli varmaan samoja töitä mitä ennen tehtiin työkokeilussa esim. lastenhoitoa päiväkodeissa, kirjojrn hyllyttämistä kirjastoissa, toimistötöitä museoissa ja muissa kaupungin yksiköissä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Eli varmaan samoja töitä mitä ennen tehtiin työkokeilussa esim. lastenhoitoa päiväkodeissa, kirjojrn hyllyttämistä kirjastoissa, toimistötöitä museoissa ja muissa kaupungin yksiköissä.
Työkokeilua oli myös kaupoissa esim. tavaroiden hyllyttämistä kaupoissa työmarkkinatuella.
Mutta toimeentulotukitöitä saa tehdä vain julkisen yksiköissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä mitään mukaan saa kun aika koittaa.
Ei, mutta eläkeiässä on kiva että on rahaa palveluihin, yksityiseen terveydenhuoltoon julkisen pettäessä ja elämästä nauttimiseen. Voi lompsia eläkkeelle vaikka 55-vuotiaana.
Suomen ikärakenteella ei kannata toivoa kovin kummoisia vanhuuden palveluita julkiselta.
Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea, jos on esim pienipalkkainen puoliso.
Eli toimeentulotukitöihin joutuvat sinkut ja yh-vanhemmat.
"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."
Vierailija kirjoitti:
Ja valtaosa niistä on arvoltaan hyvin vaatimattomia, mökit varsinkin. Isot ylläpitokustannuksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja valtaosa niistä on arvoltaan hyvin vaatimattomia, mökit varsinkin. Isot ylläpitokustannuksetkin.
Kiinteistövero, sähkölasku, vakuutus ja osassa tiemaksu.
Kaikkiin mökkeihin ei tule vettä eikä lämmitetä talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta minua säälittää tuollainen elämän pönkittäminen ja mammonan palvonta. Viimeistään 70v päästä olet mullan alla, etkä ole saanut otettua mitään mukaasi tuonpuoleiseen.
Anna kun veikkaan: olet itse pienituloinen, ei säästöjä, ei perintöä. Menikö oikein?
En ole tuo jota lainasit, mutta tosiaan, kaikille ei ole tulossa perintöjä, ei ole ollut vanhempia takaamassa lainoja, eikä yhtään mitään tukiverkkoja taustatukenaan. On ollut pakko tehdä pienipalkkaista työtä, jotta on saanut elätettyä itsensä. Opiskeluiden on ollut pakko kohdistua takuuvarmasti työllistävälle alalle, vaikka olisi sieltäkin tarjolla mediaania pienempi palkka. Ei ole ollut mitään varaa valmistua työttömäksi.
Silloin vaan on löydettävä elämästä ne valoisat puolet, vaikka on joutunut aikuiselämään ypöyksin matkalaukku kädessään, ja tulevaisuus muokkaantunut se mukaan.
Ne valoisat hetken voi olla ihan vaikka lempisarjan katsominen perjantai-iltana työviikon jälkeen. Sinulle ehkä mitätöntä, mutta itselleni huomattavasti kannattavampaa kuin itkeä mitä kaikkea on jäänyt taustansa vuoksi vaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin on mennyt rahat. Kolme lasta on maksanut tässä 20 vuoden aikana aika paljon.
Onko mitään järkeä tehdä lapsia tälläiseen maahan? Lapset vaatii myös rahaa.
Itse en ainakaan meinaa tänne lapsia tehdä.
ap
Arvattavaa kohdallasi. Onko kaikki kuitenkaan sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä mitään mukaan saa kun aika koittaa.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota sanontaa.
Ei tietenkään.
Tein vääriä alavalintoja, olin työttömänä ja sitten vuosia muiden alojen osa-aikatöissä, ensimmäisen kokoaikatyöni sain nelikymppisenä ja sekin on määräaikainen. En juo, en polta, en matkustele, ei ole ajokorttia, en tuhlaa mihinkään. Opintolainat maksoin pois työttömänä ollessani. Nyt ensimmäistä kertaa elämässäni saan pienestä palkastani muutaman satasen kuussa säästöön.
Vielä on matkaa miljonääriksi. Ehkä sitten seuraavassa elämässä.