Miten voi olla mahdollista että joillakin keski-ikäisillä ei ole yhtään omaisuutta?
Itse olen vasta 33 vuotias, minulla on sijoitussalkku joka on noin 100 000e, pian velaton asunto jonka arvo on 200 000e, velaton auto ja vähän sukan varressa on myös rahaa. Miten siis voi olla mahdollista että jotkut keski-ikäiset ei ole kerryttäny itselleen yhtään varallisuutta? Jotkut asuu vuokralla eikä ne omista edes henkilöautoa.
Minne te laitatte rahanne?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin on mennyt rahat. Kolme lasta on maksanut tässä 20 vuoden aikana aika paljon.
Onko mitään järkeä tehdä lapsia tälläiseen maahan? Lapset vaatii myös rahaa.
Itse en ainakaan meinaa tänne lapsia tehdä.
ap
Se on sun valinta ja joku toinen valitsee lapset. Haluatko, että tästäkin tulee lapsia vai ei keskustelu? No, voin lyhyesti vastata kysymykseen omalta osaltani, että on järkeä, koska he tuovat elämääni sisältöä ja onnea. En saisi samaa iloa sijoituksista ja rahasta.
Mulla on kyllä oma talo ja auto, mut muuta ei eikä tule. Loput käytän elämiseen. On kyllä jo ikääkin sua 10v enemmän ja kolme lasta sekä eläimiä. Jos mietin aikaa taaksepäin ja olisin jättänyt ne hankkimatta ja kerännyt omaisuutta niin en tiedä olisinko tän onnellisempi. En usko.
Ei kiinnosta omaisuuden haaliminen, vähällä pärjää ja on huoletonta.
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä mitään mukaan saa kun aika koittaa.
Sitten jää lapsille ja takaa heille helpomman elämän.
Yksinhuoltajuus, työtapaturma, työpaikan menettäminen, osa-aikainen työ. Omilla valinnoilla ei ole voinut vaikuttaa "urakehitykseen". On korkeakoulututkinto ja useampi muu tutkinto.
Kaikista iloisin olen ollut lapsistani, jotka ovat jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta omaisuuden haaliminen, vähällä pärjää ja on huoletonta.
Tuohan se on selitys kun on lusikalla annettu. Vaan onhan se ilmava - tuulen huuhtoma perse.
Loukkaantuminen työtapaturmassa, siittä johtuneet laittomat potkut ja kun tulot tippui mutta yksikään yritys ei suostunut joustamaan maksuissa johti siihen että olen ulosoton asiakas eikä minulla ole mahdollisuutta kerätä omaisuutta enää kun ulosotto varmistaa että joudun elämään lopun elämäni suojaosuudella
Kuvittelin nähneeni jonkun avauksen, jossa joku oli laskenut paljonko on saanut Kela tukia - luultavasti kuvittelin sen, koska en avausta löytänyt. Ajatuksesta inspiroituneena laskin paljonko olen bruttona tienannut elämäni aikana, noin, koska en jaksanut kesätyöansioita jaksanut alkaa laskemaan. Yli 370 000 € sain kuitenkin summaksi.
Piti siihen perään laskea suurinpiirtein, mitä olen tukia saanut työttömänä, ja se jäi alle sadantonnin.
Pitkän työttömyyden takia omaisuus on todellakin kutistunut alle tonnin omaisuuteen. Ei näistä romuista enempää saa. Onhan ne minulle arvokkaita, mutta myydessä nippa nappa minkään arvoisia.
Taisit saada vanhemmilta aikamoisen potin asuessasi aikuisuuteen kun olet tuommoisen potin onnistunut keräämään täällä riistokapitalismin paratiisissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla raha polttelee taskussa, toiset osaa käyttää rahansa fiksummin eli lainan maksuun ja sijoittamiseen.
Ei mulla ole raha poltellut taskussa, en vaan ole oikein koskaan tienannut mitään.
Miksi et mene töihin? Tulet kalliiksi meille muille töissäkäyville.
En pääse mihinkään töihin tällä hetkellä. Olen kyllä tehnyt töitä, mutta en ole koskaan ollut esim. vakituisessa työsuhteessa. Joku erityisvaikeus mulla varmaan on, mutta en ole koskaan saanut siihen apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiin on mennyt rahat. Kolme lasta on maksanut tässä 20 vuoden aikana aika paljon.
Onko mitään järkeä tehdä lapsia tälläiseen maahan? Lapset vaatii myös rahaa.
Itse en ainakaan meinaa tänne lapsia tehdä.
ap
Se on sun valinta ja joku toinen valitsee lapset. Haluatko, että tästäkin tulee lapsia vai ei keskustelu? No, voin lyhyesti vastata kysymykseen omalta osaltani, että on järkeä, koska he tuovat elämääni sisältöä ja onnea. En saisi samaa iloa sijoituksista ja rahasta.
Mulla on kyllä oma talo ja auto, mut muuta ei eikä tule. Loput käytän elämiseen. On kyllä jo ikääkin sua 10v enemmän ja kolme lasta sekä eläimiä. Jos mietin aikaa taaksepäin ja olisin jättänyt ne hankkimatta ja kerännyt omaisuutta niin en tiedä olisinko tän onnellisempi. En us
Minä taas tein sen virheen, että uskoin tuon mallin onnesta. Perustin perheen ja leikin kotista. Ihan hirveät kärsimysvuodet, voi miksi en uskonut intuitiotani nuorena. Jotenkin karmii vieläkin se kaikki teatteri, johon en lainkaan uskonut, mutta joka oli pakko loppuun saakka esittää (lasten aikuisuuteen). Olisi pitänyt jatkaa koodausta ja kirjoittamista, sijoittaa, pysytellä oman pään sisässä. Matkustaa ja tehdä omia asioita nuo aikuisuuden vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla raha polttelee taskussa, toiset osaa käyttää rahansa fiksummin eli lainan maksuun ja sijoittamiseen.
Olen opiskellut useamman tutkinnon ja tehnyt pätkätöitä pienellä palkalla. Opinnoista kertyi mukavat velat joita pienestä palkasta makselen. Ei ole mitään omaisuutta kertynyt vaikka töitä olen tehnytkin. Toimeentulotuen saajana ei saa säästää tai sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täältä mitään mukaan saa kun aika koittaa.
Sitten jää lapsille ja takaa heille helpomman elämän.
Ja sitten voi tulla vauva.fi-palstalle kyselemään, että miten voi olla mahdollista että joillakin keski-ikäisillä ei ole yhtään omaisuutta?
Erikoista että niin iso osa ketjun ihmisistä kokenut sairauden tai tapaturman mitä kaikesta syytää. Lapsetkaan ei riittävä syy siihen ettei ole mitään. Suomessa on kummallinen tyyli pistää kaikki mitä tulee myös menemään ja vielä vipit päälle... Yhtään ei mietitä kanneta huolta tulevaisuudesta tai mietitä kuinka paljon säästäisi kuluissa ja koroissa jos ensin säästäisi ja saisi ne kk menot oikeasti pieneksi.
Onko ap:lla lapsia? Oletko kokenut avioeron? Ollut yh? Ollut työtön? Sairastunut vakavasti? Nämä kaikki maksaa ja syö monesti säästöjä. Lisäksi jos on pienipalkkanen työ, niin ei siitä paljoa sukanvarteen jää.
Vierailija kirjoitti:
Taisit saada vanhemmilta aikamoisen potin asuessasi aikuisuuteen kun olet tuommoisen potin onnistunut keräämään täällä riistokapitalismin paratiisissa
Ei se välttämättä sitä vaadi, vaan sen että aloittaa ajoissa, on pystynyt sijoittamaan opintolainan (ap sitä ikäluokkaa et saanut nollakorolla), saanut hyväpalkkasen duunin ja on perehtynyt kunnolla sijoittamiseen. Bonusta toki siitä, ettei ole lentänyt paskaa tuulettimeen omien tai lasten sairauksien, hometalojen tai muun kamalan muodossa.
Mut kyllä kehnommemmillakin spekseillä voi vaurastua, mä oon pienestä palkasta, työttömyysrahoista ja vanhempainrahoista hillonnu ja sijoitettu 150000 euron salkun näin nelikymppiseksi mennessä. Ei se paljon oo, mut jotain ja koko ajan kasvaa!
Mitähän kaikkea muutakin ihmettelet? Olen asunut Suomen lisäksi neljässä eri maassa ja mikään maallinen mammona ei kiinnosta. Tilillä ja sijoituksissa on sen verran rahaa että pärjään.
Kolme lasta totaaliyh:na kasvattanut. (lasten isä kuollut nuorena kun lapset pieniä) Nyt 41v. alkaa olla säästössä ensiasuntoon tarvittava määrä. Lisäksi köyhä suku kukaan ei voi auttaa. En vaihtaisi lapsia mihinkään rahamäärään joten pidä vaan omaisuutesi, onnea voi olla muutenkin:)
Oon opiskellut kolme tutkintoa aikuisena. Lasten kanssa useita vuosia kotona. Aloitin sijoittamisen vasta reilusti yli 40-vuotiaana. Ei velkaa ja pienet säästöt/sijoitukset on
Vierailija kirjoitti:
Oon opiskellut kolme tutkintoa aikuisena. Lasten kanssa useita vuosia kotona. Aloitin sijoittamisen vasta reilusti yli 40-vuotiaana. Ei velkaa ja pienet säästöt/sijoitukset on
Parempi myöhään kuin ei silloinkaan
Lapsiin on mennyt meilläkin. Ja haaveiden toteuttamiseen. Pienet palkat, ja mulla sairaus jonka vuoksi olen viisikymppisenä ollut töissä vain 14 vuotta.
Mutta mulla on auto, talo ja säästöjä. Miehellä auto. Ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta.