Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua. En muista olenko ottanut tänään lääkkeet vai en. Pitäisikö olettaa, että olen ne ottanut?

Vierailija
31.01.2025 |

Tuossa olin jonkinlaisessa tunnekuohussa ja ajatuksissani, samalla siivoilin ja puuhailin omiani. En muista otinko samassa rytäkässä lääkkeet. Kaksi lääkettä on, en ole niiden vuoksi jaksanut dosettia ottaa käyttöön. 

Pitäisikö olettaa, että olen ne ottanut ja huomenna sitten ajatuksella ottaa ne vai ottaa nyt? Kyseessä thyroxin ja mielialalääke. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä unohdan thyroksiinin, olen täysin vetämätön, unelias  ja aikaansaamaton koko päivä, huomaan heti sen. Mulla on iso annos. Mä laitan aina illalla lääkkeen, kolme tablettia, esille vesilasin viereen. Siitä näen olenko ottanut. Siskoni kääntää purkin ylösalaisin, kun on ottanut. 

300mikrogrammaa? Melko suurelta tuntuu muttei mahdotonta. Googletapa lääkkeen puoliintumisaika. En usko, että vetämättömyytesi johtuu siitä, että jätät päivän annokse välistä. Syön itse samaa lääkettä ja olen aika paljon tullut asian kanssa sinuiksi. 

Mun annos on 3 x 25 mikrogrammaa eli 75 mikrogrammaa päivässä. Mulla on struuma ja vajaatoiminta.

No se ei ole iso annos vaikka niin sanoit  itselläni päiväannos 200m

No se on jo iso annos, ellet ole todella lihava. Itselläni on normaalin haarukassa oleva annos 140 g.

Vierailija
42/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä unohdan thyroksiinin, olen täysin vetämätön, unelias  ja aikaansaamaton koko päivä, huomaan heti sen. Mulla on iso annos. Mä laitan aina illalla lääkkeen, kolme tablettia, esille vesilasin viereen. Siitä näen olenko ottanut. Siskoni kääntää purkin ylösalaisin, kun on ottanut. 

Tuo ylösalaisin kääntäminenhän ei välttämättä auta, kun purkki on sitten ylösalaisin jo valmiiksi.

Näinkin voi olla. Mutta illalla käännetään kaikki oikeinpäin, kertoo siskoni. Aika vääntöä kyllä.

No, jos unohtaa kääntää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300mikrogrammaa? Melko suurelta tuntuu muttei mahdotonta. Googletapa lääkkeen puoliintumisaika. En usko, että vetämättömyytesi johtuu siitä, että jätät päivän annokse välistä. Syön itse samaa lääkettä ja olen aika paljon tullut asian kanssa sinuiksi. 

Mun annos on 3 x 25 mikrogrammaa eli 75 mikrogrammaa päivässä. Mulla on struuma ja vajaatoiminta.

No, se ei ole iso annos vaan pienehkö annos.

Kun mä olin lihavamp, oli annos puolet suurempi, nyt kun olen laihduttanut 20 kiloa ja saanut ferritiinin yli 80, on annos puolitettu tuohon. Painan 55kg.

Vierailija
44/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko milloin aloitit lääkkeen ottamisen? Laske pillerit. 

Vierailija
45/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se ei

Kun mä olin lihavamp, oli annos puolet suurempi, nyt kun olen laihduttanut 20 kiloa ja saanut ferritiinin yli 80, on annos puolitettu tuohon. Painan 55kg.

Tämä nyt ei sinällään liity tähän ketjuun, mutta Duodecim-lehden mukaan tyroksiinin normaali annos on 1,5 - 1,8 g per painokilo eli ns. normaaliannoksen haarukka on 55-kiloiselle 82,5 - 99 g. Ihmisen annostarpeeseen vaikuttaa suoraan se, onko omaa toimintaa jonkin verran, vähän vai ei yhtään. 

Vierailija
46/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatko milloin aloitit lääkkeen ottamisen? Laske pillerit. 

Tyroksiinipurkissa on sata irtotablettia ja harva aloittaa lääkettä heti haettuaan sen apteekista. 

Mt-lääkkeen kanssa tuo voisi ehkä toimia. 

Vierailija
47/47 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keittiön kaapin ovessa oma tekemä taulukko, jossa on aamu / päivä/ ilta osastot. Sekä viikonpäivät. Laitan ruksin, vasta kun lääke on suussa. Samassa taulukossa on muutakin tärkeää. Näen yhdellä silmäyksellä monen viikon ruksit. Joitain lääkeaineita tai ravinteita en ota päivittäin, vaan tarvittaessa, ja taulukosta voin seurata tilannetta. 

Opin tämän vasta silmäleikkauksen jälkeen, kun piti niin monta kertaa päivässä laittaa erilaisia tippoja, eri annostuksilla.

Dosetissa on vain thyroksiini, muuta lääkkeet omissa pakkauksissaan. 

Sama ajatus minullakin on, että lääke tauot on ihan vaan hyväksi, ettei elimistöön pääse kertymään maksalle liikaa hommia. 

Paras olisi tietenkin tehdä joka lääkkeen kohdalla maksaentsyymi testi. Ettei tulisi myrkytyksiä. Testin teettämistä voisi helpottaa, niin että edes omakustanteisesti pääsisi helposti testiin. Psyyken lääkkeille testi olisi saatava pakolliseksi. Näin ovat asiantuntija lääkärit ehdottaneetkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä