Apua. En muista olenko ottanut tänään lääkkeet vai en. Pitäisikö olettaa, että olen ne ottanut?
Tuossa olin jonkinlaisessa tunnekuohussa ja ajatuksissani, samalla siivoilin ja puuhailin omiani. En muista otinko samassa rytäkässä lääkkeet. Kaksi lääkettä on, en ole niiden vuoksi jaksanut dosettia ottaa käyttöön.
Pitäisikö olettaa, että olen ne ottanut ja huomenna sitten ajatuksella ottaa ne vai ottaa nyt? Kyseessä thyroxin ja mielialalääke.
Kommentit (47)
Onko yliannostuksesta haittaa jos otat varmuuden vuoksi uudestaan?
Onko siitä haittaa, jos kerran unohtaa ottaa lääkkeet?
Miettisin itse nämä riskit
Ei helkkari. Jos nuo lääkkeet jäävät yhdeltä päivältä ottamatta tai otat tuplat niin ihan sama.
Otan ennemmin thyroxsiinta överit kuin vajarit.
Vierailija kirjoitti:
Onko yliannostuksesta haittaa jos otat varmuuden vuoksi uudestaan?
Onko siitä haittaa, jos kerran unohtaa ottaa lääkkeet?
Miettisin itse nämä riskit
Niin. Sitä mietinkin. Enkä ole varma. Mielialalääkkeen olen juuri aloittanut ja se tuottaa itsetuhoisia ajatuksia, joten olisi hyvä, että lääke tulisi otettua säännöllisesti että elimistö tottuu ja nuo ajatukset katoaisivat. Thyroxin ei niin haittaa vaikka huomenna vasta ottaisin jos en ole tänään ottanut.
Itsellä käytössä dosetti yhden lääkkeen takia. Ei aivovamman takia aina muista mitä tapahtui pari tuntia sitten. Helpottaa arkea kummasti.
Lääkäri aluksi joskus sanoi, että mitään vahinkoa ei tapahdu, vaikka Tyroxiinit unohtuu esim. vkl.reissulla kotiin. En ole ikinä kyllä huomannut mitään epätavallista, vaikka en ole ollut varma otinko lääkkeen, ja olen ottunut varmuuden vuoksi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri aluksi joskus sanoi, että mitään vahinkoa ei tapahdu, vaikka Tyroxiinit unohtuu esim. vkl.reissulla kotiin. En ole ikinä kyllä huomannut mitään epätavallista, vaikka en ole ollut varma otinko lääkkeen, ja olen ottunut varmuuden vuoksi uudestaan.
En enää ihmettele miksei lääkäreillä ole aikaa hoitaa todellisia sairauksia. Jos tämänkaltaisilla kysymyksillä heitä kuormitetaan.
Itsellä kaksi lääkettä ja todellakin dosetti käytössä. Olen hajamielinen ja käyn monena aamuna tarkstamassa, että otinko jo lääkkeet :)
Thyroxin vaikuttaa parhaiten kun sen ottaa aamulla, joten ota huomenna jos jäi välistä.
Mikä mielialalääke? Voit vaikka soittaa apteekkiin ja kysyä neuvoja.
Mielialalääkkeiden kanssa päivän väliinjäänti ei haittaa, mutta tuplien ottaminen voi haitata.
Näin lääkärini minulle sanoi, kun kerroin toisinaan unohtaneeni ottaa. Vaikuttava aine ei ehdi muutamassa päivässä poistua elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Otan ennemmin thyroxsiinta överit kuin vajarit.
Vaarallinen kuin otetaan liian paljon.
Apteekissa usein kysyvät onko minulla dosetti. Ei ole. Helposti tietysti käy että ottaa lääkkeen ajatuksissaan ettei jää muistijälkeä.
Mulla on kolme vp-lääkettä levyissä joissa on viikonpäivät. Noudatan liuskojen päiviä. Neljännen lääkkeen muistan ottaa, levy on kahvinkeittimen vieressä.
Vitamiinit joskus unohtuu, samoin iltakolesteroli. Mutta mulla on arvot viitearvojen alarajalla siinä.
Parempi olettaa, että olet ottanut lääkkeet, kuin että otat tupla-annoksen.
Kilppariarvot muuttuu viikkojen kuluessa, joten yhden päivän lääkkeen unohtuminen ei vaikuta mihinkään.
Mielialalääke, esim. serotoniinin takaisinottajat, ovat pitkäkestoisia eikä niissäkään yhden unohtuminen haittaa.
Olettaisin, että olen ottanut ne. Minulle käy silloin tällöin tyroksiinin kanssa, että aamulla tokkurassa ei meinaa muistaa onko ottanut pillerin vai ei. En ota kuitenkaan koskaan toista satsia, koska tupla-annoksesta toipuminen kestää useita päiviä. Ja meitä on moneksi, jotkut eivät ehkä huomaa tyroksiinin vaikutusta, mutta oma kroppa menee pienistäkin annosmuutoksista sekaisin varsinkin ylöspäin (sydämentykytys, ajatukset ylikierroksilla). Kilpirauhanen on poistettu kokonaan, joten ehkä sen takia vaikuttaa rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari. Jos nuo lääkkeet jäävät yhdeltä päivältä ottamatta tai otat tuplat niin ihan sama.
Joo joku thyroxin ja mielialalääke ei hetkauta suuntaan eikä toiseen oli kummin vaan, otti yhtenä päivänä tuplat tai ei ollenkaan.
On minullakin vain kaksi lääkettä ja dosetti. Varsinkin toisen kohdalla on hyvin tärkeää noudattaa annostusta ja ottaa säännöllisesti. Dosetin kanssa tietää aina.
Itse olettaisin, että on otettu. Hanki dosetti.