Apua. En muista olenko ottanut tänään lääkkeet vai en. Pitäisikö olettaa, että olen ne ottanut?
Tuossa olin jonkinlaisessa tunnekuohussa ja ajatuksissani, samalla siivoilin ja puuhailin omiani. En muista otinko samassa rytäkässä lääkkeet. Kaksi lääkettä on, en ole niiden vuoksi jaksanut dosettia ottaa käyttöön.
Pitäisikö olettaa, että olen ne ottanut ja huomenna sitten ajatuksella ottaa ne vai ottaa nyt? Kyseessä thyroxin ja mielialalääke.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Otan ennemmin thyroxsiinta överit kuin vajarit.
Ja taas näitä helkkarin väännettyjä sanoja.
Jos mä unohdan thyroksiinin, olen täysin vetämätön, unelias ja aikaansaamaton koko päivä, huomaan heti sen. Mulla on iso annos. Mä laitan aina illalla lääkkeen, kolme tablettia, esille vesilasin viereen. Siitä näen olenko ottanut. Siskoni kääntää purkin ylösalaisin, kun on ottanut.
Jättäisin tänään väliin. Ja hankkisin dosentin. Sen kanssa tietää aina! On itselläkin käytössä ja ihan normaali, aktiivinen ihminen olen.
Oliko kuitenkin ihan vain tekaistu, muistit lääkkeesi kyllä. 🙂
Jos aidosti epäilet, älä ota tupla-annosta. Huomenaamusta annos taas normaalisti.
Dosettia suositan, jos usein vastaava muistikatko.
Mä en kerran muistanut olinko ottanut, mun pitää ottaa kolme pientä tablettia thyroksiinia, niin mä otin kaksi tablettia ja olo parani. Huomaan heti uupumuksen, jos en saa tarpeeksi lääkettä. Jos vahingossa ottaa liikaa, voi juoda maitoa, se estää imeytymisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari. Jos nuo lääkkeet jäävät yhdeltä päivältä ottamatta tai otat tuplat niin ihan sama.
Ei ikinä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari. Jos nuo lääkkeet jäävät yhdeltä päivältä ottamatta tai otat tuplat niin ihan sama.
Joo joku thyroxin ja mielialalääke ei hetkauta suuntaan eikä toiseen oli kummin vaan, otti yhtenä päivänä tuplat tai ei ollenkaan.
Niinpä. Ihmiset voisivat huvikseen vaikkapa googlettaa lääkkeiden puoliintumisaikoja mutta kun on tyhmää niin on.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä unohdan thyroksiinin, olen täysin vetämätön, unelias ja aikaansaamaton koko päivä, huomaan heti sen. Mulla on iso annos. Mä laitan aina illalla lääkkeen, kolme tablettia, esille vesilasin viereen. Siitä näen olenko ottanut. Siskoni kääntää purkin ylösalaisin, kun on ottanut.
300mikrogrammaa? Melko suurelta tuntuu muttei mahdotonta. Googletapa lääkkeen puoliintumisaika. En usko, että vetämättömyytesi johtuu siitä, että jätät päivän annokse välistä. Syön itse samaa lääkettä ja olen aika paljon tullut asian kanssa sinuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kerran muistanut olinko ottanut, mun pitää ottaa kolme pientä tablettia thyroksiinia, niin mä otin kaksi tablettia ja olo parani. Huomaan heti uupumuksen, jos en saa tarpeeksi lääkettä. Jos vahingossa ottaa liikaa, voi juoda maitoa, se estää imeytymisen.
Tai syödä banaanin tai mitä tahansa kalsiumia sisältävää.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylösalaisin kääntäminenhän ei välttämättä auta, kun purkki on sitten ylösalaisin jo valmiiksi.
Lue lääkkeiden ohjeet, eiköhän molemmissa sanota, että unohtaessa jätetään ottamatta ja seuraavana päivänä normaalisti normaalilla annoksella.
Itselläni on sekä tyroksiini että mt-lääkkeet. Otan aamulla kaikki purkit keittiön työtasolle ja ensin tyroksiinit ja nostan ne purkit takaisin kaappiin. Sitten jatkan aamutoimia, jotta tyroksiini saa imeytyä rauhassa ja myöhemmin käyn ottamassa mt-lääkkeet ja samalla nostan ne takaisin kaappiin. Jos purkit ovat tasolla, on se merkki siitä, ettei lääkettä ole vielä otettu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on iso annos mikrogrammoissa? Alkoi vaan kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300mikrogrammaa? Melko suurelta tuntuu muttei mahdotonta. Googletapa lääkkeen puoliintumisaika. En usko, että vetämättömyytesi johtuu siitä, että jätät päivän annokse välistä. Syön itse samaa lääkettä ja olen aika paljon tullut asian kanssa sinuiksi.
Mun annos on 3 x 25 mikrogrammaa eli 75 mikrogrammaa päivässä. Mulla on struuma ja vajaatoiminta.
Näiden lääkkeiden unohtaminen, tuskin vaikuttaa mitenkään. Kilpirauhaslääke, ei ainakaan, jos pysyvä lääkitys. Mieliala lääke, en tiedä mitä käytät, mutta tuskin, ehkä voit olla hieman levottomampi. Ota huomenna lääkkeesi normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ylösalaisin kääntäminenhän ei välttämättä auta, kun purkki on sitten ylösalaisin jo valmiiksi.
Näinkin voi olla. Mutta illalla käännetään kaikki oikeinpäin, kertoo siskoni. Aika vääntöä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun annos on 3 x 25 mikrogrammaa eli 75 mikrogrammaa päivässä. Mulla on struuma ja vajaatoiminta.
No, se ei ole iso annos vaan pienehkö annos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se ei ole iso annos vaikka niin sanoit itselläni päiväannos 200mikrogrammaa
En tiedä pitkävaikutteisista SSRI:stä, mutta jos on ollut itsetuhoisia tarpeita, en ottaisi itse tuplaa. Jos taas Voxra, voi verenpaine pompata kattoon ja syke myös tupla-annoksesta. Eli sitten on vuorokausi sydänoireissa ellei ole kotona beetasalpaajaa, rauhottavaa tms, millä nollaa "yliannosta".
Tätä on liikkeellä :)
Tai siis niin, että eilen kun dose(n)tista :) otin iltalääkkeitä, huomasin vasta silloin, että aamulääkkeet ottamatta...
Käyttäisin varmaan dosettia, vaikka olisi yksi lääke, sen verran lahopää olen, kun pitää aina monenlaista touhuta samaan aikaan...
Ota vasta huomenna lääkkeet, varmempi niin