Mitä te 35-45-vuotiaat harrastatte?
Aina sanotaan että menkää työväenopiston kursseille ja harrastuksiin niin saatte ystäviä. Mä olen onnistunut aina menemään sellaisiin joissa on itseäni reilusti vanhempia ihmisiä. Ikä ei ole ystävyyden este mutta olisi kiva saada omanikäistäkin seuraa joskus. Yritän aktivoitua taas kerran voittamaan tämän yksinäisyyden, missähän teitä suunnilleen ikäisiäni tapaisi?
Kommentit (71)
Et löydä Suomessa harrastuksista kuin hyvänpäiväntuttuja ellet ole sosiaalisesti taitava superekstrovertti jolla on myös rutosti pokkaa kysellä muita kahville, tai kysellä somea, tai jos ei ole somea niin puhelinnumeroa jne.
En mitään.
Työtön ja saan vain määräaikaisia töitä eli palkkarahat säästän työttömyysajan ruokaan ja lääkkeisiin ja vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
En mitään.
Työtön ja saan vain määräaikaisia töitä eli palkkarahat säästän työttömyysajan ruokaan ja lääkkeisiin ja vuokraan.
Työhaastattelussa kysyttiin harrastuksista ja onko lemmikkiä.
No, ei ole rahaa lemmikkiin.
Harrastakset valehtelin, ei ole rahaa harrastaa yhtään mitään.
Minut vastikään tyrmättiin tällä palstalla, koska sanoin mielelläni kuskaavani lapsen maksulliseen harrastukseen. Ilmeisesti minun pitäisi käyttää kaikki illat huutamalla pelikentän laidalla ja muut joutoajat myymällä vessapaperia ja mokkaneliöitä. Lapsen harrastus on koko av:n mukaan myös äidin harrastus. Muuten on huono äiti.
No, minä olen huono äiti. Lenkitän koiraa ja kuuntelen äänikirjoja ja autan lasta läksyissä silloin, kun ei ole kotitöitä tai illaksi töistä kotiin tuotuja hommia, joiden deadline lähestyy. Välillä vien lapsen harrastukseen tai kavereille. Siinä ne illat kuluvatkin. Aikoinaan harrastin paljon kaikenlaista, esim. kuntosalia, kielten opiskelua, kuorolaulua ja melomista. Enää ei riitä sellaiseen puhti.
Työhaastattelussa pitää valehdella harrastukset, koska ei työttömänä ole rahaa harrastaa mitään.
En mitään. No kaksi kertaa viikossa käyn lenkillä. Muuten kaikki vapaa-aika yksin kotona. Sos elämää ei ole ollut koko aikuisikänä. N36
Vierailija kirjoitti:
Minut vastikään tyrmättiin tällä palstalla, koska sanoin mielelläni kuskaavani lapsen maksulliseen harrastukseen. Ilmeisesti minun pitäisi käyttää kaikki illat huutamalla pelikentän laidalla ja muut joutoajat myymällä vessapaperia ja mokkaneliöitä. Lapsen harrastus on koko av:n mukaan myös äidin harrastus. Muuten on huono äiti.
No, minä olen huono äiti. Lenkitän koiraa ja kuuntelen äänikirjoja ja autan lasta läksyissä silloin, kun ei ole kotitöitä tai illaksi töistä kotiin tuotuja hommia, joiden deadline lähestyy. Välillä vien lapsen harrastukseen tai kavereille. Siinä ne illat kuluvatkin. Aikoinaan harrastin paljon kaikenlaista, esim. kuntosalia, kielten opiskelua, kuorolaulua ja melomista. Enää ei riitä sellaiseen puhti.
Meillä ei lapsilla ole ollut mitään harrastuksia, koska olen saanut jotain 6 kuukauden sijaisuuksia mistä pitää aina säästää työttömyysajan ruokaan rahaa.
Harrastin tuon ikäisenä samoja asioita kuin parikymppisenä ja harrastan edelleen. Ulkoilua, keilaamista, käyn tanssimassa ja matkustelen. Myöhemmällä iällä olen aloittanut myös laulamisen ja purjehduksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei lapsilla ole ollut mitään harrastuksia, koska olen saanut jo
Toinen lapsi muutti jo pois kotoa opiskelemaan toiseen kaupunkiin.
Ei hänellä ollut koskaan mitään harrastuksia, kun ei pystytty mitään maksamaan.
Itse saanut vain noita määräaikaisia lyhyitä sijaisuuksia ja puolisolla pieni palkka niin ei saatu asumistukea eikä toimeentulotukea.
No, nyt se olisi myöhäistä, jos nyt saisi vakituisen työpaikan, kun lapsi muutti jo pois kotoa. Ei voi enää tilannetta jälkikäteen korjata.
Voimanostoa ja valmennan lasteni urheiluja ja tietysti vauvaan
Vierailija kirjoitti:
Täällä höpöttelee vain 80+ ja sitä wanhempia fissiileja.
Hui sentään. Jos fissilejä kokoontuu samaan paikkaan kriittinen massa niin alkaa tapahtua ydinreaktioita ja vapautuu voimakasta neutronisäteilyä. Kannattaa siis pitää varansa vanhusten palvelutalojen läheisyydessä liikuttaessa.
Mikäli fissiilin materian kriittisyys vältetään riittävän hyvällä hoivalla (Hallitus hoi!) ongelmaa ei ilmene.
Nuo vuodet kuluivat työtä tehden ja parisuhteessa. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt jo tuolloin mennä tanssikursseille.
Runkkaamista, eskapismia, netissä roikkumista, netflixiä, podcasteja ja lukemista.
n41
Huh tuli pieni paniikki päälle tuosta otsikosta. Ei nimittäin mene enää montaa vuotta, niin kuulun iän puolestani tuohon ryhmään, ja valitettavasti tuon ikäryhmän ihmisistä äärimmäisen harva on mitenkään mielenkiintoista seuraa. Iän karttumisessa ikävintä onkin, miten tylsiä ihmiset on ja miten paljon vaikeampaa on löytää hauskaa seuraa about oman ikäisistä ihmisistä..
Lenkkeilyä, jos kiinnostaa niin suosittelen juoksuklubiin/seuraan liittymistä omalla alueella. Yhteislenkkejä ja mukavaa porukkaa.
Olen tehnyt myös vapaaehtoistyötä, jossa tapaa paljon ihmisiä, ilman säännöllisyysvelvoitetta. Tosin nyt en enää 3 pienen lapsen kanssa ehdi tuonne, kun kerran kuussa, jos sitäkään.
Ompelen. Teen ristikkoja. Sormettelen. Dildottelen.
N44
Nämä vastauksetkin hemmetin tylsiä.
Harrastan töissä käyntiä, lasten kuljettamista päiväkotiin ja kouluun, kaupassa käymistä, ruoan laittoa, siivoomista, pyykinpesua, tiskaamista ja laskujen maksamista. Lasten kanssa käymme välillä luistelemassa, hiihtämässä, uimahallissa jne. Liikuntaa tulee n tunti päivässä joka päivä, kun juoksen kiireellä töihin.
Noi ikävuodet juoksin töiden, päiväkodin, kaupan, lasten harrastusten ja kodin väliä kieli vyön alla. Ei mua olisi mistään harrastuksesta löytänyt, kun ei ollut toivoakaan ehtiä tai jaksaa sellaiseen. Tai ehkä aamuvarhain tai illalla lenkkipolulta.