Kuuluuko hampaan kruunutus perustoimeentulotuessa huomioitaviin ja maksettaviin kuluihin? Kun se on vähän kalliimpi
Perustoimeentulotuella ollessani mulle on maksettu normaalin terveyskeskus -ja hammaslääkärikulut. Julkisella siis. Ja apteekkiin saa maksusitoomuksen reseptilääkkeisiin.
Mutta nyt olisi edessä valinnainen hampaan kruunutus, ja hammaslääkäri mainitsi sen maksavan jotain 300-400e. Maksetaanko se kruunutus silti Kelan toimesta kun saan perustoimeentulotukea?
Kommentit (107)
n. 80 euroa ku käyt opetushammashoitolassa sen teettään.
Eikä siihen mitään lähetteitä tarvi .
Vierailija kirjoitti:
Kruunu ei ole välttämätön ja se ei kuulu toimeentulotuen piiriin eli maksat itse tai olet ilman. T. Hammashoitaja
Ei ole välttämätön ja kun hampaan riekale lopulta joudutaan poistamaan purenta muuttuu ja loput hampaat alkavat siirtyä paikoiltaan. Alkavat heilua. Halvimmat proteesit saa sitten, kun kaikki on revitty irti.
Vierailija kirjoitti:
Nytpä teen työssäkäyvät kateelliseksi ja ilmoitan että minulle tehtiin oikomishoito yhteiskunnan piikkiin. En maksanut senttiäkään itse ja nyt minulla on kauniit, suorat hampaat. Juurihoitokin tehtiin yhteiskunnan piikkiin ja sadat käynnit hammaspolilla. Ja ylläpitohoito jatkuu teidän työssäkäyvien piikkiin. Voi että, olette maksaneet satoja euroja hoidostani. Tämä on tullut taatusti kalliimmaksi kuin yksi kruunu hampaassa, ja meitä oikomishoitoon päässeitä on satoja tässä maassa. Kiäh kiäh. Juu, ja leikkauskin tehtiin senttiä myöten yhteiskunnan piikkiin.
Vai, että Porvoossa saa satasilla oikomishoitoa 😂. Otapa selvää, mitä oikomishoito maksaa ja yritä sitten uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytpä teen työssäkäyvät kateelliseksi ja ilmoitan että minulle tehtiin oikomishoito yhteiskunnan piikkiin. En maksanut senttiäkään itse ja nyt minulla on kauniit, suorat hampaat. Juurihoitokin tehtiin yhteiskunnan piikkiin ja sadat käynnit hammaspolilla. Ja ylläpitohoito jatkuu teidän työssäkäyvien piikkiin. Voi että, olette maksaneet satoja euroja hoidostani. Tämä on tullut taatusti kalliimmaksi kuin yksi kruunu hampaassa, ja meitä oikomishoitoon päässeitä on satoja tässä maassa. Kiäh kiäh. Juu, ja leikkauskin tehtiin senttiä myöten yhteiskunnan piikkiin.
Joo mut mullapa tehtiin tuo sama JA vielä lisäksi lennätettiin välimatkat helikopterilla, ostettiin toipumislahjaksi laatikollinen shampanjaa ja vielä sain hoitajan viikoksi kotiin. Yhteiskunnan piikkiin tottakai.
Kyllä minäkin kovasti ihmettelen työssäkäyviä ihmisiä. Täytyy olla aivan thymä! Mitä järkeä on tehdä töitä ja elättää kaunishymyisiä, hienosti pukeutuvia, kalliilla harrastuksilla päivänsä täyttäviä ihmisiä? Käyvät ilmaisilla lounailla meidän verorahoilla ja kantavat kasseittain herkkuja keskustahuoneistoihinsa. Aletaan kaikki työttömiksi. Se on kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Muun ajan ihmiset itse hoitavat hampaansa langaten joka ikisen hammasvälin ja hampaan juuren ja mahdolliset ientaskujen alueen erittäin hyvin vähintään päivittäin, pesevät kaikki hampaat ja niiden jokaisen pinnan vähintään kaksi kertaa kaksi minuuttia päivittäin ja puhdistavat kielen vähintään päivittäin. Lisäksi tätä hoitoa ei tehdä heti syömisen jälkeen, vaan odotetaan happohyökkäyksen päättymistä. Kas, täten sinulla ei kerry hammaskiveä, ikenet pysyvät terveinä ja sinun henki ei haise. Usein julkisissa kulkuvälineissä kyllä haistaa ne ihmiset, jotka vain harjaavat hampaansa. Hyi sitä hajua.
Paitsi, että hammaslankaa ei suositella käytettäväksi, vaan hammasväliharjoja. Hyvä neuvoa rinta rottingilla muita kun itsekin tekee väärin.
Kyllä suositellaan joko hammasväliharjaa tai hammaslankaa. Kaikilla ei edes mahdu hammasväliharja hammasväleihin.
Ei tule ikinä onnistumaan. Olen tehnyt vuosia töitä yksityisellä sekä kunnan puolella. Ainoat maksusitoumusta varten kirjoittamani laput ovat koskeneet koko- ja osaproteeseja.
 Kruunut maksavat nykyään kunnallisessakin n. 500 euroa (yksityisellä n. 900). Ja voin sanoa, että kertaakaan ei ole potilas kysynyt, että laitatko maksusitoumusta varten kruunun ns pakolliseksi hoitovaihtoehdoksi. Jos potilaan rahat loppuu kesken kaiken, eikä hän pysty maksuja maksamaan, maksaa kela varmaan siinä tapauksessa ne laskut mutta kuten sanoin, yleensä ne on ihan perushoitoa, tarkastuksia, paikkausta jne, mitä potilaille korvataan. Ja voihan olla, että kunnan puolella osa laskuista menee suoraan ulosottoon, siitähän hammaslääkärillä ei ole mitään tietoa..
kunnan puolella resurssit tällä hetkellä niin tiukassa, ettei siellä tehdä kiinteää protea kuin ani harvoin..että ei kannata työssäkäyvien olla kateellisia. Monilla hampaat niin surkeassa kunnossa ettei siinä ole kadehdittavaa jos saa kelan maksamaan jonkun paikkauksen..
Sain kultahampaat Kelan kustantamana ja nyt on hymy herkässä. Kiitos Kelalle kaikesta. Kannattaa teidänkin hakea Kela Gold kortti ja alkaa nauttimaan eduista.