Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko hampaan kruunutus perustoimeentulotuessa huomioitaviin ja maksettaviin kuluihin? Kun se on vähän kalliimpi

Vierailija
30.01.2025 |

Perustoimeentulotuella ollessani mulle on maksettu normaalin terveyskeskus -ja hammaslääkärikulut. Julkisella siis. Ja apteekkiin saa maksusitoomuksen reseptilääkkeisiin.

Mutta nyt olisi edessä valinnainen hampaan kruunutus, ja hammaslääkäri mainitsi sen maksavan jotain 300-400e. Maksetaanko se kruunutus silti Kelan toimesta kun saan perustoimeentulotukea?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä on provo, jolla yritetään saada työssäkäyvät kateellisiksi .

Päämäärä on poistaa tuet. (Ja saada oikeistolle kannattajia, joiden tiedetään poistavan tuet)

Todennäköisesti näin on, mutta on aivan totta, että Kela maksaa paljon hammashoitoa toimettomille, eikä pienituloinen ole oikeutettu samaan. On hyvä, että asiasta nousee keskustelua, koska systeemi on kaukana reilusta.

Vierailija
42/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun Olen hampaani hoitanut ihan ilman tukiaisia😳

No kai sä hoidat jos sulla kerran on rahaa!

Kyllähän ap:kin hoitaisi jos olisi

No sitten hoidetaan terkkarissa se perushoito ja sillä siisti.Ei kai nyttoimeentulotuesta mitään erikoisasioita pidä maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kun Olen hampaani hoitanut ihan ilman tukiaisia😳

No kai sä hoidat jos sulla kerran on rahaa!

Kyllähän ap:kin hoitaisi jos olisi

No sitten hoidetaan terkkarissa se perushoito ja sillä siisti.Ei kai nyttoimeentulotuesta mitään erikoisasioita pidä maksaa.

Mutta maksetaan kuitenkin. Sinä et päätä, mitä korvataan ja mitä ei. Ja hyvä niin. 

Vierailija
44/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin juuri omista rahoistani tonnin uudesta kruunusta. 

Vierailija
45/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ja hyvä niin. Mä en ainakaan halua yhteiskuntaa, jossa kaduilla pyörii hampaattomia ja rampoja.

No ,maksa sitten vaikka lisää veroa,kukaan ei kiellä!

Vierailija
46/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ollessa sai apteekin maksusitoumuksen, terveyskeskusmaksut huomioitiin menona, sähkölaskusta maksettiin osa, silmälaseihin sai avustusta... nyt olen ollut minimieläkkeellä 6 vuotta enkä ole senttiäkään saanut toimeentulotukea. Edes sähkölaskua ei kela hyväksy menoksi.

Vierailija
47/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ja hyvä niin. Mä en ainakaan halua yhteiskuntaa, jossa kaduilla pyörii hampaattomia ja rampoja.

Mä oon töissä ja puuttuu pari hammasta, ei ole ollut varaa ostaa kruunuja, implantteja tai mitä lie. Onneksi maksan veroja niin ap saa kruununsa 🙄

Vierailija
48/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä on provo, jolla yritetään saada työssäkäyvät kateellisiksi .

Päämäärä on poistaa tuet. (Ja saada oikeistolle kannattajia, joiden tiedetään poistavan tuet)

Todennäköisesti näin on, mutta on aivan totta, että Kela maksaa paljon hammashoitoa toimettomille, eikä pienituloinen ole oikeutettu samaan. On hyvä, että asiasta nousee keskustelua, koska systeemi on kaukana reilusta.

Pienituloinen on oikeutettu samaan, jollei hänellä ole varaa maksaa itse. 

Pienituloinenkin voi saada sossutukea. 

(Itse en saa mitään tukia, vaikka olen pienituloinen. On säästöjä. Yritän olla olematta kateellinen.)

Vierailija
49/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sosiaalitoimisto hylkäsi heti hammashoito kuluhakemuksen, ei kuulemma makseta ja ajan saa muka. Vaikka kunta lopetti sekä hammashoidon että myös palvelusetelin. Yritin pyytää  jatkoaikaa olisi pitänyt odottaa yli vuosi ja kauas. Ilman autoa, muuta ei ollut. Ei Suomessa toimi enää. Hoito jätetään ja tuet. Olen pitänyt väliaikapaikkaa hampaassa kohta kaksi vuotta. 

Vierailija
50/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu, mutta jos tulet kuninkaaksi niin silloin kruunutus kuuluu perustoimeentulotukeen!

Vierailija
51/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon töissä ja puuttuu pari hammasta, ei ole ollut varaa ostaa kruunuja, implantteja tai mitä lie. Onneksi maksan veroja niin ap saa kruununsa 🙄

Ilmeisesti käytät rahasi muuhun tai sulla on omaisuutta. 

Vierailija
52/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaan kruunutus on aiheellinen poskihampaan juurihoidon jälkeen, mutta on todella kyseenalaista tarjota tällaista hoitoa julkisella ja vieläpä toimeentulotuella elävälle. Ihmisten täytyy kantaa vastuuta itsestään enemmän. Ei voi olla niin, että työssäkäyvä julkista hoitoa käyttävä pienipalkkainen ihminen selviää hädin tuskin parin hampaan paikkauksien laskusta, mutta toimeentulotuella elävä saa jopa kruunun yhteiskunnan piikkiin.

Mun mielestä ihmiset pitää hoitaa. 

Sen sijaan maksukykyisten pitäisi kustantaa itse oman lapsensa hoiva päiväkodissa. 

Yhteiskunnan ei pidä osallistua keskituloistenkaan kustannuksiin. Sama maksu, mikä on kunnan kulu. 

Pistää ihan pikkasen vihaksi tämmöset aivopierut. Tällaisten tyyppien takia Suomi on kohta konkurssissa. Kuka idiootti jaksaa painaa duunia nykyajan työelämässä kun lopputuoksena on sama tai huonompi elintaso kuin toisten rahoilla elävillä sossupummeilla???

Vierailija
53/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan minimieläkettä mutta en ole oikeuttettu toimeentulotukeen. Multa lähti vähän aikaa sitten hammas ja ne juuret pitäisi poistaa, mutta ei ole rahaa niin kalliiseen operaatioon. Kela ei hyväksy menoiksi edes terveyskeskusmaksuja saati hammaslääkäriä.

Vierailija
54/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimiston ja kelan mielestä on ok jos onnistuu saada ajan vuoden, tai kahden päähän. Eivät todellakaan halua maksaa mitään suomalaisille. 

Vierailija
55/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kultahampaat Kelan piikkiin. Maksoi kuulemma jotain 20000 euroa mutta oli tarpeen terveydellisistä syistä kun on tehty munuaisensiirto.

Vierailija
56/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan minimieläkettä mutta en ole oikeuttettu toimeentulotukeen. Multa lähti vähän aikaa sitten hammas ja ne juuret pitäisi poistaa, mutta ei ole rahaa niin kalliiseen operaatioon. Kela ei hyväksy menoiksi edes terveyskeskusmaksuja saati hammaslääkäriä.

Eikä hyväksy sairaalamaksuja saati ambulanssikyytejäkään. Rahat ei riitä elämiseen mutta kelassa sanotaan vaan että ei voi mitään... tulot 1000e, siitä vuokran osuus 550e, että eipä juuri jää lääkkeisiin saati lääkärimaksuihin rahaa.

Vierailija
57/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos luottotiedot voit yrittää osamaksua yksityisellä? Itse en saa ja ainoa aika jota kerran tarjottu Terv.Keskus olisi ollut eri kaupungissa ja vuoden päästä, en voinut ottaa. Kela ja sosiaalitoimisto mielestä se on ok odottaa aika muutama vuosi, ilman autoa eri alueelle. Palveluseteli on lakkautettu, en tiedä onko vielä jossain käytössä. Sitä voi kysyä. 

Vierailija
58/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kruunu ei ole välttämätön ja se ei kuulu toimeentulotuen piiriin eli maksat itse tai olet ilman. T. Hammashoitaja 

Onpa siinä taas viisas ja asiantunteva ja ennen kaikkea empaattinen hoitaja :)

"Voit saada toimeentulotukea myös hammasproteettiseen hoitoon, kun se on julkisen terveydenhuollon järjestämää. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta. Myös teknisen työn kustannuksiin voi saada toimeentulotukea."

Niin tämä tarkoittaa tekareita, sellasia mitkä on irrallaan suusta, huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin kruunut ja implantit. Yhden hampaan puute ei vähäisen haittansa takia kuitenkaan varmaan oikeuta tällaiseen jos sellaisia ylipäänsä edes tuotetaan.

Vierailija
59/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vtun loiset. Voi kun joku antaisi näille niskalaukauksen.

Yleensä en ole väkivaltainen mutta jos olisi tilaisuus sinun kaltaisesi kanssa tavata niin sinä olisit se joka saisi niskalaukauksen. Yritä edes käyttäytyä koska jos sinä et opi sitä niin joku opettaa sen sinulle ja sinä opit.

Vierailija
60/107 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suututtaa lukea tällaisia. Itse olen työssäkäyvä, eikä minulla ole varaa hammaslääkäriin, vaikka olisi todella siihen tarvetta. Kunnalliseen hammashoitoon täällä Helsingissä ei juurikaan pääse. 

Hammashoidon hinta julkisella puolella on noussut niin paljon (noin 60%) että se ja sama käytkö yksityisellä vai julkisella puolella. Kelakorvauksenkin saat yksityiseltä mutta julkiselta et.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän