Kuuluuko hampaan kruunutus perustoimeentulotuessa huomioitaviin ja maksettaviin kuluihin? Kun se on vähän kalliimpi
Perustoimeentulotuella ollessani mulle on maksettu normaalin terveyskeskus -ja hammaslääkärikulut. Julkisella siis. Ja apteekkiin saa maksusitoomuksen reseptilääkkeisiin.
Mutta nyt olisi edessä valinnainen hampaan kruunutus, ja hammaslääkäri mainitsi sen maksavan jotain 300-400e. Maksetaanko se kruunutus silti Kelan toimesta kun saan perustoimeentulotukea?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kruunu ei ole välttämätön ja se ei kuulu toimeentulotuen piiriin eli maksat itse tai olet ilman. T. Hammashoitaja
Onpa siinä taas viisas ja asiantunteva ja ennen kaikkea empaattinen hoitaja :)
"Voit saada toimeentulotukea myös hammasproteettiseen hoitoon, kun se on julkisen terveydenhuollon järjestämää. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta. Myös teknisen työn kustannuksiin voi saada toimeentulotukea."
Tämä koskee irrotettavia proteeseja, eli tekareita. Kruunu ei ole välttämätön. Suurin osa kuntien terkkareista ei edes pysty tekemään kruunuja, kun ei ole välineitä sellaiseen.
"Hammasproteettinen hoito tarkoittaa puuttuv
Kerropa nyt, missä ihmeen kunnassa julkisella tehdään kiinteää protetiikkaa? On nimittäin todella epätasa-arvoista, miten joissain kunnissa ei tahdo saada edes juurihoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kruunu ei ole välttämätön ja se ei kuulu toimeentulotuen piiriin eli maksat itse tai olet ilman. T. Hammashoitaja
"Voit saada toimeentulotukea myös hammasproteettiseen hoitoon, kun se on julkisen terveydenhuollon järjestämää. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta. Myös teknisen työn kustannuksiin voi saada toimeentulotukea."
Tämä koskee irrotettavia proteeseja, eli tekareita. Kruunu ei ole välttämätön. Suurin osa kuntien terkkareista ei edes pysty tekemään kruunuja, kun ei ole välineitä sellaiseen.
Kerropa nyt, missä ihmeen kunnassa julkisella tehdään kiinteää protetiikkaa? On nimittäin todella epätasa-arvoista, miten joissain kunnissa ei tahdo saada edes juurihoitoa.
Ei tarvitse olla julkisen terveydenhuollon tekemää, vaan järjestämää eli käytännössä tuo tarkoittaa maksusitoumusta.
Ei kruunuja julkisella puolella tehdä, ainoastaan yksityisellä.
Hammaslääkärin on aika vaikea perustella, miksi kruunu on välttämätön. Maksusitoumusta tuskin irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa ja hyvä niin. Mä en ainakaan halua yhteiskuntaa, jossa kaduilla pyörii hampaattomia ja rampoja.
Mitäs ne sun napaa liikuttaa? Anna olla hampaaton jos ei ihminen osaa pitää huolta niistä.
Ma en halua yhteiskuntaa jossa maksan toiselle kaiken, kun se vaan makaa kotona!
Ihminen voi menettää hampaitaan vaikka kuinka pitäisi niistä huolta. Minun poskihampaani halkaisi hammaslääkärikandi kun oli tasoittamassa purentaa. Onneksi menee implantin laitto "hänen piikkiin", toisin sanoen hoitovirheeksi tulkittu ja hinnaksi tulee reilu 3000€ yksityisellä.
Toimeentulotukea ei saa kiinteään protetiikkaan, esim. kruunuihin, harvoin edes rankaproteeseihin. 
  terveisin julkisen puolen hammaslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa kiinteään protetiikkaan, esim. kruunuihin, harvoin edes rankaproteeseihin.
terveisin julkisen puolen hammaslääkäri
Maksusitoumuksia noihin tehdään kyllä, mutta ymmärrän, että julkisen puolen hammaslääkäri ei tätä tiedä, kun ei niitä kruunujakaan tee.
T. Kelan virkailija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa ja hyvä niin. Mä en ainakaan halua yhteiskuntaa, jossa kaduilla pyörii hampaattomia ja rampoja.
Mitäs ne sun napaa liikuttaa? Anna olla hampaaton jos ei ihminen osaa pitää huolta niistä.
Ma en halua yhteiskuntaa jossa maksan toiselle kaiken, kun se vaan makaa kotona!
Vaan haluat maksaa metsänomistajalle?
Harva makaa kotona. Ja esim narkir yms ei saa juuri mitään. Ne ei pysty sitoutumaan mihinkään, niin saavat siinä hetkessätoimivat palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveisin julkisen puolen hammaslääkäriMaksusitoumuksia noihin tehdään kyllä, mutta ymmärrän, että julkisen puolen hammaslääkäri ei tätä tiedä, kun ei niitä kruunujakaan tee.
T. Kelan virkailija
Hammaslääkärit eivät kirjoita tuollaisia lappusia maksusitoumuksia varten, koska harva toimeentulotukea saava potilas edes pesee hampaitaan kaksi kertaa päivässä ja puhdistaa hammasvälejä. Hyvä omahoito on ehto kruunuille ja implanteille erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vitu tätä komunismia. Minulla työssäkäyvänä ei ole varaa hammaslääkäriin ja sattana pummmeille maksetaan kaikki!
Kyllä suututtaa lukea tällaisia. Itse olen työssäkäyvä, eikä minulla ole varaa hammaslääkäriin, vaikka olisi todella siihen tarvetta. Kunnalliseen hammashoitoon täällä Helsingissä ei juurikaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
terveisin julkisen puolen hammaslääkäriMaksusitoumuksia noihin tehdään kyllä, mutta ymmärrän, että julkisen puolen hammaslääkäri ei tätä tiedä, kun ei niitä kruunujakaan tee.
T. Kelan virkailija
Hammaslääkärit eivät kirjoita tuollaisia lappusia maksusitoumuksia varten, koska harva toimeentulotukea saava potilas edes pesee hampaitaan kaksi kertaa päivässä ja puhdistaa hammasvälejä. Hyvä omahoito on ehto kruunuille ja implanteille erityisesti.
Mistähän lappusista puhut? Ei hammaslääkäri päätä hoidon tarpeesta asiakkaan tulojen tai pärstäkertoimen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kelan virkailija
Mistähän lappusista puhut? Ei hammaslääkäri päätä hoidon tarpeesta asiakkaan tulojen tai pärstäkertoimen mukaan.
No kenen luulet arvioivan potilaan hoidon tarpeen, jonka perusteella Kela myöntää sitoumuksen? Ei se tuloista ja pärstäkertoimesta riipu, kruunuja tai implantteja ei tehdä välttämättä edes yksityisellä, jos potilaan suuhygienia on huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vitu tätä komunismia. Minulla työssäkäyvänä ei ole varaa hammaslääkäriin ja sattana pummmeille maksetaan kaikki!
Sullakin on oikeus toimeentulotukeen, jos ei palkka riitä hammaslääkäriin, tai ei ole omaisuutta, jonka voisit, myydä, että pääsisit käymään hammaslääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Hampaan kruunutus on aiheellinen poskihampaan juurihoidon jälkeen, mutta on todella kyseenalaista tarjota tällaista hoitoa julkisella ja vieläpä toimeentulotuella elävälle. Ihmisten täytyy kantaa vastuuta itsestään enemmän. Ei voi olla niin, että työssäkäyvä julkista hoitoa käyttävä pienipalkkainen ihminen selviää hädin tuskin parin hampaan paikkauksien laskusta, mutta toimeentulotuella elävä saa jopa kruunun yhteiskunnan piikkiin.
Mun mielestä ihmiset pitää hoitaa.
Sen sijaan maksukykyisten pitäisi kustantaa itse oman lapsensa hoiva päiväkodissa.
Yhteiskunnan ei pidä osallistua keskituloistenkaan kustannuksiin. Sama maksu, mikä on kunnan kulu.
Vierailija kirjoitti:
Miejäheltäni puuttuu monta hammasta ja hän ei ole saanut julkiselta terveysasemalta kuin irrotettavat tekohampaat. Yksityiselle ei ole varaa. Tuskin siis sossu makselee niitä yksityisiä kalliita hampaita toimeentulotuesta, kun ne eivät kuulu julkisen hammashuollonn perustasoon.
Hki
Älä missään nimessä kysy siltä maksavalta taholta eli Kelasta suoraan. Saattaisivat jopa tietää oikean vastauksen paremmin kuin mammapalstalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miejäheltäni puuttuu monta hammasta ja hän ei ole saanut julkiselta terveysasemalta kuin irrotettavat tekohampaat. Yksityiselle ei ole varaa. Tuskin siis sossu makselee niitä yksityisiä kalliita hampaita toimeentulotuesta, kun ne eivät kuulu julkisen hammashuollonn perustasoon.
Hki
Ei sossu maksakaan, kun toimeentulotuki on maksettu jo vuosikausia Kelasta.
"Voit saada toimeentulotukea myös hammasproteettiseen(x) hoitoon, kun se on julkisen terveydenhuollon järjestämää. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta. Myös teknisen työn kustannuksiin voi saada toimeentulotukea.
(x) Hammasproteettinen hoito tarkoittaa puuttuvien tai vaurioituneiden hampaiden korvaamista esimerkiksi laminaateilla tai hammaskruunuilla. Se voi tarkoittaa myös purentakiskoa."
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#suun-ja-hampaiden-ho…
Tänä on provo, jolla yritetään saada työssäkäyvät kateellisiksi .
Päämäärä on poistaa tuet. (Ja saada oikeistolle kannattajia, joiden tiedetään poistavan tuet)