Kuuluuko hampaan kruunutus perustoimeentulotuessa huomioitaviin ja maksettaviin kuluihin? Kun se on vähän kalliimpi
Perustoimeentulotuella ollessani mulle on maksettu normaalin terveyskeskus -ja hammaslääkärikulut. Julkisella siis. Ja apteekkiin saa maksusitoomuksen reseptilääkkeisiin.
Mutta nyt olisi edessä valinnainen hampaan kruunutus, ja hammaslääkäri mainitsi sen maksavan jotain 300-400e. Maksetaanko se kruunutus silti Kelan toimesta kun saan perustoimeentulotukea?
Kommentit (107)
Ei ole yllätys, että sotemenot rajattomassa nousussa ja Suomi konkurssissa jos tosiaan Kela korvaa joillekin sankareille hammaskruunuja verorahoista.
Eikö hallitus voisi nyt laittaa vähän rotia tähän sairaaseen tulonsiirtoyhteiskuntaan? Ei täällä ole kohta yhtään nettoveronmaksajaa makselemassa toisten aikuisten laskuja.
Ei korvaa jos suomalainen ei todellakaan. Ei mihinkään saa mitää. Pitää olla muualta tullut ja perhe. Sitten ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan minimieläkettä mutta en ole oikeuttettu toimeentulotukeen. Multa lähti vähän aikaa sitten hammas ja ne juuret pitäisi poistaa, mutta ei ole rahaa niin kalliiseen operaatioon. Kela ei hyväksy menoiksi edes terveyskeskusmaksuja saati hammaslääkäriä.
Valetta. Kela (sossu) hyväksyy kyllä lääkärikulut jos sun rahatilanne osoittaa että olet oikeutettu korvauksiin. Siihen hammaslääkärimaksuun voi myös sopia maksuajan tai maksaa lyhyemmissä erissä. Terkuin pitkäaikaissairas jolla menee hoitokuluihin ja lääkkeisiin pitkälle yli 4 tonttua vuodessa, enkä tukia saa.
En saanut ja hain tuli hylkäys. Ei ole sama kaikille. En osaa osamaksua ei ole luottotiedot. On eri asia jos sairas saa enemmän tukea jos ei, ei saa. Minulla ei ole sairauksia. Ja suomalainen nimi estää tuet myös. Tiedän koska tuttu on eri ja saa kaiken koska eri nimi ei Suomesta vaikka on täältä.
Jos on muualta ja vaikka 6-14 kk ulkomailla saa Suomessa kaikki tuet, tuttu teki noin. Jos rehellinen suomalainen ei mitään makseta ja jatkuva aiheeton epäilys kaikesta. Tiliotteet ei aina edes uskota.
Myös lauma lapsia oikeuttaa tukiin. Jos ei ole noita ei saa mitään. Minulle luki kielteinen päätös että tuet koskee perheitä.
Muun ajan ihmiset itse hoitavat hampaansa langaten joka ikisen hammasvälin ja hampaan juuren ja mahdolliset ientaskujen alueen erittäin hyvin vähintään päivittäin, pesevät kaikki hampaat ja niiden jokaisen pinnan vähintään kaksi kertaa kaksi minuuttia päivittäin ja puhdistavat kielen vähintään päivittäin. Lisäksi tätä hoitoa ei tehdä heti syömisen jälkeen, vaan odotetaan happohyökkäyksen päättymistä. Kas, täten sinulla ei kerry hammaskiveä, ikenet pysyvät terveinä ja sinun henki ei haise. Usein julkisissa kulkuvälineissä kyllä haistaa ne ihmiset, jotka vain harjaavat hampaansa. Hyi sitä hajua.
Paitsi, että hammaslankaa ei suositella käytettäväksi, vaan hammasväliharjoja. Hyvä neuvoa rinta rottingilla muita kun itsekin tekee väärin.
Kela ei maksanut minun normaali hammaslääkäri laskua joka oli 236 euroa. Lopetin siitä hyvästä työkokeilun koska maksoin sen laskun työmarkkinauesta kokonaan. Ei jäänyt enää rahaa bussikuljetukseen työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Tällaset loiset sitä vaan velkaannuttaa suomea...Mikä oikeus sulla on hampaidenhoitoon, jos et siitä kykene maksamaan?
Olen kansaneläkkeellä pienimmällä vaan, eipä mulle sosku maksa hammaslääkärikuluja, jotka noin.124 e kuukaudessa. ÄLÄ YLEISTÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä joudun kyllä ihan itse maksamaan mun hammaslääkärilaskut. Viimeks jouduin mennä yksityiselle kun pitkät jonot.
Mikä erityisoikeus sulla on saada ilmaita hoitoa??
Että suututtaa!
No jos hampaasta lähtee bakteerit elimistöön niin kalliimmaksi se hoito sitten kroonistuessaan tulee. Et sinäkään muuten niitä sairaalalaskujasi maksa vaan veronmaksajat. Nämä marttyyrit täällä olette aika naurettavia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä kysy siltä maksavalta taholta eli Kelasta suoraan. Saattaisivat jopa tietää oikean vastauksen paremmin kuin mammapalstalaiset.
Tai sitten eivät (voi tietää etukäteen), yritin juuri kysyä yhtä juttua tt-tukeen liittyen
-eri
Nytpä teen työssäkäyvät kateelliseksi ja ilmoitan että minulle tehtiin oikomishoito yhteiskunnan piikkiin. En maksanut senttiäkään itse ja nyt minulla on kauniit, suorat hampaat. Juurihoitokin tehtiin yhteiskunnan piikkiin ja sadat käynnit hammaspolilla. Ja ylläpitohoito jatkuu teidän työssäkäyvien piikkiin. Voi että, olette maksaneet satoja euroja hoidostani. Tämä on tullut taatusti kalliimmaksi kuin yksi kruunu hampaassa, ja meitä oikomishoitoon päässeitä on satoja tässä maassa. Kiäh kiäh. Juu, ja leikkauskin tehtiin senttiä myöten yhteiskunnan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Edes työssäkäyvillä ei ole varaa hoidattaa hampaitaan, miksi olisi Kela-asiakkaillakaan.
Jos työssäkäyvän rahat eivät riitä hammashoitoon, sitten hän on oikeutettu toimeentulotukeen ja saa myös hoidattaa hampaansa Kelan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta maksaa halvimmat tekarit. Ei mitään kruunuja.
Voit saada toimeentulotukea myös hammasproteettiseen hoitoon, kun se on julkisen terveydenhuollon järjestämää. Julkisen terveydenhuollon yksiköt tilaavat tarvittaessa hoitoon liittyvän teknisen työn yksityiseltä hammasteknikolta. Myös teknisen työn kustannuksiin voi saada toimeentulotukea.
Hammasproteettinen hoito tarkoittaa puuttuvien tai vaurioituneiden hampaiden korvaamista esimerkiksi laminaateilla tai hammaskruunuilla. Se voi tarkoittaa myös purentakiskoa.
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#suun-ja-hampaiden-ho…
Vierailija kirjoitti:
Edes työssäkäyvillä ei ole varaa hoidattaa hampaitaan, miksi olisi Kela-asiakkaillakaan.
Kyllä valtaosalla työssäkäyvistä on varaa hoidattaa hampaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaan kruunutus on aiheellinen poskihampaan juurihoidon jälkeen, mutta on todella kyseenalaista tarjota tällaista hoitoa julkisella ja vieläpä toimeentulotuella elävälle. Ihmisten täytyy kantaa vastuuta itsestään enemmän. Ei voi olla niin, että työssäkäyvä julkista hoitoa käyttävä pienipalkkainen ihminen selviää hädin tuskin parin hampaan paikkauksien laskusta, mutta toimeentulotuella elävä saa jopa kruunun yhteiskunnan piikkiin.
Mun mielestä ihmiset pitää hoitaa.
Sen sijaan maksukykyisten pitäisi kustantaa itse oman lapsensa hoiva päiväkodissa.
Yhteiskunnan ei pidä osallistua keskituloistenkaan kustannuksiin. Sama maksu, mikä on kunnan kulu.
Pistää ihan pikkasen vihaksi tämmöset aivopierut. Tällaisten tyyppien takia Suomi on kohta konkurssissa. Kuka idiootti jaksaa painaa duunia nykyajan työelämässä kun lopputuoksena on sama tai huonompi elintaso kuin toisten rahoilla elävillä sossupummeilla???
Yllättävän moni jaksaa vaikka jokaisella olisi mahdollisuus päästä viettämään työttömän yltäkylläistä elämää. Voisko kuitenkin olla, ettei se sittenkään ole niin hohdokasta?
Vierailija kirjoitti:
Nytpä teen työssäkäyvät kateelliseksi ja ilmoitan että minulle tehtiin oikomishoito yhteiskunnan piikkiin. En maksanut senttiäkään itse ja nyt minulla on kauniit, suorat hampaat. Juurihoitokin tehtiin yhteiskunnan piikkiin ja sadat käynnit hammaspolilla. Ja ylläpitohoito jatkuu teidän työssäkäyvien piikkiin. Voi että, olette maksaneet satoja euroja hoidostani. Tämä on tullut taatusti kalliimmaksi kuin yksi kruunu hampaassa, ja meitä oikomishoitoon päässeitä on satoja tässä maassa. Kiäh kiäh. Juu, ja leikkauskin tehtiin senttiä myöten yhteiskunnan piikkiin.
Joo mut mullapa tehtiin tuo sama JA vielä lisäksi lennätettiin välimatkat helikopterilla, ostettiin toipumislahjaksi laatikollinen shampanjaa ja vielä sain hoitajan viikoksi kotiin. Yhteiskunnan piikkiin tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaan kruunutus on aiheellinen poskihampaan juurihoidon jälkeen, mutta on todella kyseenalaista tarjota tällaista hoitoa julkisella ja vieläpä toimeentulotuella elävälle. Ihmisten täytyy kantaa vastuuta itsestään enemmän. Ei voi olla niin, että työssäkäyvä julkista hoitoa käyttävä pienipalkkainen ihminen selviää hädin tuskin parin hampaan paikkauksien laskusta, mutta toimeentulotuella elävä saa jopa kruunun yhteiskunnan piikkiin.
Sen sijaan maksukykyisten pitäisi kustantaa itse oman lapsensa hoiva päiväkodissa.
Yhteiskunnan ei pidä osallistua keskituloistenkaan kustannuksiin. Sama maksu, mikä on kunnan kulu.
Pistää ihan pikkasen vihaksi tämmöset aivopierut. Tällaisten tyy
Kyllä se on. En olisi päivääkään töissä pienellä palkalla jos luonne antaisi periksi, ei anna. Sensijaan maksan veroja ja kuljen rikkinäiset hampaat suussa että joku kotona loisiva ihmisjjäte saa dollarihymyn ilmaiseksi.
TÄMÄ EI OLE OIKEIN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistää ihan pik
Kyllä se on. En olisi päivääkään töissä pienellä palkalla jos luonne antaisi periksi, ei anna. Sensijaan maksan veroja ja kuljen rikkinäiset hampaat suussa että joku kotona loisiva ihmisjjäte saa dollarihymyn ilmaiseksi.
TÄMÄ EI OLE OIKEIN!
Tälle pitäisi kyllä yhteiskunnan ehdottomasti kustantaa marttyyrin kruunu.