Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö isäpuolen hoitaa sairasta lapsipuolta

Vierailija
30.01.2025 |

Mieheni on vanhempainvapaalla ja hoitaa kotona meidän yhteistä lastamme. Toinen lapseni jolla on eri isä on päiväkodissa. Itse olen töissä. Jos päiväkodissa oleva lapsi sairastuu, saanko jäädä kotiin vai onko isäpuolen pakko hoitaa häntä ja minun olla töissä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla oikeutta äädä hoitaa toisen lasta. 

Mies on jo kotona.

No silloin tottakai hoitaa. Olettehan perhe. 

Eivät nuo ole mikään perhe. He ovat omituinen yksikkö minun, sinun ja meidän lapsia. Kuten uus"perheet" aina.

Historia on täynnä uusperheitä. Kuolleisuus oli aiemmin niin suurta, että kyllä ihminen useimmiten ainakin kaksi puolisoa ehti naida elämänsä aikana. Etenkin miehet ehtivät, kun naiset kuolivat synnytyksiin. Oman isoäitini isä ehti astella papin eteen neljän naisen kanssa ilman yhtäkään avioeroa. 

Vierailija
62/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pitäisi kirjoittaa, voinhan olla keuhkokuumeessa kotona, silloin en todellakaan ole kykeneväinen hoitamaan kenenkään lapsia, en edes omiani. Syy kotonaolooni ei kuulu puolison työnantajalle, hänellä ei ole oikeutta tietää sairauksistani."

Ei ole oikeutta tietää tarkkaan sairautta, mutta käytännössä, jos tilanne olisi tuo, niin kyllä itse ainakin työnantajana myöntäisin palkallisen hoitovapaan työntekijälle, jos tietäisin, että työntekijän puoliso on itse sairauslomalla ja kykenemätön hoitamaan lasta samalla. Nämä ovat hyvin tilannesidonnaisia asioita. Itse olen ollut hoitamassa äkillisesti sairastunutta lasta puolipäiväisesti, vaikka puoliso oli opiskelija. Sovimme silloisen työnantajan kanssa järjestelystä, koska puolisolla oli opinnäytetyön kirjoitus kesken, eikä hän samalla olisi voinut tehdä sitä ja hoitaa lasta. Tämäkin onnistui, kun avasin suuni ja kerroin tilanteen. Jos kaiken haluaa pitää yksityisasiana, siitä voi joskus myös seurata ongelmia/taloudellisia menetyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei hoitaisi lapsensa sisarusta? Millainen hirviö ei kunnioita omaa lastansa sen vertaa? Tai vaimoaan? Varmaan vaimon tarttee silti muistaa hänen sisaruksiaan jouluna ym vaikka eivät ole vaimolle sukua

Vierailija
64/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä voisit opetella ymmärtämään lukemasi tekstin. 

Vierailija
65/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka siellä työpaikalla tietää, että olette molemmat kotona sairaan lapsen kanssa? Mikäli minä ilmoitan työpaikallani, että olen kotona hoitamassa lastani, eivät he selvittele mieheni työpaikkaa ja kysele sieltä, että onko myös hän kotona.

Minä tiedän pomon joka selvitti. 

Ei kenelläkään pomolla ole oikeutta saada tietoa kenenkään työvapaasta ja varsinkaan sen syistä,  mikäli tämä henkilö ei ole edes töissä heillä. Siinä tapauksessa tiedon luovuttanut on rikkonut tietosuojaa. 

On oikeus pyytää lapsen toisen huoltajan työnantajalta työssäolotodistus. Ha

Eikä hänen niistä tarvitsekaan tietää, vain se että oletko töissä vai et. Vanhemmuuteen kuuluu se että lapset hoidetaan myös silloin kun se ei ole kivaa ja itse vaikka sairastaa.

Vierailija
66/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työnantaja sitä tiedä kumpi lasta hoitaa vai onko molemmat kotona ellei sama työnantaja 😉

Vierailija
67/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei hoitaisi lapsensa sisarusta? Millainen hirviö ei kunnioita omaa lastansa sen vertaa? Tai vaimoaan? Varmaan vaimon tarttee silti muistaa hänen sisaruksiaan jouluna ym vaikka eivät ole vaimolle sukua

Ei aloituksessa ole kyse siitä, etteikö mies hoitaisi ap:n lasta. Ap haluaa vain jäädä kotiin lorvimaan miehen ja lasten kanssa ja saada palkan.

Vierailija
68/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työnantaja sitä tiedä kumpi lasta hoitaa vai onko molemmat kotona ellei sama työnantaja 😉

Jopa sama työnantaja kirjoittaa palkanmaksuun todistuksia siitä, että toinen vanhemmista on ollut töissä, kun toinen on äkillisesti sairastuneen lapsen kanssa kotona.

Vierailija
69/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiset ihmiset huolehtivat rakkaistaan.

Vierailija
70/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos työntekijän lapsi tai muu hänen taloudessaan vakituisesti asuva alle 10-vuotias lapsi sairastuu äkillisesti, työntekijällä on työsopimuslain mukaan oikeus saada tilapäistä hoitovapaata lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi."

https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/muut-vapaat-tyosta/perhevapaat/tilapaine…

Tämä on selvää, mutta ap kysyi, että saako hän jäädä hoitamaan sairasta lasta, kun isä on hoitovapaalla toisen lapsen kanssa. Tällöin sairastuneella lapsella on jo hoitaja kotona, joten ainakin itse työnantajana velvottaisin ei hoitovapaalla olevan vanhemman töihin. Toki näissä on käytettävä paljon myös tilannekohtaista harkintaa...

Mistä tiedät varmaksi että on hoitaja kotona? Hän ei ole lapsen huoltaja, joten hän voi kieltäytyä hoitamasta lasta. Oikeasti hän varmasti kyllä hoitaa, mutta ymmärrän ap:n pointin. Ei tämä ihan yksiselitteinen asia ole miten virallisesti menisi. Varmasti ihan kuvitteellinen tilanne, mutta ainakin minä ajattelin että ap on nimenomaan laillista oikeutta pohtinut. Se onko se moraalisesti ja eettisesti katsottuna oikein, on täysin eri asia kuin mihin lain mukaan on oikeutettu.

Vierailija
71/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaan kun se ei ole kyseisen lapsen isä joka siellä kotona on! Silloinhan asia olisikin selvä. Kotona on ap:n mies, joka ei kuitenkaan ole lapsen isä, joten hänellä ei ole velvollisuutta hoitaa lasta. Toinen vanhemmista on oikeutettu jäämään kotiin hoitamaan sairasta lasta, ja vanhemmat voivat itse päättää kumpi se on. Ap voi siis jäädä hoitamaan lastaan."

Ei tarvitse olla vanhempi vaan talouteen kuuluva aikuinen. Lisäksi vapaa on hoidonjärjestämistä tai hoitoa varten. Kun mies on jo kotona, hoito on jo järjestetty, eikä AP:lla ole tarvetta jäädä kotiin.

Joo joo! Tietenkin mies SAA hoitaa lasta, mutta kyse onkin siitä onko hänellä laillinen VELVOLLISUUS tähän. Minun käsittääkseni ei voi olla, koska hän ei virallisesti ole lapsen huoltaja, vaikka asuu samassa taloudessa. Tietysti olisi systeemin hyväksikäyttämistä jäädä tässä tilanteensaa itse kotiin, mutta kyse onkin nyt siitä mikä on laillinen oikeus. Jos vaikka kaksi aikuista ihmistä asuisi ihan vaan kämppiksinä yhdessä, ja toisella olisi lapsi joka sairastuisi, niin varmaan siinä tapauksessa jokainen ymmärtäisi ettei sen kämppiksen vastuulla ole sairaan lapsen hoitaminen. Lain edessä tilanne on sama ap: n pohdinnassa. Kotona on aikuinen, mutta koska kyseessä ei ole lapsen huoltaja, ei häntä voi paklottaa lasta hoitamaan.

Vierailija
72/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisistaan välittävät pitävät huolta toisistaan.

Vierailija
73/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy työnantajaltasi. Muistelen että huoltajalla on oikeus jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin, tässä tapauksessa jos isäpuoli ei ole huoltaja niin ilmeisesti sitten voit.

Ei voi jäädä, koska sairaan lapsen hoito on jo järjestetty (=isäpuoli).

Vierailija
74/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntuu olevan sitä mieltä, että ap:n miehellä tosiaan on ihan laillinen, eikä pelkästään moraalinen velvollisuus tarvittaessa hoitaa ap:n sairasta lasta. Voisiko joku linkata missä näin määrätään, koska asia alkoi kiinnostamaan. Itse en tätä usko ennen kuin näen mustaa valkoisella. En ole tällaista porsaanreikää aikeissa käyttää, eikä ole edes sellainen elämäntilanne että olisi omalla kohdalla mahdollista, mutta kiinnostaa tietää onko tämä oikeasti lainpuitteissa näin, vai ei. Jos kerran kaikki muut täällä ovat asiasta eri mieltä kuin minä, niin joku varmaan osaa sitten laittaa linkkiä että näin tosiaan on.

Vierailija
75/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat vaan vapaapäivän ja lorvailla. T. Työnantaja

Vierailija
76/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka siellä työpaikalla tietää, että olette molemmat kotona sairaan lapsen kanssa? Mikäli minä ilmoitan työpaikallani, että olen kotona hoitamassa lastani, eivät he selvittele mieheni työpaikkaa ja kysele sieltä, että onko myös hän kotona.

Silloin kun meidän lapset olivat pieniä ja jäin hoitamaan heitä sairaana kotiin, piti mieheni pyytää omalta työnantajaltaan todistus, että mies on ollut töissä.

Vierailija
77/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on jo kotona.

No silloin tottakai hoitaa. Olettehan perhe. 

Ehkä mies ei pidä lasta perheenään. Vai ovatko kaikki saman katon alla asuvat aina perhettä?

Vierailija
78/78 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntuu olevan sitä mieltä, että ap:n miehellä tosiaan on ihan laillinen, eikä pelkästään moraalinen velvollisuus tarvittaessa hoitaa ap:n sairasta lasta. Voisiko joku linkata missä näin määrätään, koska asia alkoi kiinnostamaan. Itse en tätä usko ennen kuin näen mustaa valkoisella. En ole tällaista porsaanreikää aikeissa käyttää, eikä ole edes sellainen elämäntilanne että olisi omalla kohdalla mahdollista, mutta kiinnostaa tietää onko tämä oikeasti lainpuitteissa näin, vai ei. Jos kerran kaikki muut täällä ovat asiasta eri mieltä kuin minä, niin joku varmaan osaa sitten laittaa linkkiä että näin tosiaan on.

Kiitos ihanaa että joku ymmärtää pointin!! Mieheni hoitaa mielellään molempia lapsia ja ihan perhe ollaan mutta aloimme miettimään miten ihan virallisesti tää asia menee kun mistään ei löydy tietoa. Tuli todella paha mieli kun mua nyt täällä syytetään laiskaksi ja väitetään että haluan vain lorvia Ei kukaan tiedä edes meidän perheen tilannetta. Harmi kun en saa tätä mitenkään poistettua

ap