Viikonloppu on liian lyhyt palautumiseen
Onko täällä kohtalotovereita oravanpyörästä, säännöllinen päivätyö 40h+lapsiperhearki ruvennut ottamaan todella päähän , väsyneenä viikonloppuun jossa käytännössä pitää hoitaa lauantaina kaikki rästi hommat että saisi edes sunnuntaina ottaa vähän rennommin ja taas sama alusta , lisäksi vielä vkl nukkuu huonosti koska joutuu tasoittamaan alkoholilla viikon kiirettä ja painetta toki yleensä kohtuullisesti mutta kuitenkin
4 päivän työviikko on tervetullut ainakin omasta mielestäni
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Sovi toki työnantajan kanssa 80 % työajasta.
Valitettavasti ei alalla onnistu koska vanhat jäärät päättää että paras työaika maailmassa on heidän mielestään klo 7-15.30 ma-pe
Vierailija kirjoitti:
Hah. Ole vain tyytyväinen, että sulla on edes ne viikonloput vapaita. Vuorotyössä tuplavapaita ei ole läheskään joka viikko, ei useinkaan edes joka toinen viikko. Palaudu siinä sitten, kun pääset ma töistä klo 23, ti on vapaa ja ke aamuna töihin klo 5.30. Seuraava vapaapäivä sunnuntai. Ihan perussettiä. Kyllä tosissaan välillä käy mielessä, että eikö voisi vaan olla käymättä töissä ollenkaan. Varsinkin, kun palkka ei päätä huimaa.
Eikö vuoro töissä ole välillä niitä pitkiä vapaita
PS joo palkka ei todellakaan päätä huimaa ja lisänä joutuu tekemään ilta/vkl töitä että saa perheelle elatuksen
Lopetat sen juopottelun niin on jaksamista ja hyvää yöunta. Minä tiedän. M39
Oma on valintasi. Itse jättäydyin yhteiskunnan elätiksi 14 vuotta sitten. Elämäni paras päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Ole vain tyytyväinen, että sulla on edes ne viikonloput vapaita. Vuorotyössä tuplavapaita ei ole läheskään joka viikko, ei useinkaan edes joka toinen viikko. Palaudu siinä sitten, kun pääset ma töistä klo 23, ti on vapaa ja ke aamuna töihin klo 5.30. Seuraava vapaapäivä sunnuntai. Ihan perussettiä. Kyllä tosissaan välillä käy mielessä, että eikö voisi vaan olla käymättä töissä ollenkaan. Varsinkin, kun palkka ei päätä huimaa.
Eikö vuoro töissä ole välillä niitä pitkiä vapaita
PS joo palkka ei todellakaan päätä huimaa ja lisänä joutuu tekemään ilta/vkl töitä että saa perheelle elatuksen
Ei meillä ainakaan ole. En edes muista, koska olisi viimeksi ollut 3pv vapaata. Ja lisävuoroja täytyy ottaa niille harvoillekin vapaille, että tulee palkalla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä.. Miksi hoitoalan ihmiset ei vaadi tähän muutosta? Ihan perusteollisuudessakin kolmivuorolistat voidaan toteuttaa inhimillisesti ja järkevästi. Voisitte vaikka saman tein ottaa sanat käytänteet hoitoalalle.
Ensiksi haluan nostaa sinulle ja kaikille perheenäideille hattua. Minusta ei olisi tuohon. Piti valita joko työ tai perhe. No ilman työtä on köyhän ihmisen vaikea tulla toimeen ja tyydyin siihen, että jätin perheen perustamatta. Enemmän aikaa palautua työviikosta, mutta siltikin tuntuu raskaalta. On paljon kaikkea mitä haluaisi elämässä tehdä, mutta miten kaiken voi yhteen kuukauden kesälomaan ahtaa 😕
Sama.
Paikka hädintuskin riittää nytkään, joten mikään kermapeppuinen 80% ei onnistu. Alkoholia en kyllä juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä.. Miksi hoitoalan ihmiset ei vaadi tähän muutosta? Ihan perusteollisuudessakin kolmivuorolistat voidaan toteuttaa inhimillisesti ja järkevästi. Voisitte vaikka saman tein ottaa sanat käytänteet hoitoalalle.
Minä olen kaupan alalla. Vaatiahan voi, mutta...
Vaihda helpompaan työhön ja aloita sijoittaminen. Tähtää vapaaseen elämään.
Vihreät kannattaa sekä neljäpäiväistä että perustuloa. Kannattaa muistaa äänestyspaikalla. 🙏💚
Olet kuormittunut ja yrität tilkitä alkoholilla kaikkea pahaa oloasi.
Jätä alkoholi ja voisiko vaikka keskiviikko illasta alkaen alkaa hitaasti laskeutumaan viikonloppuun jonka voisi viettää perheen kanssa rennosti.
Kevyttä siivoilua ke ja to iltana, ettei jää pe iltaan.Pyykkejäkin turha kerätä koko viikkoo.
Ruokapolitiikankin voi miettiä ennakkoon.
Neljän päivän työviikkoa kannatetaan, mutta alkoholi on kyllä huonoin keino palautumiseen. Jo vähäisetkin annokset haittaa kyllä merkittävästi unta ja sen myötä palautumista, isommista annoksista puhumattakaan.
Todella tutut mietteet. Olen päättänyt siirtyä pätkätöihin. Aion viettää ikävuodet 50 - 60 vuosi töissä, 2 vuotta työttömänä - mallilla. Olen nyt 49 v.
Ennen oli kotiäidit. Työssäkäyvä kävi vain töissä ja lepäsi. Nykyäänkin pitäisi perheen tulla toimeen yhdellä palkalla. Mutta kumpi jättäytyy kotiin toisen armoille. Siinä on ongelma, johon tarvittaisiin yhteiskunnan tukea.
Pystyisitkö jollain arjen suunnittelulla helpottaa tilannetta? Nämä rästihommat, mitä ovat? Itse teen niin, että siivoan loppuviikosta joku ilta, pesen vessat 2krt viikossa, ei vie paljoa aikaa kun ei ehdi psskaantua pahasti. Pyykkäystä myös arkena. Kaupassa käynti suunnitellen niin ettei la-su tarvitse kaupassa käydä. Minkä ikäiset lapset, pystyvätkö jo osallistumaan kotitöihin? Entäs puoliso? Mitä jos väsymykseen otat illalla vartin voimaunet? Auttaa mulla iltajaksamiseen eikä tarvi olla ihan virtapois joka ilta.
Onko sulla mahdollista töissä ottaa joskus lomapäivä tai saldovapaa esim ma tai pe?
Hyvä peruskunto, kunnon yöunet ja läheiset ihmissuhteet ovat kaiken a ja o. Minä nukun joka yö 7-8h heräämättä kertaakaan sekä liikun lähes päivittäin, toki olen aika aktiivinen. Maanantaiaamuna lähden aina innokkaasti töihin😄