Mihin Euroopan maahan kannattaisi muuttaa vanhoilla päivillä?
Suomen tulevaisuus näyttää sen verta pahalta. Mietin Puolaa, pärjäisikö siellä vaatimattomalla perinnöllä, jonka joskus tulevaisuudessa saan? Nyt yritän työskennellä Suomessa ja sijoittaa rahastoihin. En osaa puolaa. En usko koskaan saavani eläkettä.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mä muutan Italiaan. Olen aloittanut jo opiskelemaan kieltä.
Me ostimme talon Italiasta jo muutama vuosi sitten ja asumme nyt 50/50, pian kokonaan. Meitä suomalaisia on täällä jo paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jään kohta eläkkeelle, ja saahan vanhukset siellä lisäksi tukija.
Ei ulkomaille muuttava eläkeläinen saa mitään tukia missään maassa, mihin muuttaa. Otahan selvää netissä on paljon tietoa asiasta. Rahaa pitää olla itsellä maahan tullessa. Joissakin maissa et saa edes oleskelulupaa maahan jos ei finanssit ole kunnossa.
Mutta minä olen Irlannin kansalainen, toki voin muuttaa. Ja puolen vuoden päästä saan muut edut, jos niitä nyt edes tarvitsen.
No se on eri asia jos olet jo Irlannin kansalainen. Itselläkin on kaksi kansalaisuutta, Suomi ja Saksa vaikka asunkin Italiassa. Saksaan voin tietty palata milloin tahansa koska kansalaisuus. Suomeen en aio tulla edes käymään enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanariansaarille. Paras ilmasto Euroopassa. Edullista.
Sarkasmia, eikö niin. Kesällä polttavan kuuma ja asumisen hinta noussut niin että paikallisilla palvelualan työntekijöilläkään ei ole varaa.
Ei siellä ole ikinä liian kuuma, lämpö pysyy 20-30 välillä. Rannalla ja vuoristossa viileämpää
Vierailija kirjoitti:
Entäs keski-ikäisenä?
Sieltä mistä saa duunia eli ei ainakaa suomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmia, eikö niin. Kesällä polttavan kuuma ja asumisen hinta noussut niin että paikallisilla palvelualan työntekijöilläkään ei ole varaa.
Kesällä ei ole polttavan kuuma. Välimeren maissa on. Asumisen hinta on kova paikallisille, meille muille ei.
Ilmastonmuutos lisää sään ääri-ilmiöitä myös Kanariansaarilla. Kesämatkailu suomalaisten suosikkikohteisiin voi muuttua mahdottomaksi jo lähitulevaisuudessa.
Toki veroton alkoholi houkuttaa aina tiettyjä suomalaisia joten sinne vaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ei ole polttavan kuuma. Välimeren maissa on. Asumisen hinta on kova paikallisille, meille muille ei.
Ilmastonmuutos lisää sään ääri-ilmiöitä myös Kanariansaarilla. Kesämatkailu suomalaisten suosikkikohteisiin voi muuttua mahdottomaksi jo lähitulevaisuudessa.
Toki veroton alkoholi houkuttaa aina tiettyjä suomalaisia joten sinne vaan sitten.
Kanariallako veroton alkoholi? 🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jään kohta eläkkeelle, ja saahan vanhukset siellä lisäksi tukija.
Ei ulkomaille muuttava eläkeläinen saa mitään tukia missään maassa, mihin muuttaa. Otahan selvää netissä on paljon tietoa asiasta. Rahaa pitää olla itsellä maahan tullessa. Joissakin maissa et saa edes oleskelulupaa maahan jos ei finanssit ole kunnossa.
Miksi me suomessa maksetaan tulijoiden eläminen, mutta muissa maissa ei makseta suomalaisten makujen?
"En usko koskaan saavani eläkettä."
Mikset saisi?
Vierailija kirjoitti:
Mikset saisi?
Olen syntynyt 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs keski-ikäisenä?
Sieltä mistä saa duunia eli ei ainakaa suomi
Töitä ja sellainen missä ei muualta tulleita kivitetä.
Sinne, missä silloin pystyy pienellä perinnölläsi elämään. Jos saat perinnön nyt niin kannattaa sijoittaa yksityiseen eläkevakuutukseen.
Toisaalta jos on jonkinlaista osaamista niin kannattaa muuttaa nyt sellaiseen paikkaan, mistä saa töitä ja voi maksaa sitä yksityistä eläkevakuutusta.
AP:lla ei ilmeisesti ole mitään osaamista, kun ei usko eläkettäkään saavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset saisi?
Olen syntynyt 2000-luvulla.
Kuolet ennen eläkeikää?
Asuin vuoden Italiassa, hirveä maa asua. Siinä on syynsä, miksi italialaisia on paljon muissa maissa.
Ihan kiva kuitenkin max viikon lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Kanariansaarille. Paras ilmasto Euroopassa. Edullista.
Viihtyy pari viikkoa talvella. Jos pidempään, niin alkaa pänniä ostaa juomavesi, alkeelliset ruokakaupat, turistit, torakat, kalima, huono infra, järkyttävä liikennekulttuuri, huonokuntoiset asunnot. Päälle sitten varmaan viranomaisbyrokratia espanjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin siellä? Pohjoinen ja etelä ovat kaksi täysin erilaista osaa Italiassa. Itte asun jo 15 vuotta Italiassa.
En tiedä vielä. Mitä suosittelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostimme talon Italiasta jo muutama vuosi sitten ja asumme nyt 50/50, pian kokonaan. Meitä suomalaisia on täällä jo paljon!
Kivaa olla eläkkeellä siellä kunnes terveys pettää. Julkista vanhustenhoitoa ei ole eli silloin on viimeistään aika palata Suomeen sotepalveluiden ääreen.
Ingen pension och ett liten arv? På den basen föreslår jag Albanien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap rupea opettelemaan puolaa jos sinne aiot. Kyllä sitä sen verran kannattaa osata, että eläkeläisenä pärjää hoitaen tavallisia asioita.
Ja kieli on hirveä! Puola on ankea maa, oletko käynyt siellä koskaan?
Puolako ankea, heh, eiköhän ole aika paljon eri maata kuin nykyisenkaltaiseksi parissa vuosikymmenessä pilattu Suomi ja Puola on esitellystä väestöstä päätelleen edelleen niiden joille se kuuluu, kehitysmaat eivät ole tulleet kylään eivätkä tule.