Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin Euroopan maahan kannattaisi muuttaa vanhoilla päivillä?

Vierailija
29.01.2025 |

Suomen tulevaisuus näyttää sen verta pahalta. Mietin Puolaa, pärjäisikö siellä vaatimattomalla perinnöllä, jonka joskus tulevaisuudessa saan? Nyt yritän työskennellä Suomessa ja sijoittaa rahastoihin. En osaa puolaa. En usko koskaan saavani eläkettä.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanariansaarille. Paras ilmasto Euroopassa. Edullista. 

Paitsi että saaret sijaitsevat maantieteellisesti Afrikassa. 

Vierailija
42/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unkarissa on elämä edullista, ilmasto mukava, toimiva terveydenhuolto ja vanhuksia kunnioitetaan. 

Unkarin pressa on Putinin salarakas, joten en suostuisi asumaan tuollaisessa maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta takaisin sinne mistä tulitkin. Do svidaniya! 

Vierailija
44/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on paras maa meille suomalaisille. 

Vierailija
45/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap rupea opettelemaan puolaa jos sinne aiot. Kyllä sitä sen verran kannattaa osata, että eläkeläisenä pärjää hoitaen tavallisia asioita.

Ja kieli on hirveä! Puola on ankea maa, oletko käynyt siellä koskaan?

Vierailija
46/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jään kohta eläkkeelle, ja saahan vanhukset siellä lisäksi tukija. 

Ei ulkomaille muuttava eläkeläinen saa mitään tukia missään maassa, mihin muuttaa. Otahan selvää netissä on paljon tietoa asiasta. Rahaa pitää olla itsellä maahan tullessa. Joissakin maissa et saa edes oleskelulupaa maahan jos ei finanssit ole kunnossa. 

Moni suomalainen ihan oikeasti luulee että joka maassa on yhtä höveli kohtelu muuttajille kuin hölmölässä.

Jännä ettei ole vielä aikuiseen ikään mennessä oppinut elämän realiteettejä. Tosin olen perheenjäsenelle monta kertaa sanonut, että jos meinaa muuttaa ulkomaille niin siinä vaiheessa pitää pinkka olla kunnossa. Kun kirjaat itsesi kaupungin listoille niin sulta kysytään sen hetken nettovarallisuutta eli rahasummaa, mitä tililläsi on ja kysytään, että paljonko saat kuukaudessa tuloja ja mistä tulosi ovat peräisin. Joskus kohdemaassa saattaa olla myös haastattelu ja siinä kysytään, että minkä yrityksen terveysvakuutuksen olet ottanut, mille maksimisummalle ja takaatko olevasi terve. Suomalaiset kuvittelevat, että Eurooppalaisella sairasvakuutuskortilla katat kaiken. Valitettavasti näin ei mene. Jos olet maassa yli kuusi kuukautta niin siirryt sen maan sosiaaliturvan piiriin. Silloin saat tasan sitä hoitoa, minkä vakuutuksesi tai maan yleinen sairaanhoito kattaa. 

asumisen kohdalla sinun tulee osoittaa joko omistusasunnon laput tai vuokrasuhteen todistus. Jos olet kohdemaassa vielä työikäinen niin mahdollinen työsopimus, jollei pankkitililläsi ole riittävästi valuuttaa. 

Vierailija
47/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unkarissa on elämä edullista, ilmasto mukava, toimiva terveydenhuolto ja vanhuksia kunnioitetaan. 

Joa siellä ei komento muutu, se on Venäjän oblast aiinä vaiheessa kun minä olen eläkkeellä.

Vierailija
48/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap rupea opettelemaan puolaa jos sinne aiot. Kyllä sitä sen verran kannattaa osata, että eläkeläisenä pärjää hoitaen tavallisia asioita.

Montakin kertaa olen käynyt enkä mitään ankeutta huomannut. Asuin Saksassa hyvin kauan ja puolalaiset osaavat varsin hyvin saksaa. Siellä on ihan kauniita paikkoja ja myös mukavia ihmisiä. Oma kokemukseni oli ja on tämä. Ruokakin oli hyvää. En tietty reissanut isoissa kaupungeissa, pienemmissä kaupungeissa ja maaseudullakin. Varsovaan en tietty menisi asumaan mutta käydä siellä voi kattelemassa kaupungin. Itse kävin. Ei se kielikään mikään hirveä ole, kyllä sitä oppii ja on opittavakin ainakin välttävästi jos sinne aikoo eläkeläisenä muuttaa asumaan. 

Vierailija
49/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekki ja Puola ovat ihania maita; hintataso on edullista ja ihmiset mukavia. Molemmista maista tilataan paljon tuotteita

Vierailija
50/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia, eikö niin. Kesällä polttavan kuuma ja asumisen hinta noussut niin että paikallisilla palvelualan työntekijöilläkään ei ole varaa.

Vierailija
51/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montenegro.

Vierailija
52/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montakin kertaa olen käynyt enkä mitään ankeutta huomannut. Asuin Saksassa hyvin kauan ja puolalaiset osaavat varsin hyvin saksaa. Siellä on ihan kauniita paikkoja ja myös mukavia ihmisiä. Oma kokemukseni oli ja on tämä. Ruokakin oli hyvää. En tietty reissanut isoissa kaupungeissa, pienemmissä kaupungeissa ja maaseudullakin. Varsovaan en tietty menisi asumaan mutta käydä siellä voi kattelemassa kaupungin. Itse kävin. Ei se kielikään mikään hirveä ole, kyllä sitä oppii ja on opittavakin ainakin välttävästi jos sinne aikoo eläkeläisenä muuttaa asumaan. 

Vierailija
53/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja siellä ajetaan oman maan etuja, Suomessa ajetaan EU / WEF eliitin etuja loputtomiin

Vierailija
54/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlanti tai Kreikka. 

Vierailija
55/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs keski-ikäisenä?

Vierailija
56/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo-o jos tykkää myrskytuulista, rankkasateista, rakeista, lumesta ja muista luonnonmullistuksista ja niistä seuraavista tulvista, mutavyöryistä, sähkökatkoista ja eristyksestä. Toivotan kaikkea hyvää tulevaisuuteen. 

Mutaa vyöryy kumivenhoissa Teneriffan rannoille juu.

Vierailija
57/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut eikö siellä ole metsäpaloja?

Lanzarotella ei ainakaan, kun ei ole metsääkään.

Vierailija
58/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutan Italiaan. Olen aloittanut jo opiskelemaan kieltä.

Italian kurssilla oli useampi tuollainen pari. 

Vierailija
59/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jään kohta eläkkeelle, ja saahan vanhukset siellä lisäksi tukija. 

Ei ulkomaille muuttava eläkeläinen saa mitään tukia missään maassa, mihin muuttaa. Otahan selvää netissä on paljon tietoa asiasta. Rahaa pitää olla itsellä maahan tullessa. Joissakin maissa et saa edes oleskelulupaa maahan jos ei finanssit ole kunnossa. 

Mutta minä olen Irlannin kansalainen, toki voin muuttaa. Ja puolen vuoden päästä saan muut edut, jos niitä nyt edes tarvitsen.

Vierailija
60/86 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma etten huomannut tuollaista edes silloin kun Puola ei vielä ollut EU:ssa. Kävin Itä-Saksassakin kun oli vielä muuri. Siellä tosin oli jonkin verran ankea ilmapiiri silloin mutta ihan mukavia ihmisiä sielläkin oli ja hyvää ruokaakin sain joka kerta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi