Tiedätkö, miten paljon sinulla uppoaa vuodessa rahaa muovikasseihin?
Suomalainen ostaa vuodessa keskimäärin 54 muovikassia. EU:n tavoite on laskea kulutus vuoden loppuun mennessä 40 kassiin vuodessa.
Itse käyn kaupassa päivittäin eli vähintään 365 muovipussia vuodessa 30senttiä kpl kyllähän sitä rahaa menee.
Mites sinulla?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Wokeilevalla Eu:lla on dystopiset DEI ja WEF-tavoitteensa, mutta minä ostan muovikassin kauppareissulla. Kaksi roskapussia menee viikossa sekä yksi biojätepussina.
EU ja muut muovikasseja vastustavat maat saisivat ensiksi kieltää sateen, lumen ja märän maan. Joku Afrikan maa kielsi muovikassit jo pari vuotta sitten ja asiasta kerrottiin Euroopassakin. Heillä ei ehkä ole monta sadepäivää vuodessa ja ymmärrän siis huolen ympäristöasioista ja luonnosta.
No roskapusseina käytän muovipusseja. Kaupasta en koskaan osta muovikasseja ostoksia varten, kun on kestokassi mukana. Miten ap viitsit käydä kaupassa päivittäin?
ostan noin 2 kuukauden aikana 0- max 3 muovipussia. Alle 10 vuodessa. Otan aina omat muovipussit mukaan kauppaan. Kyllähän ne ajan saatossa repeytyy, niin ostan sitten tilalle uuden.
Vierailija kirjoitti:
3 vuodessa. Ostin ne kierrätysmuovista valmistetut kaupan isot kassit. Kun lapset olivat pieniä.Näppärät pakata. Eivätkä hajoa. Eivätkä levineet autoon. Joskus opiskelijana oli reppu.
Sitä kattoo niinku vinoon tota muovipussikeskustelua. Käytännöllisyys ratkaisee. Ihan sama mulle jos joku pistää muoviin 60 euroa vuodessa.
"Eivätkä levinneet autoon". Tässä puhutaan varmaan omasta autosta, jolla tavarat viedään kätevästi kotiin. Kuljetapa ruokaostoksia sateessa muovista tehdyssä kestokassissa. Kassia ei saa mitenkään suljettua ja sitten on kiva tulla kotiin kastuneen jauhopussin, puurohiutaleiden ja muiden kuivatuotteiden kanssa. Huom! Olen itse huolestunut maailman jäteongelmista, mutta täytyy ajatella käytännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan muovikassit haisevat niin pahalle, ettei niihin halua elintarvikkeita pakata. Jo senkin vuoksi täytyy pitää omaa kesto- tai kangaskassia mukana. Roskapussirullat tulevat halvemmiksi käyttää kuin nämä haisevat kauppojen muovikassit.
Jos unohdan ottaa kotoa kassin, pakkaan ruuat pahvilaatikkoon, joita kaupassa on tarjolla. Laatikko päätyy aikanaan pahvinkeräykseen.
Valitettavasti myös roskapusseissa on nykyään voimakas haju. Ei kaikissa, mutta monissa. Olen erehtynyt ostamaan niitä ja lisättyä tuoksua ei pääse pikku asunnossa pakoon. Arvaan, että kierrätysmuovista tehdyt roskapussit ovat sen verran epämiellyttäviä, että joihinkin laatuihin on pakko lisätä hajustetta.
Vierailija kirjoitti:
Käytän WC-paperipäällyksen roskapussina. Leipäpakkauksista tulevat pussit myös edelleen pakastepusseiksi. Jos on isompi pussi niin käytän vaatteille tai tyynylle ym..
Ja sitten muka minun ikäisen pilaa maailmaa. Nuorena enemmän käytettiin myös monikäyttöisenä, mutta nyt riittaa muovia, vaikkei osta kasseja ja ennenkaikkea hedelmäpusseja.
Meihin luotettiin ennen. Melkein kaikki suomalaiset olivat rehellisiä. Silloin hedelmiä ja muita kasviksia laitettiin paperipussiin ja punnittiin itse.
En, mutta olisi kiva tietää. Laskukaavahan ei sitten mene; ostettu muovikassien määrä kauppareissulla ja siinä säästö. (Autoreissuilla voisi korvata kestokasseilla, kävelyteissuilla muovikassin osto on must, kokisin hankala kestokassin roikottamisen mukana ta sanotaan niin, että siinä mennään jo naurettavuuksiin säästämisen suhteen)
Säästetty sumna = Ostetut muovikassit miinus ostetut roskapussirullat. Huom! Useampi jäsen taloudessa, joten hedelmäpussit ei riitä roskiksiksi.
Kyllä silti siitä saattaa tulla satasen säästö vuodessa?
Voisin harkita, mutta vain ja ainoastaan autoreissuilla kun kätevästi kestokassit mukana.
Aika harvoin ruokaostoksille kävellen mennään, kun yleensä useampi kassi ostettavaa.
Periaatteessa en kannata senttien päälle laskemista, mutta tietenkin miksi maksaa enemmän asiasta, joka ei tuo mitään lisäarvoa..Aina pitää miettiä säästämisestä koituva haitta tai epämukavuus vs. hyöty rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään - käytän reppua, kangaskasseja ja kankaisia hedelmäpusseja.
Taloyhtiössämme on hyvät kierrätysastiat, joten en tarvitse pahemmin muovikassejakaan.
Ai? Täällä ainakin on pakko pakata muovinkeräykseen menevät tyhjät muovipakkaukset - uskotteko? - muovikassiin. Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee varmaan kymmenkunta muovikassia viikossa. Yhtään ei mene hukkaan. Miovikasseja tarvitsee koko ajan moneen. Ekologisempaa käyttää muovikasseja kuin sama määrä jotain kestokasseja joihin kuluu enemmän materiaaleja ja energiaa ja syntyy jätettä. Muovikassi päättyy yleensä lopulta roskapussiksi eli siitä saadaan vielä energiaa polttolaitoksessa eikä tartte erikseen ostaa roskapusseja.
Just näin. Muovikasseille on paljon käyttöä kotitaloudessa, ennen kuin se päätyy sekajäte roskiin. Yhtäkään ei meiltä ole päätynyt maailman merille.
Mereen. "Merille" tarkoittaa esimerkiksi henkilöä, joka lähti merille eli työskenteli merimiehenä tai oli muuten laivan henkilökunnan jäsen.
Ei mene kuin pari euroa vuodessa. Minulla on nailonkankaisia erikokoisia ostoskasseja useita ja ne saa pieneen tilaan kun lähden ostoksille. Ostin hiljattain uutta kangasta, josta ompelen uusia kasseja ja jaan niitä myös läheisille. Roskapussit ostan erikseen ja niissä on paljon valikoimaa, eikä niille tule hintaa paljon.
En. Kerropa sinä suuressa viisaudessasi, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten laskin noin suunnilleen. 80€ ,nyt vähemmän. Toisaalta,kyllä roskis pussit maksaa myös mihin nuo pussit kierrättyy.
Paljon vähemmän maksaa roskapussit.
Mutta roskapussissa ei oikein viitsi kantaa kauppaostoksia kotiin päin....
Ne eivät kestä painavia esineitä kuten maitotölkkejä, perunapusseja ja pesuainepulloja.
Ehkä kolme muovikassia ostan kauppaostoksia varten vuodessa.
Roskapussit ostetaan rullissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miten ihmisillä on muka aina se kestokassi mukana? Me ei muisteta koskaan ottaa niitä kotoa autoon.
Ja kun itse olen käsilaukutta kulkeva nainen niin taskuun se olisi hankala sulloa. Kaupungilla käydessä jos poikkeaa kauppaan niin aina pitää ostaa pussi sitten.
Vien kassit eteiseen odottamaan purkamisen jälkeen ja vien aamulla takaisin autoon odottamaan seuraavaa kauppareissua.
Käyt siis kaupassa autolla.
Vierailija kirjoitti:
4€ kuukaudessa menee . Ja muovia tulee muuten valmis paketissa . Polttamalla sulaisi hyvin kaikki muovi jäte. Viedään tulivuoreen tai johonkin missä ne sulaa.
Tässäpä omaperäinen ehdotus. Hyvin keksitty.
Hetkistä. Teen arvion.
Jos keskimäärin ostamme 10 muovikassillista ruokaa ja taloustarvikkeita viikossa, tekee se 40 muovikassia per kk,
Tuo tekee 12 € per kk. En laske mukaan muovikasseja, mitä ostetaan, kun ei olla autolla liikenteessä.
Tuo tekee 144 € vuodessa muovikasseihin.
En tiedä roskapussien hintaa, mutta halvimmillaankin tekevät varmaan 50 € vuodessa?
Säästö olisi n. 90 € vuodessa? Ehkä yläkanttiin tuo. 60 € vuodessa?
Noh, kannattaako, riippuu taas kuinka epämukavia pitää kestokassien käyttöä ja raahaamista mukaan. . Ai niin, niiden kestokassienkin hinnan voi sitten vähentää säästöistä. Niitä pitää olka useampi. Monesti yhdellä ostiskerrallq tarvitaan 5 muovikassia.
0 euroa, en ikinä osta muovikassia. Joskus jos poikennut täysin spontaanisti kauppaan ja ostanut enemmän, kuin sylissä saan helposti kannettua, olen ottanut esim. tyhjän pahvisen pakkausalustan kaupasta, jonka kanssa kantanut tavarat autolle ja kotiin.
Muoviroskille ostan isomman roskapussin, ehkä 2-3 rullaa vuoden aikana ja nuo maksaa n. 1,5 eur/rulla. Muille roskille käytän muuten tulevia, sekajätteessä on nyt wc-paperipakkauksen pussi ja biolla hedelmäpussi (biohajoava luonnollisesti), kartongeilla tyhjä mehutölkki.
Onko esim. 50 € säästö paljon vuodessa? No, se on siinä ja siinä. Toisaalta, jos joku miettii vaikka puhelinliittymää, ottaa sen mistä säästää sen 50. € vuodessa, jos ei huomattavaa eroa liittymissä.
Käytän yhtä muovipussia niin kauan kuin se kestää 10-20 kertaa yleensä.Ei vuodessa siis monta osta kun käytän myös reppua.
Kyllähän se vähän riippuu siitä täyttääkö muovikassin kympeillä, kaksikymppisillä vai viisikymppisillä. Enemmän noita on ollut tapana laittaa pakastimeen, kuin muovikasseja täyttää.