Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset on maailman älykkäin eläinlaji eikä vaikka kissat?

Vierailija
29.01.2025 |

Miksi ihmiset on kaikista älykkäimpiä..

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on määritellyt älykkyyden ja sen mittarit, jos kissat tekisivät älykkyystestejä niin eiköhän ne olisi sellaisia että kissat saa korkeammat pisteet.

Minun kissat makoilee kotona kaiken päivää, ruoka tulee eteen ilman vaivaa ja minä siivoan niiden hiekkalaatikon ja ostan ruuat ja lelut. Että kuka tässä on sitten se älykäs, nuo ilmaisen ylläpidon saaneet kissat vai minä joka maksan kaiken?

Vierailija
62/72 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ole eläimiä, vaan Jumalan omaksi kuvaksi tehtyjä luomuksia. 

Se on saatanan valhe väittää ihmisiä eläimiksi. 

Kyllä fyysisesti on.  Olemme ainetta ja elämme aineesta samalla tavoin kuin kaikki aineesta elävä.  Tämä oletettu henkinen ulottuvuus on uskon asia, ja sehän voi olla sitten muillakin eliöillä.  Mutta moraali on tarpeen ihmisen kaltaiselle,  joka pystyy valitsemaan eri asioista, tekee yhteistyötä ja omaa päämääriä. Jos olen yhtään käsittänyt oikein, niin tässä Jumala-Saatana-asetelmassa jälkimmäinen haluaa kiistää henkisen ulottuvuuden.  Usko tähän asetelmaan vaikuttaa isosti suuren ihmisjoukon elämään,  ja siten kaikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ääliöitä!

Vierailija
64/72 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut epäilemään vahvasti ihmiskunnan älykkyyttä. 95 % ihmisistä menee tunteet edellä.

Tunnehan on älykkyyttä.

Hyvyyskin on älykkyyttä.  Jos älykäs teko aiheuttaisi pahaa, se ei olisi oikein fiksua.  Rikolliset käyttelee älyä näin. 

Vierailija
65/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminenkö muka älykkäin? Älä naurata. Tapamme, hakkaamme, raiskaamme toisiamme ja luontoa... voiko typerämpää olla. Sanoisin että olemme tyhmin olento maan päällä. Edellytyksiä olisi vaikkas mihin mutta ei onnistu millään.

Sekoitat nyt pahuuden tyhmyyteen. Kaksi eri asiaa.

Kyllä oman lajin ja elinympäristön tuhoaminen on ihan silkkaa tyhmyyttä. Ihminen on ainoa laji luonnossa, joka ei edes yritä optimoida omaa selviytymistään. Ihminen on niin tyhmä laji, että se hurraa vieressä kun joku yltiörikas hörhö yrittää rankentaa toisesta planeetasta asumiskelvollista pienelle elitistiselle siirtokunnalle samalla tuhoten sitä planeettaa jolla nämä elinolosuhteet olisivat jo valmiiksi olemassa.

Se oman ympäristön tuhoaminen liittyy poikkeuksetta aina siihen oman yksilön selviytymisen optimointiin. Aina se ei ole linjassa lajin selviytymiseen, tai luonnon selviytymiseen. 

Yksilönä ihminen haluaa omistaa tavaraa, hienon talon ja auton tai useita, syödä lihaa, olla parempi kuin muut, tienata rahaa ja voida paksusti. 

Biologian kannalta on ymmärrettävää, että yksilö yrittää menestyä melkein hinnalla millä hyvänsä. Muut tallotaan jalkoihin. Minä minä minä. Pärjääminen paremmin kuin muut vaatii älykkyyttä. Onko pärjääminen "hinnalla millä hyvänsä" sitten viisasta, se onkin toinen juttu.

Vasta viime vuosikymmeninä on alettu miettimään suuremmassa määrin onko se oikein luonnon tai eläinten kannalta. 

Vierailija
66/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys, mitä se on?

Esimerkiksi kivet eivät koskaan epäonnistu.

Selviävät tekemättä mitään.

Kivet siis älykkäimpiä?

Vierailija
67/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut epäilemään vahvasti ihmiskunnan älykkyyttä. 95 % ihmisistä menee tunteet edellä.

Tunnehan on älykkyyttä.

Tunteet ovat manipuloitavissa, luonnonvakiot eivät. Siksi vaikuttajat olivat sitten poliittisia tai kaupallisia perustavat retoriikkansa tunteisiin ja valehtelevat tai kertovat faktoista yksipuolisesti ja valikoiden.

Vierailija
68/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustekalojen tiedetään olevan älykkäitä, ihan merkillisen älykkäitä. Jää koirat ym tutummat eläimet kirkkaasti toiseksi.

Mutta koska ne elävät täysin eri ympäristössä kuin me, eivätkä kommunikoi äänellä niin vaikea siitä selvitellä, ovatko itseasiassa älykkäämpiäkin. Mikä olisi sellainen älykkyyden laji, jossa ei ole väliä onko peukalot vai lonkerot? 

Myös delfiinit ovat älykkäitä. Ne esim saalistavat kalaa "apuvälinein" eli käyttävät merenpohjan hiekkaa metsästyksen/kalastuksen apuna. 

Varislinnut ovat älykkäitä. Naakkojen on todettu siirtävän opittua tietoa seuraavalle sukupolvelle, voi kun löytäisin sen jutun vielä. 

Vierailija
69/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, onko ihminen lopulta älykkäin laji. Kun katsoo vaikkapa suurimpien valtioiden johtoa tällä hetkellä. Älykkyys näkyy suuntautuvan oman lajin sekä ekologisen ympäristömme tuhoamiseen. Mikä johtaa lopulta lajimme katoamiseen. 

Vierailija
70/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi älykästä tuhota koko planeetta

Vierailija
71/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, onko ihminen lopulta älykkäin laji. Kun katsoo vaikkapa suurimpien valtioiden johtoa tällä hetkellä. Älykkyys näkyy suuntautuvan oman lajin sekä ekologisen ympäristömme tuhoamiseen. Mikä johtaa lopulta lajimme katoamiseen. 

Kun ihmisillä ei ole luontaisia vihollisia, se on luonut itse itsestään vihollisen. Ei millään mittarilla älykästä.

Vierailija
72/72 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen edeltäjä sattui päätymään sellaiseen ekologiseen lokeroon, jossa piti jatkuvasti ratkaista joku uusi eteentuleva ongelma ja sopeutua uusiin tilanteisiin, mikä vaati älyä eikä pelkkiä vaistoja. Olisiko niin että pystyasentoon siirtyminen ja pois puusta muuttaminen pakotti keksimään, miten päästä pakoon saalistajilta huolimatta kahdesta hitaasta jalasta? Puusta pois muuttaminen myös vähensi hedelmien saatavuutta, ehkä ruumiin kokokin jostain syystä kasvoi, ja edelleen oli ne tosi hitaat jalat, silti oli saatava jostain ruokaa -> kehitettiin porukalla joku hyvä strategia jolla saatiin yhteistoimin kaadettua suurpetoja. Siis en oikeasti tiedä, yritin vain keksiä mahdollisia syitä. 

Kissa taas ei ole ikinä päätynyt ihan vastaavanlaiseen ekologiseen lokeroon. Se on aina pärjännyt sillä että pieni liikkuva kohde herättää siinä tappamisvaiston ja isommat tuntemattomat kohteet piiloutumisvaiston. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän