IL: Kerrotko itse haastattelussa asioita, jotka on rekrytoijalta kielletty kysyä?
Joskus hakijalle voi olla eduksi kertoa työhaastattelussa itse sellaisiakin asioita, joista haastattelijalla ei ole lupaa kysyä. Tällainen voi Jaarvan mukaan olla esimerkiksi tilanne, että hakee työtehtävään, jonka suorittamisessa on eduksi tavoitteellisuus. Silloin voi olla hyödyllistä tuoda esille esimerkiksi kilpaurheiluharrastusta.
- Sitä en [rekrytoijana] kirjaisi mihinkään, mutta se kertoo henkilön tavoitteellisesta luonteesta. Toki jos hakija harrastaa kilpaurheilua ja treenit vaikuttavat työvuoroihin, niin silloin asia on syytä tuoda ilmi hakijan luvalla.
Jos ei aio perustaa perhettä ja arvelee työnantajan arvostavan joustavuutta, senkin voi Jaarvan mukaan tuoda esille.
- Tietenkään emme kirjaa tällaistakaan ylös. Kun asiakkaalle, eli työntekijää etsivälle työnantajalle, lähetetään ehdokasesittelyjä, asian voi esittää menemättä yksityiskohtiin joilla ei ole työn kannalta merkitystä ja antaa ehdokkaalle halutessaan mahdollisuus itse avata tarkemmat yksityiskohdat mahdollisessa jatkohaastattelussa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksista ja perhesuhteista kerron ihan vapaasti, antaa käsityksen työkyvystäni ja kunnostani. Mainitsen myös etten ole ollut saikulla varmaan kymmeneen vuoteen.
Siis eikai oikeesti ihmiset kerro itsestään työhaastatteluissa niin, että ei ole edes joka vuosi saikulla?
Olen kertonut ja jaaritellut, en ollut menossa siihen työhön enkä siis edennyt jatkoon. Olin maksettu hakija johdon tilauksesta auditoimassa prosesseja. Harmitti kun myöhemmin kuulin haastattelijan lähteneen tai oli saanut lähdöt talosta Tuskin kuitenkaan minun haatatteluni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kerron harrastukset. Jotain pientä pitää kertoa itsestä "esittelyksi", niin yleensä laitan harrastukset. Olen tosi huono esittelemään itseäni suullisesti, mutta tosi hyvä työssäni. Työni on kirjallista. On kummallista miksi hissipuheen hopottajia suositaan haastatteluissa, mikäli työ on pääosin kirjallista sanallisen sijaan. Kirjallinen hakemukseni on hyvä. Jos vaan annettaisiin ihmisten loistaa niissä asioissa, joissa ovat hyviä. Hissipuheen taitajat sitten hissipuhehommiin.
Miksi et sitten kirjoita valmista hissipuhetta ja sitten vaan "lue paperista" kun sinua pyydetään kertomaan itsestäsi?
Tietenkin kerron, mutta rivien välistä.
Kyllä sillä on työn kannalta merkitystä, että olen lapseton enkä aio lisääntyä ainakaan ihan lähivuosina. Se kertoo haastattelijalle että olen hyvä ja luotettava hakija, kun en ole jäämässä äitiyslomalle eikä tarvitse pelätä että joutuisin saikuttamaan pikkulasten sairastelun takia.
N28
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä on työn kannalta merkitystä, että olen lapseton enkä aio lisääntyä ainakaan ihan lähivuosina. Se kertoo haastattelijalle että olen hyvä ja luotettava hakija, kun en ole jäämässä äitiyslomalle eikä tarvitse pelätä että joutuisin saikuttamaan pikkulasten sairastelun takia.
N28
Tirsk! Jokainen rekrytoija tietää, että lapsettomuutta toitottava voi olla raskaana huomenna. Jos joku oikein erityisesti korostaa, ettei aio hankkiutua raskaaksi, syntyy kyllä epäilys, että vauva on kohta tuloillaan. Siitä puhe mistä puute.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä otsikkoa.
Työhaastattelussa ei saa kysyä perheestä, parisuhdestatuksesta, harrastuksista, armeijaan menosta, lapsihaaveista jne. Kerrotko työnhakijana kuitenkin itse niistä?
Todella oudoksi mennyt työhaastattelut. Oikeassa elämässä on aloja joita harrastus tukee, esim kumpi on parempi vaihtoehto liikunnanohjaajaksi sohvaperuna vai liikuntaa itsekin harrastava, jos haetaan telinevoimisteluun ohjaaja onko sitä ikänsä harrastanut parempi vaihtoehto kuin sellainen joka ei ole harrastanut ? Entä käsityö alat, kumpi on parempi vaihtoehto se joka harrastaa netfix sarjoja vai käsitöitä harrastava ?
Kyllä mä olen välillä kertonut, että mulla on lapsia. Kahdestakin syystä: ensinnäkin haluan olla töissä perheystävällisessä työpaikassa enkä halua työpaikkaa, jolle mun lapset on ongelma. Toisekseen olen halunnut tehdä selväksi, että lapset on tehty enkä ole enää jäämässä vanhempainvapaille. Lapset alakouluikäisiä jo.
Vierailija kirjoitti:
Kerron harrastukset. Jotain pientä pitää kertoa itsestä "esittelyksi", niin yleensä laitan harrastukset. Olen tosi huono esittelemään itseäni suullisesti, mutta tosi hyvä työssäni. Työni on kirjallista. On kummallista miksi hissipuheen hopottajia suositaan haastatteluissa, mikäli työ on pääosin kirjallista sanallisen sijaan. Kirjallinen hakemukseni on hyvä. Jos vaan annettaisiin ihmisten loistaa niissä asioissa, joissa ovat hyviä. Hissipuheen taitajat sitten hissipuhehommiin.
Mä olen kirjoittanut itselleni hissipuheen etukäteen ja opetellut sen ulkoa. Lisäksi haastattelussa mukana muistikirja muistiinpanoja varten + siellä on mun etukäteen mietityt asiat, jotka itse haluan paikasta saada selville + tänä hissipuhe muutamalla ranskalaisella viivalla. Jos menisin ihan lukkoon haastattelussa, lunttaisin. Ei ole koskaan tarvinnut luntata, mutta sen mahdollisuus auttaa!
Itse olen työnhakija ja jäämässä eläkkeelle kolmen vuoden päästä. Saan YTK:sta mukavat rahat. Työhaastattelussa kerron, että yleensä tulen töihin ajoissa, jos koira ei temppuile aamulenkillä. Joskus joudun lähtemään aikaisemmin töistä, kun lapsenlapseni tulee hoitoon. Kerron että olen pääosin nujertanut alkoholismini, eikä siitä pitäisi aiheutua suurempaa haittaa, koska kuljen työmatkat pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työnhakija ja jäämässä eläkkeelle kolmen vuoden päästä. Saan YTK:sta mukavat rahat. Työhaastattelussa kerron, että yleensä tulen töihin ajoissa, jos koira ei temppuile aamulenkillä. Joskus joudun lähtemään aikaisemmin töistä, kun lapsenlapseni tulee hoitoon. Kerron että olen pääosin nujertanut alkoholismini, eikä siitä pitäisi aiheutua suurempaa haittaa, koska kuljen työmatkat pyörällä.
Satiiria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
Tirsk! Jokainen rekrytoija tietää, että lapsettomuutta toitottava voi olla raskaana huomenna. Jos joku oikein erityisesti korostaa, ettei aio hankkiutua raskaaksi, syntyy kyllä epäilys, että vauva on kohta tuloillaan. Siitä puhe mistä puute.
En tietenkään sano suoraan mitään lapsista tai raskaudesta! Se olisi typerää.
Muotoilen asian niin, että vapaa-ajalla nautin hiljaisuudesta ja luonnossa liikkumisesta. Tuon esille, että tykkään lähteä yksin eräretkille, ja on ihanaa kun voin tehdä niitä spontaanisti.
Pahinta mitä haastattelija voi tuosta ajatella on se että katoan erämaahan kesken tärkeän projektin. Työ itsessään on sellaista että sopii hiljaisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et sitten kirjoita valmista hissipuhetta ja sitten vaan "lue paperista" kun sinua pyydetään kertomaan itsestäsi?
Koska olen huono suullisesti :)
Itse kerron työhaastattelussa olevani positiivinen henkilö ja kuittaan tekemäni virheet työssä nauramalla. Siksi nauran niin paljon.
Pyrin aina kertomaan ettei ole lapsia eikä niitä voida saada ikinä.
Oikeasti olen käyttänyt ehkäisyä koko aikuisikäni, koska en vaan halua lapsia.
Mutta olen huomannut tuon olevan positiivinen asia. Moni sitten nyökyttelee hyväksyvästi ja kertoo, miten juuri tämä tehtävä olisikin haastava saada sopimaan lapsiperheen aikatauluihin. Ja aiemmin kerroin avoimesti olevani vela, mutta se oli ilmeisesti huono juttu, joten vaihdoin julkisen syyn hyväksyttävään muotoon. Toimii.
VelaN43
Entäs että lapsia ei ole eikä tule?
Vierailija kirjoitti:
Entäs että lapsia ei ole eikä tule?
Loistavaa, paikka on sinun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksista ja perhesuhteista kerron ihan vapaasti, antaa käsityksen työkyvystäni ja kunnostani. Mainitsen myös etten ole ollut saikulla varmaan kymmeneen vuoteen.
Siis eikai oikeesti ihmiset kerro itsestään työhaastatteluissa niin, että ei ole edes joka vuosi saikulla?
Olen kertonut, sillä sen jos jonkun oletan olevan kiinnostava tieto. Nytkin voisin rehellisesti kertoa, että olen ollut viimeisen kolmen vuoden aikana saikulla kaksi päivää. Kerron myös ikäni, perheestäni ja harrastuksestani, sillä ainahan näissä haetaan samalla myös työyhteisöön sopivaa jäsentä. Jos siellä on ihmisiä, joiden kanssa emme jaa yhtään samanlaisia arvoja työn ulkopuolella, on parempi kun valitsevat sopivamman.
Itse en kerro lapsista, koska se tiputtaa herkästi "palkkaa vain pakon edessä" -osastoon, olkoonkin salaisuus sitten. Tätä on kysytty monesti vuosien aikana, että onko lapsia, jos sanon että rehellisesti kyllä, niin rekrytoijasta näkee, että ei ollut toivottu vastaus.