Etätyötä tekevät, miten työtänne valvotaan?
Tuntuu että jotkut vanhat jäärät kuvittelevat etäpäivien olevan jotain sohvalla makaamista ja kotitöitä. Puoliso tekee etänä, ja hänen työaikaansa ja tekemistään valvotaan kyllä hyvinkin tarkkaan. Kaikki mitä koneella tekee on tiedossa. Ei siinä mitään pysty lusmuilemaan.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valvota mitenkään, mutta aika äkkiä loppuu hommat, jos vain syljeskelen kattoon kaiket päivät eikä tulosta tule.
Juurihan kerroit että sinun tekemääsi työtä mitä suurimmassa määrin valvotaan.
Minä olen ollut menneen maailman yrityksissä joissa syynättiin minuutin tarkkuudella toimistolla istuttua aikaa
On sanomattakin selvää että tällaisella keskijohdolla ei ole oikeasti aavistustakaan siitä mitä heidän osastonsa työntekijät oikeasti tekevät päivisin tai mitä niiden edes pitäisi tehdä.
Sait välittömästi kutsun puhutteluun jos tuntisaldo oli vartin vajaa mutta toisaalta siellä oli leppoisia kavereita jotka tulivat etuajassa, lähtivät viimeisenä eivätkä olleet vuosikausiin tuottaneet mitään. Nämä "huipputyypit" saivat ylennyksiä kun ne menestyivät siinä mitä mitattiin eli toimistolla olossa.
Ja kuka sitä mielestäsi valvoo? Olen kuitenkin yksityisyrittäjä, joten en nyt äkkiseltään keksi, mikä tämä valvova taho olisi. Kerro ihmeessä, kun tiedät minua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samalla tavalla kuin toimistolla ollessakin.
Minulle maksetaan siitä että saan hoidettua minulle kuuluvat asiat ajallaan ja budjetin puitteissa.
On pelottavaa ajatella että suomalaisessa työelämässä on vielä 2000-luvulla johtajia jotka maksavat työntekijöille siitä että nämä ovat tietyssä huoneessa 9.00-17.00.
Tämä nimittäin tarkoittaa sitä että johto ja yritys ei tajua tai välitä siitä mitä työntekijöiden pitäisi tuottaa palkkansa eteen eikä kukaan kykene eikä edes yritä seurata sitä.
Juuri siksi en tee etätöitä. Toimistolla rahaa saa helpommalla.
Kannettavat tietokoneet ja puhelimet ovat leasing-vehkeitä joiden ylläpito kiertää jonnekin Intiaan. Näinpä olen käyttänyt työvehkeitä vain työasioihin vaikka puhelinetu minulla on ollutkin. En juttele omiani tietokoneen tai puhelimen lähellä ja puhelimen pidän villasukkaan käärittynä eteisessä toppatakin taskussa, minne ei äänien pitäisi kuulua. Oletan että laitteet seuraavat kotioloissa wifi-verkkoja ja saattaa olla paikannuskin päällä. Enää ei siis riitä tavoitettavuus, vaan kokemuksieni mukaan näppäimistön sekä muun laitteiden käytön seurantaa todella tehdään. Lex Nokia saattaa olla edelleen voimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valvota mitenkään, mutta aika äkkiä loppuu hommat, jos vain syljeskelen kattoon kaiket päivät eikä tulosta tule.
Juurihan kerroit että sinun tekemääsi työtä mitä suurimmassa määrin valvotaan.
Minä olen ollut menneen maailman yrityksissä joissa syynättiin minuutin tarkkuudella toimistolla istuttua aikaa
On sanomattakin selvää että tällaisella keskijohdolla ei ole oikeasti aavistustakaan siitä mitä heidän osastonsa työntekijät oikeasti tekevät päivisin tai mitä niiden edes pitäisi tehdä.
Sait välittömästi kutsun puhutteluun jos tuntisaldo oli vartin vajaa mutta toisaalta siellä oli leppoisia kavereita jotka tulivat etuajassa, lähtivät viimeisenä eivätkä olleet vuosikausiin tuottaneet mitään. Nämä "huipputyypit" saivat ylennyksiä kun ne menestyivät siinä mitä mitattiin eli toimistolla olossa.
Yleensä ne palkitaan huipputyyppinä olemisesta, eikä työnteosta. "Ole pomon kamu, ja sinustakin tulee pomo."
Minulla on tietyt työt tehtävänä. Viime kädessä osassa töissä ei ole väliä vaikka tekisin niitä viikonloppuna ja sitten tekisin arkena jotain muuta. Osassa asioita minun tarvitsee tavoittaa muita ja muiden tarvitsee tavoittaa minut, joten asia helpompi jos kumpikin arkisin ns. toimistoaikaa tavoitettavissa. Viime kädessä tulokset ratkaisevat, ei pelkkä läsnäolo.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään. Mies kuuntelee kun soittelen työttömille ja nauretaan sitten näille yhdessä.
Älä puhu paskaa. Loppui tetanttojen etätyöt kun kunnalle siirtyivät. Miten, joko tiedät on paikkasi jatko varma kunnan alla?
Tätähän ei esim. Trumpin aivot kykene ymmärtämään.
Meillä päivän kassa kertoo sen, että onko päivystysvuorossa ollut kuljettaja tehnyt töitä vai istunut kotona/"Shellillä kahvilla". Toki päivystäjällekin tulee ajettavaksi etukäteen sovittuja tilauksia, joten myös niiden hoitamatta jättäminen kuuluisi heti asiakkaan soittaessa tj:lle, että missä auto on tulossa. Sopimusajoissa päivät ovat niin täynnä ajoja, ettei ehdi muuta kuin ne hoitaa ja ruoka-/kahvitauot pitää. Niistä tulisi vielä nopeammin soitto, jos auto ei ole sovittuna aikana paikalla.
Meillä homma pelaa siis luottamuksen varassa, vaikka kyse ei ole varsinaisesti etätyöstä, jota pystyisi kotoa käsin tekemään.
Ei oikein mitenkään, mutta eipä sitä konttorillakaan valvottu. Kuukausittain on jotain raportointeja, joiden perään joku saattaa kysellä, mutta pääosin olen kyllä itse itselleni asettamien aikataulujen puitteissa työtäni järjestellyt. Esihenkilö on tyytyväinen ja esihenkilön esihenkilö ei varmaan edes tajua, mitä kaikkea teenkään.
Niin ja missä sitä etätyötä tehdään. Olen havainnut, kun olen puhelimella ollut yhteydessä, että sitä ollaan Italiassa tai Ranskassa näin on, suomalaiset hoitaa asioita etänä.
Eikö naama pitäisi olla työpaikkaan monitorissa.
Ei poikkea lähityöstä lainkaan. Molemmissa täytän tuntikorttia tehdyistä töistä ja tietysti tuloksen/tuotoksen pitää olla näkyvää. Palavereita on päivittäin yleensä, kollegat ovat eri puolilla maailmaa.
Ei mitenkään.
Olen itse hyvin tunnollinen, ja tärkeää, että työt tulee tehdyksi hyvin. Valvonta ei muuttaisi mitään.
Yksinkertainen fakta: työntekijät tuottavat juuri sitä mitä työnantaja mittaa.
Jos työnantaja mittaa toimistolla istuttuja tunteja, työntekijät tuottavat toimistolla istuttuja tunteja palkkansa vastineeksi.