Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko entisen asukkaan posteja palauttaa?

Vierailija
29.01.2025 |

Jos olen puolivuotta asunut tässä asunnossa, palauttanut lähes jokaviikko postit entiselle asukkaalle ja hän ei edelleenkään ole saanut posteja käännettyä oikeaan osoitteeseen? 

Ei vaan jaksais enää, muutenkin masentaa ja omia ongelmia niin kaikki tuollainen ylimääräinen vie voimia. Onko minun vika jos postit sitten vaan "häviää"?  

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse niistä enää huolehtia. Jos jaksat , kirjoitat päälle "henkilö ei asu tässä osoitteessa ' ja takaisin lähimpään postilaatikkoon. Jos et jaksa, heität roskiin. 

Muutimme nykyiseen asuntomme 2016. Entinen asukas ei tehnyt edes muuttoilmoitusta, vaan osoitteessamme asui virallisesti meidän perhe+tämä ent. asukas. Soitin 3 kertaa dvv:lle (entinen väestörekisteri) ja pyysin henkilön poistamista osoitteestamme. Lopulta onnistui.

Postia tulee silti vielä tänäkin päivänä, mukaan lukien virallinen posti esim. verottajalta. Noin vuoden verran jaksoin hänen postiaan toimittaa säännöllisesti eteenpäin. Sen jälkeen oman motivaation mukaan olen joko toimittanut tai polttanut takassa. Tälläkin hetkellä meillä pyörii autossa hänelle osoitettuja verottajan kirjeitä. Käsittämätöntä, miten joku voi päästää asiansa tälle tolalle. Asunnosta onneksi oli pitänyt hyvän huolen ja sen osalta ei ole ollut ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
42/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postilain mukaan sinä et saa kirjeitä hävittää. Kirjeeseen teksti "väärä osoite" ja postin laatikkoon. Oli toimija kuka tahansa. Kannattaa muistaa, että Postille tehty osoitteenmuutos on voimassa rajallisen ajan.

Olen asunut 20 vuotta tässä, joten mikähän se rajallinen aika osoitteenmuutokselle on?

Mitään tuomiota ei seuraa siitä ettei toimi tuntemattomien ihmisten postineitinä, joten roskiin vaan jos muut keinot on jo käytetty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjeen päälle teksti "Tuntematon osoitteessa" ja postilaatikkoon. Jos edelleen tulee samalta lähettäjältä, roskiin vaan. Loppuu ne jossain vaiheessa. Osoitemuutos tehtävä 1vkon kukuessa muutosta, mieluusti heti. Ei ole sinun murheesi jos asioitaan ei hoida.

Vierailija
44/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kannattaisi muuten tarkistuttaa väestörekisterikeskuksesta, jos mahdollista. Tällasia tapauksia aina tulee vastaan toisinaan, ettei muuttoilmoitusta olekaan tehty. Se on kiva uudelle asukkaalle, jos esimerkiksi asumistukea hakiessa tulee Kelasta tieto, että pitäisi toimittaa myös tämän toisen asukkaan tiedot ja selvitys asumiskuvioista. Ja vain siksi, että virallisesti olet muuttanut samaan asuntoon jonkun tuntemattoman kanssa.

No ei ole mitenkään äärettömän suuri vaiva kertoa kelalle, että ei täällä muita asu ja osoite on väärin. Toki onhan siitä hieman vaivaa, mutta siinähän se selvitys on asumiskuvioista ja kun hän ei siellä asu, niin mitään tietoja ei tarvitse toimittaa. Mistäpä muualta se kela tietonsa saa, kuin rekistereistä? Vai olisiko parempi vaihtoehto ollut muunnoskouluttaa tv-lupatarkastajat asukkaiden tarkastajiksi?

Vierailija
45/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.inä vein postiin ja seuraavalla viikolla se sama kirje tuli taas mulle vsokka sanoin siellä postisss että ei ssu se hemkilö siinä mun osoitteessa

.

Piruako sinä Postiin menit? Täällä on jo monta kertaa sanottu, että kirjoita kirjeen päälle: EI ASU TÄÄLLÄ, ja laita lähimpään postilaatikkoon.

Mitä väliä kun se sama kirje tulee kuitenkin takaisin?

Vierailija
46/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä on niin raskasta? Ensin sovit milloin voi postit hakea ja että aika sopii molemmille, pitää olla kotona silloin kun sovittu jne. Jokaviikko melkein.

Ja en jaksa myöskään palautella postiin se vast raskasta olisi. Ehkä jos en olisi tässä tilassa itse niin ei olisi raskasta.

ei postiin.vaan kauppareissulla keltaiseen lootaan joko yksittäinen kuori jonka päälle kirjoitat kiroten, vaihda osoittees. tai kerää isoon kuoreen kirjeitä ja osióita xx alueen postinumero.katu postille tiedoksi jako loppuu nyt,.

että ihmiset on tyhmiä kun ei ossoo uusavuton hoitaa muuttoilmoituksia väestätietoon sekä aina erikseen postille. myös laskuttajilleeriksen mihin postilta ei men ilmoitus automaattisesti. siinähän maksaa eräpv jälkeisiä.  ja postlle ilmainen muutosaika xx.mutta lisäaikaa voi ostaa jotta näkee oliko unohtunut jonnekin ilmoittaa,eli mitkä menneet vielä vanhaan asuntoon.

Vierailija
47/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä postilaisena heitän kaiken roskiin. Tiedän lainsäädännön ja sen järjettömyyden. Kiitos Berner.

Vierailija
48/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vie kerran vielä isossa kirjekuoressa monta kerrallaan ja mukaan lappu, että kääntää osoitteensa.

Voisin muuten mutta jos tulee pari kirjettä/viikko ja on jotain laskuja tms tärkeää niin en viitsisi säilyttää niitä kauan että saisi monta kirjettä kasaan. Jos lopetan postien palauttamisen niin ehkä alkaa huomaamaan kun tulee rästi kirjeitä? 

Kuitenkin puolivuotta aikaa ollut hoitaa osoite kuntoon kaikkiin paikkoihin niin ei luulisi olevan minun vika.

rästikirjeet tulee sulle. joo todellla tyhmä tyyppi,kertoo omaa kieltä. 

Vierailija
49/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heitän roskiin 

Vierailija
50/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä on niin raskasta? Ensin sovit milloin voi postit hakea ja että aika sopii molemmille, pitää olla kotona silloin kun sovittu jne. Jokaviikko melkein.

Ja en jaksa myöskään palautella postiin se vast raskasta olisi. Ehkä jos en olisi tässä tilassa itse niin ei olisi raskasta.

Nehän voi viedä ihan postin laatikkoon. Kirjoittaa vaikka kuoreen "väärä osoite" niin sillä selvä.

Vierailija
51/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee vielä viiden vuoden jälkeenkin edellisen asukkaan posteja pankista

Vierailija
52/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruksi päälle. Väärä osoite isolla päälle. Palautuu joko lähettäjälle tai uuteen osoitteeseen. Tiputan ne aina postin keltaiseen laatikkoon kauppa reissulla. Lähimpään postiin tulee 5 euron reissu bussilla.

En myöskään katso onko jakajana ollut posti vai joku muu. Kaikki menee keltaiseen luotaan. Ei ole minun tehtäväni pyydellä palautuskuoria eri jakelijalta. Joten en edes katso kumpi on postin tuonut.

Vierailija
53/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita kuoreen "Osoitteessa tuntematon" ja vie Postin kirjelaatikkoon.

Sitten on näitä  esim. seuroja ja yhdistyksiä joille tieto osoitteenmuutoksesta ei kulje postiin tehdyllä ilmoituksella. (Ja vaikka yhdistykseen ilmottaisikin, tuli mulle vastaan tilanne jossa ilmoitus jäsenrekisteriin ei ollut välittynyt laskutukseen.) Eli tällä elämänkokemuksella veisin postin boksiin ainakin ensimmäiset kirjeet eri lähettäjiltä vuoden verran.

* Tarkista Digi- ja väestötietorekisteristä (dvv) ettei asunnossa ole ylimääräisiä asukkaita.

* Tarvittaessa tee ilmoitus ylimääräisestä asukkaasta -> sitä kautta  tieto on saatavilla tahoille jotka sen dvv:stä saavat. Ilmeisesti tieto ei lähde heti, mutta jos saavat postia takaisin selvittävät sen dvv:stä.

Yllättävän moni ei ilmeisesti tee osoitteenmuutosta vaikka se pitäisi tehdä viim viikon päästä muutosta. Osa tietoisesti piilottelee viranomaisilta ja osa ei ilmeisesti vaan osaa. 

Asia on ärsyttävä mutta se ei ole sinun vastuullasi.

Tee tarvittavat ilmoitukset (oma osoitteenmuutoksesi kaikkiin tarvittaviin paikkoihin ja tarvittaessa se ilmoitus ylimääräisestä asiakkaasta) niin olet tehnyt osuutesi hyvänä lähimmäisenä.

(Jonkun yksittäisen joulukortin tms eteen kyllä näkisin vaivaa ja veisin postin laatikkoon vuosiakin muutosta, ihan vain koska ihminen on erehtyväinen. Yritykset ja virastot ovat eri asia.)

Vierailija
54/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Miksi kenenkään pitäisi joitain ylimääräisiä postitreffejä järjestää?

Kirjoittaa kirjeen päälle, ettei asu tässä osoitteessa ja pudottaa lähimpään Postin laatikkoon.

Paitsi että jos on mikään muu jakelija kuin Posti, tuo ei auta yhtään mitään.

EI kiinnosta, ovatpahan pois minun tontiltani.

T. Henkilö, jolla myös tuli yli vuoden ajan edellis

Ne voi heittää huoletta roskikseen. 

Vierailija
55/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tulee vielä viiden vuoden jälkeenkin edellisen asukkaan posteja pankista

Mulle kans tulee nimenomaan pankista. Kiikutan aina postin lootaan. Vika lienee pankissa eikä entisessä asukkaassa, kun tulee ainoastaan niitä aktian kirjeitä.

Vierailija
56/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, mitä itselle toivoisit. Tietenkin palautat.

Vierailija
57/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaisi muuten tarkistuttaa väestörekisterikeskuksesta, jos mahdollista. Tällasia tapauksia aina tulee vastaan toisinaan, ettei muuttoilmoitusta olekaan tehty. Se on kiva uudelle asukkaalle, jos esimerkiksi asumistukea hakiessa tulee Kelasta tieto, että pitäisi toimittaa myös tämän toisen asukkaan tiedot ja selvitys asumiskuvioista. Ja vain siksi, että virallisesti olet muuttanut samaan asuntoon jonkun tuntemattoman kanssa.

No ei ole mitenkään äärettömän suuri vaiva kertoa kelalle, että ei täällä muita asu ja osoite on väärin. Toki onhan siitä hieman vaivaa, mutta siinähän se selvitys on asumiskuvioista ja kun hän ei siellä asu, niin mitään tietoja ei tarvitse toimittaa. Mistäpä muualta se kela tietonsa saa, kuin rekistereistä? Vai olisiko parempi vaihtoehto ollut muunnoskouluttaa tv-lupatarkastajat asukkaiden tarkastajiksi?

Vaiva ei välttämättä ole suuri, paitsi tietenkin jos tarvitsisi ne rahat vuokranmaksuun ja rahaliikenne on poikki kunnes Kelassa asia on selvitetty. Vaikea varmaan ymmärtää, jos ei ole ollut itse siinä tilanteessa, että todellakin tarvitsisi ne rahat heti eikä muutaman viikon päästä.

Ja joka tapauksessa tämä on täysin turhaa ihmisten kiusaamista, kun tilanne olisi hoitunut sillä, että kaikki hoitaisivat asiallisesti omat hommansa.

Vierailija
58/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse palauttaa, riittää kun et hävitä niitä.

Vierailija
59/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en palauttele mielenkiintoista luettavaa ulosotoltakin 4 a4 sivua ulosotossa olevia velkoja vitaeproota ,lehtiä, ym ym. samoin kelan kirjeet kerjännyt jos mitäkin. ex asunnossa oli hankaluutena helluntalaisten lehdet joista soitin ja ilmoitin LÄHETTIVÄTKIN MINUN NIMELLÄ UUSIA  olivat jostain nimeni ongineet kehtasivat vielä lähettää laskunkin JOTA EN TIETENKÄÄN MAKSANUT.

Vierailija
60/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan palauttanut, Facebookin tai isännöitsijän kautta vain informoinut, että sain niitä posteja. Ei ole minun murheeni siitä eteenpäin. 

Ja mitähän se isännöitsijä voi asialle tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän