Onko teidät kutsuttu te-toimiston haastatteluun heti kun ilmoittauduitte työttömäksi?
Luin, että kaikki kutsutaan haastatteluun 5 arkipäivän kuluessa ilmoittautumisesta.
Valmistun 1.6, ellen saa kesätöitä, ilmoittaudun työttömäksi. 1.8. alkaa kokoaikainen työ (valmistun vaka-alalle, jossa kesätöitä ei oikein ole )
Mietityttää jo miten kesän kuviot tässä mahtaa mennä ja mihin valmistautua henkisesti
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kuulustelu oli heti samalla viikolla, kun ilmoittauduin.
Kuulustelu 😄
Ilmoittaudu vaan työttömäksi ja kutsu tulee aikanaan. Turha stressata. Voi olla että jopa parin viikon päästä pääset haastatteluun tai sitten parin kuukauden päästä.
Miksi sun pitää ilmoittautua työttömäksi? Muutaman satasen takia? Ensin on omavastuuaika, jolta ei saa tukia. En menisi kyykytettäväksi. Yritä nyt saada vaikka jotain keikkaduunia ja jos saisit vaikka kesäkuulla jatkaa sitä? Sitten vaan lomailet heinäkuun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitää ilmoittautua työttömäksi? Muutaman satasen takia? Ensin on omavastuuaika, jolta ei saa tukia. En menisi kyykytettäväksi. Yritä nyt saada vaikka jotain keikkaduunia ja jos saisit vaikka kesäkuulla jatkaa sitä? Sitten vaan lomailet heinäkuun.
Onhan se useampi satanen, vaikka omavastuu tuleekin. Keikkatöitä aionkin tehdä, mutta ne hiljenee viimeistään kesäkuun jälkeen. Päiväkodit supistaa niin paljon toimintojaan kesällä, sijaisia ei juurikaan silloin käytetä. Ja sama nyt toki esim. koulun puolella, iltapäiväkerhoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea leikataan jos ei ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Lähellekään kaikilla ei ole rahaa kaapit täynnä niin kuin sinulla.
No menee sinne ja vähän nyökkäilee ja sanoo että joo joo kaikkeni yritän niin ei mitään ongelmia. Ne tekee siellä vaan töitään mutta se työ on ihan tyhjän kanssa mitä ne siellä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Se oiskin hauskaa, kun vois sanoa laskuja lähettäville tahoille, et hei minäpä lomailen tässä pari kuukautta, niin ei tartte suotta lähetellä laskuja, kun ei ole mitään tuloja.
Aloittajalle ilmainen vinkki. Älä missään nimessä kerro työvoimaviranomaiselle (äläkä Kelaan, jos haet tukia) jo tiedossa olevasta työn aloituksesta. Jos ja kun kysytään. Olet työtön opiskeluiden päättymisen jälkeen ja haet kokoaikaista työtä. Niin ja osaa kirjoittaa työhaikemuksia ja cv:n etkä tarvitse siihen mitään kurssia.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja se "muutama satanen" on yli 1000 euroa kahden kuukauden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oiskin hauskaa, kun vois sanoa laskuja lähettäville tahoille, et hei minäpä lomailen tässä pari kuukautta, niin ei tartte suotta lähetellä laskuja, kun ei ole mitään tuloja.
Asumis- ja toimeentulotukea saa vaikka ei olisi työtön työnhakija. Silloin kuitenkin toimeentulotukea leikataan.
Minut lomautettiin vuosi sitten talvella. Menin sitten työkkäriin, kuten käsky kävi, jos aioin saada ansiosidonnaista. Meni minuutti, kun virkailija oli naputellut minulle todistuksen, ettei minulla ole työnhakuvelvoitetta lomautuksen aikana.
Että sellainen kuulustelu.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin viisi viikkoa työttömänä. Sain kuuden karenssipäivän jälkeen lopulta neljältä viikolta 1895€ ansiosidonnaista. Kyllä tuolla rahalla kannatti kyykyssä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Minut lomautettiin vuosi sitten talvella. Menin sitten työkkäriin, kuten käsky kävi, jos aioin saada ansiosidonnaista. Meni minuutti, kun virkailija oli naputellut minulle todistuksen, ettei minulla ole työnhakuvelvoitetta lomautuksen aikana.
Harvemmin siellä nykyään enää paikan päällä käydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle ilmainen vinkki. Älä missään nimessä kerro työvoimaviranomaiselle (äläkä Kelaan, jos haet tukia) jo tiedossa olevasta työn aloituksesta. Jos ja kun kysytään. Olet työtön opiskeluiden päättymisen jälkeen ja haet kokoaikaista työtä. Niin ja osaa kirjoittaa työhaikemuksia ja cv:n etkä tarvitse siihen mitään kurssia.
Kiitos vinkeistä!
Vierailija kirjoitti:
No menee sinne ja vähän nyökkäilee ja sanoo että joo joo kaikkeni yritän niin ei mitään ongelmia. Ne tekee siellä vaan töitään mutta se työ on ihan tyhjän kanssa mitä ne siellä tekee.
Nimenomaan. Ketään ei siellä oikeasti kiinnosta sun asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin siellä nykyään enää paikan päällä käydään.
Työmarkkinatorin sivuilla lukee että kaikki tavataan henkilökohtaisesti, vain painavista syistä puhelimitse/etänä.
Puhelimella soittavat. Ainakin itse olen saanut tekstarin asiasta noin viikko ennen. Kerrot sitten, että mitä olet aiemmin tehnyt ja mitä työtä etsit. Eiköhän sun tilanne ole aika selvä (et tartte esim. lisäkoulutusta).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää te-toimistoja.
Osaatko sinä lukea? Aloittaja kysyi kokemuksia te-toimistojen kanssa toimimisesta. Sattuuko päätä vähän? Onko pipi?
Uuden lain mukaan, kun aloitat työn noin pian työnhakijaksi tulemisen jälkeen, työnhakuvelvollisuutta ei aseteta. Eli ilmoittaudu vaan, kesällä voi kutsussa olla viivettä, mutta pärjäät kyllä. Ei tarvitse jännittää.
Kyllä, kuulustelu oli heti samalla viikolla, kun ilmoittauduin.