Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidät kutsuttu te-toimiston haastatteluun heti kun ilmoittauduitte työttömäksi?

Vierailija
28.01.2025 |

Luin, että kaikki kutsutaan haastatteluun 5 arkipäivän kuluessa ilmoittautumisesta. 

Valmistun 1.6, ellen saa kesätöitä, ilmoittaudun työttömäksi. 1.8. alkaa kokoaikainen työ (valmistun vaka-alalle, jossa kesätöitä ei oikein ole ) 

Mietityttää jo miten kesän kuviot tässä mahtaa mennä ja mihin valmistautua henkisesti

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut lomautettiin vuosi sitten talvella. Menin sitten työkkäriin, kuten käsky kävi, jos aioin saada ansiosidonnaista. Meni minuutti, kun virkailija oli naputellut minulle todistuksen, ettei minulla ole työnhakuvelvoitetta lomautuksen aikana. 

Että sellainen kuulustelu.

Harvemmin siellä nykyään enää paikan päällä käydään.

Työmarkkinatorin sivuilla lukee että kaikki tavataan henkilökohtaisesti, vain painavista syistä puhelimitse/etänä. 

Ei mulle ainakaan edes tarjottu mahdollisuutta tulla paikan päälle. Tämä Helsingissä.

Vierailija
22/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää ilmoittautua työttömäksi? Muutaman satasen takia? Ensin on omavastuuaika, jolta ei saa tukia. En menisi kyykytettäväksi. Yritä nyt saada vaikka jotain keikkaduunia ja jos saisit vaikka kesäkuulla jatkaa sitä? Sitten vaan lomailet heinäkuun. 

Se oiskin hauskaa, kun vois sanoa laskuja lähettäville tahoille, et hei minäpä lomailen tässä pari kuukautta, niin ei tartte suotta lähetellä laskuja, kun ei ole mitään tuloja.

Asumis- ja toimeentulotukea saa vaikka ei olisi työtön työnhakija. Silloin kuitenkin toimeentulotukea leikataan.

Asumistuessa on sellaisia pieniä hauskoja ominaisuuksia, joiden perusteella hakija voi jäädä kokonaan ilman tukea aloittajan tapauksessa. Edelleen... ei kannata kertoa alkavasta työsuhteesta, jos haluaa saada asumistukea. Pelkällä leikatulla toimeentulotuella ei paljon vuokria ja elämistä maksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapaamisessa oli tärkeää että istun virkailijattaren edessä enkä tuolia sivummalla kun kolme tuolia oli atk-pöydän asiakkaan puolella valittavana.

Pidän siitä että voin puhua hiukan viistommasta asennosta. Paras olisi kuin ltn. Castillo Vicessa, puhuu selkä kuulijoihin päin. Tietenkin tarkkailevat silmiä ja muuta viitteitä mahdollisista päihteistä muun arvioinnin ohessa.

Jos tuolla mokaa, typ kutsuu jokaista kysymättä kun vuosi tulee työmarkkinatukea täyteen.

Vierailija
24/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden lain mukaan, kun aloitat työn noin pian työnhakijaksi tulemisen jälkeen, työnhakuvelvollisuutta ei aseteta. Eli ilmoittaudu vaan, kesällä voi kutsussa olla viivettä, mutta pärjäät kyllä. Ei tarvitse jännittää.

Tämä siinä tapauksessa, että menee kertomaan aloittavansa työt. Jos ei halua sotkea raha-asioitaan, ei kannata kertoa mitään kenellekään.

Vierailija
25/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut lomautettiin vuosi sitten talvella. Menin sitten työkkäriin, kuten käsky kävi, jos aioin saada ansiosidonnaista. Meni minuutti, kun virkailija oli naputellut minulle todistuksen, ettei minulla ole työnhakuvelvoitetta lomautuksen aikana. 

En muista, käskettiinkö käydä. Oli kuitenkin ensimmäinen lomautus vuoden 1995 jälkeen, joten halusin hoitaa asian naamakkain ja varmistaa, että olin toimittanut kaikki vaaditut paperit ja että kaikki muukin oli hoidettu asianmukaisesti, ennen kuin lähdin koko lomautuksen ajaksi etelään. Olin siis huolissani, etteivät lähetä viikon päästä kirjettä, että pitääkin hoitaa joku asia.

Vierailija
26/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro tulevasta työstä. Sano, että etsit työtä aktiivisesti. Muista harjotella kaikkien työpaikkailmoitussivustojen nimet ulkoa, että osaat luetella, mistä olet kokoaikaista työtä etsinyt.

Vierailija
27/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuden lain mukaan, kun aloitat työn noin pian työnhakijaksi tulemisen jälkeen, työnhakuvelvollisuutta ei aseteta. Eli ilmoittaudu vaan, kesällä voi kutsussa olla viivettä, mutta pärjäät kyllä. Ei tarvitse jännittää.

Tämä siinä tapauksessa, että menee kertomaan aloittavansa työt. Jos ei halua sotkea raha-asioitaan, ei kannata kertoa mitään kenellekään.

Nimenomaan kannattaa kertoa. Ei se tieto sieltä maksajalle mene, ennen kuin työt alkaa.

Vierailija
28/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se sotkee raha-asiat? Kela tarkastaa asumistuen sen kuun alusta, kun tulot muuttuvat. Ei siitä kun saat tietää työllistyväsi kahden kk:n päästä. 

Vierailija
29/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kutsuttu. Päinvastoin,minulla on nolla-työnhaku-velvoite ollut vuosia. Sellaista se on meillä,jotka kuuluisimme eläkkeelle,mutta ei päästetä,syystä ja toisesta.

Vierailija
30/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun työsuhde alkaa, niin ilmoitat työkkäriin lopettavasi työnhaun ja aloittavasi kokopäivätyön. Sitä ennen pitää esittää työtöntä, joka hakee työtä.

Onnea sulle työpaikasta muuten.

Vierailija
31/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sain heti kutsun. Kävin siellä ja sitten lomailin 4kk, kunnes löytyi uusi työ.

Vierailija
32/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun työsuhde alkaa, niin ilmoitat työkkäriin lopettavasi työnhaun ja aloittavasi kokopäivätyön. Sitä ennen pitää esittää työtöntä, joka hakee työtä.

Onnea sulle työpaikasta muuten.

Ei tarvitse esittää. Lain mukaan etuutta saadakseen on oltava valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä. Mutta kun sanoo että kokoaikatyö alkaa 2kk kuluttua, ei työnhakuvelvollisuutta tule. Todennäköisesti ainoaksi tehtäväksi tulee työnhakijan oikeuksista ja velvollisuuksista lukeminen. Ei ole vaikeaa, sinäkin siitä selviäisit.

Vierailija
33/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osa teistä ohjeistaa valehtelemaan? Samat henkilöt sitte myös valittaa, ettei työllisyyspslveluista saa mitään palvelua.

Se on ikävämpi asia, jos asioita joudutaan jälkikäteen selvittelee. Sitten taas samat ihmiset haukkuu täällä taas työllisyyspalveluita, että tulee selvityspyyntö omien valheiden takia.

Vierailija
34/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin lehtijutun, jonka mukaan esim. opettajille ei tule työnhakuvelvoitetta, jos he tietää että uusi työ on alkamassa 3 kuukauden sisällä (eli kesän jälkeen syksyllä). Eli kannattanee kertoa, että uusi työ on tiedossa, niin ei tule pakkohakuja. 

Vierailija
35/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin lehtijutun, jonka mukaan esim. opettajille ei tule työnhakuvelvoitetta, jos he tietää että uusi työ on alkamassa 3 kuukauden sisällä (eli kesän jälkeen syksyllä). Eli kannattanee kertoa, että uusi työ on tiedossa, niin ei tule pakkohakuja. 

Juuri näin. Tämä onneksi muutettiin järkevämmäksi, mm. siksi että TE-toimiston virkailijat antoivat hölmöstä systeemistä palautetta. Kerrankin lainsäätäjät palautetta kysyivät ja sitä myös kuuntelivat.

Vierailija
36/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää ilmoittautua työttömäksi? Muutaman satasen takia? Ensin on omavastuuaika, jolta ei saa tukia. En menisi kyykytettäväksi. Yritä nyt saada vaikka jotain keikkaduunia ja jos saisit vaikka kesäkuulla jatkaa sitä? Sitten vaan lomailet heinäkuun. 

Se oiskin hauskaa, kun vois sanoa laskuja lähettäville tahoille, et hei minäpä lomailen tässä pari kuukautta, niin ei tartte suotta lähetellä laskuja, kun ei ole mitään tuloja.

Aloittajalle ilmainen vinkki. Älä missään nimessä kerro työvoimaviranomaiselle (äläkä Kelaan, jos haet tukia) jo tiedossa olevasta työn aloituksesta. Jos ja kun kysytään. Olet työtön opiskeluiden päättymisen jälkeen ja haet kokoaikaista työtä. Niin ja osaa kirjoittaa työhaikemuksia ja cv:n etkä tarvitse siihen mitään kurssia.

Miksei muka tiedossa olevasta työstä saisi kertoa? Jos työ kerran alkaa vasta myöhemmin, on siihen asti oikeutettu työttömyysetuuksiin ja tarvittaessa toimeentulotukeen joka tapauksessa.

Vierailija
37/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuus vuat sit TE-toimiston setä ties ennen mua et potkut tulis. Sain silt puhelun et tuus ny sit käymään. Sillä oli jotain uudelleensijoittamis asiaa.

Sit olen ollu 15 työpaikassa...

Noh, vuos sitten TE määräski mul pysyvän tyänhakuvelvoitteen. Mun siis pittää hakees töitä vaiks oon töissä!

Ne sanos et ku potkuis o 8 koeaikapurkuu, 6 henkilökohtasel syyl irtisanomist ja sit yks YT. Et o vissii lähel jottain ennätystä.

No yhestäki paikast soittivat mun silloisel tyänantajalle että tiättekste et heirä työntekijä hakkee meille töihin. Seuraavana päivänä koeaikapotkut enkä tietenkää päässy siihen haettuun mestaan!

Kysysin sukulaisen puolisolta joka on lakimies et kui näi voi olla et pittää lähettää hakemukssii, vaiks en ois tyättömänä.

Se sanos et mut ois luokiteltu vajaavaltaiseks eli holhottavaksi. TE on vissiin arvioinu etten pysty pitään huolta.

Emmä vaan tiänny et TE:llä tommottist sosialivalta ihmissi ois.

Vierailija
38/46 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatorin sivuilla lukee että kaikki tavataan henkilökohtaisesti, vain painavista syistä puhelimitse/etänä. 

Naurettavaa, miksiköhän näin? 

Vierailija
39/46 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk olen ollut työttömänä. Yhden kerran soitti joku ja ei oikein sanonut mitään. Nyt tuli tekstari että taas joku soittaa viikon päästä ja käydään jokin suunitelma läpi. 

Eli ainakaan omasta kokemuksesta voin sanoa ettei ole tarvinnut minnekkään mennä, vaan puhelimessa asioitu

Vierailija
40/46 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma siirtyi kunnille vuoden vaihteessa ja järjestely tietysti kusee. Kaveri jäi vuoden vaihteessa työttömäksi, ainoastaan on tammikuun lopussa saanut yhden lyhyen puhelun jossa kerrottiin että hänen työnhakusuunnitelma tehdään "joskus keväällä tai alkukesästä kun ehditään olla yhteydessä" ja sitä ennen ei ole mitään työnhakuvelvollisuutta, kun ei ole hakusuunnitelmaakaan.

Hallinnon keventäminen taas etenee hienosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi