Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen jatkuvasti kipeänä ja töistä pois

Vierailija
28.01.2025 |

On flunssaa, virusta, vatsatautia, mykoplasmaa, noroa, koronaa, influenssaa, kurkunpääntulehdusta, poskiontelotulehdusta you name it. 

Samoin työkaverit, sairastavat samoin. Töissä päiväkodissa ja nytkin saikulla, ihan tartuntataudin vuoksi.

Korona-aikaan kun sairaana ei sasnut tulla päiväkotiin, en sairastanut yhtään. Nyt 60 sairaspäivää paukkuu joka vuosi. Ihan kaikilla.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on vastustuskyky vain noussut ajan myötä. 

Ei tartuntatauteihin mitään vastustuskykyä kehity.

Kyllä se vastustuskyky, eli immuniteetti on toisilla parempi kuin toisilla. Jotkut imuroivat itseensä kaikki mahdolliset tarttuvat taudit ja sitten on niitä, jotka ei ole koskaan kipeänä. Voi toki olla niin, että immuniteetti on luontaisesti joko hyvä tai huono, eikä tosiaan kehity ajan myötä. Joku viisaampi osaa varmaan vahvistaa, onko näin.

Osittain on, osittain ei. Vastustuskyky ei ole yksiselitteisesti JOKO geenineistä TAI elämäntavoista kiinni. Siihen vaikuttaa molemmat. Lisäksi toki se, onko ihmisellä esim. perussairauksia jotka alentavat vastustuskykyä, vaikka eläisi miten terveellisesti. 

Vierailija
82/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se sieltä. Olet siis kateellinen sille joka on sairastunut. Typerää. Kannattaisiko suunnata se viha sinne esimiestasolle, hänen tehtävähän se on järjestää sijainen ja huolehtia sinun työmäärästäsi.

---

Mene hoitoon! Ei ole tervettä kuvitella jonkun olevan kateellinen siitä, että olet sairas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vastustuskyky, eli immuniteetti on toisilla parempi kuin toisilla. Jotkut imuroivat itseensä kaikki mahdolliset tarttuvat taudit ja sitten on niitä, jotka ei ole koskaan kipeänä. Voi toki olla niin, että immuniteetti on luontaisesti joko hyvä tai huono, eikä tosiaan kehity ajan myötä. Joku viisaampi osaa varmaan vahvistaa, onko näin.

Osittain on, osittain ei. Vastustuskyky ei ole yksiselitteisesti JOKO geenineistä TAI elämäntavoista kiinni. Siihen vaikuttaa molemmat. Lisäksi toki se, onko ihmisellä esim. perussairauksia jotka alentavat vastustuskykyä, vaikka eläisi miten terveellisesti. 

En keksi omalla kohdallani mitään muuta muuttunutta tekijää, kuin lapsen meneminen päiväkotiin. Sitä ennen en ollut koskaan kipeä, mutta nyt olen jatkuvasti. 

Vierailija
84/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Immuniteetti ei ole mikään vakioasia, joka ei ikinä muutu. Siihen voi vaikuttaa hyvinkin paljon omilla valinnoillaan sekä negatiivisesti että positiivisesti. Hyvin usein jatkuvasti sairastavilla on elämäntavoissa paljonkin parantamisen varaa, heillä on paljon stressiä tms. On myös tiettyjä sairauksia, jotka eivät tartu, mutta alentavat vastustuskykyä. Esimerkiksi syöpäsairaudet ja niihin liittyvät hoidot. 

Vierailija
85/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kai kukaan nyt niin tyhmä ole että irtisanoutuisi vakituisesta työstä tällaisena aikana. Valoja päälle siellä. 

Ei ole olemassa sellaista kuin vakituinen työ. On vain määräaikaisia ja toistaiseksi voimassaolevia. Itse olen irtisanoutunut useammastakin toistaiseksi voimassaolevasta työsuhtesta. Mikä järki olisi roikkua paskassa työssä, jos on mahdollista vaihtaa parempaan?

Ei ole mahdollista vaihtaa parempaan. 

Vierailija
86/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osittain on, osittain ei. Vastustuskyky ei ole yksiselitteisesti JOKO geenineistä TAI elämäntavoista kiinni. Siihen vaikuttaa molemmat. Lisäksi toki se, onko ihmisellä esim. perussairauksia jotka alentavat vastustuskykyä, vaikka eläisi

Ihminen ei välttämättä itse huomaa, jos esim. stressitasot ovat nousseet tai uni muuttunut kevyemmäksi. En nyt puhu sinusta, vaan yleisesllä tasolla. 

Vierailija
87/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista vaihtaa parempaan. 

Siinä lukikin JOS on mahdollista vaihtaa parempaan. Jos ei ole, ei se tee tyhmiksi niitä, joilla on mahdollisuus. 

Vierailija
88/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi omalla kohdallani mitään muuta muuttunutta tekijää, kuin lapsen meneminen päiväkotiin. Sitä ennen en ollut koskaan kipeä, mutta nyt olen jatkuvasti. 

--

Jos pelkkä lapsen meneminen päiväkotiin olisi syy jatkuvaan sairasteluun, eikö silloin ihan jokainen päiväkoti-ikäisten vanhempi olisi jatkuvasti kipenänä? Näinhän ei kuitenkaan ole, joten syy on sinullakin jossain muualla kuin siinä, että lapsesi on päiväkodissa. Minulla on neljä lasta ollut päiväkodissa enkä ole ikinä sairastanut jatkuvasti. En edes joka vuosi. 

Vierailija
89/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin sairastaa jokainen. Ei ole mitään superimmuuneja työn sankareita. Jatkuvasti joka ryhmästä joku on sairaana. Sitä se on. 

Vierailija
90/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin sairastaa jokainen. Ei ole mitään superimmuuneja työn sankareita. Jatkuvasti joka ryhmästä joku on sairaana. Sitä se on. 

Kai kuitenkin ymmärrät, että "teillä" ei ole sama asia kuin kaikissa Suomen päiväkodeissa? 

Vierailija
91/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ainut hyväksytty kommentti on siis: Joo, mäkin olen jatkuvasti kipeänä ja se on päiväkodin vika. 

Jos edes yrität kertoa jotain muuta, sinut haukutaan pystyyn. 

Vierailija
92/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kuitenkin ymmärrät, että "teillä" ei ole sama asia kuin kaikissa Suomen päiväkodeissa? 

Jos olet yhtään seurannut julkista keskustelua alasta niin tietäisit että ihan valtakunnallisesti, vakassa on paljon poissaoloja. Ne superterveet työnsankarit ovat tosi harvassa

Vierailija
93/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet yhtään seurannut julkista keskustelua alasta niin tietäisit että ihan valtakunnallisesti, vakassa on paljon poissaoloja. Ne superterveet työnsankarit ovat tosi harvassa

Eikö teille siellä yliopisto-opinnoissa opetettu lukutaitoa vai miksi sinulla on noin suuria vaikeuksia ymmärtää lukemaasi? En ole puhunut mitään mistään super-asioista. Kerroin vain, että kaikki eivät jatkuvasti sairasta edes päiväkodeissa. Ei siihen mitään supervoimia tarvita, että pystyy pysymään terveenä. Vähän nyt valoja päälle!

Vierailija
94/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on akkojen aloilla. Jatkuvasti saikutetaan, kun on niin kauhean rankkaa ja vähän aivastuttikin aamulla....

Vierailija
95/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen tuon verran päiviä vuodessa kipeänä töissä. Se on ihan hullua myös. Olen ammatillinen opettaja, eikä meillä lyhyisiin saikkuihin saa ottaa sijaista. Jos olen kipeänä, pidän vähintäänkin briiffauksem Teamsissa ja annan tehtävät opiskelijoille. Ja sitten illalla korjaaminen niitä tehtäviä. Minulla oli jokin aika sitten ääni poissa kurkunpääntulehduksen takia. Oli opiskelijan viimeisen näytön arviointi. En yksinkertaisesti halunnut olla poissa, kun oli kuitenkin kyse niin isosta asiasta opiskelijalle (valmistuminen). Kähisin 60 minuuttia etänä, että saatiin arviointi tehtyä ja sitten toiset 60 min. kirjoitin arviointia ja merkitsin kaikki suoritukset valmiiksi opintotoimistoa varten. Ei niin pitäisi tehdä. Jos ääni lähtee, pitää olla puhumatta ja kuitenkin olen todella riippuvainen äänestänyt, koska se on työkalu puhetyölåiselle.

Vierailija
96/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen tuon verran päiviä vuodessa kipeänä töissä. Se on ihan hullua myös. Olen ammatillinen opettaja, eikä meillä lyhyisiin saikkuihin saa ottaa sijaista. Jos olen kipeänä, pidän vähintäänkin briiffauksem Teamsissa ja annan tehtävät opiskelijoille. Ja sitten illalla korjaaminen niitä tehtäviä. Minulla oli jokin aika sitten ääni poissa kurkunpääntulehduksen takia. Oli opiskelijan viimeisen näytön arviointi. En yksinkertaisesti halunnut olla poissa, kun oli kuitenkin kyse niin isosta asiasta opiskelijalle (valmistuminen). Kähisin 60 minuuttia etänä, että saatiin arviointi tehtyä ja sitten toiset 60 min. kirjoitin arviointia ja merkitsin kaikki suoritukset valmiiksi opintotoimistoa varten. Ei niin pitäisi tehdä. Jos ääni lähtee, pitää olla puhumatta ja kuitenkin olen todella riippuvainen äänestänyt, koska se on työkalu puhetyölåiselle.

Juuri sinunlaistesi idi oottejen takia niitä sijaisia ei palkata. Miksi tuhlata rahaa sijaisiin, kun on lampaita, jotka tulevat töihin vaikka pää kainalossa? 

Vierailija
97/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-ajassa oli paljon hyvää, paljon huonoa. Nyt monet infektiotaudit ovat vahvempia luin ennen koronaa, ja toisaalta niihin sairastutaan helpommin, kun välillä oli aika, jolloin ei altistuttu. Altistuminen on myös hyvä asia, koska keho saattaa suojautua, eli taistelee taudinaiheuttajia vastaan. Se oppii tunnistamaan ne, puolistuskyky aktivoituu. Olen itsekin sairaanhoitajana ollut nyt kipeänä useammin kuin ennen korona-aikaa, mutta luotan siihen, että tilanne taas tasaantuu. Sairaanhoitajan työssä en voi mitenkään välttää altistumista. Tietenkin puen esim. kasvomaskin, jos kurkistam sairaan ihmisen kurkkuun tai kosken häneen, mutta sairastunut jättää mikrobeja pinnoille ja osa tartuntataudeista leviää jopa aerodolima ilmassa.

Vierailija
98/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on liian mukavat oltavat kotona, jos on jatkuvasti kipeä. Muuta vuokralle pieneen yksiöön johonki itäisen stadin slummilähiöön. Katsotaan sitten, kauanko huvittaa olla kotona vai jaksaako sitä sittenkin lähteä päivän aikana myös töihin.

Vierailija
99/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin pitäisi vaan suunnata se katse sinne ylemmälle taholle. 

Vierailija
100/111 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä on tullut huomattua, että ihmiset sairastaa kautta linjan enemmän. Alkoi jo syksyllä. Kampaamoalan yksityisyrittäjänä ihan viikoittain on nyt ollut aikojen peruutuksia. Yksi vakkariasiakas joutui perumaan kolme kertaa varatun ajan, ja ensin oli hänellä mykoplasman aiheuttama keuhkokuume, sitten nuhakuume ja nyt viimeisimmäksi vatsatauti. Ihanaa, että ihmiset kuitenkin peruvat, koska kampaamoon ei missään nimessä pidä tulla kipeänä.

Vaikka puhun aikojen perumisen puolesta, niin itse olen maskin kanssa töissä, jos on pieni nuha. Minulla ei yrittäjänä ole varaa olla kovin usein poissa. Minun kampaamossa käy n. yhden päivän viikossa ystäväni, jolla on erilaista osaamista kuin minulla. Me ollaan jo vuosia tehty niin, että hän tekee osa-aikatyötä minulle, vaikka hänellä on myös oma kauneusalan yritys. Joskus jos olen oikein pahasti sairastunut ja joutunut olemaan vaikka viikon poissa, sitten hän onkin saattanut tulla tekemään töitä useampana päivänä. Vähintään hääkampaukset ja vanhojen tanssien kampaukset ja muut asiakkaille todella tärkeät. Yksityisyrittäjänä joutuu väkisinkin miettimään toiminnan jatkuvuutta. Ei se menetetty raha maata kaada, mutta asiakkaan pettymys on aika iso asia. Ei siis tarkoita tavallisia hiusten leikkuita, vaan jos tietää, että on vaikka hääkampauksista kyse tai muista elämän isoista asioista.