Voiko olla, että paino putoaa jos on gluteenille yliherkkyys ja jättää sen pois?
Onko teillä kokemuksia? Kuinka paljon paino putosi ja kuinka lyhyessä ajassa? Niin että sen jätti ihan kokonaan pois vaikka 2kk ajaksi?
Kommentit (28)
Tää on erittäin kattava, viihdyttävä ja selkeä video aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on keliakia ja jätät gluteenin pois saatat lihoa koska kaikki imeytyy paremmin kun suolinukka paranee, muuten voit luultavasti paremmin ja aivosumut ja muut vähenee.
Jos gluteeni aiheuttaa turvotusta, putoaa paino ensin jopa useamman kilon. Ja se lähtee ensisijaisesti vyötäröltä. Esim. 2 kk kuluttua voi painoa alkaa tulemaan lisää. Jos harrastaa liikuntaa, tulee se paino todennäköisesti lihaksiin.
Vierailija kirjoitti:
On taas sakeeta settiä.
ÄO alittaa kengännumeron apllä
Ei ole kokemusta. Täällä moni jo sekoittanut keliakian ja yliherkkyyden.
Itsellä keliakian takia ravinto alkoi imeytymään paremmin, eli painon pudotukseen ei ollut vaikutusta. Mutta vitamiinit ym alkoi imeytyä paremmin, niin energiaa tuli enemmän, enkä ollut enää jatkuvasti väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino putoaa kun alat sietää näläntunnetta kuten aikuinen.
Oikotietä ei ole (poislukien lääkkeet).
Yleensä nälän tunteen iskiessä ei häiritse se nälän tunne. Kipua siinä missä muukin fyysinen kipu kuten päänsärky. Silloin kuitenkin alkaa usein pyörryttää ja verensokerit alkaa heittelehtimään ja olo muuttuu kärttyiseksi. Kuinka monta tuntia tuossa olossa olisi terveellistä viettää ennen kuin alkaa heikentämään kunnolla toimintakykyä?
Kipu? Eihän nälkä tunnu kipuna?? Kuulostaa myös joltain sairaudelta jos normaali nälkä aiheuttaa pyörrytystä, kyllä terveen aikuisen pitäisi pystyä olemaan helposti vuorokausi ilman ravintoa ilman sen kummempaa heikotusta (vain normaalia nälkää tuntien, Huom ei kipua!) . Onkohan sulla jokin insuliiniongelna?
Vierailija kirjoitti:
Samaa viljahöttöä se on gluteenitonkin. Ei yhtään terveellisempää kuin normi leipä. Aika monella on tuo sama outo ajatus.
? Minun gluteeniton leipä tekeytyy mantelista, hampusta, siemenistä, munista, psylliumista ja kookosmaidosta. Missä tässä on viljahöttö? Puhutko jostain tietystä kaupan valmis tuotteesta?
Vierailija kirjoitti:
Paino putoaa kun alat sietää näläntunnetta kuten aikuinen.
Oikotietä ei ole (poislukien lääkkeet).
Kuinka moni lihava muka syö nälkäänsä? Ainakin minä nautin nälän tunteesta.
Ap, voithan sä kokeilla jättää gluteeni pois kokonaan kuukauden ajaksi. Tee kokeilu. Mä olen sen ruokavalio-linkkiketjun yksi kirjoittaja, tää joka oli kokeillut useamman kuukauden täysin laktoositonta, gluteenitonta, kofeiinitonta ja sokeritonta valiota. Sittemmin olen jatkanut laktoosittomalla, pääosin gluteenittomalla ja vähäsokerisella, vähäkofeiinisella ruokavaliolla. Oireilu jatkuu mutta olisi tosiaan huonompaa huonommalla ruokavaliolla. Mulla oireilu ei ole IBS- painoitteista, vaan ylemmän ruuansulatuskavan oireilua. Mä oon niin kyllästynyt tähän oireiluun, haluaisin syödä ja juoda normaalisti. Niin, tosiaan, alkoa ei siedä yhtään, että sekin vielä. En voi ottaa siis esim pientä yömyssyä, jos joskus olisi sen tarpeessa, oireet ovat liikaa.
Oon hyvin hoikassa kunnossa, uskomattoman hoikassa, mutta tää ei ihan omavalintaista vaan liittyy johonkin en tiedä mihin - testejä ja tähystyksiä on tehty ja kuulemma on kaikki normaalia, mutta joka päivä on muuta kuin normaalia. Muutama asiantuntija on MCAS:n kannalla, mutta sekin on veikkausta, toiminnallinen dyspepsia on myös mainittu, hormonaalinen hässäkkä mainittu (estrogeenien reseptoreita ruuansulatuskanavan alueella), ruunsulatus-ja siirtymisasiat mainittu mutta ihan normaalisti/normaaliajassa kuitenkin siirtyy plötsiytymiseen. Jotkut kaasut nousevat paineistamaan ruokatorvea ja rintalastaa ja ylävatsan alaa. Pepcid jne on käytössä, ph-jauhe on käytössä, ennen ruokaa myös omenasiiderietikkajuoma auttaa ruuan pilkkoutumiseen.
Nyt syön tässä samalla laktoositonta kreikkalaista jugurttia. Haluaisin laittaa siihen kunnon lusikallisen hunajaa, mutta kas vaan, kun en voi, kun hunaja aiheuttaa oireilua. Olen niin kyllästynyt tähän. Sitten kun tekisi mieli syödä mandariineja, niin taas sama homma, kas vaan ei voikaan, kun niistä tulee oireilua. Banaanit menee ok. Mutta ei yhtä enempää, muuten on taas liikaa. Huh huijaa. Kun saisi olla normaalisti.