Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastuu omien vanhempien hoitaminen kaatuu edelleen naisten harteille

Vierailija
28.01.2025 |

"Moni heistä edustaa voileipäsukupolvea, jolla on yhtä aikaa vastuu omista lapsista ja vanhemmista. He ovat niitä, jotka teini-ikäiset lapsensa ruokittuaan lähtevät viemään talouspaperia äidilleen hoivakotiin.

He ovat myös niitä, jotka kesken työpäivänsä vievät isänsä hammaslääkäriin tai ajavat viikonloppuna satoja kilometrejä kolatakseen lumet iäkkäiden vanhempiensa talon pihalta.

Heitä, siis meitä, on jatkuvasti enemmän.

Hoivavastuu lankeaa meistä suurimmalle osalle, haluamme tai emme. Silloin kysytään lähimmäisenrakkautta ja sitkeyttä. Hoivavastuu omista vanhemmista tai muista ikääntyvistä läheisistä on usein maraton, ei pikajuoksu."

https://yle.fi/a/74-20138845

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on mutta kyse on lopulta tästä "Silloin kysytään lähimmäisenrakkautta ja sitkeyttä."

Kunpa saisimme eutanasian, ettei tarvitsisi lasten niskoille jäädä tai turvautua johonkin omaan yritykseen päästä pois. 

Vierailija
22/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa vielä nykyistä enemmän, kun hoitajien määrä supistetaan ja rahat loppuu. Ne jolla on hyvät välit omaan tyttäreen on onnekkaita. Muut jää ilman hoitoa, sano minun sanoneen.

Eivät vanhemmat halua lastaan rasittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannatan.

Lapsien olisi lain mukana pakko hoitaa vanhempiaan.

T: M44 ja orpo jo 23 vuotta.

Se olisi pajatsosukupolven viimeinen kusetus :D

Vierailija
24/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No tämä. Miksi lähdit tuohon? Kai rikas veli maksaa kunnon korvauksen työstäsi? Kai perintö tulee sit vaan sulle?

Vai elätkö todeksi asetelmaa, jossa sä olet itsestäänselvyys ja massit menee itsekeskeiselle veljellesi? Mieti vähän, millaisen naisen mallin opetat lapsillesi! Oot eläimen asemassa perheessäsi. Pelkkä huonekalu. "

No ei maksa, koska hänestä kenenkään ei tarvisi tehdä semmoista työtä. Suoraan sanoen minusta tuntuu, että mun veli on jotenkin vähän ehkä neuroepätyypillinen tai sitten henkisesti keskenkasvuinen. Voi johtua siitäkin, että äiti on sitä ikänsä vauvattanut, passannut ja pitänyt jotenkin avuttomana. Esim. vasta hiljattain on veli lakannut viemästä pyykkejäkin äidin pestäväksi. Ja vieläkin äiti laittaa aina mukaan, kun veli viikonlopun jälkeen lähtee, kassin jossa on ruokaa ja jotain siivoustarviketta tms. Vähän kuin hän olisi 46-vuotiaana opiskelijapoika, jota pitää auttaa vähän oman elämän alkuun. Tosin tiedä mikä on syy, mikä seuraus, ehkä veli tosiaan ON käytännön asioissa niin avuton, että tarvii apua. Ei se ole koskaan naistakaan löytänyt eikä perhettä perustanut, kun on semmoinen erakkojurrikka. Tutkijanhommissa menee työelämässä semmoinenkin.

Tuo on kyllä ihan totta, että lapsille ei välttämättä ole paras malli tämä, että nainen uhrautuu ja auttaa, siinä missä mies voi keskittyä omaan elämäänsä vapaana tällaisista vastuista. Puolisoni ei auttanut mitenkään omaa äitiään, mutta se tosin asuukin satojen kilometrien päässä joten olisi ollut hyvin hankalaa.

Vierailija
25/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa vielä nykyistä enemmän, kun hoitajien määrä supistetaan ja rahat loppuu. Ne jolla on hyvät välit omaan tyttäreen on onnekkaita. Muut jää ilman hoitoa, sano minun sanoneen.

Kyllä monet vanhemmat haluaa ja rasittaakin. Ja lapset haluaa auttaa, siis ne joilla on ne hyvät välit ja riittävästi empatiaa. 

Vierailija
26/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No tämä. Miksi lähdit tuohon? Kai rikas veli maksaa kunnon korvauksen työstäsi? Kai perintö tulee sit vaan sulle?

Vai elätkö todeksi asetelmaa, jossa sä olet itsestäänselvyys ja massit menee itsekeskeiselle veljellesi? Mieti vähän, millaisen naisen mallin opetat lapsillesi! Oot eläimen asemassa perheessäsi. Pelkkä huonekalu. "

No ei maksa, koska hänestä kenenkään ei tarvisi tehdä semmoista työtä. Suoraan sanoen minusta tuntuu, että mun veli on jotenkin vähän ehkä neuroepätyypillinen tai sitten henkisesti keskenkasvuinen. Voi johtua siitäkin, että äiti on sitä ikänsä vauvattanut, passannut ja pitänyt jotenkin avuttomana. Esim. vasta hiljattain on veli lakannut viemästä pyykkejäkin äidin pestäväksi. Ja vieläkin äiti laittaa aina mukaan, kun veli viikonlopun jälkeen lähtee, kassin jossa on ruokaa ja jotain siivoustarviketta tms. Vähän kuin hän olisi 46-vuotiaana opiskelijapoika, jota pitää

Asetelman perusteella veljesi saa ison perinnön koska hänet on hemmoteltu piloille ja sinulle jää vain tuulenhuuhtoma persus ja auttamisen ilo.

Omassa suvussa on ollut katkeruutta, kun avuliaisuus ei näkynytkään testamentissa. 

Kannattaapi elää sen mukaan, että auttaa muita vain sen verran mitä jaksaa auttaa pyyteettömästi. 

(Se on oikeasti tosi tosi vähän. Jos väität muuta, valehtelet itsellesi.)

Vierailija
27/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monet vanhemmat haluaa ja rasittaakin. Ja lapset haluaa auttaa, siis ne joilla on ne hyvät välit ja riittävästi empatiaa. 

Nimenomaan jos on hyvät ja lämpimät välit, vanhemmat eivät halua olla lapsilleen taakka. Tiedä sitten, miten tuollaiset hoitovastuut käytännössä menevät, jos valtio päättääkin, että työaika on jatkossa 80 tuntia viikossa. Voi tulla aika kiireisiä viikkoja ihmisille, etenkin jos on vielä lapsiakin. 

Vierailija
28/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta 29v ja jo nyt hoitovastuu 74v ja 79v vanhemmista. Olisipa alkanut vasta 5-kymppisenä.

Vierailija
29/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin on. Itse olen nyt viisikymppisenä tässä tilanteessa. Mulla on 1 veli, joka asuu lähempänäkin vanhempiani kuin minä, mutta siitä ei ole niille mitään apua. Päinvastoin, viikonloppuisin menee edelleen sinne vanhemmille elämään kuin teini, odottamaan ruokaa ja muita palveluita. Ettäs kehtaakin vaan skrollata kännykkäänsä entisessä lapsuuden huoneessaan, edes tarjoamatta apua köyryselkäiselle, huonosti liikkuvalla 80-vuotiaalle äidille, kun tämä laittaa ruokia ja häärää. Tämä veli on vieläpä korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, ei klassinen peräkammarinpoika.

Minä olen se, joka hoitaa kaiken sen, mihin tarvivat apua. Kuskaan terveysasemalle ja kerran viikossa haetaan isommasta kaupasta viikon pääruokaostokset yhdessä. Samalla laitan ison vuoan jotain sellaista ruokaa, jota voi syödä useampana päivänä sitten vi

Kerropa mikä on vaihtoehto.

Vierailija
30/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla tämä vanhemman hoitamiseen pakottaminen otetaan käyttöön, ja mistä sen alkamisen voi tietää?

Vierailija
31/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vasta 29v ja jo nyt hoitovastuu 74v ja 79v vanhemmista. Olisipa alkanut vasta 5-kymppisenä.

Joo. Aika karua. Lapsia ei oikeasti kannattaisi tehdä kovin iäkkäänä.

Vierailija
32/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus ja velvollisuus kun on omasta lähimmäisestä kyse. Näin se on mennyt sukupolvesta toiseen ja naisilla on tutkitusti empatia syvempää

Vierailija
33/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näin on. Itse olen nyt viisikymppisenä tässä tilanteessa. Mulla on 1 veli, joka asuu lähempänäkin vanhempiani kuin minä, mutta siitä ei ole niille mitään apua. Päinvastoin, viikonloppuisin menee edelleen sinne vanhemmille elämään kuin teini, odottamaan ruokaa ja muita palveluita. Ettäs kehtaakin vaan skrollata kännykkäänsä entisessä lapsuuden huoneessaan, edes tarjoamatta apua köyryselkäiselle, huonosti liikkuvalla 80-vuotiaalle äidille, kun tämä laittaa ruokia ja häärää. Tämä veli on vieläpä korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen, ei klassinen peräkammarinpoika.

Minä olen se, joka hoitaa kaiken sen, mihin tarvivat apua. Kuskaan terveysasemalle ja kerran viikossa haetaan isommasta kaupasta viikon pääruokaostokset yhdessä. Samalla laitan ison vuoan jotain sellaista ruo

Se, että lähimmäisenrakkauden lakiraja kulkee siinä mitä miessukupuoli itse suostuu ilmaiseksi tekemään. Tutkimustiedon perusteella. 

Maailma ei pyöri kovin kauaa systeemillä, jossa on ohjeet ja säännöt erikseen ja käytäntö erikseen.

Jos ajatus on hirvittävä, niin miksi paremmasta ei olla valmiita maksamaan?

Vierailija
34/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakkaus ja velvollisuus kun on omasta lähimmäisestä kyse. Näin se on mennyt sukupolvesta toiseen ja naisilla on tutkitusti empatia syvempää

Ennen vanhuuseläke kesti tyyliin 2 vuotta. Aika, jolloin oltiin liian huonokuntoisia töihin mutta liian hyväkuntoisia kuolemaan, oli tosi lyhyt.

Nykyään ihmiset voivat olla täysin hoidettavia jopa vuosikymmeniä.

Asetelma on kohtuuton, järjetön ja luonnonvastainen.

Jossain välissä pitäisi ehtiä käymään töissä ja hoitamaan omat lapset, jos on niin onnekas että sattuu sellaisia saamaan.

Vierailija
35/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan elämäksi.

Itsellä kaksi teiniä, iäkkäät vanhemmat, eläimiä, kokopäivätyö joka hyvin kiireistä ja paljon muuta työtä jota ei normaalissa perheessä/suvussa ehkä ole.

En valita, se on nyt tätä.

Vierailija
36/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että oma äitini dementoituu. Ajan sen silloin Haaparannan rajalle ja ajan itse takaisin etelään ja riisun häneltä kaikki henkilökortit pois ettei ainakaan ihan heti palauteta. Kyllä sen joku korjaa jos haluaa

Vierailija
37/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pojista ei ole mitään iloa vanhustenhoidossa. Käyvät ehkä katsomassa, mutta mitään eivät tee. 

Vierailija
38/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole varovainen, ettei mene oma elämä ohi. Mulla vähän kävi niin. Hoisin lähes 10 vuotta vanhoja vanhempiani 28-vuotiaasta alkaen, enkä sitten työelämän ja sen dementikon + fyysisesti vajaakykyisen hoidon jälkeen jaksanut esim. etsiä puolisoa tai miettiä haluanko lapsia vai en. Sitten kun vanhemmista viimeinen kuoli, tajusin, että olen jo esivaihdevuosissa ja sinkku, että näköjään mä en sitten saa enää lapsia ainakaan. Että uhrasin elämäni siltä osin vanhempien hoitamiselle.

Vierailija
39/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittajan äiti ei käytä maksullista apuvoimaa: siivooja, kaupassakäyttäjä, taxi, pihatöidenhoitaja, ruokapalvelu jne. Tarpeen mukaan. Jos rahat ei riitä, niin aloittaja ja veli antavat tietyn summan kuukaudessa. Ja heti äiti muuttakoon palveluiden ääreen kerrostaloon. Niin kauan, kun ap uhrautuu, niin saa sen vapaasti tehdä ja yksin.

Vierailija
40/52 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on se hyvä puoli, että nuorena vielä jaksat eikä enää eläkeiässä tarvitse omia vanhempiaan kaitsea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme