Mistä menoista voisi huomaamattomammin nipistää? Meillä
tarttis nyt tiputtaa 3vuoddeksi menoja n.300e/kk (aion jäädä kotiin hoitamaan lapsia), joten mikään sellainen ei auta, että älä osta vaatteita nyt vaan myöhemmin jne. Lehtiä meille ei tule sanomalehteä lukuunottamatta ja tietoliikennekukuja ei ole kuin 10e/kk mun kännystä.
Kommentit (20)
Teillä ei paljon taideta hymyillä?
kaikki kalliit harrastukset ja isommat ostokset pois, samoin lomamatkat vaan " ilmaismatkoja" kuten sukulaisten mökille tms.
Joulu/synttärilahjat pienempiä ja osta varastoon kun joku on tarjouksessa
Katso voitko säästää vakuutuksissa, sähkössä tms. kilpailuta!
tupakka ja alkoholi pois, niihin kuluu ylltäävän paljon rahaa
lukea Marttojen sivuilta vinkkejä. Taitaa olla ihan vaan www martat fi
omilla eväillä itse kuljen, niin ei tartte aina ostaa kaupasta
Ruokamenoista on helppo tinkiä ja tehdä itse mahdollisimman paljon.
Alkoholi ja tupakka jos niitä käyttää.
Vaikea sanoa muuta kun ei tiedä teidän perheen nykytilannetta.
Seuraa tarjouksia ja osta niitä suurissa erissä. Samasta tuotteesta valitse aina se halvin vaihtoehto (useimmiten kaupan oma merkki), tee mahdollisimman paljon itse ja vältä mikrovalmiita aterioita (suhteellisen kallista), jos makeannälkä iskee niin leivo itse joku jälkkäri äläkä osta sitä suklaapatukkaa.
Kilpailuta vakuutusyhtiöt, kännykkäoperaattorit, sähköfirmat jne. Vuositasolla tulee hyvää säästöä.
esim lihaa " punaisilla lapuilla" myynnissä, osta ja pistä pakkaseen.
Ja samaten pystyy elämään ilman sanomalehteä. Jos teillä on netti, samat uutiset saa sieltäkin ja lehtiä voi käydä lukemassa kirjastoissa tai esim. asukaspuistoissa.
- kukaan perheestä ei käy kampaajalla tai parturissa
- vaatteita ostetaan ehdoton minimimäärä millä toimeen tulee
- leffoissa, teatterissa yms. ei käydä
- sisustukseen ei voi rahaa laittaa ollenkaan
- teen itse ruokaa joka päivä, leivoin myös leivät eikä tietysti mitään kallista syödä
- mitään lehtiä ei tule, edes sanomalehteä. ei ole telkkua joten ei lupamaksuja.
- puhelinlasku per kk noin 10 eur koko perheellä
- missään matkoilla ei luonnollisesti käydä
- jne.....
Jos ei ole valmis mistään luopumaan niin sori, ei taida onnistua teillä.
ruokailun 2,2e/pvä sekä talouspaperit ja pesuaineet ja n.6pulloa olutta tai siideriä /kk ja yksi viinipullo/kk) n.500-550e/kk ( perheessä 2 lasta, ekaluokkalainen poika ja pian 2v tyttö).
Paljonkohan tuota ruokalaskua pystyisi pienentämään?
t ap
vaan karsia muita menoja. Joo, okei, saatat saada pari kymppiä kuussa säästettyä, mutta onko ravinto tarpeeksi monipuolista, ehkäpä ei?
Mitä luokkaa on teidän asumiskustannukset?
Oluet, viinit ja siiderit kokonaan pois.
Osta aina halvinta merkkiä. Ja esim. margariini on halvempaa kun ostat isomman paketin.
mies ottaa yhtenä pvänä viikossa eväitä, mutta koska ruoka tosi monipuolista ja hyvää työpaikalla, niin kannattaa käydä kyllä tuolla hinnalla siellä syömässä. Meillä käy noin kerran kuussa ystäviä ruokavieraana ja kyllä silloin haluaisi sen pullon viiniä tarjota ruokajuomana, tuskin siitä 6e kaikki on kiinni.
t ap
Monipuolinen ravinto on tärkeää. Ne asumismenot? Niissä voisi säästää paljon?
Kun ei se kai ole kovin järkevää loppupeleissä muuttaa 3 vuodeksi muualle, ja sitten taas takaisin vanhaan ja kalliimpaan asumismuotoonsa.
kolmiosta uudenpaan kolmioon, ja säästetään nyt pelkässä yhtiövastikkeessa 200 eur kuussa!
Että todellakin kannattaa vähän katsoa sitä asumismuotoa.
sitä, mitä ilman ei tule toimeen" . Kannattaisi varmaan kokeilla.
jää rahaa 1600e ja siitä menee ainakin seuraavat:
- vakuutuksiin n.140e/kk
- tv-lupa n.17e/kk
-puhelinlasku n.10-11e/kk
- lehtilaskuun n. 12e/kk
- ammattiliittojen maksuihin n. 50e/kk
- muihin laskuihin n. 60e/kk
- pojan soittoharrastus 40e/kk
- isän urheiluharrastus 20e/kk
- auton kuluihin n. 250e /kk (sis bensat, katsastus, vero, korjaukset)
- ruokaan 550e/kk
- lääkkeisiin n.60e/kk
tässä nyt ainakin ne, mitä tuli mieleen. Noiden lisäksi menee tietysti lahjoihin, vaatteisiin, paperitavaroihin, parturiin, kosmetiikkaan, huveihin jne.
t ap
Ruoka, vaatteet ja lelut.
Ja heräteostokset pois.
Mutta riippuu tietysti kulutustottumuksista, mistä voi nipistää.