Joudun tukemaan aikuista lasta taloudellisesti
Työttömyys alkoi koronan jälkeen eikä ole loppunut vaikka haki päivittäin eri paikkoja.
2023 sanoin että teen vaikka itse puolestasi työhakemukset ja puhtaaksikirjoitan ja räätälöin ne koska olen eläkkeellä. Sanoin että saat joka kuussa 500e jos en löydä jotain. Nämä ylimieliset virastot, firmat ja pikkupuljut eivät vaivaudu 99% ajasta edes kuittaamaan hakemusta vastaanotetuksi saatika kutsumaan haastatteluun.
Mikä ihme nykymaailmassa on vialla, onko tarkoitus yrittää lannistaa ja tuhota nuorten mielet. Ihminen tarvitsee mielekästä työtä jotta elämällä on suunta. Ja sillä työn palkalla kuuluu maksaa elämä.
Eikä se voi mennä niinkään että minä olen se elättäjä hautaan asti. Normaalissa yhteiskunnassahan nuori saa palkkaa ja pitää vanhuksesta huolta.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tervetuloa nykymaailmaan ja nyky-Suomen työmarkkinoille. Kaikilla vaan ei ole kaltaisiasi vanhempia eli sitä samaa muutamalla satasella kituuttelua se tulee olemaan hautaan asti.
Itse sain perintöä 40k kymmenen vuotta sitten ja se on ainoa asia joka minut pitää pinnalla. Siitä tulee pääomatuloja parisataa kuussa jolla kattaa mm. ruokamenot.
Mikä koulutus ap:n lapsella on? Tai näillä muilla ikityöttömillä?
Mietin vaan kun tässä on omat kolme lasta just aikuistuneet viime vuosina, ja kaikilla on opiskelu- ja työpaikat. Että missä mättää? Mitä töitä oikein haetaan, jos ei koulutus auta yhtään?
Koulutus auttaa: lääkäri, hoitaja, sosiaalityöntekijä. Koulutus ei auta: kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tervetuloa nykymaailmaan ja nyky-Suomen työmarkkinoille. Kaikilla vaan ei ole kaltaisiasi vanhempia eli sitä samaa muutamalla satasella kituuttelua se tulee olemaan hautaan asti.
Itse sain perintöä 40k kymmenen vuotta sitten ja se on ainoa asia joka minut pitää pinnalla. Siitä tulee pääomatuloja parisataa kuussa jolla kattaa mm. ruokamenot.
Jos sulla on todella 40k omaisuutta, et saa sen takia senttiäkään asumistukea. Parin sadan euron pääomatulot kuussa ei paljon lohduta, jos asumistuki jää saamatta. Siinä taitaa jäädä vaan tappiolle...
Ootko ihan tosissasi? Kukahan sen hänen asumistuen maksaa? Sinä ja minä, tai ainakin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma (jota etenkään Satoset ja muut sedät eivät ymmärrä) on se että yrityksiin tulee valtava tulva hakemuksia jokaikinen päivä. Osa on epätoivoisia jotka haluavat mitä tahansa palkkaa ja osa on niitä joita työkkäri pakottaa väkisin hakemaan.
Jossain vaiheessa siihen turtuu, kun kuusi henkilöä työllistävään yritykseen tulee vuositasolla 70 000 hakemusta. Siitä tulee taustamelua ja häiriötekijä eikä lopulta edes pysty saatika halua vastata hakemuksiin millään tavalla.
Tässä maassa rakenteellinen vika on se että on aivan liikaa ihmisiä verrattuna avointen työpaikkojen määrään. Ei se jatkuva työttömien ihmisten tarjoaminen ja tuuttaaminen uutta työtä luo tyhjästä.
Yrittäjä
niin. puusilmäiset boomerit kehottavat menemään paikan päälle "hattu kour
Hassu juttu kun se toimii paljon paremmin kuin yhden hakemuksen lähettäminen edelleenkin. Sillä erottuu positiivisesti netin kautta hakeneista ja jää paremmin mieleen päättäjälle. t: millenniaali
Ei todellakaan toimi. Et välttämättä edes pääse sinne työpaikalle. Eikä asiasta päättävä henkilö yleensä ole paikalla (rekryfirmathan noista nykyään päättää). Korkeintaan käsketään tehdä hakemus firman sivujen kautta (samalla mulkoillaan vihaisesti, koska häiritsit kiireistä työntekijää turhalla jutullasi=huono vaikutelma).
Itsekin haen töitä, ja ne jotka viitsivät vastata, sanovat aina samaa; valittiin niitä, joilla jo enemmän kokemusta
no ipana laittaa firman pystyyn vaikka viroon, tienaa pirusti, kiertää verot ja elelee loppuelämänsä käteisellä. aika kiva ja kätevä homma.
Autat lapsenlapsesi alkuun ja hän auttaa sinut loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lapsesi käydä kysymässä töitä suoraan työpaikalta? Varmasti löytyy jokin vaikka edes osa-aikainen työ kun vain on itse aktiivinen.
Kyllähän nyt jokainen ainakin osa-aikatyön saa. Kaupan kassalle pääsee kaikki. Juu juu. Mites paljon niitä hakijoita oli Lidliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on menty, että eläkeläiset ovat usein taloudellisesti parhaassa asemassa. Monet työikäiset ovat joko työttömiä tai pienipalkkaisessa työssä. Toki on myös hyvin pienituloisia eläkeläisiäkin. Hullua on meno tässä maassa.
Moni eläkeläinen on tehnyt pienipakkaisia töitä ja silti pärjäävät hyvin
Niin. Saavat suurin piirtein saman verran (joskus jopa enemmän) eläkettä kuin vastaavasta työstä maksetaan nykyään palkkaa.
Ei töihin pääse hakemuksia tekemällä. En minäkään saa mitään vastuksia hakemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lapsesi käydä kysymässä töitä suoraan työpaikalta? Varmasti löytyy jokin vaikka edes osa-aikainen työ kun vain on itse aktiivinen.
Kyllähän nyt jokainen ainakin osa-aikatyön saa. Kaupan kassalle pääsee kaikki. Juu juu. Mites paljon niitä hakijoita oli Lidliin?
Lidliin oli mitä oli. Mutta varmasti töitä löytyy jossain vaiheessa kun kiertelee kysymässä. Ainakin isoissa tehtaissa on yleensä jotain pientä hommaa antaa.
Vaan kun aikuisen lapsesi saat tuettua alat tukea iäkkäitä vanhempiasi, joiden eläke ei riitä.
Autan mielelläni lapsenlastani! Höh.
Tässä tulee oma kokemus. Kannattaa muistaa, että yrittäjät monesti tekee sen 60-70 tuntia töitä viikossa. Pakolliset asiat hoidetaan ja nekin osin myöhässä. Siinä sitten sunnuntai illalla alat käymään sähköpostia läpi työhakemuksista. Ne jotka soittaa ja kysyy töitä jää mieleen.
Täysin käsittämätöntä että on tämmöinen tilanne tällä veroasteella. Itse keskituloisena (6k/kk) palkansaajana veroprosenttini on 29. Siihen kun lisää eläkevakuutusmaksut yms muut ja sitten vielä Työnantajan maksamat maksut niin jo yli puolet lähtee pois! Sitten kun lähtee kuluttamaan tuota huikeaa palkkaa (alle 4k jää käteen) menee vielä vähintään alvi, usein myös muita veroja (energia yms). Eli veroasteeni on varmaan jotain 70. Onneksi sentään osinkoja voi nostaa 30k asti suht maltillisella 25.5% verolla, tosin siitäkin on yritys maksanut 20% yhteisöveron.
Luulisi että tällä veroasteella saisi mummot lääkärin kutsuttua kotiinsa samana päivänä ja ilmaiseksi ja työttömille olisi kohtuu tuet millä elää ja harrastaa.
Mihin meidän rahat oikein menee?, ihan käsittämätöntä
Kannatan. Tässä tilanteessa yrittäjien ja (potentiaalisten) työntekijöiden pitäisi tehdä yhteistyötä. Toki nyt lietsotaan vastakkainasettelua. Eikö ole kaikkien etu, että on yrittäjiä, jotka tarjoavat työtä ja koulutettuja, motivoituneita työntekijöitä? Ai niin, kansainväliset suuryritykset jyräävät niin pienyrittäjät kuin työntekijätkin. Viimeinen sammuttaa valot.