Joudun tukemaan aikuista lasta taloudellisesti
Työttömyys alkoi koronan jälkeen eikä ole loppunut vaikka haki päivittäin eri paikkoja.
2023 sanoin että teen vaikka itse puolestasi työhakemukset ja puhtaaksikirjoitan ja räätälöin ne koska olen eläkkeellä. Sanoin että saat joka kuussa 500e jos en löydä jotain. Nämä ylimieliset virastot, firmat ja pikkupuljut eivät vaivaudu 99% ajasta edes kuittaamaan hakemusta vastaanotetuksi saatika kutsumaan haastatteluun.
Mikä ihme nykymaailmassa on vialla, onko tarkoitus yrittää lannistaa ja tuhota nuorten mielet. Ihminen tarvitsee mielekästä työtä jotta elämällä on suunta. Ja sillä työn palkalla kuuluu maksaa elämä.
Eikä se voi mennä niinkään että minä olen se elättäjä hautaan asti. Normaalissa yhteiskunnassahan nuori saa palkkaa ja pitää vanhuksesta huolta.
Kommentit (55)
Ihan normaalia, ettei Suomessa enää aikuinen pärjää ilman vanhempien tukea. Ei ole kiinni enää laiskuudesta saati syrjäytymisestä. Ei vaan enää ole töitä ja monesti jos niitäkin on, ei palkalla enää elä itsenäistä elämää. Vain todella hyvätuloiset voivat enää huudella muita laiskoiksi, tyhmiksi ja saamattomiksi.
Kun ei ole lasta, ei ole uhriakaan. Sinä olet tehnyt lapsen tyydyttämään omia narsistisia tarpeitasi.
Siihen on menty, että eläkeläiset ovat usein taloudellisesti parhaassa asemassa. Monet työikäiset ovat joko työttömiä tai pienipalkkaisessa työssä. Toki on myös hyvin pienituloisia eläkeläisiäkin. Hullua on meno tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma (jota etenkään Satoset ja muut sedät eivät ymmärrä) on se että yrityksiin tulee valtava tulva hakemuksia jokaikinen päivä. Osa on epätoivoisia jotka haluavat mitä tahansa palkkaa ja osa on niitä joita työkkäri pakottaa väkisin hakemaan.
Jossain vaiheessa siihen turtuu, kun kuusi henkilöä työllistävään yritykseen tulee vuositasolla 70 000 hakemusta. Siitä tulee taustamelua ja häiriötekijä eikä lopulta edes pysty saatika halua vastata hakemuksiin millään tavalla.
Tässä maassa rakenteellinen vika on se että on aivan liikaa ihmisiä verrattuna avointen työpaikkojen määrään. Ei se jatkuva työttömien ihmisten tarjoaminen ja tuuttaaminen uutta työtä luo tyhjästä.
Yrittäjä
niin. puusilmäiset boomerit kehottavat menemään paikan päälle "hattu kour
Joo, mun työpaikalla kävi tämmönen työnkyselijä!
Häipyi kun kuuli että pitää pestä peppuja ja vaihtaa vaippoja, istua lukemassa, vahtia ulkona yms.
Ei ole näkynyt! Pirulaiset valkkaavat hommiaan! Siisti johtajan sisätyö ja 8000€ palkkaa puhtaana käteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma (jota etenkään Satoset ja muut sedät eivät ymmärrä) on se että yrityksiin tulee valtava tulva hakemuksia jokaikinen päivä. Osa on epätoivoisia jotka haluavat mitä tahansa palkkaa ja osa on niitä joita työkkäri pakottaa väkisin hakemaan.
Jossain vaiheessa siihen turtuu, kun kuusi henkilöä työllistävään yritykseen tulee vuositasolla 70 000 hakemusta. Siitä tulee taustamelua ja häiriötekijä eikä lopulta edes pysty saatika halua vastata hakemuksiin millään tavalla.
Tässä maassa rakenteellinen vika on se että on aivan liikaa ihmisiä verrattuna avointen työpaikkojen määrään. Ei se jatkuva työttömien ihmisten tarjoaminen ja tuuttaaminen uutta työtä luo tyhjästä.
Yrittäjä
niin. puusilmäiset boomerit kehottavat menemään paikan päälle "hattu kourassa" niin kyllä kuulemma töitä tekevälle löyty
Meidän työpaikalla on kaikki ovet aina lukossa, kun työnhakijoita ja kaupustelijoita käy niin paljon. Kun joku soittaa kelloa, vastaanotto kysyy asiaa ja jos on vaan töitä kysymässä, niin ei päästä edes sisälle. :D Onneks ite ollu täällä jo 15v. Palkka ei oo noussu 7 vuoteen enkä oo saanu mitää yleiskorotuksia, pekkasia tai ylityölisiä, mutta onpahan tää 2100 euron bruttopalkka edes.
Firmoja menee konkkaan tuon tuosta ja työpaikat vähenee. Mies jo toista kertaa lomautettuna vuoden sisällä, töitä ollut 5 kk vuoden sisällä. Koko ajan saa pelätä milloin loppuu kokonaan. Aikuinen poika valmistui 2020 datanomiksi, haki töitä ja samalla kävi aikuiskoulutuksen puolella kursseja, ei töitä. Nyt opiskelee pelisuunnittelijaksi. Onneksi pääsi opiskeleen. Nuoret ei saa töitä kun ei ole kokemusta. Mistä sitä saa kun ei kukaan huoli töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet, kuinka haluttua työvoimaa on aikuinen ihminen jonka vanhempi häärää työnhakemisenkin tämän puolesta? Teetkö sitten työtkin kullannupun puolesta ettei joudu opettelemaan itse?
Niin siis eikö työttömällä ole itse aikaa tehdä räätälöityjä hakemuksia? Miten hän oikein päivänsä viettää, pääseekö aamulla sängystä ylös?
Alkaa kuule käydä kenen tahansa päänupille, jos on tehnyt tuhansia hakemuksia tuloksetta. Toivo menee. Ja, kun toivo menee, menee kaikki.
Voisiko lapsesi käydä kysymässä töitä suoraan työpaikalta? Varmasti löytyy jokin vaikka edes osa-aikainen työ kun vain on itse aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tervetuloa nykymaailmaan ja nyky-Suomen työmarkkinoille. Kaikilla vaan ei ole kaltaisiasi vanhempia eli sitä samaa muutamalla satasella kituuttelua se tulee olemaan hautaan asti.
Itse sain perintöä 40k kymmenen vuotta sitten ja se on ainoa asia joka minut pitää pinnalla. Siitä tulee pääomatuloja parisataa kuussa jolla kattaa mm. ruokamenot.
Menetit sossutulot.
Tuo on sentään melko varma tulo. "Sossutuloja" on kykyään vaikea saada, koska k e l a kieroilee.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Itse pelkään nuorten puolesta, erityisesti kun toista ei vain nappaakkaan ala, johon pian valmistuu ja jossa töitä olisi tarjolla.. Ala on arvostettu ja palkkakin vähintään 4000.
Huoh.
äitee
No se on sitten lapsen ihan oma moka, jos ei kiinnosta sellainen työ, josta saa rahaa! Minäkin olen alun perin kirvesmies, sitten opiskelin rakennusmestariksi ja työn ohelle edelleen rakennus DI:ksi, mutta olen nyt vuoden ollut jo isännöitsijänä, kun raksa ei vedä. Tää on ihan paska työ ja vihaan joka hetkeä, mutta ompahan töitä. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan nyt menee, että me elätetään aikuisia lapsiamme. Siksi en pidä siitä, että eläkkeisiin kosketaan, ainakaan pieniin koska minullakin on kolme aikuista lasta elätettävänä ja vastuu kasvaa koko ajan mitä enemmän hallitus leikkaa niiltä elämisen edellityksiä. Aina kun minulta leikataan niin silloin leikataan lapsiltani.
Niinpä. Ennen huolehdittiin alaikäisistä lapsista ja vanhuksista. Toista se on nykyään. Yhä useammasta ihmisestä ei huolehdi kukaan. Siis oikeasti ei kukaan, ei edes viranomaiset. Se on täysin käsittämätöntä!
Nyt on ihan älyttömän vaikeaa löytää uutta työpaikkaa.
Onko hänellä jotain oikeaa osaamista vai tutkinto jostain sukupuolentutkimuksesta ja ylävoltalaisista kielistä?
Vierailija kirjoitti:
Firmoja menee konkkaan tuon tuosta ja työpaikat vähenee. Mies jo toista kertaa lomautettuna vuoden sisällä, töitä ollut 5 kk vuoden sisällä. Koko ajan saa pelätä milloin loppuu kokonaan. Aikuinen poika valmistui 2020 datanomiksi, haki töitä ja samalla kävi aikuiskoulutuksen puolella kursseja, ei töitä. Nyt opiskelee pelisuunnittelijaksi. Onneksi pääsi opiskeleen. Nuoret ei saa töitä kun ei ole kokemusta. Mistä sitä saa kun ei kukaan huoli töihin.
Ei tää ole mikään nuorten ongelma!
Koskee ihan koko työmarkkinoita. Kyllä pitäisi olla jo kaikkien tiedossa kun 30v lehdet toitottanut pitkäaikaistyöttömistä. Tollanen parin vuoden työttömyysjakso pilaa loppuelämän työuran.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tervetuloa nykymaailmaan ja nyky-Suomen työmarkkinoille. Kaikilla vaan ei ole kaltaisiasi vanhempia eli sitä samaa muutamalla satasella kituuttelua se tulee olemaan hautaan asti.
Itse sain perintöä 40k kymmenen vuotta sitten ja se on ainoa asia joka minut pitää pinnalla. Siitä tulee pääomatuloja parisataa kuussa jolla kattaa mm. ruokamenot.
Jos sulla on todella 40k omaisuutta, et saa sen takia senttiäkään asumistukea. Parin sadan euron pääomatulot kuussa ei paljon lohduta, jos asumistuki jää saamatta. Siinä taitaa jäädä vaan tappiolle...
Vierailija kirjoitti:
Siihen on menty, että eläkeläiset ovat usein taloudellisesti parhaassa asemassa. Monet työikäiset ovat joko työttömiä tai pienipalkkaisessa työssä. Toki on myös hyvin pienituloisia eläkeläisiäkin. Hullua on meno tässä maassa.
Moni eläkeläinen on tehnyt pienipakkaisia töitä ja silti pärjäävät hyvin
Itselläni kävi työnhaussa siten, että korkeasti koulutettu akateeminen sukulaisnainen auttoi CVn ja hakemuksen teossa. En saanut kutsua yhteenkään hakemaani paikkaan. Kyse oli siis teknikon/asentajan tasoisesta työstä. Näytin kaverille hakemusta ja sanoi heti, että ei tuo ole nuoren miehen kirjoittama hakemus. Näytti sitten miten tehdä. Lyhyt, ytimekäs ja turhat korulauseet pois. Hain kolmea paikkaa ja kaikkiin pääsin haastatteluun. Olen edelleen samalla työnantajalla jo 23v, minkä silloin valitsin. Olisin päässyt kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on. Itse pelkään nuorten puolesta, erityisesti kun toista ei vain nappaakkaan ala, johon pian valmistuu ja jossa töitä olisi tarjolla.. Ala on arvostettu ja palkkakin vähintään 4000.
Huoh.
äiteeNo se on sitten lapsen ihan oma moka, jos ei kiinnosta sellainen työ, josta saa rahaa! Minäkin olen alun perin kirvesmies, sitten opiskelin rakennusmestariksi ja työn ohelle edelleen rakennus DI:ksi, mutta olen nyt vuoden ollut jo isännöitsijänä, kun raksa ei vedä. Tää on ihan paska työ ja vihaan joka hetkeä, mutta ompahan töitä. Elämä on valintoja.
Samaa mieltä oma moka, mutta äitee kantaa huolta omastaan silti. Nuoret eivät vielä ymmärrä kaikkia elämän realiteetteja. Yritän puhua että olisi onnellinen että töitä on, eikä heti ryntäisi uuden maisterikoulutuksen kimppuun vaan tekisi töitä välillä. Tulevaisuudesta kun ei tiedä.
No, hänen elämänsä.
Sulla meni pahasti ohi tämä aloitus. Lueppa uudelleen, ota sydän mukaan!