Nykyään on sula mahdottomuus pyytää lastenhoitoapua tutulta tai ystävältä
Valtaosalla elämä on niin helvetillisen hektistä ja työntäyteistä että loppuunpalaneita ovat käytännössä kaikki paitsi pääomatuloilla lepäilevät 0,1%.
Ei sitä kehtaa pyytää siihen päälle vielä, että hoitaisitko loppupäivän lastani. Menisi välit saman tein ja syystäkin.
Harmittaa kuunnella äidin ja tämän kavereiden juttuja miten vaan lennosta vaihtelivat hoitovuoroja ja pelkällä lapsilisällä tuli ihan riittävästi toimeen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se oli aikoinaan. Ei ollut astianpesukonetta, ei ulkomaanmatkoja eikä merkkivaatteita. Lapsella oli 1 talvitakki, ei haalarivalikoimaa. Hyvin pärjäsi lapsilisällä.
Sai sillä myös enemmän. Minulla oli kaksi lasta ja lapsilisillä tein kevyesti kaikki perheen ruokahankinnat, vaatehankinnat, vaipat jne. ja jäi ylikin.
Jos olen oikein käsittänyt, nykyään sitä saa 100€ kuussa ilman yh-korotusta. Tuolla ei osta kahdelle lapselle ja aikuiselle edes viikon ruokia.
Kelan sivuilta: "Yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta maksettavan lapsilisän määrä on jatkossa 120,88 euroa. Jos perhe saa lapsilisää useammasta kuin yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta, lapsilisän määrä on toisesta lapsesta 130,84 euroa,
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, jos 2 lasta.
Jos puoliso saa pientä palkkaa niin ei tule muita tukia lisäksi.
Ja työssäkäyvä voi tarvita auton.
Miten kommenttisi liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole mitenkään loppuunpalanut tai edes kuormittunut. Ei vaan tippaakaan kiinnosta hoitaa muiden kakaroita. Onneksi ei tarvitse.
Niin makaa kuin petaa, ap. Hoida itse seksijätteesi.
Seksijäte!😂😂😂 Aivan mahtavan täydellinen nimitys!👌
Kummallista,miten lapsivihamieliset ihmiset yläpeukuttelevat näin törkeitä kommentteja. Voit ihan vapaasti pitää itseäsi "seksijätteenä" jos haluat,mutta vakavasti suosittelen keskusteluavun hankkimista minäkuvaongelmiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan ole mitenkään loppuunpalanut tai edes kuormittunut. Ei vaan tippaakaan kiinnosta hoitaa muiden kakaroita. Onneksi ei tarvitse.
Kummallista,miten lapsivihamieliset ihmiset yläpeukuttelevat näin törkeitä kommentteja.. Voit ihan vapaasti pitää itseäsi "seksijätteenä" jos haluat,mutta vakavasti suosittelen keskusteluavun hankkimista minäkuvaongelmiisi.
Itsekin ihmettelen tätä että on niin vaikea pyytää. Pari ystävää valittaa jatkuvasti viesteissä, miten rankkaa kun ei ole tukiverkkoja (lue = omat vanhemmat kaukana ja välinpitämättömät sisarukset) eikä saa levätyksi tai aikuisten yhteistä aikaa tms. Eivät kuitenkaan pyydä apua ystäviltä!
Sitten jos ehdotan, että voisin katsoa lapsia pari tuntia tai kysyn josko kummipoika haluaisi lähteä museoon, on AINA himmeä säätö; ei sovi aikataulut yhteen, feidataan viime hetkellä, pitäisi yhtäkkiä lähteä hakemaan lapsia toisesta kaupungista tms eikä koskaan se lasten hoitaminen sitten onnistukaan.
Ihmisiltä on kadonnut tässä swaippaamisen ja nettishoppilun aikakaudessa täysin taju siitä, että palveluksen (tai lahjan) antajaa on syytä arvostaa - ja että lasten kanssa pitää kyetä järjestelmään asioita, jos jotain haluaa toteuttaa. Halutaan vaan kaikki nytheti ja absoluuttisen helposti omilla ehdoilla, mieluiten Whatsappin notifikaatiot mutetettuna jotta kurjuuden maksimointi onnistuu varmasti.
(Hei sori en yhtään tajunnut vastata tohon sun 3kk sit lähettämään viestiin, on niiiiiiiiin kiireistä ja sairastelukierre jne jne jne mut siis aivan ihana ajatus oli 🌸💗!!)
Jos äitisi ei tarjoa elämääsi muuta kuin tuollaista nälvimistä ja vertailua niin heivaa hänet. Vertailu on lapsellista ja kateutta sekä riitaa lietsovaa. Hierotko sinä hänen naamaansa sitä, ettei sinun miehesi hakkaa sinua, jne.? Niinpä. Sinun ei tarvitse kuunnella äidiltäsi paskaa, alentavaa kohtelua yhtään sen enempää kuin keneltäkään muultakaan. Jos hän ei osaa kasvaa äidistä isovanhemmaksi inhimillisesti kilpailematta kanssasi, alenna hänet äidistä katkeraksi tutuksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut kun noin paskoja naapureita/ystäviä?
Tietotyötä tekevä 30-40v nainen jolla on omia lapsia ei todellakaan jaksa työpäivän jälkeen ottaa vielä yhtä lasta siihen hoidettavaksi. Eri asia jos on joutilas.
Joutilas voi ryhtyä itse kotiäidiksi. En minä ainakaan toisten lapsia ala hoitelemaan, enkä halua myöskään heidän koskevan minun lapsiini
Vähän niin että jos kerran vahdit jonkun lasta niitä kertoja olisi sitten jatkuvasti. Valitsin lapsettoman elämän vaikka lapsista pidänkin. Mielelläni vietän aikaa sisarusten ja ystävien lasten kanssa tarvittaessa. En kuitenkaan ole valmis uhraamaan vapaailtaani esim sitä varten että vanhempi pääsee baariin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen tätä että on niin vaikea pyytää. Pari ystävää valittaa jatkuvasti viesteissä, miten rankkaa kun ei ole tukiverkkoja (lue = omat vanhemmat kaukana ja välinpitämättömät sisarukset) eikä saa levätyksi tai aikuisten yhteistä aikaa tms. Eivät kuitenkaan pyydä apua ystäviltä!
Sitten jos ehdotan, että voisin katsoa lapsia pari tuntia tai kysyn josko kummipoika haluaisi lähteä museoon, on AINA himmeä säätö; ei sovi aikataulut yhteen, feidataan viime hetkellä, pitäisi yhtäkkiä lähteä hakemaan lapsia toisesta kaupungista tms eikä koskaan se lasten hoitaminen sitten onnistukaan.
Ihmisiltä on kadonnut tässä swaippaamisen ja nettishoppilun aikakaudessa täysin taju siitä, että palveluksen (tai lahjan) antajaa on syytä arvostaa - ja että lasten kanssa pitää kyetä järjestelmään asioita, jos jotain haluaa toteuttaa. Halutaan vaan kaikki nytheti ja absoluuttisen helposti omilla ehdoilla, mieluiten Whats
Tuli mieleen veljen vaimo, joka aina sukujuhlissa siunastelee, että onpa sääli etteivät serkukset tapaa useammin. 10 vuotta yritin kysyä veljen lapsia meille kylään ja retkille, sitten lopetin kun heille ei koskaan sopinut.
Mua ärsyttää tämä, että kaikki pitäisi aina hoitaa niin että vanhemmille ei mitään vaivaa tai kustannuksia. Ystävällistä olisi tuoda se lapsi hoitoon, ruokakassin kanssa ja vähän vaivanpalkkaa päälle. Mutta ei. Hae omilla bensoilla, ruoki omilla rahoilla ja kiitoksen saat palkaksi. Ja muutenkin kun on mennyt kakaroita hankkimaan niin varmaan pitää ymmärtää että sitten ei eletä enää kuten pelkkänä pariskuntana. Eikä muita lapsiperheellisiä ole yleensä sopivaa vaivata lastenhoitotarpeilla, muutakuin lyhyissä hätätapauksissa.
Miksi ystävien pitäisi vahtia toisten lapsia?
Mä hoitaisin tosi mielelläni ystävieni lapsia, mutta puolet heistä on vanhempien ajatuksissa niin hauraita, että suojelevat heidät eristyksiin. Just päivärytmit jne on niin tiukkoja, että etenkin äidit hyperventiloi jo etukäteen jos päivällinen myöhästyy puoli tuntia kotirytmistä kun lapsi on kylässä.
Ymmärtäisin alle 2-vuotiailla vielä rutiinien merkityksen, mutta että alakoululainenkaan ei saa olla esim. sunnuntaina klo 16 jälkeen missään muualla kuin omassa kodissa, jotta kouluviikon alku ei riskeeraannu ei ihme että lasten ruutuaika räjähtää käsiin!
Yhden lapsen kaverin vanhemmat pyytää hoitoapua pari kertaa kk. Ei olla siis vanhempien kanssa ystäviä. Ylempää keskiluokkaa, kallis kämppä ja harrastukset heillä. Aika usein keskiviikkona kilahtaa viesti, voisiko heidän lapsi tulla meille yökylään viikonloppuna. Otetaan yleensä kun lapsi vaikuttaa onnelliselta päästessään kodistaan pois :(
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tämä, että kaikki pitäisi aina hoitaa niin että vanhemmille ei mitään vaivaa tai kustannuksia. Ystävällistä olisi tuoda se lapsi hoitoon, ruokakassin kanssa ja vähän vaivanpalkkaa päälle. Mutta ei. Hae omilla bensoilla, ruoki omilla rahoilla ja kiitoksen saat palkaksi. Ja muutenkin kun on mennyt kakaroita hankkimaan niin varmaan pitää ymmärtää että sitten ei eletä enää kuten pelkkänä pariskuntana. Eikä muita lapsiperheellisiä ole yleensä sopivaa vaivata lastenhoitotarpeilla, muutakuin lyhyissä hätätapauksissa.
Kun minun lapset oli pieniä niin yleensä naapureiden lapset soitteli ovikelloa ja kävi kiukuttelemassa pääseekö kylään, ei ollut vanhempaa mukana jonka kanssa olisi voinut sopia mitään.
Ja toi oli jokapäiväinen ongelma.
Kyllä sitä haluaisi edes oman asunnon joskus siivota rauhassa niin, että ei olisi tarvinnut ravata ovella kuuntelemassa kiukuttelua.
Ja noilla oli yh-äidit jotka sai siivota joka toinen viikonloppu rauhassa, kun lapsi isällä.
Onneksi omat lapset kasvaneet eikä naapureiden lapset ravaa enää joka päivä kiukuttelemassa, että haluavat kylään ja ruokaa.
Traumat jäi.
Vierailija kirjoitti:
No ei kannattais hylätä lapsettomia ystäviä heti perheen perustamisen jälkeen, heillä vois olla paremmin aikaa joskus autella lastenhoidossa. Ainakin mulla ois ollu.
Minulla ei ole lapsia, mutta en siltikään jaksa hoitaa muiden pentuja, en ainakaan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyt siis tämän nimityksen teille kahdelle. Allu voi mennä pyyhkimään omansa ilman mainostusta.
Olen lapseton, mutta rakastan lapsia ja tykkään hoitamisesta ja leikkimisestä. Kummilastani joskus hoidin, kun oli pieni, mutta nyt en tunne ketään lapsiperhettä. Mielestäni kaikenlainen auttaminen vaikeassa tilanteessa kuuluu hyvään ystävyyteen ja sukulaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
lapsilisän ostovoima oli huipussaan 1985-1991. inflaatiokorjattuna ss vastaa sitä että saisi nykyään asumistuen ja työmarkkinatuen päälle n. 960€ kuussa.
lienee sanomatta selvää, että syntyvyysongelmaa tai äitien loppuunpalamista ei ollut.
Ainakin rahanarvonmuuntimella (stat.fi) 1990 ensimmäisestä lapsesta on saatu euroissa 92€ eli 293 markkaa. Tämä on siis indeksikorjattu luku eli tosiasiassa nykyään saa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asut kun noin paskoja naapureita/ystäviä?
Tietotyötä tekevä 30-40v nainen jolla on omia lapsia ei todellakaan jaksa työpäivän jälkeen ottaa vielä yhtä lasta siihen hoidettavaksi. Eri asia jos on joutilas.
niin ja miten se vastavuoroisuus toteutuisi?
Ei kiinnosta minua kun minulla ei ole omia lapsia.