Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään on sula mahdottomuus pyytää lastenhoitoapua tutulta tai ystävältä

Vierailija
26.01.2025 |

Valtaosalla elämä on niin helvetillisen hektistä ja työntäyteistä että loppuunpalaneita ovat käytännössä kaikki paitsi pääomatuloilla lepäilevät 0,1%.

Ei sitä kehtaa pyytää siihen päälle vielä, että hoitaisitko loppupäivän lastani. Menisi välit saman tein ja syystäkin.

Harmittaa kuunnella äidin ja tämän kavereiden juttuja miten vaan lennosta vaihtelivat hoitovuoroja ja pelkällä lapsilisällä tuli ihan riittävästi toimeen.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tänne se penska hoitoon. Mulle riittää että kulut korvataan, ja ettei mun tarvi hakea eikä tuoda. Olen useammallekin lapsenhoito ongelmien kanssa painiville sanonut näin mutta kellekään ei ole käynyt. Mun pitäisi vähintään omalla autolla ja omilla bensoilla sekä hakea että palauttaa lapsi tai ainakin jompikumpi. Sen lisäksi pitäisi löytyä mehua ja lapsille sopivaa ruokaa annettavaksi hoidon aikana. Tai sitten mun pitäisi lähteä sinne lapsen kotiin hoitamaan häntä ettei vanhemman tarvitsisi laittaa rikkaa ristiin sen hoidon eteen. Tästä syystä lapset on jääneet minun osaltani hoitamatta, mutta enpä ole kuullut enää samoista suista kitinää että ei saa lasta mihinkään hoitoon.

Vierailija
22/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella hyvää kummitätiä, joka voisi vaikka joku viikonloppu ottaa lapsen hoitoon sen ajaksi kun haluat pitää vapaata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut mielenkiintoista huomata kuinka lähisukulaiset tai pitkäaikaiset ystäväperheet ovatkin vain piilotelleet puhdasta vihaa tai vastenmielisyyttä minua ja perhettäni kohtaan. Viime viiden vuoden aikana olen kysynyt apua kolme kertaa, esim.onnettomuuden takia. Kaksi kertaa on tehty oharit. Kerran pyysin hyvinä ystävinä pitämääni perhettä hoitamaan 5 v lasta kunnes pääsen ensiavusta.

Hain lapsen heidän pihastaan märkänä nuhaisena ja nälkäisenä. Sanoi vielä että ulkona oli ollut kuitenkin mukavampaa kuin sisällä kun olivat koko ajan vihaisia.

Jälkeenpäin levittellään jotain v juttuja ihan avoimesti.

Hei "kaverit". Haistakaa pitkä p****ska!

Hain siis lapsen heidän pihastaan sanomatta lapsenvahtiperheelle mitään.

Eivät reagoineet mitenkään siihen että lapsi oli hävinnyt pihasta.

Vierailija
24/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin muuten vahtia mut lapsen vessahommia en kertakaikkiaan pysty hoitamaan puhumattakaan jostain vaipanvaihdosta. Ja sit ne jotka osaa noi hoitaa itse, harvemmin tarvitsevat enää sellaista parin kolmen tunnin hoitoapua.. 

Vierailija
25/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut mielenkiintoista huomata kuinka lähisukulaiset tai pitkäaikaiset ystäväperheet ovatkin vain piilotelleet puhdasta vihaa tai vastenmielisyyttä minua ja perhettäni kohtaan. Viime viiden vuoden aikana olen kysynyt apua kolme kertaa, esim.onnettomuuden takia. Kaksi kertaa on tehty oharit. Kerran pyysin hyvinä ystävinä pitämääni perhettä hoitamaan 5 v lasta kunnes pääsen ensiavusta.

Hain lapsen heidän pihastaan märkänä nuhaisena ja nälkäisenä. Sanoi vielä että ulkona oli ollut kuitenkin mukavampaa kuin sisällä kun olivat koko ajan vihaisia.

Kolme kertaa viidessä vuodessa on kyllä tosi vähän. Pyydä vähän useammin, niin saat enemmän apua. Esimerkiksi itse autan mielelläni, mutta hyvin voi olla, että jos kaveri pyytää kerta vuoteen, niin se nimenomainen päivä ei mitenkään välttämättä käy minulle. 

Vierailija
26/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä! hoida itse kakarasi!

Vierailija
27/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoida nykylapsia koska pitäisi  ulkoiluttaa, leikittää, pitää silmällä tauotta, valmistaa erityisruokia,  ja kaiken tämän tekisin luultavasti silti väärin vanhempien ja hoidettavien mielestä. 

90-luvulla meille sai tulla meidän oman kanssa leikkimään, olivat melko helppoja, tottelevaisia ja söivät mitä saivat. Puistoon otin jos olin omani kanssa menossa, lapset leikkivät siellä keskenään ja mä lueskelin iltapäivälehteä. 

Vierailija
28/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä muiden pitäisi hoitaa ap:n lapsia??????????

Vierailija
29/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ole mitenkään loppuunpalanut tai edes kuormittunut. Ei vaan tippaakaan kiinnosta hoitaa muiden kakaroita. Onneksi ei tarvitse.

Niin makaa kuin petaa, ap. Hoida itse seksijätteesi.

Vierailija
30/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt itse lapsia, koska en halua niitä hoitaa. En todellakaan halua hoitaa muidenkaan lapsia.

Vierailija
31/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole mitenkään loppuunpalanut tai edes kuormittunut. Ei vaan tippaakaan kiinnosta hoitaa muiden kakaroita. Onneksi ei tarvitse.

Niin makaa kuin petaa, ap. Hoida itse seksijätteesi.

Seksijäte!😂😂😂 Aivan mahtavan täydellinen nimitys!👌

Vierailija
32/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se oli aikoinaan. Ei ollut astianpesukonetta, ei ulkomaanmatkoja eikä merkkivaatteita. Lapsella oli 1 talvitakki, ei haalarivalikoimaa. Hyvin pärjäsi lapsilisällä.

Sai sillä myös enemmän. Minulla oli kaksi lasta ja lapsilisillä tein kevyesti kaikki perheen ruokahankinnat, vaatehankinnat, vaipat jne. ja jäi ylikin.

Jos olen oikein käsittänyt, nykyään sitä saa 100€ kuussa ilman yh-korotusta. Tuolla ei osta kahdelle lapselle ja aikuiselle edes viikon ruokia.

Kelan sivuilta: "Yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta maksettavan lapsilisän määrä on jatkossa 120,88 euroa. Jos perhe saa lapsilisää useammasta kuin yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta, lapsilisän määrä on toisesta lapsesta 130,84 euroa, kolmannesta 159,79 euroa, neljännestä lapsesta 199,24 euroa ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 218,69 euroa kuukaudessa."

Lapsilisän määrä riippuu lasten iästä ja lukumäärästä. Kahdesta alle 3v lapsesta reilu 250e/kk on paljon. Päälle vanhempien palkat niin ihan on omia valintoja kiittäminen jos ei pärjää. Toki vanhemmista lapsista saa sen 26e vähemmän kuussa. Joka tapauksessa kahdesta lapsesta maksetaan kahden lapsen lapsilisä joten esimerkkisi on väärin. Pitäisi olla 200e ja se riittää lasten ruokiin. Ei lapsilisällä ole tarkoitus aikuisten kuluja peittää.

https://www.kela.fi/ajankohtaista/alle-3-vuotiaasta-lapsesta-maksettava…

Vierailija
33/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni ottaisin poikani kavereita leikkimään, yökylään, uimahalliin ja retkeilemään vaikka kuukausittain, mutta en ole päässyt tutustumaan yhteenkään päiväkotikaverin vanhempaan. Asumme uudella pienehköllä paikkakunnalla, eikä täällä ole tuttavia, joilla olisi suunnilleen saman ikäisiä lapsia. Minulla on yksi 5-vuotias poika. Harmi juttu.

Vierailija
34/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain siis lapsen heidän pihastaan sanomatta lapsenvahtiperheelle mitään.

Eivät reagoineet mitenkään siihen että lapsi oli hävinnyt pihasta.

Kuulostaa wt-rähinältä. 

Vierailija
35/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hoida nykylapsia koska pitäisi  ulkoiluttaa, leikittää, pitää silmällä tauotta, valmistaa erityisruokia,  ja kaiken tämän tekisin luultavasti silti väärin vanhempien ja hoidettavien mielestä. 

90-luvulla meille sai tulla meidän oman kanssa leikkimään, olivat melko helppoja, tottelevaisia ja söivät mitä saivat. Puistoon otin jos olin omani kanssa menossa, lapset leikkivät siellä keskenään ja mä lueskelin iltapäivälehteä. 

Tää on muuten niin totta. Ennen kakaroita sai komentaa ja ne viihtyivät pihaleikeissä ilman jatkuvaa aikuisten järjestämää ohjelmaa ja söivätkin mitä eteen kannettiin. Nykyään pitäs antaaa yksisarvishoitoja ja syöttää kallita erikoisruokia minkä päälle kakarat itse ei mitään ymmärrä. Joo, ei tulisi pieneen mieleenikään hoitaa muiden kakaroita. Puhumattakaan siitä että jos korvausta kyselet vaivannäöstä ja omasta ajasta (sekä ne erikoisruoat)  niin siitä sitten uhriudutaan oikein pitemmän kaavan mukaan. Joku mainitsi että pitäisi omalla kustannuksella hakea kakarat kotoaan ja palauttaa myös. Juurikin näin ja lissän vielä päälle vanhempien "ehdotukset" että voitas käydä vaikka Mäkkärissä tai jossain maksullisessa tapahtumassa kuten huvipuisto. Tuleeko kakaran mukana rahaa tähän? Ei tule XD

Vierailija
36/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli 1 pieni lapsi, puistossa eräs äiti oli aina tunkemassa 4 lastaan muille.

Jos olin katsonut viikonlopun hänen lapsiaan, hän olisi katsonut viikonlopun minun. Kerroin minullacei ole aikomustakaan antaa omaa lastani hänelle. Kysyi vielä otanko hänen lspset. En ottanut

Vierailija
37/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se oli aikoinaan. Ei ollut astianpesukonetta, ei ulkomaanmatkoja eikä merkkivaatteita. Lapsella oli 1 talvitakki, ei haalarivalikoimaa. Hyvin pärjäsi lapsilisällä.

Sai sillä myös enemmän. Minulla oli kaksi lasta ja lapsilisillä tein kevyesti kaikki perheen ruokahankinnat, vaatehankinnat, vaipat jne. ja jäi ylikin.

Jos olen oikein käsittänyt, nykyään sitä saa 100€ kuussa ilman yh-korotusta. Tuolla ei osta kahdelle lapselle ja aikuiselle edes viikon ruokia.

Kelan sivuilta: "Yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta maksettavan lapsilisän määrä on jatkossa 120,88 euroa. Jos perhe saa lapsilisää useammasta kuin yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta, lapsilisän määrä on toisesta lapsesta 130,84 euroa, kolmannesta 159,79 euroa, neljännestä lapsesta 199

Potkulaki tulee keväällä voimaan. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, jos 2 lasta. 

Jos puoliso saa pientä palkkaa niin ei tule muita tukia lisäksi.

Ja työssäkäyvä voi tarvita auton. 

Vierailija
38/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lisääntyä jos ei hallitse yksinkertaisimpiakaan oerusasioita - lapsi on sinun ja sinä hoidat!

Vierailija
39/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme kertaa viidessä vuodessa on kyllä tosi vähän. Pyydä vähän useammin, niin saat enemmän apua. Esimerkiksi itse autan mielelläni, mutta hyvin voi olla, että jos kaveri pyytää kerta vuoteen, niin

Miksi eivät sanoneet suoraan kun kysyin. Sitten piti vielä kiertoteitse tulla veetuilemaan. Siellä ne oli keittiössä syömässä lapsineen kun hain lapseni pihasta. Eivät edes huomanneet tai välittäneet kun lapseni oli kadonneet pihasta.

Vierailija
40/64 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulisi mieleenkään pyytää ystäviä tai sukulaisia ilmaiseksi hoitamaan lapsiamme. Jos ja kun hoitoapua tarvitaan, pyydämme hommaan nuorta (nyt 17v.) 4H-kerhon yrittäjätyttöä, jolle maksamme tuntipalkan.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi