Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla hammaskiveä ja olen odottanut hammaslääkäriin pääsyä 7 kk, mutta jonot ainakin vuoden, nyt kaveri sanoi

Vierailija
26.01.2025 |

Eli siis oon odottanut hammaslääkäriin pääsyä jo 7 kuukautta ja aikoja ei ole ja  "loka-marraskuussa luultavasti" vastauksen sain  kun soitin uudelleen. Nyt kaveri sanoi "ei näytä kovin hyvältä kun naurat" ja alkoi haukkumaan hampaitani. Tuntuu hirveeltä kun muutenkin hymyilen suu kiinni . 

Sanoin et no ei pidä nauraa sitten ollenkaan ja tiiän että on paha mutta tuntu tosi pahalta ja sanoi no en mä tarkoittanut ja vaan pari kertaa huomasin. Yritti vaan parantaa oloa mutta tuli hirvee olo . 

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän yhteiskunta ennenkään ole juossut pää kolmantena jalkana kenenkään kerjäläisen ovelle vippaamaan satasta.

Itse ne lainat otetaan pankista ja itse ne maksetaan pois aikanaan. Nyt näille vammaisille pitäisi kustantaa kaikki yhteiskunnan toimesta.

Pitihän tämänkin aloituksen eli provon tavoite arvata jo heti eka sivulta.

Eli sun mielestä on ok, että Suomessa et saa sulle kuuluvia perusterveydenhuollon palveluita ilman lainaa? Nyt olen kaiken kuullut. 

Kyllä minä sen tiedän , että olet jälkeenjäänyt. Mene manifestisi kanssa eduskuntatalon portaille. En minä sinulle yhteiskunnaksi pysty muuttumaan.  Äaliö

Siis mitä? Kun joku puhuu itse juurisyystä eikä naljaile aplle, heittäydyt vittumaiseksi? Yhteiskunnan ongelmat on oikeasti tosiasia ja sä rääyt? 

-eri

Et sinä ole eri.

Sinä olet ainoa täällä , joka vikisee yhteiskunnasta. Sinä ole kehitysvammainen, jolle pitää kaikki tuoda tarjottimella nenän eteen.

Toi sun hammasongelma on sun itse aiheutettu ongelma. Tiedätkö mikä hammasharja on? 

Normaali ihminen ymmärtää, että aamuin illoin sillä harjalla harjataan plakit pois suusta.

Vierailija
142/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen sektori pystyy hoitamaan ainoastaan lasten ja erityisryhmien hampaat. Tavallinen suomalainen joutuu menemään yksityiselle. Sama tilanne on ollut jo ainakin 50 vuotta mutta aina se yllättää jotkut epätietoiset. 

Hammaslääkärin tarkastuksen lisäksi tärkeää on hampaiden hoito harjaamalla ja hammasvälien puhdistus joka päivä. Valitettavasti kaikki eivät viitsi pestä hampaitaan ollenkaan ja pitemmän päälle hammaskalusto tippuu suusta pois.

Ihan täällä hml kävin julkisella hammaslääkärillä juuri. Muutaman kuukauden odotus oli kun ei ollut kiireellistä vaivaa. Lääkäri pyysi varaamaan ajan hygienistille, olisin saanut 2 päivän päähän mutta aika ei sopinut. Seuraava vapaa oli heinäkuussa. Nyt odotellaan sitten sinne. Mutta ei haittaa kun se on kumminkin kalenterissa. 

M7ksi aika ei sopinut?

Koska olin sopinut lapsenlapsen hoitamisen sille päivälle. Vanhemmilla oli muuta menoa enkä 2 vuotiasta olisi voinut ottaa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän yhteiskunta ennenkään ole juossut pää kolmantena jalkana kenenkään kerjäläisen ovelle vippaamaan satasta.

Itse ne lainat otetaan pankista ja itse ne maksetaan pois aikanaan. Nyt näille vammaisille pitäisi kustantaa kaikki yhteiskunnan toimesta.

Eli sun mielestä on ok, että Suomessa et saa sulle kuuluvia perusterveydenhuollon palveluita ilman lainaa? Nyt olen kaiken kuullut. 

Kyllä minä sen tiedän , että olet jälkeenjäänyt. Mene manifestisi kanssa eduskuntatalon portaille. En minä sinulle yhteiskunnaksi pysty muuttumaan.  Äaliö

Siis mitä? Kun joku puhuu itse juurisyystä eikä naljaile aplle, heittäydyt vittumaiseksi? Yhteiskunnan ongelmat on oikeasti tosiasia ja sä rääyt? 

-eri

Et sinä ole eri.

Sinä olet ainoa täällä , joka vikisee yhteiskunnasta. Sinä ole kehitysvammainen, jolle pitää kaikki tuoda tarjottimella nenän eteen.

Toi sun hammasongelma on sun itse aiheutettu ongelma. Tiedätkö mikä hammasharja on? 

Normaali ihminen ymmärtää, että aamuin illoin sillä harjalla harjataan plakit pois suusta.

Voi luoja! Hammaskiveä tulee vaikka sä kulkisit harja suussa 24/7. Huomaa kyllä miten yksinkertaisia ihmiset on ja purkaa pahaa oloaan avlla ihan ulkopuolisille ihmisille. Parempaa tulevaisuutta sulle! 

Vierailija
144/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaskiven poistaa suuhygienisti, ei h-lääkäri, yleensä. Yritä saada aika hygienistille, niille voi päästä helpommin.

Vierailija
145/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Et sinä ole eri.

Voi luoja! Hammaskiveä tulee vaikka sä kulkisit harja suussa 24/7. Huomaa kyllä miten yksinkertaisia ihmiset on ja purkaa pahaa oloaan avlla ihan ulkopuolisille ihmisille. Parempaa tulevaisuutta sulle! 

Ei tule plakkia eikä reikiä kun harjaa ja lankaa aamuin illoin. Näin on minulla ja minun jo aikuisilla lapsillakin. Kun kerrytät plakkia laiskuuttasi, niin se on sun oma ongelmasi , eikä yhteiskunnan. Jotain vastuuta sunkin pitää ottaa mätänevista hampaistasi.

Vierailija
146/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hammaskiven poisto olekaan mikään kiireellinen operaatio. Ihmettelen miksi porukka valittaa kun joutuu julkisella odottamaan KIIREETTÖMÄN hoidon saamista. Totta kai sitä joutuu vähän odottelemaan.

Vierailija
147/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hammaskiven poisto olekaan mikään kiireellinen operaatio. Ihmettelen miksi porukka valittaa kun joutuu julkisella odottamaan KIIREETTÖMÄN hoidon saamista. Totta kai sitä joutuu vähän odottelemaan.

No tämä keskustelun aloittaja on yksinkertainen.

Vierailija
148/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa ei voi varata aikaa hammaskiven poistoon, ellei ole käynyt hammaslääkärissä saamassa lähetettä kiven poistoon. Nyt törkimykset nostivat hintoja, ja pelkkä hammaskiven poisto 30 min maksaa 70 euroa. Julkisella siis. Sanoi viimeksi, että seuraavalla kerralla sinun pitää uusia ensin lähete (mulla on suositus käydä vuoden välein, mutta lähete pitää hakea joka kolmas vuosi lääkäriltä - vetoavat, että hampaiden kuntokin pitää tarkistaa). Eli tänä vuonna käyntini maksaisi 70e hammaslääkärin tarkastus + lähete ja 70e hammaskiven poisto. Lisäksi en voi varata hammaskivenpoistoon aikaa ennen lääkärikäyntiä... menen suoraan yksityiselle, tulee halvemmaksi, aion kytätä tarjousta. 

Älyttömäksi ovat menneet hinnat julkkarilla jos ovat jo tuota tasoa. Ainakin täällä pk-seudulla löytää ihan yksityisen hammaslääkärin tarjouksia tarkastus + hammaskiven poisto 99€

Itse kävin eilen yksityisellä tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa kun tajusin edenrediä selailtuani että "liikuntaedulla" voi maksaa hammaslääkärin.

En etsinyt edes tarjouksia vaan menin tuttuun Ison omenan hammaslääkäriin jossa käyn kun nämä osaavat poistaa pelkän hammaskiven repimättä ikenistä paloja samaan hintaan ja ajan saa vaikka samalle päivälle kun soittaa ennen lounasaikaa. Listahinta ilman mitään tarjouksia oli 150€ luokkaa ja siitä olisi saanut vielä KELA-korvaukset ellen olisi käyttänyt liikuntaetua.

Vierailija
149/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hintoja yksityiseltä puolelta. Hammaskiven poisto suuhygienistillä on maksanut noin 150-170 e, hammaslääkäri on maksanut noin 300 e. Vuodessa käyn kerran hygienistillä ja hammaslääkärilla kerran tai pari. Tonni on hyvä varata suunhoitoon.

Vierailija
150/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö hammaskivi?

Näkyy todellakin, jos on jo pahat hammaskiveä. Silloin saa kyllä jo vuosia olla laiminlyönyt poistoa ja harjaus. Näitä näkee välillä ja myös valitettavasti haistaa. 

Vierailija
151/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset hampaat eivät enää saa akuuttia hoitoa koska ne ovat liian hyvin hoidetut. Somaliasta suomeen lennätetyt isoäidit saavat juurihoitoa pyytämättä vaikka eivät osaa edes suomea.

Paljon m a m u jen kanssa hammashoidosta työskentelevänä voin sanoa että eivät ainakaan Helsingissä saa yhtään sen enempää tai paremmin kuin kanta.väestökään. jopa vähemmä  koska ovat usein melko raskaita potilaita (tulkin tarve yms) En ymmärrä, mistä tämä lähtee että saisivat jotenkin nopeammin hoitoa.

Vierailija
152/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt yksityisellä jo yli 20 vuotta. Satkun maksaa puhdistus. Käyn kerran vuodessa. T: Työtön 600€/kk

Vierailija
153/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa ei voi varata aikaa hammaskiven poistoon, ellei ole käynyt hammaslääkärissä saamassa lähetettä kiven poistoon. Nyt törkimykset nostivat hintoja, ja pelkkä hammaskiven poisto 30 min maksaa 70 euroa. Julkisella siis. Sanoi viimeksi, että seuraavalla kerralla sinun pitää uusia ensin lähete (mulla on suositus käydä vuoden välein, mutta lähete pitää hakea joka kolmas vuosi lääkäriltä - vetoavat, että hampaiden kuntokin pitää tarkistaa). Eli tänä vuonna käyntini maksaisi 70e hammaslääkärin tarkastus + lähete ja 70e hammaskiven poisto. Lisäksi en voi varata hammaskivenpoistoon aikaa ennen lääkärikäyntiä... menen suoraan yksityiselle, tulee halvemmaksi, aion kytätä tarjousta. 

Älyttömäksi ovat menneet hinnat julkkarilla jos ovat jo tuota tasoa. Ainakin täällä pk-seudulla löytää ihan yksityisen hammaslääkärin tarjouksia tarkastus + hammaskiven poisto 99€

Itse kävin eilen yksityisellä tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa kun tajusin edenrediä selailtuani että "liikuntaedulla" voi maksaa hammaslääkärin.

En etsinyt edes tarjouksia vaan menin tuttuun Ison omenan hammaslääkäriin jossa käyn kun nämä osaavat poistaa pelkän hammaskiven repimättä ikenistä paloja samaan hintaan ja ajan saa vaikka samalle päivälle kun soittaa ennen lounasaikaa. Listahinta ilman mitään tarjouksia oli 150€ luokkaa ja siitä olisi saanut vielä KELA-korvaukset ellen olisi käyttänyt liikuntaetua.

Olen sitä mieltä, että ei hammaskivenpoisto ole hintatasoltaan järisyttävän suuri.  Jos siellä käy kerran vuodessa poistattamassa hammaskivet, niin tällainen pienituloinenkin sen pystyy kyllä maksamaan keinolla tai toisella.

Pienituloisena hoidatan myös koirieni hampaat. Ne laskut ovat kertakäynnillä noin 200 euroa. Tämä aloittaja on selvästi ongelmainen tapaus. Ei pese hampaitaan. Tästä syystä hammaskiveä kertyy. Ei hallitse talouttaan. Tästä syystä manifestoi yhteiskuntaa syyllistäen apuun.

Hyi hyi. Mahtaa aloittajan suu haista metrien päähän.

Vierailija
154/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täälläkään pääse suuhygienistille ennen kuin olet käynyt pyörähtämässä hammaslääkärillä. Noinhan ne jonot pitenee. Ei mitään järkeä. 

Vierailija
155/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt yksityisellä jo yli 20 vuotta. Satkun maksaa puhdistus. Käyn kerran vuodessa. T: Työtön 600€/kk

Julkisen hammashoidon ja yksityisen hammashoidon hintaerot ovat niin vähäisiä, että olen minäkin käynyt viime vuosina yksityisvastaanotolla.

Tämä siksikin, kun huolehdin hammashygieniastani omatoimisesti. Lankaan hammasvälit joka ikinen päivä. Harjaan hampaani joka ikinen päivä kaksi kertaa.

Siksi hammaslääkärikulut pysyvät minimissä. Oli jopa kymmen vuotta aikaa aikoinaan, kun menin kunnallisen hammaslääkärin vastaanotolle. Siellä kysyivät, että milloin kävit viimeksi hammaslääkärin vastaanotolla. Sanoin, että 10 vuotta sitten. He siellä ihmettelivät ääneen, että ihmeellistä, että ei sinulla ole yhtään reikää tullut.

Ja se johtuu siitä, että harjaan hampaani huolellisesti aamuin illoin.

Vierailija
156/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy. Kuinka varattomia ovat kun ei varaa yksityiseen. Olisi kannattanut nuorena käyttää aikansa opiskeluun eikä kaikkeen kivaan puuhasteluun ja reppumatkailuun.

Vierailija
157/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen im be silli päästää hampaansa siihen kuntoon, että muut jo huomauttavat hammaskivestä?

Aloittaja sun elämänhallinta on retuperällä. Sitä elämänhallintaa ei ole.

Vierailija
158/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle (en lukenut juuri muita viestejä, sori siitä).

On ikävää, että nuo ajat menevät noin kauas. Pitäisi siis puoli vuotta ennen toivottua päivämäärää muistaa aina varata aika.

Miksi ajat menevät noin kauas? Varmaan koska suuhygienistejä tai hammaslääkäreitä on koulutettu liian vähän. Tai koska kunnat (tai siis sote-alueet varmaankin nykyään) eivät halua palkata enempää, koska se maksaa.

Itsellä kokemus tältä viikolta. Soitin hammaskiven poiston varatakseni. Sain samalle päivälle ajan, eli peruutusajan. Olin kyllä tyytyväinen. 

Eli ehkä voisi pari kertaa viikossa soittaa siihen numeroon ja kysellä sille päivälle niitä peruutusaikoja? Tällä tavalla voi päästä nopeammin. Parasta palvelua toki olisi se, jos näitä peruutusaikoja hoitohenkilökunnan taholta soitettaisiin ja ilmoitettaisiin ihmisille, mutta tähän heillä itsellä ei ymmärrettävästi ole aikaa. 

Vierailija
159/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Et sinä ole eri.

Ei tule plakkia eikä reikiä kun harjaa ja lankaa aamuin illoin. Näin on minulla ja minun jo aikuisilla lapsillakin. Kun kerrytät plakkia laiskuuttasi, niin se on sun oma ongelmasi , eikä yhteiskunnan. Jotain vastuuta sunkin pitää ottaa mätänevista hampaistasi.

Aika monelle tulee. Huomaa että sulla ei ole mitään tajua siitä mistä sä puhut. Ja vaikka ap olisikin jättänyt hoitamatta hampaitaan, sillä se ei muutu, että sä moraaliposeeraat. Ihan jokaisen suomalaisen kuuluu saada hammashuolto taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Sulle sanoisin, että älä käytä julkisia palveluita ollenkaan, kun niiden tarve on sun mielestä oma vika. Jos olisin ilkeä, toivoisin lapsillesi jonkin sairauden, jota et saisi hoidettua ilman lääkäreitä. Onneksi en ole. 

Vierailija
160/187 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun terveys on niin tärkeä asia, että priorisoin sen. Ihmisen kropassa kaikki muu osaa jollain tapaa korjata itsensä, mutta hampaat ei.

Sylkeni koostumus kerryttää hammaskiveä paljon. Poistaminen sattuu, vaikka päivittäin käytän hammaslankaa ja hammasväliharjaa. Nykyään käyn kahdesti vuodessa yksityisellä suuhygienistillä, jotta käynti on nopeasti ohi. Toki se maksaa, mutta julkiselta ei ole tullut "kerran 3 vuodessa"-kutsua. Kävin julkisella viimeksi ennen pandemiaa.