En selviä enää laskuista eli joudun ulosottoon. Miten pitää toimia, jätänkö laskut vaan maksamatta vai pitääkö olla yhteydessä johonkin?
Miten olisi järkevintä toimia? Maksan toki vuokran, puhelinlaskun ja sähkölaskun, mutta minulla on lisäksi laina ja luottokortti, joiden erämaksuista en enää selviä.
Voiko ulosottoon päätymistä jotenkin nopeuttaa vai tuleeko ensin oikeusprosessi tai muu vastaava, jossa lainat siirretään ulosottoon? Yritin selittää asiaa netistä ja ulosotossa olisi korkoprosentti 8 % eli pienempi kuin luottokortissa ja tuossa lainassa eli sen osalta kulut sitten itse siellä ulosotossa olisi pienempiä, mutta varmaan ennen ulosoton alkamista tulee enemmän kuluja. Onko muilla kokemusta asiasta?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
"Mikä järki tässä on? Jos nyt ei onnistu 500€ kuukausilyhennys niin miten se 400€ onnistuisi?"
Ulosoton kautta maksettaessa kk-erää ei neuvotella, vaan se määräytyy ulosottokaaren mukaan. Oli siinä järkeä tai ei.
Ulosotossa joudut maksamaan enemmän ja pitkältä ajalta. Joskus voi olla järkevämpää pyytää yksi maksuvapaa kuukausi ja lyhentää 500€ koko laina pois kuin makssa 25€ kuussa. Eli yrittää maksaa pienet lainat pois kerralla.
"Halvempi asunto kannattaa etsiä silloin, kun vielä luottotiedot tallella."
No jos ei ole asumiseen liittyviä merkintöjä, niin onnistuu esim kaupungin vuokrakämppiin. Toki puhtaat luottotiedot laajentaa valikoimaa, josta valita.
Lopeta ainakin heti laskulle tavaran hankkiminen.
Ennakkoperintö? Mun yks vuokranantaja myi kämpän, kun tarvitsi rahaa, jotta voi ennakkoperintönä maksaa lapsensa velat. Mutta ei tietysti kaikille mahdollista.
Onko velat samasta paikasta? Pystyisitkö yhdistämään velat niin, että kuluihin menisi vähemmän. Tai saisitko jotain vakuutta, jolla pienentää lainan korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on voi voi. Mitäs olet ollut niin typerä ja holtiton että olet ylivelkaantunut. Olisiko kannattanut laskea ennen kuin hankkiutuu velkoihin.
Miksi pitää olla noin ilkeä? En voi enää menneisyyttä muuttaa, mutta yritän nyt jotenkin selvitä ja tiedän, että virheitä olen tehnyt, mutta myös paljon ollut vastoinkäymisiä mikä aiheuttanut tätä velkaantumista.
Viimeinen niitti oli tämä, kun jäin työttömäksi ja en yrityksistä huolimatta ole löytänyt työtä ja nyt vuodelle 2025 veroprosentti on 19,5 % työttömyysrahasta, jäin siis viime vuonna työttömäksi ja silloin työttömyysrahasta meni paljon vähemmän veroa, kun oli viime vuoden puolella kuitenkin työtuloa, joiden myötä työttömyysetuudenkin veroprosentti oli pienempi.
T. Ap
Tuohon riskiin olisi pitäny
Heh heh. Kukaan järkevä ei maksa 60 000 lainan kuluja jos on varaa se heti pois maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäähän ap että ulosottomerkintä saattaa muodostua ongelmaksi työnhaussa? Eli parempi vaan yrittäää hoitaa homma ilman sitä.
Aika harvassa työssä työnantajalla on oikeus tarkistaa työntekijän luottotiedot. Eli miten voisi muodostua ongelmaksi?
Millä alalla ap on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat voudille velan pois. Jos tulee varattomuusmerkintä, sekään ei vaikuta mihinkään. Kortit ja käyttöluotot lähtee, mulla on ollut koko kirjo häiriöitä, elämä jatkuu kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan kuukauden päästä siitä kun olet maksanut kaiken pois.
Kyllä vaikuttaa ja paljon, minulla tuo merkintä se mm. estää muuton täysin, vuosi haettu ja mistään ei saa toista asuntoa. Sosiaalitoimisto neuvoi turhaa hakea kaikista, vaikka yksikää vuokratoimisto ei ota koko Suomesta. Yksityiset myös häviää heti. Ja estää puhelinliittymä avauksen ja työn haun. Moni työnantaja katsoo luottotiedot rekisterin. Itse näen että kuka katsonut.
Kyllä ainakin Tampereella yksityinen vuokranantaja vuokrasi maksuhäiriöiselle sukulaiselle asunnon. Vaati vain lisävakuutta ja pientä selvitystä siitä, miksi on maksuhäiriömerkintä. Asuntotilanne on monessa kaupungissa nyt se, että vuokralainen kuin vuokralainen käy, kunhan ei vahvasti päihderiippuvainen ole.
Vierailija kirjoitti:
se on voi voi. Mitäs olet ollut niin typerä ja holtiton että olet ylivelkaantunut. Olisiko kannattanut laskea ennen kuin hankkiutuu velkoihin.
Älä nyt morkkaa,tämä on monelle ihmiselle arkipäivää että seinä tulee vastaan,kokemusta on itselläkin näistä ulosottoasioista,no ne ajat ovat takanapäin.
Ulosotot koskevat jo lähes puolta miljoonaa suomalaista joukossa on satoja lapsia
Häädöt lisääntyvät vauhdilla asunnottomien auttaja: Ihmisillä on hätä
Maksuhäiriöisten suomalaisten määrä on kasvanut tänä vuonna 15 000 ihmisellä, kertoo Suomen Asiakastieto. Syyskuun lopussa maksuhäiriömerkintä oli yhteensä 365 000 suomalaisella.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010748475.html
Korkojen perusteella velat kuulostaa pikavippifirmojen kulutusluotoilta. Ne firmat ei halua, että velat menee ulosottoon. Itse antaisin mennä, koska todellinen vuosikorko noissa on usein kohtuuton. Mutta kannattaa nyt ihan rauhassa ensin selvitellä. Lue ap tämä juttu, jos ei ole jo ennestään tuttu:
https://www.iltalehti.fi/talous/a/b29c9fbb-530d-4e91-aed9-72f9b1ea96cd
Esim luottokorttivelkaa otetaan vain sen verran, että sen saa heti maksettua. Korot ovat jäätäviä. On helppo lyödä lyötyä, joten ottaisin yhteyttä velkojiin. Hyvä, että maksat yhden velan pois.
Mun ystävän maailma muuttui, kun kävi ilmi miesystävä oli käyttänyt yhteistä korttia ja vaihtoi maata. Hän laittoi oman asunnon vuokralle, muutti halpaan asuntoon Mikkeliin, myi lähes kaiken irtaimistonsa. Et ole ainoa ihminen, joka on tässä tilanteessa
Puhelinliittymäkin kannattaa vaihtaa prepaidiin, jota voi ladata silloin kun on rahaa. Samalla pääsee helposti eroon kännykkälaskuistakin. Telialla esim. on aina välillä tarjouksia, että, jos lataa prepaidia latauslipukkeella esim. Citymarketissa 20 euroa saa 10 euroa bonussaldoa. Prepaidiin saa myös laitettua turbanumeron, johon ottaa yhteyttä lyhyellä puhelulla tai viestillä, vaikka saldo olisi loppu ja toki myös hätänumeroon pystyy soittamaan ilman saldoakin.
Vierailija kirjoitti:
Korkojen perusteella velat kuulostaa pikavippifirmojen kulutusluotoilta. Ne firmat ei halua, että velat menee ulosottoon. Itse antaisin mennä, koska todellinen vuosikorko noissa on usein kohtuuton. Mutta kannattaa nyt ihan rauhassa ensin selvitellä. Lue ap tämä juttu, jos ei ole jo ennestään tuttu:
https://www.iltalehti.fi/talous/a/b29c9fbb-530d-4e91-aed9-72f9b1ea96cd
Eli sinulla voi olla mahdollisuudet päästä koroista kokonaan, mikäli luoton myöntänyt yhtiö on itse rikkonut lakia:
"Korhosen Lakitoimisto Takaisinperintä on erikoistunut pikavippivelkaantuneiden maksamien korkojen takaisin perimiseen. Korhosen mukaan firma on voittanut 99 prosenttia ajamistaan jutuista eli käytännössä saanut esimerkiksi asiakkaiden korkosaatavat nollattua.
Korhosen mukaan tämä kertoo, että ongelma ei itse asiassa ole kuluttajaluottojen lainsäädännössä, joka on EU:ssa tarkasti säännelty. Lain mukaan sääntelyn rikkoja ei saa periä lainkaan korkoa. Takaisinperintä voittaa lähes kaikki tapauksensa, koska se saa perintätoimistot turhan usein kiinni rikkeistä, Korhonen sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Mites tilanteessa kun tuloni oikeasti on vain alle 500e/kk ja lapsilisä..voiko noin pienistä summista ottaa ulosottokaan..onko siinä joku suojaosa. Itselläni ihan itseaiheutettu tilanne, olin hetken töissä ja sain otettua itselleni 20000e velat mitä en saa maksettua koskaan..töihin en voi mennä enää ikinä kun olen fyysisesti sairastunut niin pahasti. Velat on ihan typeriä korkeakorkoisia velkoja ja ei ole mitään myytävää, koska suurin osa mennyt ihan matkusteluun aikoinaan. En kaipaa enenpää haukkuja, tiedän että tilanne on ihan itseaiheutettu, mietin vain kuinka pienistä tuloista takaisin voi periä.
En tiedä yhtään. Tsemppiä kuitenkin <3 Toivottavasti on nyt lääkitys tms.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinliittymäkin kannattaa vaihtaa prepaidiin, jota voi ladata silloin kun on rahaa. Samalla pääsee helposti eroon kännykkälaskuistakin. Telialla esim. on aina välillä tarjouksia, että, jos lataa prepaidia latauslipukkeella esim. Citymarketissa 20 euroa saa 10 euroa bonussaldoa. Prepaidiin saa myös laitettua turbanumeron, johon ottaa yhteyttä lyhyellä puhelulla tai viestillä, vaikka saldo olisi loppu ja toki myös hätänumeroon pystyy soittamaan ilman saldoakin.
Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta ihmiset turhaan karsastavat prepaidia. Jos puhelimen käyttö oikeasti on sitä, että soittaa muutaman minuutin kuukaudessa itse ja lähinnä vastaa muiden puheluihin, niin prepaid tulee todella paljon halvemmaksi. Meillä firman päivystyspuhelin, johon ladataan kerran vuodessa 10€ ja riittää hyvin, kun sillä ei juurikaan soiteta vaan siihen soitetaan. Sitten voi tehdä niinkin, että kotona pitää puhelimen wi-fin päällä ja soittaa vain Whatsapppuheluja silloin. Taas säästyy saldoa muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä velkojiin ja pyydä heitä siirtämään saatava heti ulosottoon. Näin saat koron mahdollisimman nopeasti pienemmäksi. Katso, löytyykö Takuusäätiön sivuilta lisätietoa. Heillä voi myös olla neuvontapuhelin.
Jos sinulla on kuitenkin jokin pienempi velka, jonka pystyt maksamaan kokonaan pois, jos et maksa muita, niin kannattaa maksaa se pikkuvelka pois, koska ulosotossa tulee aluksi lisämaksu jokaista ulosottoon menevää velkaa kohti.
Tätä ennen kannatta yrittää sopia velkojan kanssa maksuaikataulusta. Ulosotossa voit joutua maksamaan ennemmän korkoja,.
Et voi. Ensimmäisen vuoden korko on se, mikä on velassa, vaikka 50% . Onko jonkun lainan korko pienempi kuin ulosoton 10,5 %? Jos on, niin silti kannattaa selvittää, onko lainoissa tilinhoitopalkkioita, laskutusmaksua ym. ja pääomitetaanko korko päivittäin niin, että pääoma lisääntyy joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti liity asiaan, mutta ihmiset turhaan karsastavat prepaidia. Jos puhelimen käyttö oikeasti on sitä, että soittaa muutaman minuutin kuukaudessa itse ja lähinnä vastaa muiden puheluihin, niin prepaid tulee todella paljon halvemmaksi. Meillä firman päivystyspuhelin, johon ladataan kerran vuodessa 10€ ja riittää hyvin, kun sillä ei juurikaan soiteta vaan siihen soitetaan. Sitten voi tehdä niinkin, että kotona
Nyt jos sä joudut hoitelemaan tota yritystäsi saada velka-asioihisi järjestystä niin ei ehkä kannata vaihtaa pre-paidiin kun varmaan todennäköisesti joudut käyttämään jonkun verran puhelinta.
Sä saat jonkun verran kuitenkin tuloja mutta vuokraan menee ja niiden luottojen takaisin maksuun jäätävällä korolla.
Sulle jo ehdotettiin että jos mahdollista niin kannattaisi muuttaa tilapäisesti vaikka vanhempien luo, tai jonkun kaverin tms että saisit asumiskulua pienemmäksi.
Mistähän taholta nuo nykytilanteessa todella korkeakorkoiset lainasi on? Pikavippifirmoilta taitaa olla vaikeaa tai mahdotonta saada uutta järjestelyä. Mutta voisit ehkä yrittää joltain (ainakin nyt normaalilta) pankilta tai useammilta tiedustella lainaa pienemmällä korolla jotta voisit maksaa korkeakorkoiset velkasi pois; tuossa tilanteessa olisi siis hyvä olla jo halvemmassa asumismuodossa jos se vain nopeasti onnistuisi.
Kun yrität selvitellä tilannetta niin yritä kaikin tavoin saada hoidettua normaalit lainanlyhennyksesi sinä aikana, vaikka sitten vippaamalla mahdollisilta vanhemmiltasi, sisaruksilta, sukulaisilta, kavereilta...
Yritä välttää sitä ulosottoon päätymistä mikäli vain pystyt. Tsemppiä.
Mihin sulla on laina? Autoon? Taloon?
Tätä ennen kannatta yrittää sopia velkojan kanssa maksuaikataulusta. Ulosotossa voit joutua maksamaan ennemmän korkoja,.