Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä enää laskuista eli joudun ulosottoon. Miten pitää toimia, jätänkö laskut vaan maksamatta vai pitääkö olla yhteydessä johonkin?

Vierailija
26.01.2025 |

Miten olisi järkevintä toimia? Maksan toki vuokran, puhelinlaskun ja sähkölaskun, mutta minulla on lisäksi laina ja luottokortti, joiden erämaksuista en enää selviä. 

Voiko ulosottoon päätymistä jotenkin nopeuttaa vai tuleeko ensin oikeusprosessi tai muu vastaava, jossa lainat siirretään ulosottoon? Yritin selittää asiaa netistä ja ulosotossa olisi korkoprosentti 8 % eli pienempi kuin luottokortissa ja tuossa lainassa eli sen osalta kulut sitten itse siellä ulosotossa olisi pienempiä, mutta varmaan ennen ulosoton alkamista tulee enemmän kuluja. Onko muilla kokemusta asiasta?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoa ei Suomesta saa jos menee luottotiedot, niin kannattaa äkkiä hakea uusi asunto tai tuki velkaan jo ennen. Jos ne menee niin kukaan ei myönnä asuntoa ja kohtelee rikollisena, olen vuoden hakenut ja yksikään toimisto ei ota. Rikosrekisteria ei ole. Ainoa vaihtoehto sitten yrittää hakea kaupungilta ja ne on täysiä. Voi koittaa yksityisiä, mutta eivät hekään ota. Vaikka olisi rahaa, kukaan ei hyväksy. Moni pitää mieluiten tyhjänä asuntoja. Ainoat vaihtoehdot olisi siis asua samassa, maksaa velka /velka järjestäly/laina, tai muutto ulkomaille. 

Minä löysin yksityiseltä vuokra-asunnon, mutta vuosi piti etsiä. Aika moni sanoi ensin, että maksuhäiriömerkinnät eivät haittaa, kunhan ei vuokravelkaa ole, mutta eipä heistä sitten kuulunut koskaan enempää. Paitsi tästä yhdestä. Kannattaa siis yrittää edelleen.

Yrittää voi vuodesta toiseen, ainakaan pk-seudulla eivät ota on yritetty ja voi yrittää myös muualta. Velka ei ole suuri, silti kukaan ei hyväksy. Yksi joka melkein hyväksyi olisi vaatinut 5000e vakuutta rahana yksiöstä. Ottavat kenet tahansa muun, jolla luottotiedot. Moni pitää myös tyhjänä jos ei mieleistä vuokralaista löydy. 

Vierailija
62/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat edetä jopa sopimuksen tekoon asti ja sitten tulee vaatimus suuremmasta vakuudesta, tai kieltäytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa lainoissa on ihan törkeän kovat korot. Oletettavasti eivät suostu tulemaan niissä vastaan, vaan pitäisi saada matalampikorkoinen laina, jolla maksaa nuo pois ja sitten sitä halvempaa lainaa. 

Yritä kysyä, jos saisit lyhennysvapaata lainoihin hetkeksi ja tee sitten suunnitelmaa b rauhassa. Olet yhteydessä lainanantajaan ja kerrot tilanteesi. Näin vältyt turhilta muistutus- ja perintämaksuilta, joihin sinulla ei ole varaa. 

Noiden lainojen vakuutena ei ole mitään? Siksi niin suuri korko?

Olen suorittanut luotonvalvojan ammattitutkinnon joskus ja toiminut tehtävässä. Se oli aina hyvä juttu, jos asiakas itse omatoimisesti on yhteyksissä. Yleensä silloin yritetään löytää jokin ratkaisu, koska rahaksi et pysty muuttumaan. Ja jos jotain maksusuunnitelmaa sovit, siinä pitää pysyä just eikä melkein tai soittaa jo ennen sovitun erän erääntymistä ja keskustella tilanteesta. 

Vierailija
64/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista että asiasi menee ulosottoon ja saat siitä oikeuden päätöksen. Nimittäin velkasi vanhenemisaika alkaa siitä päivästä kun saat tuomioistuimen päätöksen ulosotosta. Älä tee lainan suhteen uusia sopimuksia kenenkään muun kuin ulosottoviranomaisen kanssa koska se saattaa aiheuttaa uuden prosessin ja vanhenemisajan siirtymisen. 

Vierailija
65/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen asia myös, että jos on pienikin riski sille olemassa, että joudut turvautumaan jossain vaiheessa toimeentulotukeen, niin mitään vapaaehtoista maksusuunnitelmaa ei kannata ulosoton kanssa tehdä. Sitä ei silloin huomioida menona tt-tuessa.

Suoraan palkasta (tai muusta tulosta) pidätetty ulosotto sen sijaan huomioidaan. 

Vierailija
66/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotto ei sitten myöskään huomioi asumiskuluja menoksi, että tiukilla tulet olemaan tuon vuokrasi kanssa, joten jos vaan mitenkään pystyt, niin vaihda mahdollisimman halpaan kämppään nyt heti ja jos se estäisi koko ulosoton, niin sitä parempi. Itse olen ollut siinä kurimuksessa ja ikinä ikinä ikinä en sitä toivo kenellekään. 

Vierailija
67/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoa ei Suomesta saa jos menee luottotiedot, niin kannattaa äkkiä hakea uusi asunto tai tuki velkaan jo ennen. Jos ne menee niin kukaan ei myönnä asuntoa ja kohtelee rikollisena, olen vuoden hakenut ja yksikään toimisto ei ota. Rikosrekisteria ei ole. Ainoa vaihtoehto sitten yrittää hakea kaupungilta ja ne on täysiä. Voi koittaa yksityisiä, mutta eivät hekään ota. Vaikka olisi rahaa, kukaan ei hyväksy. Moni pitää mieluiten tyhjänä asuntoja. Ainoat vaihtoehdot olisi siis asua samassa, maksaa velka /velka järjestäly/laina, tai muutto ulkomaille. 

Minä löysin yksityiseltä vuokra-asunnon, mutta vuosi piti etsiä. Aika moni sanoi ensin, että maksuhäiriömerkinnät eivät haittaa, kunhan ei vuokravelkaa ole, mutta eipä heistä sitten kuulunut koskaan enempää. Paitsi tästä yhdestä. Kannattaa siis yrittää edelleen.

"Yrittää voi vuodesta toiseen, ainakaan pk-seudulla eivät ota on yritetty ja voi yrittää myös muualta. Velka ei ole suuri, silti kukaan ei hyväksy. Yksi joka melkein hyväksyi olisi vaatinut 5000e vakuutta rahana yksiöstä. Ottavat kenet tahansa muun, jolla luottotiedot. Moni pitää myös tyhjänä jos ei mieleistä vuokralaista löydy."

Voi olla, että olen ainoa, joka on onnistunut. Mutta juuri siksi ei voikaan sanoa, että kukaan ei onnistu. Epätodennäköistähän se on, mutta ei mahdotonta.

Jouduin muuttamaan pois Helsingistä kehyskuntiin. Voisin kuitenkin edelleen käydä töissä Helsingissä, jos minulla siis olisi vielä työpaikka.

Vierailija
68/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on voi voi. Mitäs olet ollut niin typerä ja holtiton että olet ylivelkaantunut. Olisiko kannattanut laskea ennen kuin hankkiutuu velkoihin.

Kaikkea hyvää sinulle mutta kommenttisi ovat aina olleet syöpää. Tunnistamme jo tyylisi. Samalla happamalla asenteella hyökkäät marisemaan ketjuihimme.

Noita vakiohaukkujia on useampia. Samat sanavalinnat ja sama asenne. Tänäänkin on Hesarissa erään köyhyyttä sivuavan uutisen mielipideosastossa porukkaa omalla nimellään haaveilemassa siitä, että köyhät ja perheettömät pantaisiin asumaan asuntoloihin ja alivuokralaisiksi ja heiltä otettaisiin ne vähätkin rahat perheellisten menoihin. Joutuvat kuitenkin vähän varomaan juttujaan toisin kuin täällä kirjoitellessaan. Hyvämuistinen pystyy ajan mittaan tunnistamaan vakiokirjoittajia näiden kaimojen seasta. Jännä katsoa ihmistä kasvoihin (kuvan kautta) ja tietää, että tuo tyyppi on pohjimmiltaan nassukka.

Vierailija
69/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat vain olla ja jatkossa ole kivempi kannaihmisille. Pidä itseäsi onnekkaana kun selvisit ja kiitollisuutena pidättäydy jatkomokista.

Vierailija
70/122 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna mennä ulosottoon: sovi ulosoton/voudin kanssa maksusuunnitelma.

Vierailija
71/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuvuodesta 2024 olin itse samanlaisessa tilanteessa, yritin pitää että maksoin laskuja pois.. Rahaa ei jäänyt ruokaan yms. Soitin pirkanmaalla velkaneuvontaan, sieltä sain neuvon. Jos ei ole rahaa niin päästä kaikki laskut ulosottoon, maksa vain pakolliset kuten vuokra ja sähkö. 

Vierailija
72/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan. Sieltä saat oikeita neuvoja ja apua. Ehkä voisit hakea sovintoa velkojien kanssa, tai sitten laittaa velat ulosottoon. Velkaneuvonnasta saat apua molempiin, ja muitakin vaihtoehtoja voidaan selvittää.

Velka-asia on näillä nettipalstoilla yhtä paha väärien tietojen lähden kuin perintöasiat. Jostakin syystä näihin molempiin tulee paljon asiattomia ja vääriä vastauksia kirjoittajilta, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään.

Vierailija
73/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotto ei sitten myöskään huomioi asumiskuluja menoksi, että tiukilla tulet olemaan tuon vuokrasi kanssa, joten jos vaan mitenkään pystyt, niin vaihda mahdollisimman halpaan kämppään nyt heti ja jos se estäisi koko ulosoton, niin sitä parempi. Itse olen ollut siinä kurimuksessa ja ikinä ikinä ikinä en sitä toivo kenellekään. 

Ulosotosta voi hakea huojennusta, jos itselle jäävä osuus ei riitä välttämättömiin menoihin kuten asumiskuluihin. Pykälä löytyy ulosottokaaren 4. luvusta, oli jotain 51-53.

Vierailija
74/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna mennä ulosottoon: sovi ulosoton/voudin kanssa maksusuunnitelma.

Mitä sinä yrität sanoa? Ulosotto ei sekaannu asiaan ennen kuin velat ovat ulosotossa.

Vierailija
75/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppuvuodesta 2024 olin itse samanlaisessa tilanteessa, yritin pitää että maksoin laskuja pois.. Rahaa ei jäänyt ruokaan yms. Soitin pirkanmaalla velkaneuvontaan, sieltä sain neuvon. Jos ei ole rahaa niin päästä kaikki laskut ulosottoon, maksa vain pakolliset kuten vuokra ja sähkö. 

No olipa todella huono neuvo.

Vierailija
76/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö voi myydä sitä tuotetta mihin se laina on otettu? Auto? Korko on järjetön. Sinulta puuttuu taloustaitoja, joten ala seuraamaan sellaisia somettajia, jotka on nousseet vastaavasta tilanteesta. 

Lapissa on parhaimmillaan sesonki. Sinne kausitöihin kimppakämppään ja vaikka alivuokraa asuntosi.

Vierailija
77/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy kaikki mitä omistat ja maksat velkasi.

Vierailija
78/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan. Sieltä saat oikeita neuvoja ja apua. Ehkä voisit hakea sovintoa velkojien kanssa, tai sitten laittaa velat ulosottoon. Velkaneuvonnasta saat apua molempiin, ja muitakin vaihtoehtoja voidaan selvittää.

Velka-asia on näillä nettipalstoilla yhtä paha väärien tietojen lähden kuin perintöasiat. Jostakin syystä näihin molempiin tulee paljon asiattomia ja vääriä vastauksia kirjoittajilta, jotka eivät ymmärrä asiasta mitään.

On myös niitä, jotka ymmärtävät asiasta, mutta haluavat aiheuttaa mahdollisimman paljon harmia niille, jotka eivät ymmärrä. 

Vierailija
79/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tilanteessa kun tuloni oikeasti on vain alle 500e/kk ja lapsilisä..voiko noin pienistä summista ottaa ulosottokaan..onko siinä joku suojaosa. Itselläni ihan itseaiheutettu tilanne, olin hetken töissä ja sain otettua itselleni 20000e velat mitä en saa maksettua koskaan..töihin en voi mennä enää ikinä kun olen fyysisesti sairastunut niin pahasti. Velat on ihan typeriä korkeakorkoisia velkoja ja ei ole mitään myytävää, koska suurin osa mennyt ihan matkusteluun aikoinaan. En kaipaa enenpää haukkuja, tiedän että tilanne on ihan itseaiheutettu, mietin vain kuinka pienistä tuloista takaisin voi periä.

Vierailija
80/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa todella huono neuvo.

Ei ollut, sillä kaikki muut vaihtoehdot olisivat olleet vielä huonompia. Kaikkein pahin virhe tuossa tilanteessa on ottaa uutta velkaa. Asumiskulut kannattaa maksaa, sillä uuden vuokra-asunnon saamisessa on vuokravelka pahempi kuin joku muu luottotietomerkintä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi