Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En selviä enää laskuista eli joudun ulosottoon. Miten pitää toimia, jätänkö laskut vaan maksamatta vai pitääkö olla yhteydessä johonkin?

Vierailija
26.01.2025 |

Miten olisi järkevintä toimia? Maksan toki vuokran, puhelinlaskun ja sähkölaskun, mutta minulla on lisäksi laina ja luottokortti, joiden erämaksuista en enää selviä. 

Voiko ulosottoon päätymistä jotenkin nopeuttaa vai tuleeko ensin oikeusprosessi tai muu vastaava, jossa lainat siirretään ulosottoon? Yritin selittää asiaa netistä ja ulosotossa olisi korkoprosentti 8 % eli pienempi kuin luottokortissa ja tuossa lainassa eli sen osalta kulut sitten itse siellä ulosotossa olisi pienempiä, mutta varmaan ennen ulosoton alkamista tulee enemmän kuluja. Onko muilla kokemusta asiasta?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tilanteessa kun tuloni oikeasti on vain alle 500e/kk ja lapsilisä..voiko noin pienistä summista ottaa ulosottokaan..onko siinä joku suojaosa. Itselläni ihan itseaiheutettu tilanne, olin hetken töissä ja sain otettua itselleni 20000e velat mitä en saa maksettua koskaan..töihin en voi mennä enää ikinä kun olen fyysisesti sairastunut niin pahasti. Velat on ihan typeriä korkeakorkoisia velkoja ja ei ole mitään myytävää, koska suurin osa mennyt ihan matkusteluun aikoinaan. En kaipaa enenpää haukkuja, tiedän että tilanne on ihan itseaiheutettu, mietin vain kuinka pienistä tuloista takaisin voi periä.

Ei voi, koska yksinäisen henkilön suojaosuuskin on noin 1000 euroa. Huollettavien osuus lisää sitä vähän. Lapsilisät, elatustuet, asumistuki ym. sosiaalituet eivät ole ulosmitattavia. Maksukiellon perusteella ulosmittaus katsotaan toimeentulotuessa välttämättömäksi menoksi.

Jos sairautesi on sen laatuinen, että joudut eläkkeelle tai pitkäaikaistyöttömäksi, voit hakea yksityishenkilön velkajärjestelyä.

Vierailija
82/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuvuodesta 2024 olin itse samanlaisessa tilanteessa, yritin pitää että maksoin laskuja pois.. Rahaa ei jäänyt ruokaan yms. Soitin pirkanmaalla velkaneuvontaan, sieltä sain neuvon. Jos ei ole rahaa niin päästä kaikki laskut ulosottoon, maksa vain pakolliset kuten vuokra ja sähkö. 

No olipa todella huono neuvo.

Ei ollut, sillä kaikki muut vaihtoehdot olisivat olleet vielä huonompia. Kaikkein pahin virhe tuossa tilanteessa on ottaa uutta velkaa. Asumiskulut kannattaa maksaa, sillä uuden vuokra-asunnon saamisessa on vuokravelka pahempi kuin joku muu luottotietomerkintä.

Ap:n tapauksessa todella huono neuvo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehdä mitään. Jossain vaiheessa ei tule enää laskuja.

Vierailija
84/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köysi ja sillankaide.

Vierailija
85/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrität sopia maksuaikaa velkojien kanssa,

Minä lähtisin kysymään neuvoa velkaneuvonnasta ja toimisin saatujen ohjeiden mukaan. Jos kuitenkin haluat olla ensin yhteydessä itse velkojiin harkitse tarkasti millaisesta kuukausisummasta pystyt nykyisessä elämäntilanteessasi realistisesti selviytymään. Olisiko sinulla mahdollisuutta lainojen yhdistelyyn, niin että jatkossa maksaisit vain yhtä velkaa? Joskus velkajärjestelyyn ajautuminen on keino selvitä kulutusluottokierteestä, jota ei pysty itse katkaisemaan.

Vierailija
86/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähtisin kysymään neuvoa velkaneuvonnasta ja toimisin saatujen ohjeiden mukaan. Jos kuitenkin haluat olla ensin yhteydessä itse velkojiin harkitse tarkasti millaisesta kuukausisummasta pystyt nykyisessä elämäntilanteessasi realistisesti selviytymään. Olisiko sinulla mahdollisuutta lainojen yhdistelyyn, niin että jatkossa maksaisit vain yhtä velkaa? Joskus velkajärjestelyyn ajautuminen on keino selvitä kulutusluottokierteestä, jota ei pysty itse katkaisemaan.

Velkajärjestelyyn ei ajauduta, vaan kirjoitellaan selvityksiä ja anotaan hattu kourassa. 

Vierailija
87/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne menee automaattisesti sinne ulosottoon oikeuden päätöksellä. Korko 11% vuodessa. Menetät luottotiedot etkä voi enää vaihtaa puhelinliittymää. Jos ei ole suurta velkaa niin pystyt hoitamaan ne nopeammin pois esim. veronpalautuksista. Ilman luottotietoja pärjää ja monet samassa tilanteessa. Sitten kun jää työttömäksi niin ei ole mitään merkitystä kun ei ole mitään perittävää.

Vierailija
88/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vaikka vanhempien luo asumaan, niin saat velat kuitattua nopeammin

Vierailija
89/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma on se, että pelkät korot noista lainoista ovat melkein 400 €/kk. Sen vuoksi täällä annetut neuvot neuvotella velkojien kanssa, sopia pienempi kuukausierä jne. eivät toimi, koska pelkät korot kuukaudessa ovat enemmän kuin mihin ap:llä on varaa.

Ihan ensimmäinen juttu on etsiä halvempi asunto ja ottaa siihen kotivakuutus. Pk-seudullakin on tarjolla sinkulle sopivia vuokra-asuntoja alle 600 €/kk, kun ei ole liian nirso. Jos rahat eivät senkään jälkeen riitä velkojen maksamiseen eikä tulojen kasvu lähikuukausina tunnu todennäköiseltä, niin kyllä järkevin neuvo on nimenomaan viedä laskut mahdollisimman nopeasti ulosottoon, jossa korko on pienempi ja velka vähitellen vanhenee.

Vierailija
90/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä ensin neuvotella luotottajien kanssa. On heidänkin intresseissään saada homma kuriin ennen UO, koska se ei ole heille halpa ratkaisu.

Yep, tämä ensin ja ehdottomasti VÄLITTÖMÄSTI.

Vierailija
91/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lisämaksuajan saaminen auttaisi, kun tosiaan ne erämaksut on silti liian suuria. 

T. Ap

ÄLÄ jätä asiaa tuon uskosi varaan vaan haet siitä faktaa yrittämällä neuvotella. 

Vierailija
92/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita sopia ne erät pienemmiksi koska velkojalle se on edullisempi kuin laittaa perintään. Itse sain erät minimiin kun sairastuin ja töihin päästyä nostettiin takasin missä olikin

Vierailija
93/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkajärjestelyyn ei ajauduta, vaan kirjoitellaan selvityksiä ja anotaan hattu kourassa. 

Joo. Velkajärjestelyyn on vaikea päästä. 

Vierailija
94/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lisämaksuajan saaminen auttaisi, kun tosiaan ne erämaksut on silti liian suuria. 

T. Ap

On silti parempi olla yksissä tuumin siinä asiaa hoitamassa, kuin vaan jättää asiat hoitamatta.

Voinko siis ilmoittaa heille etten saa laskua maksetuksi ja pyytää, että laittavat sen sinne ulosoton puolelle?

Maksaisin tosiaan ne laskut mielelläni ja olenkin maksanut tähän asti, mutta nyt ei kerta kaikkiaan enää riitä rahat.

T. Ap

Ilnoitat maksuvaikeuksistasi ja aluksi pyydät neuvotella uudesta maksusuunitelmasta. 

Vierailija
95/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutus kannattaa hommata ja pitää se aina ja niin myös sähkösopimus. Vuokran maksat ja puhelimen, mutta tosiaan voit laittaa ulosottoon muut laskut. Voit pyytää laskujen laittamista perinnästä ulosottoon jolloin lakkaa tulemasta jatkuvasti perintämaksuja ja sekin vähentää velan kertymistä. Sitten vain maksat velat ulosoton kautta ja kun ne on maksettu niin luottotiedot palautuu. Ulosotossa voi nykyään pitää 3 vapaakuukautta vuodessa.

Kiitos tiedoista.

Kotivakuutus minulla on olemassa, hyvä tietää, että on mahdollisuus 3 vapaakuukauteen jos joskus sitten tulee joku ylimääräinen meno. Tarkoitus olisi kuitenkin maksaa velat mahdollisimman pian ja haen nyt koko ajan myös edullisempaa asuntoa, että jäisi rahaa enemmän velanmaksuun. 

T. Ap

Tuo meneillään oleva edullisemman asunnon haku on varmaan positiivista neuvottelussa lainanantajien kanssa. 

Vierailija
96/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tilanteessa kun tuloni oikeasti on vain alle 500e/kk ja lapsilisä..voiko noin pienistä summista ottaa ulosottokaan..onko siinä joku suojaosa. Itselläni ihan itseaiheutettu tilanne, olin hetken töissä ja sain otettua itselleni 20000e velat mitä en saa maksettua koskaan..töihin en voi mennä enää ikinä kun olen fyysisesti sairastunut niin pahasti. Velat on ihan typeriä korkeakorkoisia velkoja ja ei ole mitään myytävää, koska suurin osa mennyt ihan matkusteluun aikoinaan. En kaipaa enenpää haukkuja, tiedän että tilanne on ihan itseaiheutettu, mietin vain kuinka pienistä tuloista takaisin voi periä.

Ilman huollettava suojaosuus on 986,40€/kk. Sen ylittävästä nettotulosta ulosmitataan 2/3, jos netto on alle 2*suojaosuus.

Vierailija
97/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä järki tässä on? Jos nyt ei onnistu 500€ kuukausilyhennys niin miten se 400€ onnistuisi?"

Ulosoton kautta maksettaessa kk-erää ei neuvotella, vaan se määräytyy ulosottokaaren mukaan. Oli siinä järkeä tai ei.

Vierailija
98/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee varmaan ensin perintätoimistolle. Ilmoitat vaan ette voi maksaa ja aikanaan tulee ulosotosta joku ilmoitus, johon sinun pitää vastata.

Vierailija
99/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkojen maksaminen ulosoton kautta

Ulosotto on yksi keino maksaa velkoja. Velkojen maksaminen ulosoton kautta voi olla helpottavaa tai jopa järkevää, jos lisävelkaantuminen päättyy.

Olisiko järkevää päästää velat ulosottoon?

Ulosotto voi olla hyvä ratkaisu, kun rahat eivät riitä velkojen maksuun:

Velkojen päästäminen ulosottoon voi selkeyttää tilannetta.

Ulosotossa sinulle jätetään elämiseen aina vähintään suojaosuuden verran rahaa.

Ulosotto katkaisee velkakierteen, koska uuden velan ottaminen ei enää onnistu.

Ulosotosta tulee kuluja, mutta myös velkojen maksu uudella velalla tulee kalliiksi ja kasvattaa velkamäärää.

https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/velkojen-maksukeinot/ulo…

Vierailija
100/122 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutus kannattaa hommata ja pitää se aina ja niin myös sähkösopimus. Vuokran maksat ja puhelimen, mutta tosiaan voit laittaa ulosottoon muut laskut. Voit pyytää laskujen laittamista perinnästä ulosottoon jolloin lakkaa tulemasta jatkuvasti perintämaksuja ja sekin vähentää velan kertymistä. Sitten vain maksat velat ulosoton kautta ja kun ne on maksettu niin luottotiedot palautuu. Ulosotossa voi nykyään pitää 3 vapaakuukautta vuodessa.

Kiitos tiedoista.

Kotivakuutus minulla on olemassa, hyvä tietää, että on mahdollisuus 3 vapaakuukauteen jos joskus sitten tulee joku ylimääräinen meno. Tarkoitus olisi kuitenkin maksaa velat mahdollisimman pian ja haen nyt koko ajan myös edullisempaa asuntoa, että jäisi rahaa enemmän velanmaksuun. 

T. Ap

Tuo meneillään oleva edullisemman asu

Halvempi asunto kannattaa etsiä silloin, kun vielä luottotiedot tallella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi