Puhutteko risteilyllä ruotsia vai suomea? Entä Tukholmassa ostoksilla enkkua vai ruotsia?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ap meinaat, että tämän palstan juntit puhuvat mitään muuta kieltä kuin suomea. Ja sitäkin huonosti.
Minun äidinkieleni on englanti joten takuulla puhun sitä paremmin kuin kaltaisesi pöljä.
Pitääkö niissä puhua? Lasketaanko murahtelu suomeksi?
Osaan viittä kieltä. Kolmea hyvin ja kahta melko hyvin.
- n60v
Suomea laivalla.
Suomea maissa - jos ihan pakko, niin englantia. En mä suomessakaan kaupoissa asioidessa tarvi kuin yleensä pari sanaa.. hei kiitos miks helvetissä mä yks kaks ruotsissa tarvisin yhtään enempää?
En käy ruotsissa, matkustelen vain kiinnostavissa ja kauniissa maissa. :)
Vierailija kirjoitti:
- n60v
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä tarvitse turhia jutella
Et tervehdi etkä kiitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan ap meinaat, että tämän palstan juntit puhuvat mitään muuta kieltä kuin suomea. Ja sitäkin huonosti.
Minun äidinkieleni on englanti joten takuulla puhun sitä paremmin kuin kaltaisesi pöljä.
Tiedän monta äidinkielenään englantia puhuvaa ja kirjoittavat sanoja kuin lausutaan ja puhuminenkin on välillä kyseenalaista. Puhuvat oppimaansa puhekieltä, vaikka ilmaisu olisi täysin väärin esim prepostion väärä käyttö. Ei äidinkieleneen jotain puhuminen tarkoita, että osaisi kielestä kaiken paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siellä tarvitse turhia jutella
Et tervehdi etkä kiitä?
Etkö ymmärrä lukemaasi?
Vierailija kirjoitti:
Ah löytyihän se, joka hallitsee kaikkien risteilykohteiden kielet.
Laivalla puhun suomea ja ruotsia, mitä sattuu huvittamaan. Tukholmassa ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että kieliä taitavat ovat fiksuja. Niin ei sitten tainnut ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- n60v
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Sinusta en tiedä, mutta itse osaan peseytyä.
Vierailija kirjoitti:
En käy ruotsissa, matkustelen vain kiinnostavissa ja kauniissa maissa. :)
Kerran kävin Tallinnassa. Tulomatkalla muistutin jo passikuvaani. 🥴
- 60v
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa tuntuvat vaihtavan hanakasti englantiin vaikka aloittaisi ruotsilla. Varmaan johtuu siitä, että heidän ruotsinsa on eri asia kuin suomenruotsi ja kohteliaisuudesta vaihtavat englantiin olettaen sen olevan asiakkaan parempi kieli. Näin kävi jopa kaksikieliselle kavereilleni, joka on ollut päiväkodista lääkikseen (suomen)ruotsinkielisessä ympäristössä.
Ralliruotsi ja riikinruotsi ovat käytännössä 2 eri kieltä.
kuka hemmetti käyttää ruotsinkieltä, ja miksi me maksamme kaksikielisyydestä Suomessa, noille rahoille olisi paljon tärkeämpää käyttöä ihmisten köyhtyessä kaikkialla
Mistä syystä kielitaito tai sen puute aina osuu suomalaista arkaan kohtaan? No, kaipa se johtuu historiastamme, mutta eikö olisi syytä jo karistaa menneet alemmuudentunnot?
No, kyllähän ne ruotsalaiset yleensä vastaa englanniksi, kun niille puhuu huonoa ruotsia. Että se siitä harjoittelusta.
Karibianristeilyllä välillä ranskaa, englantia ja espanjaa.