Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tuli kyllä pohjat: Lidliin 3400 hakijaa!

Vierailija
26.01.2025 |

Tytär hakee lukion oheen töitä, mutta niitä on näköjään mahdotonta saada mistään. Nyt tuli Lidlistä vastaus: Kiitos mielenkiinnosta, hakijoita oli 3400! Mitä helvettiä. 

Kukaan ei palkkaa enää minnekään, tyttären kaverit KAIKKI ilman työtä. Jokaikinen, vaikka hakevat ja hakevat koko ajan. Reippaita nuoria, joilta katoaa usko yhteiskuntaan. Tämä on järkyttävää.

Kommentit (566)

Vierailija
341/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin järkyttävällä tasolla ongelma koskee lähinnä niitä työpaikkoja, joihin ei tarvita koulutusta tai erikoisosaamista. Anna, kun arvaan, hakemukseen piti laittaa video-CV, seitsemän haastattelukierrosta ja muuta elämää suurempaa tärkeilyä?

Aina tulkutetaan, että työkokemusta pitää alkaa kerryttää jo teininä, jos haluaa jotakin saada. Minun ja lähipiirini perusteella tämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Sitten kun korkeakoulutuksen tai ammattitutkinnon jälkeen haetaan oman alan paikkaa, niin tällaiset CV-merkinnät hyllyttäjän hommista lukioajalta ei kiinnosta työnantajia (paitsi jos se ala jotenkin erityisen likeisesti liittyy tähän). Minä paiskin kaikenlaisia hommia lukio- ja yliopistoaikana, mutta kun siirryin oman alan töihin, niin ne hoitoapulaisen ja siivoojan kokemukset eivät vaikuttaneet mihinkään. Niistä sai vain rahaa. Voit itse teetättää lapsellasi hommia kotona, jos hän haluaa vähän tienata ja teillä on siihen varaa.

Kannattaa panostaa verkostojen luomiseen jatko-opintojen aikana, kun se oma ala on valittu. Työllisyystilanne on todennäköisesti parempi sitten, kun tämä on lapsellesi ajankohtaista.

Vierailija
342/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei nuoret aloita hakemalla ekaa työpaikkaa mansikkamaalta tai jäätelökioskilta? Tarkoitan alle 18 v. Luulisi, että ajokortin omaava 18 täyttänyt kyllä löytää töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän käytte nyt toistenne päälle uskontokin on tänne laahattu. Kesätöistä ja työttömien työllistämisestä on kyse.

Kyllä se niin on, että on tyydyttävä ensin vähään ja vaatimattomaan työhän kesätyönä. Ei se työ ole pitkäaikaista vaan sitten alkaa taas koulu. Kokemus mistä tahansa työstä on tärkeää. On myös hakeudutta hieman pitemmälle. 40 km ei ole vielä matka eikä mikään. Eikä kahdella kulkuvälineellä ole myöskään merkitystä.

Nuorelle kesätyöläiselle 40-kilometin työmatka on jo aika hurja. Äläkä ala kertoilemaan tarinoita siitä millaista elämä oli sinun nuoruudessasi 1950-luvulla.

Voi taivas mitä uusavuttomuutta!Täällä nuoret opiskelijat menevät joka aamu 40 km päässä asuvaan kouluun.Toiset vaan ei pysty kun on niin kaukana

40 km maalla on eri asia kuin 40 km pk-seudulla. Maalla se ei ole kuin ajaa suoraa tietä, aikaa alle tunti, linja-auto kuljettaa aamuin illoin. Pk-seudulla vaatii kolme neljä eri liikennevälinettä vaihtoineen ja kövelyineen, aikaa pari kolme tuntia.

Vierailija
344/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin järkyttävällä tasolla ongelma koskee lähinnä niitä työpaikkoja, joihin ei tarvita koulutusta tai erikoisosaamista. Anna, kun arvaan, hakemukseen piti laittaa video-CV, seitsemän haastattelukierrosta ja muuta elämää suurempaa tärkeilyä?

Aina tulkutetaan, että työkokemusta pitää alkaa kerryttää jo teininä, jos haluaa jotakin saada. Minun ja lähipiirini perusteella tämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Sitten kun korkeakoulutuksen tai ammattitutkinnon jälkeen haetaan oman alan paikkaa, niin tällaiset CV-merkinnät hyllyttäjän hommista lukioajalta ei kiinnosta työnantajia (paitsi jos se ala jotenkin erityisen likeisesti liittyy tähän). Minä paiskin kaikenlaisia hommia lukio- ja yliopistoaikana, mutta kun siirryin oman alan töihin, niin ne hoitoapulaisen ja siivoojan kokemukset eivät vaikuttaneet mihinkään. Niistä sai vain rahaa. Voit itse teetättää lapsellasi hommia kotona, jos hän haluaa vähän tienata ja teillä on siihen var

Kyllä se kertoo nuoresta paljon, kun on esittää nippu työtodistuksia. Onko hakija aktiivinen tekijä vai perässävedettävä. Noilla erilaisilla työtodistuksilla pääsin itse suoraan koulutusta vastaaviin töihin vakipaikalle 90- luvun lamassa, samoin tyttäreni kauppiksen jälkeen pari vuotta sitten. Aina parempi toki, jos kesähommat liippaa jollakin tasolla koulutusta...

Vierailija
345/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojallani on HFA (high-functioning autism) ja hän ei halua hoitaa asioita puhelimessa. Hänen on jotenkin vaikeaa kommunikoida tuntemattomien kanssa. Tämä on todellakin vaikeuttanut töiden löytämistä.

Eikö firmoissa ole kiintiöt vammaisille?

Ei ole.

Vierailija
346/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin Hämeenlinnassa ja olin monta kesää kesätöissä Helsingissä, koska siellä sai helposti töitä.

Kaverin kanssa vuokrattiin HOASilta kesäksi (mm. Haagasta ja Pukinmäestä) huone solusta ja kuljettiin siitä junalla keskustaan töihin. Olin Stokkalla kangasosastolla, Korkeasaaressa, kahvilassa ja tavaratalossa leluosastolla jne.

Mä uskon edelleen, että töitä tekevälle löytyy mutta ei välttämättä just sitä mitä haluaa eikä just kotinurkilta.

Vierailija
347/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän käytte nyt toistenne päälle uskontokin on tänne laahattu. Kesätöistä ja työttömien työllistämisestä on kyse.

Kyllä se niin on, että on tyydyttävä ensin vähään ja vaatimattomaan työhän kesätyönä. Ei se työ ole pitkäaikaista vaan sitten alkaa taas koulu. Kokemus mistä tahansa työstä on tärkeää. On myös hakeudutta hieman pitemmälle. 40 km ei ole vielä matka eikä mikään. Eikä kahdella kulkuvälineellä ole myöskään merkitystä.

Nuorelle kesätyöläiselle 40-kilometin työmatka on jo aika hurja. Äläkä ala kertoilemaan tarinoita siitä millaista elämä oli sinun nuoruudessasi 1950-luvulla.

Voi taivas mitä uusavuttomuutta!Täällä nuoret opiskelijat menevät joka aamu 40 km päässä asuva

No mikä kiire on? Ja mihin? Miksei työmatkaan voisi mennä tunti suuntaan? Hyvin monella menee ja enemmänkin.

Vierailija
348/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tulkutetaan, että työkokemusta pitää alkaa kerryttää jo teininä, jos haluaa jotakin saada. Minun ja lähipiirini perusteella tämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Sitten kun korkeakoulutuksen tai ammattitutkinnon jälkeen haetaan oman alan paikkaa, niin tällaiset CV-merkinnät hyllyttäjän hommista lukioajalta ei kiinnosta työnantajia (paitsi jos se ala jotenkin erityisen likeisesti liittyy tähän). Minä paiskin kaikenlaisia hommia lukio- ja yliopistoaikana, mutta kun siirryin oman alan töihin, niin ne hoitoapulaisen ja siivoojan kokemukset eivät vaikuttaneet mihinkään. Niistä sai vain rahaa. Voit itse teetättää lapsellasi hommia kotona, jos

No jos huolestuttaa työtodistusten puute, niin sitä voi paikata vaikka jollain portfoliolla, jossa on koodinpätkää, tuotettua sisältöä, mikä nyt on kenenkin juttu. Vauhtia voi myös hakea Suomen ulkopuolelta eli käydä kesätöissä jonkin nuorten ohjelman kautta ulkomailla. Niitä ohjelmia on miljoona. Jos ei halua vaikuttaa perässävedettävältä, niin kannattaa olla ratkaisukeskeinen eikä itkeä työllisyystilanteen mahdottomuutta. 

Kun lukioaikoja muistelen, niin aika monella työt liittyi johonkin harrastukseen eli hevosharrastajat töissä tallilla, voimistelijat veti lasten jumppakerhoja yms. 

Vierailija
349/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys laskee koska suomalaiset nuoret eivät yksinkertaisesti uskalla suunnitella perheen perustamista saati oman kodin hankkimista ilman tietoa töistä ja toimeentulosta.

Onneksi meille muuttaa uusia ihmisiä muualta ettei maamme tyhjene kansalaisista ja lapsista täysin.

Miten tänne voi nuoret kantasuomalaiset perustaa perheitä, kun orpo ja purra leikkaavat koko maan perikatoon. ( ovat koko ajan vinkumassa että Marin ja edellinen hallitus saanut kaiken aikaan) Tänne ei tarvita yhtään uutta  m*tua, nuo entisetkin sais lennättää sinne mistä ovat tulleetkin. Täällä vaan irti sanotaan oman maan kansalaisia. Herrojen kakarat vievät suhteilla nekin vähät työpaikat, jos vielä jossain on jotain tarjolla.

Joko olet korviasi myöten paskassa?

Vierailija
350/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teinit asuu kotona niin nauttikoot kesästä ja vanhemmat elättää jälkikasvunsa. Aikuiset työttömät jää ilman töitä kun teinien pitää saada rahaa karkkiin ja Normal-krääsään. Niitä töitä kyllä kerkeää tehdä loppuelämän että nauttisivat nyt nuoruudesta ja vapaudesta.

Ei nyt ihan hirveästi auta aikuisia työttömiä nämä 10h viikko kaupan kassa-työt. Näitähän teinit pääosin saavat.

Vierailija
351/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa varmaan kouluttautua niin ei itketä kun ei saa työpaikkaa ruokakaupasta.

Vierailija
352/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa miten Suomeen haetaan pitkin Afrikkaa kokkikouluun nuoria ilmaiseksi ja heti pääsevät töihin. Mikä teidän nuoria vaivaa?

Ne suomalaiset ei takuulla tekisi tuota samaa, että menee työpaikan asuntolaan jo edellisenä päivänä ennen työvuoroa kun muuten ei ehtisi julkisilla ajoissa. Se työpaikka pitää olla naapurikorttelissa ja palkan vähintään tuplat siihen mitä olisi realistista vaatia.

Vierailija
353/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä, että aikuinen ihminen ei tuotakaan ymmärrä. 

Äidilläsi ei ole eläminen ja syöminen nyt ja lähitulevaisuudessa kiinni siitä tehdystä työkeikasta. Hänellä on perustulo, joka takaa elämisensä ja estää esimerkiksi ajautumasta tulotomana ulosottoon tai maksuhäiriöihin. Hän saa eläkettä.

Nuori työtön jos ottaa keikan, niin jostain kumman syystä, vaikka on reaaliaikaiset tulorekisteritkin, niin hän voi joutua tilanteeseen, jossa mitään toimeentuloa ei ole. Edes ruokaan. Viikkoihin, tai jopa pariin kuukauteen. Se voi toimeentulotukiasiakkaalle luoda ansan, jossa menettää jopa vuokrakotinsa. Lainakaan ei ole vaihtoehto, jos ei jatkossakaan toimeentuloa ole taattuna sen verran ylimääräisesti, että voi ylimääräisestäkin maksuvelvoitteesta myöhemmin huolehtia.

Sinun äitisi, niin kuin kakiiki rinta rottingilla suutaan soittavat, saa katkeamatonta ja turvallista tuloa, ja siten etuoikeutettuina tekee lisätöitä, jos sattuu huvittamaan. Ja monet vieläpä kiilaa suhteilla sinne lisähyvinvointieuroja noukkimaan. Entisiin työpaikkoihinsa.

Totta kai ymmärrän, mutta älkää nyt sentään itkekö että eläkeläiset vie nuorten työt kun kerran itsekin tunnustat että nuorilla ei ole mitään aikomustakaan niitä samoja paikkoja hakea. 

Vierailija
354/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa miten hyvältä niistä parista on tuntunut kun on päässyt ku 3400 hakijaa :D

Vierailija
355/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 km maalla on eri asia kuin 40 km pk-seudulla. Maalla se ei ole kuin ajaa suoraa tietä, aikaa alle tunti, linja-auto kuljettaa aamuin illoin. Pk-seudulla vaatii kolme neljä eri liikennevälinettä vaihtoineen ja kövelyineen, aikaa pari kolme tuntia.

Ai mikä linja-auto? Maalla? Ovelta ovelle sinne työpaikalle?

Vierailija
356/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei nuoret aloita hakemalla ekaa työpaikkaa mansikkamaalta tai jäätelökioskilta? Tarkoitan alle 18 v. Luulisi, että ajokortin omaava 18 täyttänyt kyllä löytää töitä.

Etkö ole seurannut uutisia? Ei kelpaa suomalaiset poimimaan marjoja, ihan alan yrittäjät on kertoneet, etteivät suomalaiset osaa marjoja poimia ja pitää ulkomailta tuoda työvoima. Sitten ykskaks olivatkin alan suurimmat yritykset ihmiskaupasta syytteissä, kun jättivät poimijoiden palkat maksamatta ja pitivät heitä homeparakeissa ja ruokkivat pilaantuneilla kalanpäillä. Thaimaa määritteli Suomen ihmiskaupan riskimaaksi.

Sitten Satonen Suomen nuorten työllistämisen sijaan yritti vielä ruinata Thaimaasta lisää työläisiä, se ei onnistunut, sitten lähti muualle Aasiaan hakemaan halpatyöläisiä.

Vierailija
357/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä juuri, on ihan eri asia tehdä keikkatöitä eläkkeellä kuin työttömänä, josta pitää tehdä selvitykset Kelaan.

Vierailija
358/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten pitäisi aloittaa massiivinen aivovuoto ulkomaille. Suomi ei ansaitse nuorta väestöään, täällä mennään vain 40+ ikäisten ehdoilla.

Olen samaa mieltä. Meiltä muutti molemmat jo ulkomaille ja heillä on hyväpalkkaiset työpaikat. Itsekkin hyödyn tästä koska ei tarvitse ostaa suomesta kuin elintarvikkeet ja nekin ulkomailla valmistettuja 🤗

Vierailija
359/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa palkkatyötä niin sitten oikea osoite on 9 euron työ.

Ihmisillä on ihan ihmeellisiä näkemyksiä kuntouttavasta työtoiminnasta. Itse olen liikunta pajalla 9€ päivä ja siis käymme kuntosalilla, retkillä, kävelyillä, kiertämässä kirppiksiä, tutustumassa eri liikunta paikkoihin yms yms.

Ei ole mitenkään verrattavissa mihinkään pakko työhön. Tähän 9€ lisäksi saat työmarkkinatukea sen vajaa 600€ , asumistukea ja lisäksi toimeentulotukea muutaman satasen niin en kyllä ymmärrä miksi ihmeessä menisin töihin(minne ei edes pääse, olen hakenut 4 vuotta)  1300€ palkalla jos saan 1200€ kuukaudessa näin - vuokrat. 

Vierailija
360/566 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tulkutetaan, että työkokemusta pitää alkaa kerryttää jo teininä, jos haluaa jotakin saada. Minun ja lähipiirini perusteella tämä ei pidä ollenkaan paikkansa. Sitten kun korkeakoulutuksen tai ammattitutkinnon jälkeen haetaan oman alan paikkaa, niin tällaiset CV-merkinnät hyllyttäjän hommista lukioajalta ei kiinnosta työnantajia (paitsi jos se ala jotenkin erityisen likeisesti liittyy tähän). Minä paiskin kaikenlaisia hommia lukio- ja yliopistoaikana, mutta kun siirryin oman alan töihin, niin ne hoitoapulaisen ja siivoojan kokemukset eivät vaikuttaneet mihinkään. Niistä sai vain rahaa. Voit itse teetättää lapsellasi hommia kotona, jos hän haluaa vähän tienata ja teillä on siihen var

Suurinta osaa työnantajia kiinnostaa se, osaatko olla töissä. Jos ensimmäiset työkokemukset on hankittu 30v iässä yliopisto-opintoihin liittyen, niin moni turhia töitä tehnyt menee viheltämällä ohi.

Poikani valmistui viime keväänä ja sai akateemista tutkintoaan vastaavan paikan, koska hänellä oli työkokemusta 12v iästä lähtien. Nykyinen esihenkilö, silloinen haastattelija totesi, että jos on hankkinut jo yli 10 vuoden työkokemuksen, niin ohittaa monta pelkällä tutkinnolla hakevaa. Ei, 12v iässä ei tehty työtä, jossa tarvittaisiin loppututkinto, mutta silloinkin tehtii töitä.