Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyly totuus Suomen sähköstä paljastui: Missään muualla Euroopassa sähkön hinta ei pamahtele yhtä seinähulluna laidasta laitaan kuin täällä

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin saksassa niin sähkön hinta oli 16 euroa kuukaudessa. Täällä länsi suomessa missä asun niin seon 30 euroa.

Vierailija
82/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minullakin on kulutusta silloin kun tarvitsen ja kuten sanoin se hinta olisi minulle silloin kalliimpi. On ihan testattu ja pörssisähkö tuli vähintään puolet kalliimmaksi. Pitääkö asiaa vielä selventää?

Et ole testannut, kaikki sen tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minullakin on kulutusta silloin kun tarvitsen ja kuten sanoin se hinta olisi minulle silloin kalliimpi. On ihan testattu ja pörssisähkö tuli vähintään puolet kalliimmaksi. Pitääkö asiaa vielä selventää?

On se sääli kun joidenkin on niin vaikea ymmärtää. Enköhän minä itse tiedä paremmin kuin sinä minkälaista hintaa olen maksanut. Minkä hintaa ja kulutusta seuraavaksi vertaillaan? Sopiiko polttoaineen hinta?

Vierailija
84/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se sääli kun joidenkin on niin vaikea ymmärtää. Enköhän minä itse tiedä paremmin kuin sinä minkälaista hintaa olen maksanut. Minkä hintaa ja kulutusta seuraavaksi vertaillaan? Sopiiko polttoaineen hinta?

Käytän polttoaineena halpaa sähköä, maksaa noin 1-2.5€/100km. Sinä et ymmärrä ja tajua mistään mitään. Se on kaikille tullut selväksi.

Vierailija
85/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit tärkeimmän kohdan:

"Silti meillä maksettiin sähköstä viime vuonna hieman EU:n keskiarvoa vähemmän."

Eli aivan umpi vam mainen systeemi ja hyvävelikerhojen välistäveto on täysin ok, jos rikkaammat maat maksaa omasta sähköstään hieman enemmän kuin me?

Unohdit siirtomaksun. Suomessa on maailman kallein ja lähes ainoa siirtomaksu.

Whaat!? Meillä vain 5.5c/kWh veroineen ja yöllä vielä 1.3c halvempi kun lämmitetään ja ladataan autot.

Siirto on sananhintainen koko ajan, ei muutu yöllä

Joillain on vielä kaksoistariffimittareita ja niissä on eri siirtomaksu yöllä kuin päivällä 

Googleta 

Vierailija
86/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen päivän kallein tunti pörssissä oli 0,48 snt. Vaikka valitsisit tuosta minkä vaan tunnin se tulisi moninkertaisesti halvemmaksi, tänään päivän kallein tunti on 5,7 snt. Edelleen reippaasti alle nykymääräaikaisten. Pointti on siinä vaikka käyttäisit niitä päivän kalliimpia tunteja ne oli esim viimevuonna ylivoimaisesti suurin osa alle sen mitä määräaikaisessa maksaa 24/7. Nytkin tammikuun markkinan keskihinta on 6,68 snt. Omani näyttää 7,10 snt kun en yhhään katso milloin sähköä käytän, kohdalle osuu vähä kalliimpia tunteja ja sitten näitä lähes ilmaisia kuten vaikka viimepäivinä.

Vierailija
87/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi silti sähkö on halpaa. Ei hetkellinen hinnan vaihtelu ole kovin merkityksellinen asia. Keskihinta ratkaisee paljon enemmän.

Keskihinnalla ei ole merkitystä, sillä sähköä hyvin harvoin myydään keskihinnalla.

Keskihintaa painetaan alas myymällä sähköä halvalla öisin ja kesäisin. Eli silloin kun sähköä ei kuluteta juuri lainkaan. Talvella kovien pakkasten aikaan hinta nousee huippulukemiin.

Vuorokausitasolla hinta pomppaa ylös aamulla silloin kun ihmiset heräävät, valmistavat aamupalaa ja lähtevät töihin. Seuraava hintapiikki tulee töiden jälkeen kun pitää laittaa ruokaa. Tyypillisin saunomisen ajankohta myös nostaa hintaa.

Typerykset uskovat, että keskihinta on keskiarvo sille hinnalle minkä itse joutuu maksamaan käyttämästään sähköstä. Mutta se oma keskihinta on jotain aivan muuta, ellei siirrä suihkussa käymistä, pyykinpesua, ruoanlaittoa, television katsomisia, ymv. sähköä kuluttavia toimia yöaikaan.

Vierailija
88/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi silti sähkö on halpaa. Ei hetkellinen hinnan vaihtelu ole kovin merkityksellinen asia. Keskihinta ratkaisee paljon enemmän.

Keskihinnalla ei ole merkitystä, sillä sähköä hyvin harvoin myydään keskihinnalla.

Keskihintaa painetaan alas myymällä sähköä halvalla öisin ja kesäisin. Eli silloin kun sähköä ei kuluteta juuri lainkaan. Talvella kovien pakkasten aikaan hinta nousee huippulukemiin.

Vuorokausitasolla hinta pomppaa ylös aamulla silloin kun ihmiset heräävät, valmistavat aamupalaa ja lähtevät töihin. Seuraava hintapiikki tulee töiden jälkeen kun pitää laittaa ruokaa. Tyypillisin saunomisen ajankohta myös nostaa hintaa.

Typerykset uskovat, että keskihinta on keskiarvo sille hinnalle minkä itse joutuu maksamaan käyttämästään sähköstä. Mutta se oma keskihinta on jotain aivan muuta, ellei siirrä suihkussa käymistä, pyykinpesua,

Meillä ainakin kovin kulutus yöllä kun sähkö halpaa. Viime yönäkin 53kWh lämmityksen varaukseen. Päiväkulutus ihan mitätön ja merkityksetön.

Aamupalan valmistus ja pyykinpesut ei kuluta juuri mitään.

Vierailija
89/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerykset uskovat, että keskihinta on keskiarvo sille hinnalle minkä itse joutuu maksamaan käyttämästään sähköstä. Mutta se oma keskihinta on jotain aivan muuta, ellei siirrä suihkussa käymistä, pyykinpesua,

"Vuorokausitasolla hinta pomppaa ylös aamulla silloin kun ihmiset heräävät, valmistavat aamupalaa ja lähtevät töihin. Seuraava hintapiikki tulee töiden jälkeen kun pitää laittaa ruokaa. Tyypillisin saunomisen ajankohta myös nostaa hintaa."

höpöhöpö. Ei huomennakaan ole mitään hintapiikkiä töiden jälkeen. Se toteutuuko nuo hintapiikit riippuu ihan siitä onko meillä tuotantoa kattamaan niitä. Esim huomenna tuulivoimaa poistaa alkuillan piikit.

kyllä se markkinan keskihinta on oikeen hyvä mittari sille mitä todennäköisesti vuositasolla tulee maksamaan. Suurin osa menee 0,5 snt molemmin puolin keskihintaa. Riippuen miten se käyttä painottuu. Te määräaikaisen käyttäjät kuvittelette että pörssi olisi normaalikäytöllä jotenkin kallista mikä ei pidä lainkaa paikkaansa. Huomennakin kun tulen töistä niin sähkö maksaa loppuillan keskimäärin 4 snt jos käytän sitä koko illan.

Ei tästä tarvi tehdä niin vaikeaa ;)

Vierailija
90/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt maksetaan hintaa Fortumin Uniper seikkailuista joista tuli miljardien tappoita Saksassa ja venäjällä.

Sano Tuppurainen mitä hyvänsä siitä, ettei tappioita maksateta Suomen kansalaisilla.

Vierailija
91/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt maksetaan hintaa Fortumin Uniper seikkailuista joista tuli miljardien tappoita Saksassa ja venäjällä.

Sano Tuppurainen mitä hyvänsä siitä, ettei tappioita maksateta Suomen kansalaisilla.

Kuka maksaa? Minä en ainakaan maksa. Sähkö edelleen yhtä halpaa kuin 4 vuotta sitten.

Vierailija
92/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten muualla erillistä siirtomaksua?

Ja sisältyykö muillakin laskuun sähkövero ja huoltovarmuusmaksu, sekä kuukausimaksu kulutuslukeman päälle? Kaikille varmaan sis. ALV.

Vierailija
93/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on määrätty, että pörssisähkön hinta menee kalleimman tuotantotavan mukaan. Eli jos ei tuule niin tuulivoiman hinnan mukaan. Että sellainen halpa energiamuoto.

Kalleimman mukaan? Miksi sitten muiden sähkösopimusten hinta on monta senttiä korkeampi?

Vierailija
94/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit tärkeimmän kohdan:

"Silti meillä maksettiin sähköstä viime vuonna hieman EU:n keskiarvoa vähemmän."

Entä ne sähkölaskuun sisältyvät muut maksut? Miten vertailussa otettu huomioon? Jos vaikka siirto on +60% sähkön hinnan päälle.

Vierailija
95/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät tahallaan tuota ja sitten tulee lobattu esitys ydinvoimasta kokoomuksen Mykkäseltä joka saa palkintoviran. Seuraavaksi järjestetään Satoselle palkintovirka kelaan kun se on kyykyttänyt niin ansiokkaasti heikompiosaisia ja duunareita jne.

Persu möllöttävät tyhminä kokoomuksen peppuunvetäminä kun eivät saaneet muuta aikaan kuin ahdingon suomeen, venäjänrajan kiinni hetkeksi ja enemmän pakolaisia kuin koskaan...

Oneksi pensa ompi kuminki halapaa

Vierailija
96/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on määrätty, että pörssisähkön hinta menee kalleimman tuotantotavan mukaan. Eli jos ei tuule niin tuulivoiman hinnan mukaan. Että sellainen halpa energiamuoto.

Mikähän logiikka tuossa on?

Sellainen, että jotkut tienaavat helvetin hyvin.

Vierailija
97/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on rakennettu täyteen tuurivoimaa. Välillä sähkön hinta melkein negatiivista kun tuulee. Sitten kun ei tuule se maksaa niin paljon että valotkin sammutetaan. Vihreää siirtymää.

Vierailija
98/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin saksassa niin sähkön hinta oli 16 euroa kuukaudessa. Täällä länsi suomessa missä asun niin seon 30 euroa.

pääasia että sähkö on halpaa.muuta takaisin saksaa jos itkettää toi muutama euro.

Vierailija
99/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinvoimalla olisi tasaisen halpaa sähköä. Eikä yhtään hiilidioksiidipäästöjä.

Vierailija
100/178 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi itellä ilmainen pörssisähkö ja tesla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä