Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi Käypä hoito -suositus: kierukan laitossa tulee tarjota kivunlievitystä

Vierailija
25.01.2025 |

" KIERUKAN asetuksen yhteydessä tulee tarjota kivunlievitystä, käy ilmi päivitetystä Käypä hoito -suosituksesta. Tämä pätee suosituksen mukaan sekä hormoni- että kuparikierukkaan.

Suosituksen mukaan kivunlievityksestä voivat hyötyä erityisesti nuoret ja synnyttämättömät. Kivunlievityksestä voi olla hyötyä myös silloin, kun kuukautiskivut ovat voimakkaat, suosituksessa kerrotaan. "

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt suositellaan että laitetaan vähän jotain suihketta. Miksei sitä ennen suositeltu? Onko liian iso vaiva tai liian kallista?

Olen mies eli ei ole omakohtaista kokemusta. Luulen kuitenkin että jos kikuliin laitettaisi joku esine niin puudutus olisi ollut pakollinen jo 100 vuotta sitten.

Vierailija
22/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"KOHDUNSUUN ja kohdunkaulan puudutus lidokaiinisuihkeella lievittää kierukan asettamisen aiheuttamaa kipua tehokkaasti, suosituksessa kerrotaan. Kivunlievitykseen voidaan käyttää myös puuduteinjektiota."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010987206.html

Minä sain molemmat ja silti asennus sattui. Veri roiskui ja lorisi. Ei laiteta enää vain menkkojen aikaan Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi papakokeen otto oli kivuliaampi kuin kierukan laitto ja papan ottaminen sitä edellisellä kerralla. Ajallisestikin kesti kauemmin. Huh, kun olin hikinen tuskasta. 

Vai niin. Joillain eiole kyllä kipukynnystä lainkaan.

Vierailija
24/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt suositellaan että laitetaan vähän jotain suihketta. Miksei sitä ennen suositeltu? Onko liian iso vaiva tai liian kallista?

Olen mies eli ei ole omakohtaista kokemusta. Luulen kuitenkin että jos kikuliin laitettaisi joku esine niin puudutus olisi ollut pakollinen jo 100 vuotta sitten.

Joku oppikirja sanoi, että kohdunsuussa ei ole tuntoa. Uskon, että miesten kirjoittama opus.

Vierailija
25/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, suositukset ovat suosituksia. Tämäkin menee niin, että ota kotona burana huuleen jos tarpeen vaatiessa.

Vierailija
26/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmana aleta tuhlaamaan kipulääkkeitä tämmösiin rutiinitoimenpiteisiin. Kunnon nainen kestää pienet nipsaukset, on ne ennenkin kestäneet! Buranan voin antaa jos kovasti muka sattuu.

Olet varmaan sama hoitsu joka tuhisi että johan nyt,eihän se noi kamalaa ole ja ole hiljempaa ettei ihmiset pelästy kun huusin kurkku putkella kivusta ja sanoin että kierukka otetaan pois nukutuksessa tai menen hautaan sen kanssa.  Jälkeepäin tuli  vielä supistuksien kaltaiset kouristukset ja pyörrytti,piti jättää pyörä tienposkeen ja soittaa veli hakemaan.

Ok mun sarkasmi ei menny nyt putkeen. En ole hoitsu.

Vierailija
27/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun sais itse valita laitetaanko se kierukka vai ei 

T: vastaanotolla kierukan asennukseen painostettu potilas jonka hoitotahtoa ei kunnioitettu pätkääkään 

No ei kai sitä voi kenellekään väkisinkään laittaa.

No se painostus mikä lääkärin ja kahden hoitsun taholta tulee siinä vaiheessa kun se kierukka halutaan laittaa, on ihan jäätävää.

Sanat "ei, en halua" kaikuu kuuroille korville kun painostus vaan jatkuu. 

Termi itsemääräämisoikeus on tuossa huoneessa täysin tuntematon käsite 

Vaikea ehkä ymmärtää jos et itse ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa.

Toimenpiteen jälkeen olo on typertynyt, mitä ihmettä annoin just tehdä itselleni ja miksi 

Enpä ole ollutkaan tuossa tilanteessa, koska nuorempana ehkäisyasioissa en halunnut kierukkaa enkä nykyään, en edes saa käyttää mitään hormonaalista.

Vierailija
28/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. miehille olisi jokin kierukankaltainen häkkyrä ehkäisymenetelmäksi, olisi kivunlievitys kehitelty heti. Mutta koska kyseessä on naisille tarkoitettu väline, saadaan tämä asia vasta tänä vuonna inhimilliseksi... 

Vierailija
29/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi papakokeen otto oli kivuliaampi kuin kierukan laitto ja papan ottaminen sitä edellisellä kerralla. Ajallisestikin kesti kauemmin. Huh, kun olin hikinen tuskasta. 

En edes halua kuvitella miten kivuliasta se on ollut, papa ei (onneksi) tähän mennessä ole sattunut, mutta on äärimmäisen epämukavaa kun minun kohdunnipukka on kallellaan. Eli pitää kunnolla ronkkia sitä että sen löytää..

Vierailija
30/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt toinen kierukka menossa, joka laitettiin joitain vuosia sitten. Kahdesta synnytyksestä huolimatta laitto sattui. Tuntuu, että olisin elänyt kivikaudella, kun vasta nyt aletaan suosittelemaan oikeaa kivunlievitystä. Niistä buranoista ja panadoleista ei ollut mitään apua. Toivottavasti Käypä hoito-suositus otetaan oikeasti käyttöön laajalti. Yleisesti ottaen lääkärit eivät aina suostu noudattamaan suosituksia.

Vierailija
31/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmana aleta tuhlaamaan kipulääkkeitä tämmösiin rutiinitoimenpiteisiin. Kunnon nainen kestää pienet nipsaukset, on ne ennenkin kestäneet! Buranan voin antaa jos kovasti muka sattuu.

Eikä muutenkaan ole aikaa odotella mitään puudutteen vaikutustan. Kierukan laitto on hyvin nopea toimenpide joka pienesti vaan nipsaisee. Sen on naiset kestäneet tähänkin mennessä.

Puudute injektiona laitettiin ja vaikutus alkoi nopeasti. Tosin siitä huolimatta oli hyvin kivuliasta ja laitto kesti puoli tuntia. Siinä sulle nipsaisut.

Vierailija
32/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kivuliaat papat ym tutkimukset kivuliaiden kuukautisten lisäksi on vaikuttaneet siihen, että en uskaltanut hankkia lapsia. En vaan luota siihen että naisten asioissa saisi mitään apua kun on kokenut vähättelyä ja kovakouraista kohtelua.

Vierailija
33/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin vuosia sitten, olisko mennyt puoli minuuttia ja pieni nipsaus. Miten nämä kestää esim papakokeen vai pitääkö puuduttaa ,? 

Vierailija
34/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle laitettiin vuosia sitten, olisko mennyt puoli minuuttia ja pieni nipsaus. Miten nämä kestää esim papakokeen vai pitääkö puuduttaa ,? 

Sulta puuttuu ilmeisesti tuntoaisti, kun kohdunkaulan lävistäminen piikkipihdeillä ja niistä vetäminen ei satu?

Vierailija
35/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle tulee ehkä yllätyksenä, että eri asiat ovat eri ihmisille kivuliaita erinäisistä syistä. Se, ettei joku asia tunnu susta pahalta ei tarkoita sitä etteikö jostain muusta voisi tuntua. Kommenttisi on niin tyhmä, että tuskin olet edes oikeustoimikelpoinen ihminen.

Vierailija
36/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivun määrä on kiinni myös kierukkatyypistä. Ketjumainen pieni kuparikierukka Gynefix, asennus siedettävä. Mirena, asennus äärimmäisen kivuliasta.

Vierailija
37/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kierukan laitto myös sattunut aivan järjettömästi ja olen huutanut kivusta. Yhden kerran puhkaisivat kohdun.

Vierailija
38/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kun sais itse valita laitetaanko se kierukka vai ei 

T: vastaanotolla kierukan asennukseen painostettu potilas jonka hoitotahtoa ei kunnioitettu pätkääkään 

No ei kai sitä voi kenellekään väkisinkään laittaa.

No se painostus mikä lääkärin ja kahden hoitsun taholta tulee siinä vaiheessa kun se kierukka halutaan laittaa, on ihan jäätävää.

Sanat "ei, en halua" kaikuu kuuroille korville kun painostus vaan jatkuu. 

Termi itsemääräämisoikeus on tuossa huoneessa täysin tuntematon käsite 

Vaikea ehkä ymmärtää jos et itse ole koskaan ollut sellaisessa tilanteessa.

Toimenpiteen jälkeen olo on typertynyt, mitä ihmettä annoin just tehdä itselleni ja miksi 

Niin, osaisinpa sanoa miksi en lähtenyt pois.

Olin saanut lähetteen omalta gyneltä yksityiseltä puolelta toiseen toimenpiteeseen. Hän oli siis vuoto häiriöihin ja minun tilanteeseen perehtynyt ihminen joka katsoi minulle sopivimmaksi hoidoksi kohdun limakalvon lämpöablaation.

Tätä toimenpidettä varten hain Naistenklinikalta antibiootit ja otin lääkärin ohjeen mukaisesti vahvat, lähes huumaavat särkylääkkeet.

Siinä sitten lääkäri ja hoitajat jotka eivät olleet koskaan minua nähneet, tutkineet tai puhuneet kanssani alkoivat painostaa kierukan asennukseen.

Huomasin lääkärin kommenteista että hän ei ollut edes kunnolla lukenut papereitani ja tilannettani läpi.

Ilmeisesti käypä-hoidon mukaan kaikille naisille kierukka laitetaan, sopii tai ei, halusipa nainen sitä tai ei.

Tottakai olisin voinut myös kieltäytyä mutta se ei olisi korjannut sitä vuotoa joka oli invalidisoivan runsasta.

Tai olisin voinut vaatia sitä toista toimenpidettä, jonka epäsopivuutta minulle siinä tilanteessa korostettiin erittäin voimakkaasti.( Vaikka oma gyneni sitä nimenomaan suositteli sitä tilanteessani)

Painostus ja lääkitys yhdessä saivat aikaan sen että vastentahtoisesti suostuin ottamaan kierukan, en osannut enää sanoa ei, olinhan sitä jo useamman kerran siinä sanonut 

Minua ei ole koskaan raiskattu mutta kierukan asennukseen jälkeen minulla oli todella epämiellyttävä olo ja tunne siitä että minulle, ruumiilleni on tehty jotain mitä en missään tapauksessa olisi halunnut tai sallinnut normaalisti 

Ja kyllä, syytin itseäni siitä, miksi annoin sen tapahtua vaikka se oli täysin tahtoni vastaista 

Loppujen lopuksi kierukka ei edes korjannut vuotohäiriöitä, mitä olin itseni tuntien lääkärille yrittänyt vakuuttaa. 

Vierailija
39/39 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi käyttämään ehkäisyä, jota en voisi itse kontrolloida.