Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi Käypä hoito -suositus: kierukan laitossa tulee tarjota kivunlievitystä

Vierailija
25.01.2025 |

" KIERUKAN asetuksen yhteydessä tulee tarjota kivunlievitystä, käy ilmi päivitetystä Käypä hoito -suosituksesta. Tämä pätee suosituksen mukaan sekä hormoni- että kuparikierukkaan.

Suosituksen mukaan kivunlievityksestä voivat hyötyä erityisesti nuoret ja synnyttämättömät. Kivunlievityksestä voi olla hyötyä myös silloin, kun kuukautiskivut ovat voimakkaat, suosituksessa kerrotaan. "

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syystäkin. Sattuu saatanasti.

Nautinnon vuoksi tulee ensin kärsiä.

Vierailija
42/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomaista jos tätä noudatetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin ensimmäinen kierukka ja se laittokipu oli karsea. Juurikin se, että kohdunsuusta otetaan kiinni kuulapihdillä (eli lävistetään terävällä pihdillä kohdunkaulan napukka) jotta kaulakanava suoristuisi. 

Seuraavan kerran kun menin vuosien päästä gynelle ja sanoin, että haluan kierukan pois, koska pelkään sitä uuden laiton yhteydessä taas tulevaa kovaa kipua. Hän katsoi minua silmät pyöreänä, että hän hän voi helposti puuduttaa kohdunkaulakanavan puudutussuihkeella. Ja niin tehtiin, mutta pelkäsin siltikin mahdollista kipua. Laitto meni hyvin ja pelkäämääni kipua ei tullutkaan.  Tästä on aikaa jo seitsemän vuotta ja minun pitäisi mennä taas gynelle vaihdattamaan kierukka, mutta jstkn syystä pelkään taas. Ehkä siitä ekasta kerrasta jäi traumat syvälle minuun. 

Vierailija
44/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä jos vasta nyt tulee. Joko on luovuttu naisten alapään vaurioiden ompelemisesta ilman puudutusta?

"ei se nyt ole tarpeen, sattuuhan se synnytys muutenkin*

Vierailija
45/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erinomaista jos tätä noudatetaan.

Kävin kierukan vaihdossa Kalasataman terveysasemalla syyskuussa ja sain puudutteen suihkeena. Muu ei tuntunut oikeastaan miltään paitsi kohdun mittaaminen. Se tuntui tosi ikävältä mutta kesti tietysti vain hetken. Ennen tuota käyntiä kierukkaa yritettiin poistaa terveysasemalla ilman kivunlievitystä, toimenpide kesti melkein tunnin kun kaksi gynekologia vuorotellen yritti poistaa sitä. Aika kamala koettelemus, tuskin pääsin bussipysäkille sieltä kun olin kivuissani. 

Vierailija
46/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosson yks panadoli.

... Voit sit käydä apteekista 400sta Burana joita voit ottaa kaks jos on ihan sietämätön kipu.

Vierailija
47/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus vaatisi , että joku olisi tuonut puudutteen huoneeseen ja jonkun pitäisi nyt sitä ruiskuttaakin. Suurin osa potilaista pärjää ilman , joten eiköhän yritetä ihan luomusti.

Kauhea hämmästys ja tympiinyneet ilmeet kun potilas älähtää ja nytkähtää kivusta.

Ja kyllä on painostus kierukkaan ihan todellista. Ei otettu edes keskusteltavaksi muita vaihtoehtoja.  Olin sitten ilman.

Vierailija
48/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin paljon koske. 

Vierailija
49/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaula on ainakin minulla tosi herkkä paikka. Muuten minulla on suorastaan poikkeavan korkea kipukynnys, esimerkiksi poskihampaita on paikattu puuduttamatta eikä kirjaimellisesti ole tuntunut missään muuten kuin ihan lopussa kevyt vihlaisu, ja hammaslääkärit ovat kyllä olleet todella ihmeissään. 

Vierailija
50/50 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi papakokeen otto oli kivuliaampi kuin kierukan laitto ja papan ottaminen sitä edellisellä kerralla. Ajallisestikin kesti kauemmin. Huh, kun olin hikinen tuskasta. 

Vai niin. Joillain eiole kyllä kipukynnystä lainkaan.

Mä oon synnyttänyt luomuna, vasten tahtoani toki kun ei ollut salia niin ei ollut paikkaa, jossa olisi mitään laitettu. Mutta onnistui. Olenpa nyt hyvä. 

Kierukan laittoi aikanaan hyvin pätevä (mies)lääkäri, ei sattunut lainkaan vaikka jännitin. Sanoikin tehneensä asunnuksia paljon ja panostavansa siihen ettei satu. Sukupuolen mainitsen kun olin itse skeptinen ensin. Papakoe taas välillä ei satu, välillä sattuu pirusti, riippuu ilmeisesti useastakin asiasta. 

On keskinkertaisen ihmisen merkki pitää muitakin keskinkertaisina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän