Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisittekö vauvaa ottamasta kirkkoon hautajaisiin?

Vierailija
25.01.2025 |

Mielipiteitä? Kyseessä isovanhemman hautajaiset.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jätimme kotiin, mummun hautajaisissa. 

Vierailija
62/85 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi vauva niin todellakin jättäisin viemättä ja ylipäätään kirkkoon muutenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut ystävän vanhemman siunaustilaisuudessa (kirkossa) ystävän vauvan kantajana. Vein vauvan myös kirkosta hautausmaalle. Rattaat oli hankalat monien portaiden vuoksi, niin kannoin vauvaa ja ystävä sai keskittyä saattamaan vanhempaansa viimeiselle matkalle. Muistotilaisuudessa minua ei enää tarvittu.

Vierailija
64/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko kammottavan huonoa suomenkieltä. Piti oikein tankata, että sai ajatuksesta edes vähän selvää.

Vierailija
65/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistotilaisuuteen ottaisin, mutta siunaustilaisuuteen ehkä en. Riippuu vähän minkäikäinen vauva ja muutenkin minkälainen, onko herkkä huutamaan vai ei. 

Nykyään on kyllä tosi yleistä, että tuodaan kirkuvia lapsia joka paikkaan ilman minkäänlaista harkintaa ja kaikkialle pitää myös raahata ne rattaat tukkimaan kulkuväyliä kun ei muka pystytä sitä vauvaa kantamaan edes viittä minuuttia. Erityisen häiritsevää lasten rääkyminen on juurikin kirkossa/kappelissa, jotka ovat usein aika kaikuvia tiloja ja niissä on tarkoitus hiljentyä. Muistotilaisuus ja vaikka häiden juhlaosuus ovat ihan eri asia ja niistä on helpompi poistuakin sivummalle rauhoittelemaan vauvaa.

Vierailija
66/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos poistut kun vauva alkaa huutaa. Olen ollut lukuisissa häissä, joissa jonkun lapsi on kirkunut niin, ettei papin puheesta tai mistään muustakaan ole kuullut mitään ja vanhemmat vain istuvat paikallaan kuin tatit. Vauva ei vielä itse ymmärrä, mutta vanhempien pitää ymmärtää.

Vierailija
67/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hautajaisissa on hyvä huomata, että elämä jatkuu ja mikä sen parempi osoittaja, kuin se vauva vanhan ihmisen hautajaisissa. Ottaisin mukaan.

Sinne häiritsemään muita. Ei elämä sillä vainajalla jatku. Ihmiset haluavat keskittyä tilaisuuteen. 

Ei vauvan äiti pysty myöskään keskittymään, jos vauva vaatii huomiota. 

Jollei muuta hoitajaa löydy, vauvan isä pitäköön siunaustilaisuuden ajan vauvaa muualla kuin siunaustilaisuudessa. 

Vierailija
68/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele suomea!   "Jättäisittekö vauvaa ottamasta kirkoon..." Karmeata!

Vierailija
69/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kirkkoon

Vierailija
70/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisitteko vauvan hautajaisiin?

Vierailija
71/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan häihin. Myös hautajaisiin en veisi parkuvaa pikkuvauvaa. Miksi sen edes pitäisi olla kirkossa? 

Vierailija
72/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle opetetaan käytöstapoja, siis kuinka kirkossa käyttäydytään siunaustilaisuudessa. Ymmärtääkö tuo vauva vielä mitään muuta kuin ruoka-ajan, on nälkä ja se pitää ilmoille huutaa. Mitä vauva oppisi kirkossa, hiljaista ja arvokasta käytöstä kenties? Tuskin muistaa edes seuraavana päivänä, missä eilen tuli oltua ja mitä tuli opittua. Mutta pitää ottaa mukaan oppimaan, eihän se muuten opi, kaipa tämäkin on tätä minäminminä -kulttuuria ja minun oikeuteni, ovatko ne järkeviä, sitä voisivat nykymammat miettiä.

Vierailija
73/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos isovanhemmat olivat sinulle tärkeitä niin istu oven viereen. Heti jos vauva meinaa möykätä niin astut ulos ettet pilaa muiden muistohetkeä.

Ei siunaustilaisuus kirkossa ole mikään muistohetki.

"Muistohetki - Mieleenpainuva ja erityinen hetki, joka muistetaan pitkään.

https://www.suomisanakirja.fi/muistohetki

Vierailija
74/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lähiomaiset istuu kirkossa edessä. t.ap

Edessäkin voi istua niin, että pääsee tarvittaessa pois. 

Vierailija
75/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V**tu että voi ihminen kirjoittaa päin helvettiä😂😂😂 aloittajaa tarkoitan. 

Vierailija
76/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkkoon mahtuu ääntä. Ei lapsen itku voi olla urkujen rääkkäämistä tai virren veisaamista pahempaa. Sitä paitsi taivasten valtakunta on lasten kaltaisten. Voitte siis kaikki ottaa lapsesta siinä vaiheessa mallia ja alkaa itkemään.

Ei mahdu. Olen ollut konfirmaatiotilaisuudessa, jossa vauva huusi hepuli-itkua, niin että papin puheesta ei kuullut mitään. Vanhemmat olivat jossain omassa kuplassaan, eikä kumpikaan tehnyt elettekään lähteäkseen rauhoittelemaan vauvaa ulos. 

Konfirmaatiotilaisuus ei ollut pelkästään tämän perheen omasoolo, vaikka käytös siihen viittasikin.

Vierailija
77/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä heidän kaltaisten on Jumalan valtakunta.

Tämä on ohjenuora, jota tulisi noudattaa. Kirkollisilla perinteillä voi sen sijaan pyyhkiä jotain muuta.

Vierailija
78/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kuinka lapsena hävetti kun pikkusisko kirkui isovanhemman hautajaisissa. Sitten toi vielä omat pershetelmänsä kirkumaan toisen isovanhemman hautajaisiin.

Ehkäpä siskollasi oli läheisemmät suhteet isovanhempiin kuin isosiskoon.

Vierailija
79/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunne lapsesi. Jos on herkkä älämölöttämään, en ottaisi mukaan.

Veljeni (19) hautajaisiin otin puolivuotiaan mukaan, mutta taapero vajaa 2 v jäi hoitajan kanssa kotiin. Sen verran touhukas ja vikkelä. Vauva nukkui kantoliinassa koko toimituksen ajan.

Vierailija
80/85 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kirkkotilaisuudet, erityisesti hautajaiset ovat kuolemanhiljaisuutta edellyttäviä tilaisuuksia. Suunnilleen hengittäminenkin on kielletty kun kovissa puupenkeissä pönötetään katse tiukasti eteenpäin suunnattuna. Vauva päästelee koko ajan pieniä ääniä, vaikkei varsinaisesti itkisikään. Tämä on täysin pöyristyttävää suomalaiselle kirkkokansalle.