Miksi maksatte sähköstä? Omavaraisuus takaa ilmaisen sähkön
Asun korvessa eikä tänne ole vedetty minkäänlaisia sähkökaapeleita valtakunnallisiin verkkoihin.
Vesistö lähellä joten oma vesivoimalaitos hoitaa pääosin kaiken sähkön, myös tuulivoimaloita ja aurinkovoimaloita löytyy. Varana toimii generaattori, tosin sitä ei ole vielä täytynyt käyttää.
Kriisin aikana pystyn jatkamaan normaalia elämää, kun muut kärsivät.
Lihan suhteen olen omavarainen, suunnitelmissa kasvihuoneita, joissa voin kasvattaa hedelmiä joita Suomessa ei luonnostaan kasva.
On mahdollista elää yhteiskunnassa jossa rahaa ei tarvita. Suosittelen jokaiselle.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi unelma.
Harmi vaan että tässä maassa tuo tehty käytännössä mahdottomaksi.
Miten se mahdottomaksi on tehty? Ja toisaalta missä maassa se yhtään helpompaa olisi?
Kuinka moni ihmisistä tätä tekee? Ei kyllä yhteiskunta edes pyri ajamaan ihmisiä omavaraisuuteen.
Yhdysvalloissa saa tehdä aika vapaasti mitä haluaa. Mahdollisimman vähän regulaatiota.
Muutama erähörhö.
USA:ssa näitä off-grid -hörhöjä riittää. Moni muuttaa Alaskaan. Yks tyyppi kuoli erämaahan, kai ravinnon puutteeseen ja kylmään, yhden söi karhu. Ja silleen.
Kerrostalon parvekkeella ei ole virtaavaa vettä, aggregaattia sinne ei naapureiden takia saa laittaa, eikä sinne aurikopaneelejakaan kovin montaa sovi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka se hörhö sitten on kun on kriisi päällä? Sota, pandemia, avaruusolioiden hyökkäys jne...
Kovasti kaltaiset ovat pyytämässä turvaa, siis loissijaa. Toki ensin pitää selvitä kauas kaupungista ja se on erittäin epätodennäköistä.
Lopulta selviytyminen on luonnollista, ei oleskelu muiden kustannuksella, jota kaupunkilaiset tekevät. Ei väliä vaikka maksatte kulutuksesta, ette ole maksaneet rakentamista tai rakentanut voimaloita ja kaapeleita.
Mikä kriisi? Koska on viimeksi pyydetty turvaa tai loissijaa viimeksi😂
Oot ihan sekasin.
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni maksanut penniäkään ruoastani. Meillä aina viljeltiin kaikki itse, oli kanoja, lehmä, lampaita. Omat paneelit, mylly, tuulivoimala.
Ja kävit istuttamassa omat kahvipapusi Brasiliassa ja toit ne meren yli omalla paatillasi Suomeen ja jauhoit täällä ja sitten teet niistä kupillisen kahvia, niinkö?
Ei ole ilmaista sähköä. Kyllä ne vesi-, tuuli- ja aurinkovoimalatkin maksavat rahaa. -> sähkö ei tule ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni maksanut penniäkään ruoastani. Meillä aina viljeltiin kaikki itse, oli kanoja, lehmä, lampaita. Omat paneelit, mylly, tuulivoimala.
Ja kävit istuttamassa omat kahvipapusi Brasiliassa ja toit ne meren yli omalla paatillasi Suomeen ja jauhoit täällä ja sitten teet niistä kupillisen kahvia, niinkö?
Oletat että kaikki juo kahvia? Kasvihuoneet myös keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletat että kaikki juo kahvia? Kasvihuoneet myös keksitty.
Juuri näin, meillä 12 kasvihuonetta missä kasvatetaan vuoden kahvipavut ja sitten oma paahtimo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmaista sähköä. Kyllä ne vesi-, tuuli- ja aurinkovoimalatkin maksavat rahaa. -> sähkö ei tule ilmaiseksi.
Maksaa ja maksaa, riippuu miten asian hoitaa. Teoriassa on mahdollista tehdä kaikki itse, louhinnasta aina elektroniikkaan. Vaatii osaamista ja mielellään useamman ihmisen.
Mutta maksu normaalissa tapauksessa on aina halvempi itse tehtynä kuin valmiina/avaimet käteen pakettina ostaminen.
Sekin vaatii osaamista.
Tuo on siis investointi, maksat ne pois nopeasti pelkällä sähkönkulutuksella. Siitä kun et maksa mitään. Huoltoihin pitää varata aikaa ja joskus budjettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaa ja maksaa, riippuu miten asian hoitaa. Teoriassa on mahdollista tehdä kaikki itse, louhinnasta aina elektroniikkaan. Vaatii osaamista ja mielellään useamman ihmisen.
Mutta maksu normaalissa tapauksessa on aina halvempi itse tehtynä kuin valmiina/avaimet käteen pakettina ostaminen.
Sekin vaatii osaamista.
Tuo on siis investointi, maksat ne pois nopeasti pelkällä sähkönkulutuksella. Siitä kun et maksa mitään. Huoltoihin pitää varata aikaa ja joskus budjettia.
Olisko sulla suositella kerrostaloyksiöön hyvää voimalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin vaatii osaamista.
Hei, onnistuisiko jos lorottaisime hanasta vettä johonkin voimalaan omakotitalossa?
Täytys jotenkin pumpata porakaivosta vettä aurinkopaneeleilla kun ei paista aurinko.
Mitä suosittelet?
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon parvekkeella ei ole virtaavaa vettä, aggregaattia sinne ei naapureiden takia saa laittaa, eikä sinne aurikopaneelejakaan kovin montaa sovi.
Meillä kaupungissa kerrostalo on siten omavarainen suureksi osaksi niin, että rakennuksen katolla on aurinkopaneelit tuottamassa sähköä ja jäteveden lämpö otetaan talteen, ja tämä energia käytetään kiinteistössä talotekniikan tarpeisiin.
Suositteletko myös heille, jotka asuvat Kalliossa, Kampissa, Töölössä jne eli kaupunkien kerrostaloissa? Mitä sun äippä tähän sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Aurinkopaneelit maksavat kymmeniätuhansia euroja eivätkä ole todellakaan ikuisia. Käytännössä ne eivät koskaan maksa hankintahintaansa takaisin.
Aurinkopanelit ovat halpoja mutta asennustyö se onkin kallista. Parempi siis asentaa itse jos ei ole tumpelo. Lopuksi virallinen sähkömies tekemään viimeiset kytkennät.
Sopiiko tämä suosittelemasi sydeemi myös meille tänne 6. kerroksen kerrostaloasuntoomme? Neliöitä on 39 ja miten sijoittelen nuo energialähteet tänne? Neuvo nyt kun suosittelet kaikille, kiitos.
Höpö höpö. Itse en ainakaan maksa sähköstä
Pörssisähkö on pääosan ajasta halpaa kuin saippua.
Ei tarvitse kuin ostaa kirveen, pokasahan, lapion ja 50 hehtaarin metsäpalstan, jonkä läpi virtaa vuolas joki.
Ei ole vapaa-ajan ongelmia, kun kaataa hirret ja salvaa mökin, kaivaa uoman voimalaitokselle ja asentaa siihen turbiinin ja generaattorin. Jos haluaa elvistellä ja ajaa autolla, niin joka tuiskun jälkeen lapioi tien auki 10 km päässä olevalle maantielle.
Lähikauppakin on heti 50 km päässä, että kannattaa tehdä kauppalappu mukaan, ettei jää mitään puuttumaan.
Jo vain on mukava köllistellä pirtissä ilmaisen sähkön tuottaessa valoa peräti 40 watin lamppuun.
Vierailija kirjoitti:
Sopiiko tämä suosittelemasi sydeemi myös meille tänne 6. kerroksen kerrostaloasuntoomme? Neliöitä on 39 ja miten sijoittelen nuo energialähteet tänne? Neuvo nyt kun suosittelet kaikille, kiitos.
Vessanpönttöön tekisin hydrosähkö generaattorin. Jokaisella paskalla tulee 2kWh energiaa ja ei siirtoa!
Joo, se tarkoittaa, että sinut on väestöjärjestelmässä merkitty "vailla vakinaista asuntoa olevaksi" eli asunnottomaksi.