Onko tämä toiminta työpaikalla teidän mielestä ok?
Eli olen ollut nykyisessä työpaikassani nyt noin vuoden verran ja musta on jo vajaa puolen vuoden ajan tuntunut että mut on otettu ns silmätikuksi ja kiusaamisen kohteeksi sekä mulle ei puhuta mitään eli luonnollisesti oon jäänyt ulkopuoliseksi joka muutenkin helposti saattaa jäädä ujon ja hiljaisen luonteen takia.
Kuitenkin parin viimeisen kuukauden aikana työporukan ryhmään (esimies ei ole tässä ryhmässä) laitetaan vähän väliä viestejä että mitä olen tällä kertaa tehnyt väärin ja ne kirjoitetaan tosi tärkeällä tavalla esim "asia x on tehty näin, jatkossa jos näin tehdään niin saa ihan itse korjata asian" ja siis oikeasti nämä ei ole mitään isoja juttuja vaan tosi pieniä asioita.
Oonko liian herkkis vaan?
Kommentit (11)
Jos huomataan, että virhe on tapahtunut, miten haluaisit, että se kerrottaisiin sinulle?
Aloitukseen piti kirjoittaa siis että törkeällä tavalla* ei tärkeällä😃
-ap
Meillä tehdään töitä pääsääntöisesti etänä (porukka on ympäri Suomen), niin meillä on Teamsissa kanava, johon voi laittaa viestejä. Asiat on laidasta laitaan ja myös huomatut virheet laitetaan sinne. Esimerkkiviesti:"Hei tiimi x, asiassa y on virhe, tarkistaisitteko ja korjaisitteko, kiitos." Jos joku tuosta pahastuu, seuraava vaihtoehto on havaituista virheistä vaikeneminen ja sitten jää asiat korjaamatta. Jos toimintakulttuuri menisi siihen, että virheen tekijä ei koskaan joutuisi korjaamaan virhettä, vaan joku muu korjaisi sen hänen puolestaan, hän ei ikinä oppisi toimimaan oikein, vaan virhe toistuisi uudelleen ja uudelleen. Eiköhän siihen itse kukin kypsyisi vähitellen.
Ilmoitetaanko kaikkien muiden virheistä samalla tavalla? Ja teetkö sinä todella virheitä yhtenään?
Oikea toimintatapa on se, että samaa virhettä ei tehdä toista kertaa, joten ilmoitetaan heti suoraan sille, joka sen teki. Itse korjaa virheensä ja ottaa opikseen.
Kummallinen tapa. Mokia tekee jokainen joskus. Ne kuuluu käsitellä asianosaisen kanssa, ei kenenkään muun. Jos havaitaan että toimintatavoissa yleisesti on korjaamisen varaa siitä ja vain siitä tiedotetaan laajemmin. Joku pikkufirma hikipaja?
Mulla tulee juuri kaksi vuotta täyteen ja sama ongelma vaivaa. Meillä vielä työ sen luonteista että sitä on mahdotonta tehdä täydellisesti, eli jos haluaa olla ikävä niin vinoilun aiheita on löydettävissä vaikka päivittäin.
Meillä siis kaksi kollegaa muodostavat oman kuppikunnan ja käyttävät reilusti työaikaa muiden haukkumiseen ja aivan kaikki asiat pitäisi tehdä juuri kuten he haluavat ja muuttavat mielivaltaisesti toiveitaan ihan sen mukaan mikä fiilis.
Miksi sinä jatkuvasti teet asioita väärin? Ootko sä näitä oman elämänsä luovia prosessinkehittäjiä, jotka ei kuule eikä kuuntele mitään ohjeita ja jotka sitten aiheuttavat muille paljon ylimääräistä työtä? Se ei ole mitätön pikkuasia, jos jonkun on kuitenkin pakko korjata se.
No onhan se erikoista jos työasioita ohjeistetaan ryhmässä jossa ei ole esimiestä. Eli joku toinen pomoilee?
Ilmeisesti et ole tiennyt kyseisistä toimintatavoista eli niiltä osin sinua ei ole perehdytetty työhön kunnolla? Positiivista kai on kuitenkin, että nimeäsi ei mainita, mutta ilmeisesti kaikki kuitenkin tietävät kenestä on kysymys. Miten työhön opastus ja perehdyttäminen on mielestäsi mennyt?
Virheistä pitää voida sanoa, mutta olennaista on se, että niistä sanotaan rakentavasti ja aiheesta eikä nähdä virheitä siellä missä niitä ei ole. On tosiaan myös sellaisia työyhteisöjä ja henkilöitä, jotka oikein etsivät niitä virheitä toisten tekemisistä. Sellainen ei tietenkään ole asiallista.
Ap:n on tietysti hankala täällä kertoa tarkempia esimerkkejä tilanteista. Voitko keskustella jonkun kollegan tms. kanssa ja kysyä miten hän tämän näkee?
Tuo ei kuulosta hyvältä. Joko työpaikallanne on hyvin tiukat toimintasäännöt tai sitten on tosiaan kyse jostain muusta.