Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuloerot ja miten saan puolison töihin

Vierailija
24.01.2025 |

Olen kyllästynyt olemaan aina maksava osapuoli. Tämä oli ok suhteen alussa, mutta nyt kun lapset kasvavat ja kulut nousevat, minun kukkaroni ei enää riitä. Puoliso elää tuilla ja työllistyminen edistyy niin hitaasti, että hermot menee.

Sovimme, että hän hoitaa kodin ja menee töihin, kun lapset on isompia. Silti kun tulen töistä, koti on kaaoksen vallassa ja toinen vain selaa puhelinta. Minä käyn töissä ja maksan kaikki laskut, silti saan kotona siivota ja pyykätä. Jos töiden jälkeen istun sohvalle, alkaa napina kun en leiki lasten kanssa tai auta kotitöissä. Samalla hän ei ole hoitanut osuuttaan, eli tehnyt niitä kotitöitä tai etsinyt työpaikkaa. Lapset käyvät osa-aikaisesti hoidossa ihan siksi, että hän voisi etsiä töitä. 

Olen kyllästynyt olemaan kaiken maksaja ja oma talouteni ei enää kestä sitä, että taloudessamme on aikuinen, joka ei halua käydä töissä. Miten saan työhaluttoman töihin?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lehmiä on kannattavaa pitää vaikka ne eivät käy töissä? Siinä sinulle ratkaisu.

Vierailija
42/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hänen tarvitse jaksaa venyä muualta kuin alapäästään. Itsepähän valitsit.

Aloituksen loisiva puoliso on tässä tapauksessa mies. -Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I feel you. Mulla tosin mies sairastui ja on ollut pois työelämästä. Nyt pitäis sit hakee uutta työpaikkaa mutta joka päivä tuntuu olevan tärkeempää tekemistä. Oon yrittänyt selittää, että tätä menoa täytyy kohta muuttaa kerrostaloon, kun menot on niin paljon suuremmat kuin tulot. Ei voi jatkua enää vuosikausia näin. Säästöjä on ollut mutta ei ole kohta. Mut mikään ei mee jakeluun. Ite oon kohta ihan loppu kun teen töitä ihan hitosti ja kaikki menee ihan pakollisiin menoihin eikä tosiaan enää riitäkään.

Joo meillä bruttotulot yhteensä 10 000 €/kk ja asutaan kerrostalossa.

Vierailija
44/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viisi vuotta motivoinut, kannustanut, tsempannut, ohjannut mielenkiintojen pariin. Hänellä on taipumus jättää epämiellyttävät asiat kesken ja jumahtaa paikalleen, vaikka kuinka koittaisi olla pakottamatta. Tämä piirre näkyy myös kotitöissä, kun hän tekee vain itselleen mieleiset hommat ja jättää mulle loput 80%. 

Enkä minäkään jaksa olla kaiken tämän päälle vielä uraohjaaja ja työkkärin virkailija ja etsiä hänelle työpaikkailmoituksia.

Ap

Onko aina ollut vetelä vai muuttuiko sellaiseksi liikakansoittaessa?

No en tiedä, kun hän oli käytännössä saman tien tiineenä.

Ap

Vierailija
45/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittolain mukaan kummankin puolison pitää toimia yhdessä perheen hyväksi, vaikka ansiotyöhön ei voikaan pakottaa. Jos ei ole tuloja, pitäisi olla sijoitus/yritys- tms. tuloja. Luulisi, että ei kukaan viitsisi jäädä puolisonsa elätiksi, jos pikkuvauvaa ei ole hoidettavana tai ihminen on terve ja työkykyinen. 

Vierailija
46/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lehmiä on kannattavaa pitää vaikka ne eivät käy töissä? Siinä sinulle ratkaisu.

Entä jos haluaa vain lasin maitoa?

Vierailija
47/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä ap jos puolisosi ei vaan työllisty vaikka töitä hakisikin?

Juuri näin, työllistymiseen saattaa vaikuttaa hyvin moni asia. 

Vierailija
48/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut hänelle ja kertonut suoraan, että tällä menolla pitää kohta myydä talo ja autot, koska minä en ole miljonääri ja pian pitää suhteuttaa menot tuloihin, jossei ala työnteko maistua. Hän on samaa mieltä ja kyllä hän hakee töitä heti huomenna, mutta seuraavana päivänä löytyy syyt miksei työnhakua voinut tehdä. Välillä hän tsemppaa, mutta viikon päästä on sama meno. 

Ymmärrän, että väsyttää. Mutta väsyttää muakin. 

Ap

Sitten vain ero ja alat yhteishuoltajaksi.

Vierailija
49/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No herran tähden ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja sanot sille puolisolle saman kuin tässä meille. Miksi sun pitää kysyä tällaista, oikeasti? Mitä tapahtuu, jos vaa;sanot suoraan miltä tuntuu?

Ja voit todellakin odottaa kodin olevan siisti ja ruuan valmiina JOS toinen ei käy töissä.

Niin no. Vaimohan ei ole miehen orja. Se on ihan sama mitä mies sanoo. Vaimo on aikuinen ihminen, joka tekee omat päätöksensä ja valintansa, ei miehen kodinhoitaja. 

Vierailija
50/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No herran tähden ota nyt itseäsi niskasta kiinni ja sanot sille puolisolle saman kuin tässä meille. Miksi sun pitää kysyä tällaista, oikeasti? Mitä tapahtuu, jos vaa;sanot suoraan miltä tuntuu?

Ja voit todellakin odottaa kodin olevan siisti ja ruuan valmiina JOS toinen ei käy töissä.

Niin no. Vaimohan ei ole miehen orja. Se on ihan sama mitä mies sanoo. Vaimo on aikuinen ihminen, joka tekee omat päätöksensä ja valintansa, ei miehen kodinhoitaja. 

Missään ei kerrottu ikää myöskään. Ihminen on aivoistaan keskenkasvuinen alle 30-vuotiaana, eli ei aikuinen.

Vierailija
51/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin ihmisarvo on niin suuri, että muuta joutuvat elättämään läpi elämän. Kuningas tai kuningatar "ansaitsee" hyvän elämän. Muut saavat raataa. 

Vierailija
52/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat raskaalta ihmiseltä. Toiset meistä tarvitsevat enemmän aikaa itselleen. Et kuulosta siltä, että rakastaisit ja arvostaisit häntä ihmisenä. Surullinen kohtalo puolisollasi. Ja minkälaisen esimerkin parisuhteesta annat lapsillesi, kun tällä tavalla halveksit puolisoasi.

Vierailija
53/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut joutuvat elättämää, ei muuta...

Vierailija
54/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit sä heräsit yksin omassa sängyssäsi. Puoliso ja lapset olivat vain unta.... 

Aina tämä sama outo kommentti. Uskon että ap:n tilanne on totta.

Vierailija
55/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat raskaalta ihmiseltä. Toiset meistä tarvitsevat enemmän aikaa itselleen. Et kuulosta siltä, että rakastaisit ja arvostaisit häntä ihmisenä. Surullinen kohtalo puolisollasi. Ja minkälaisen esimerkin parisuhteesta annat lapsillesi, kun tällä tavalla halveksit puolisoasi.

Tämä. Itse en sietäisi tuollaista joka tekee kaiken puolesta. Lapsia elätetään eikä aikuisia.

Vierailija
56/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I feel you. Mulla tosin mies sairastui ja on ollut pois työelämästä. Nyt pitäis sit hakee uutta työpaikkaa mutta joka päivä tuntuu olevan tärkeempää tekemistä. Oon yrittänyt selittää, että tätä menoa täytyy kohta muuttaa kerrostaloon, kun menot on niin paljon suuremmat kuin tulot. Ei voi jatkua enää vuosikausia näin. Säästöjä on ollut mutta ei ole kohta. Mut mikään ei mee jakeluun. Ite oon kohta ihan loppu kun teen töitä ihan hitosti ja kaikki menee ihan pakollisiin menoihin eikä tosiaan enää riitäkään.

Mikä kerrostalossa vikana?

Vierailija
57/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi kruununkiillottaja. Hän tekee kaiken ja muut ei mitään. Me ollaan eritahtisia. Puoliso saattaisi hyvin tehdä ajallaan tai sitten kun hän ajattelee olevan niiden aika. Ärsyttävää tuollainen päteminen. Varmaan juokset tekemään näitä, että saisit taas korostaa omaa paremmuuttasi puolisoasi arvostelemalla. 

Vierailija
58/60 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut hänelle ja kertonut suoraan, että tällä menolla pitää kohta myydä talo ja autot, koska minä en ole miljonääri ja pian pitää suhteuttaa menot tuloihin, jossei ala työnteko maistua. Hän on samaa mieltä ja kyllä hän hakee töitä heti huomenna, mutta seuraavana päivänä löytyy syyt miksei työnhakua voinut tehdä. Välillä hän tsemppaa, mutta viikon päästä on sama meno. 

Ymmärrän, että väsyttää. Mutta väsyttää muakin. 

Ap

Sitten vain ero ja alat yhteishuoltajaksi.

Ja mitä se ratkaisee kun katsotaan koko kuviota?

59/60 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tosiaan vaikeaa löytää uutta työpaikkaa.

Vierailija
60/60 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole töissä, silloin on huusholli puhdas, pyykit pesty ja ruoka uunissa. Ei tsiisus, en katsoisi kauaa tuommoista menoa. Laita tosiaan toinen auto seisontaan, kulkekoon bussilla kun ei kerta töihin tarvi ehtiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä