Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua asua maaseudulla?

Vierailija
24.01.2025 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska itsellä päinvastaiset ajatukset. Miksi juuri sinä pidät maalla asumista huonona vaihtoehtona? 

Kommentit (268)

Vierailija
181/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alani työt sallisi, asuisin maalla. 

Vierailija
182/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nyt kaupungissa saan työnantajan maksusetelillä todella edullisen julkisen liikenteen kulkukortin, muutaman kympin. 

Mikä ihmeen kulkukortin? Eikä se tee matkalipusta edullista, jos työnantajasi maksaa sen sinulle. 

Voi olla kuukausikortti tai vuosikortti tai kertakortti, miten kukakin haluaa nyt ottaa tämän etunsa. Ja mulle se on edullista, omasta tilanteestani tuossa muutenkin kerroin teatterit ja ravintolaruoat ja muut. Tuskin _kaikki_ niidenkään perään haikailee.

Joo, puhut matkalipusta. Kulkukortti on ihan eri asia. Kulkukortti on sellainen, jolla mennään esim. tehdasalueelle sisään. Vanhalta nimeltään kellokortti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä nyt kaupungissa saan työnantajan maksusetelillä todella edullisen julkisen liikenteen kulkukortin, muutaman kympin. 

Mikä ihmeen kulkukortin? Eikä se tee matkalipusta edullista, jos työnantajasi maksaa sen sinulle. 

Voi olla kuukausikortti tai vuosikortti tai kertakortti, miten kukakin haluaa nyt ottaa tämän etunsa. Ja mulle se on edullista, omasta tilanteestani tuossa muutenkin kerroin teatterit ja ravintolaruoat ja muut. Tuskin _kaikki_ niidenkään perään haikailee.

Joo, puhut matkalipusta. Kulkukortti on ihan eri asia. Kulkukortti on sellainen, jolla mennään esim. tehdasalueelle sisään. Vanhalta nimeltään kellokortti. 

Ihan sama, tajusit hyvin mitä tarkoitan mutta piti alkaa nillittämään. Koko kortin osuutta en maksa itse eikä maksa työnantajakaan. Ja tällä kortilla pääsen sisään bussiin.

Vierailija
184/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellokortti ja kulkukortti on kaksi eri asiaa. Kulkukortti on kuvallinen henkilökortti, usein sillä voi myös avata sähköisen kulkujärjestelmän. Kellokortilla taas seurataan työaikaa.

Vierailija
185/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, tajusit hyvin mitä tarkoitan mutta piti alkaa nillittämään. K

Älä nyt suutu. Ei se niin vakavaa ole, jos korjataan väärää termiä. Eikä bussiliput ole missään päin Suomea edullisia. Hintaanhan ei vaikuta se, maksatko lipun itse vain maksaako sen työnantajasi tai vaikka naapurin Pertti. 

Vierailija
186/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellokortti ja kulkukortti on kaksi eri asiaa. Kulkukortti on kuvallinen hen

Kyllä mä miellän kulkukortiksi myös sähköisen lätkän, joka "piipataan" ovella, jotta oven saa auki. Ainakaan meillä siinä ei ole kuvaa. 

Vierailija
187/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt suutu. Ei se niin vakavaa ole, jos korjataan väärää termiä. Eikä bussiliput ole missään päin Suomea edullisia. Hintaanhan ei vaikuta se, maksatko lipun itse vain maksaako sen työnantajasi tai vaikka naapurin Pertti. 

Kyllä 20 €/kk on halpa bussikortista jolla saa liikkua monen kunnan alueella milloin ja miten haluaa. Se ei ole matkalippu vaan arvokortti jota piipataan laitteeseen ja kuski päästää sisään kulkuneuvoon. Voi olla vaikka kännykän sovelluskin. Maalainen ei ilmeisesti tiedä kuin vuosikymmenten takaiset pahviliput.

Vierailija
188/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä mä miellän kulkukortiksi myös sähköisen lätkän, joka "piipataan" ovella, jotta oven saa auki. Ainakaan meillä siinä ei ole kuvaa. "

Joo, on ne myös niitä. 

Vierailija
189/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla ei pääse helposti tekemään haluamiani asioita. Minulle on tärkeää, että kotiovelta pääsee kävelemään ja pyöräilemään valaistulle ja talvisin auratulle tielle, palvelut ovat lähellä ja joka paikkaan ei tarvitse lähteä autolla. Harrastan kulttuuria monessa muodossa, ja haluan päästä helposti ja nopeasti museoihin, konsertteihin ja teatteriin. Myös ravintoloihin ja kahviloihin haluan päästä säännöllisesti ilman pitkää automatkaa, ja niiden pitää olla laadukkaita, mikään Esson kuppila ei kelpaa. Pari viikkoa vuodessa mökillä on ihan kivaa, mutta olisi painajaismaista asua maalla vuoden ympäri. 

Vierailija
190/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 20 €/kk on halpa bussikortista jolla saa liikkua monen kunnan alueella milloin ja miten haluaa. Se ei ole matkalippu vaan arvokortti jota piipataan laitteeseen ja kuski päästää sisään kulkuneuvoon. Voi olla vaikka kännykän sovelluskin. Maalainen ei ilmeisesti tiedä kuin vuosikymmenten takaiset pahviliput.

Äläpäs vikise maalaisista, kun et edes erota arvolippua (=lippu, jolta veloitetaan maksu joka piippauksella) ja kausilippua (=lippu, jolla on rajaton matkustusoikeus tietyn ajanjakson ajan) toisistaan. Sinä et saa missään päin Suomea kausilippua kahdella kympillä. Et varsinkaan sellaista, jolla pääsee yli kuntarajojenkin. 

Vierailija
191/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpäs vikise maalaisista, kun et edes erota arvolippua (=lippu, jolta veloitetaan maksu joka piippauksella) ja kausilippua (=lippu, jolla on rajaton matkustusoikeus tietyn ajanjakson ajan) toisistaan. Sinä et saa missään päin Suomea kausilippua kahdella kympillä. Et varsinkaan sellaista, jolla pääsee yli kuntarajojenkin. 

Kuten sanoin, työnantajan edun jälkeen maksamani summa on 20 €/kk joten joukkoliikenne on edullinen. Korttiin voi ladata yksittäisiä matkoja tai päiviä tai riihikuivaa rahaa. Kulkualue on 7 kuntaa eikä tuolla magneettikortilla ole mitään tekemistä _lipun_ kanssa. Vänkkä vänkkä vaikket tiedä mitään mistä puhun.

Vierailija
192/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, työnantajan edun jälkeen maksamani summa on 20 €/kk joten joukkoliikenne on edullinen. Korttiin voi ladata yksittäisiä matkoja tai päiviä tai riihikuivaa rahaa. Kulkualue on 7 kuntaa eikä tuolla magneettikortilla

Voivoi. Heikosti menet, kun et edes sen vertaa tajua, että lipun kokonaishinta on eri asia kuin se, minkä sinä maksat. Jos tarkastellaan edullisuutta, pitää tarkastella kokonaishintaa, ei sitä mikä jää sinun itsesi maksettavaksi. Muutenhan minä voisin väittää paikallisliikenteen olevan ilmaista, koska minulle kuuluu työsuhde-etuna kausilippu, jolla voin matkustaa rajattomasti. En kuitenkaan tee niin, koska tiedän, että se kausilippu maksaa 62€/kk, vaikka maksajana toimii minun sijaan työnantajani. 

Vierailija
193/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, työnantajan edun jälkeen maksamani summa on 20 €/kk joten joukkoliikenne on edullinen. Korttiin voi ladata yksittäisiä matkoja tai päiviä tai riihikuivaa rahaa. Kulkualue on 7 kuntaa eikä tuolla magneettikortilla

Lippu se laitteeseen piipattava korttikin on. Et sinä ilman matkalippua pääsee bussiin. Sori siitä änkyrä. 

Vierailija
194/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin maaseudun rauhaan, mutta tarvitsen kaupungin palveluita. Ei autoa ja ikääkin jo yli 60. Onneksi kesäisin voin nauttia maaseudun rauhasta loma-ajan verran vuokraamalla mökkiä. Talvella asun paljon mieluummin kaupungissa omassa rivarinpätkässäni, jossa tarvitsemani palvelut ovat ns. kiven heiton päässä.

Vierailija
195/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Heikosti menet, kun et edes sen vertaa tajua, että lipun kokonaishinta on eri asia kuin se, minkä sinä maksat. Jos tarkastellaan edullisuutta, pitää tarkastella kokonaishintaa, ei sitä mikä jää sinun itsesi maksettavaksi. Muutenhan minä voisin väittää paikallisliikenteen olevan ilmaista, koska minulle kuuluu työsuhde-etuna kausilippu, jolla voin matkustaa rajattomasti. En kuitenkaan tee niin, koska tiedän, että se kausilippu maksaa 62€/kk, vaikka maksajana toimii minun sijaan työnantajani. 

Mua ei suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa just sun tilanteesi kun kerroin omastani jossa maksan 20 €/kk bussikortista jolla kuljen missä vain 7 kunnan alueella miten tykkään julkisilla ja vertasin tätä alkuperäisessä kommentissani maalle muuttamiseen ja oman auton ylläpitokuluihin joissa työnantaja ei tule vastaan. En verrannut tilannettani jonkun random palsta mamman randomiin lipukkeisiin.

Vierailija
196/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkalipulla ei ole mitään tekemistä matkalipun kanssa. Kuinkas kännissä sä jo olet? :D

Vierailija
197/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa just sun tilanteesi kun kerroin omastani jossa maksan 20 €/kk bussikortista jolla kuljen missä vain 7 kunnan alueella miten tykkään julkisilla ja vertasin tätä alkuperäisessä kommentissani maalle muuttamiseen ja oman auton ylläpitokuluihin joissa työnantaja ei tule vastaan. En verrannut tilannettani jonkun random palsta mamman randomiin lipukkeisiin.

---

KETÄÄN ei kiinosta sun tilanteesi. Matkusta vaikka 100 kunnan alueella. Ei liikuta meitä mitenkään. Varsinkaan, kun et edes ymmärrä, mistä se lipun hinta koostuu. Aika söpöä sinällään, että kuvittelet jonkun matkakortin olevan vuonna 2025 kovinkin suuri etuus. Eipä sitä "etuutta" käytä päivittäin kuin noin 2 miljoonaa työssäkäyvää :D

Vierailija
198/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En verrannut tilannettani jonkun random palsta mamman randomiin lipukkeisiin.

-

Nin noh. Sinähän et edes tajua, että se sinun "magneettikorttisi" on tasan sama bussilippu, mitä se random-mamma käyttää matkustaessaan bussilla. Eipä tuo HSL:n kortti mikään keräilyharvinaisuus ole. Pk-seudulla lähes kaikilla julkisia käyttävillä on sellainen, vaikka he käyttäisivätkin siitä sanaa lippu sanan kortti sijaan. 

Vierailija
199/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaseudulla kerrostalot on usein tosi ankean näkösiä, ja erillistalot on usein vierivieressä. Omakotitaloon en halua.

Kaikki kaverit ja sukulaiset asuu Helsingissä.

Maalla on vaikea päästä lääkäriin, usein ei löydy mitään yksityisiä lastenlääkäriasemia edes.

Mulla ei ole autoa eikä halua ajaa.

On ihana kun lapset voi kulkea itse jokapaikkaan, kouluun kävellen ja harrastuksiin metrolla tai bussilla. 

Lapsilla on paljon kavereita ihan naapurissa.

Asutaan n. 3000 asukkaan kylässä, ei nyt siis ihan maaseutu ja lähimpään kaupunkikeskukseen ajaa 10 minuuttia. Mutta, mielestäni on ihanaa, kun alakouluikäisten lasten nimenomaan ei tarvitse kulkea bussilla saati metrolla. Niin on meilläkin paljon kavereita naapurustossa, kaikki samassa koulussa ja päiväkodissa ja uskaltaa antaa liikkua ulkona rauhassa. Ainoa uhka täällä villieläimet, onneksi niistäkin varoitellaan heti kun nähty.

Vierailija
200/268 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse 

+harrastaisin maalla oman pihan laittoa ja olisi omia elukoita

+hiljaisuus ja pimeys

-palveluiden saatavuus ja laatu

-kulkeminen

Puoliso

-ei töitä

-ei harrasta mitään mitä maalla asuminen mahdollistaisi

Lapset

-ei todennäköisesti kavereita kävelymatkan päässä

-suppeat harrastusmahdollisuudet

-olisivat "loukussa" kotona kunnes saisivat mopokortin

-olisivat silmätikkuja maalla kun vanhemmat ovat hyvätuloisia ja korkeakoulutettuja