Kaverireissusta tulikin pariskuntareissu
Minulla ja puolisolla oli tarkoitus mennä viikonloppumatkalle hänen kavereiden kanssa. Kävikin niin, että hänen kavereista kaikki paitsi yksi perui koko homman. Sen sijaan, että oltaisiin kolmestaan lähdetty, tämän kaverin naisystävä tuleekin nyt mukaan reissuun. En ole naista tavannut kuin kerran ohi mennen, vaikka he ovat seurustelleet useita vuosia. Olen itse aika todella arka uusien ihmisten seurassa, minkä takia tuntuu nyt vähän pahalta lähteä reissuun. Ei matkustella puolison kanssa hirveästi ja lähtökohtaisesti kaverireissu oli idea lähteä hyvin rennolla otteella pois arjen ahdistuksista. Ja sitten reissusta tuleekin yhtäkkiä minulta kysymättä pariskuntien keskinäinen retki. Huolettaa osittain se, että minut ja tämä kaverin nainen jätetään keskenään tekemään tyttöjen juttuja ja miehet lähtee rilluttelemaan. Miehen kaveri on vähän tällainen, joka olettaa kaikkien naisten osuvan yhteen lokeroon ja miehet pitää keskenään hauskaa. Meinasin perua reissun jo siinä vaiheessa, kun kävi ilmi että ollaan kolmestaan menossa, mutta ajattelin että ehkä kolmestaan rellestämällä tutustutaan paremmin kun on tavallaan pakko viettää aikaa yhdessä enkä minä tai hän voi paeta jutustelemaan muiden kanssa. Saisko täältä jotain tsemppiä reissua varten, en halua ujoudellani ja siitä aiheutuvalla epävarmuudella pilata matkaa!
Kommentit (75)
Ap, vaikutat todella rasittavalta ihmiseltä, joten ei ihme, että muut peruivat tulonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarinassa en ymmärrä sitä miksi ap oli lähdössä edes alkuperäiselle reissulle, jos kaikki tällainen sosiaalisuus on hänelle vaikeaa. Lauma miehiä reissussa ei haitannut, mutta nyt yksi nainen haittaa.
Tuollaisessa tilanteessa odotetaan, että naiset tulevat heti keskenään toimeen ja heillä on hirveästi puhuttavaa keskenään. Jos näin ei ole, se on vähän kiusallista.
Naisena mukana isossa miesporukassa kukaan ei odota, ettei siellä bondaa erityisesti kenenkään kanssa. Siinä sitä menee oman puolison ja muiden mukana.
Kyllä siellä odotetaan, että tulet toimeen kaikkien kanssa ja suostut kaikkeen, muuten olet se ryhmän vttumainen ännä josta puhutaan seläntakana paskaa. Muutenkin tällä palstalla pyörii ainakin kaksi naista, jotka maalaa kaikki naiset h
Ymmärsit nyt vähän väärin tuon bondaamisen, mutta ei se mitään.
En oikein tajua koko tilannetta.
Mieleeni muistui eräs kerta kun poikkis pyysi mukaansa vknloppumatkalle, mutta itse halusi vain tehdä omia juttujaan ja seurustella omien kavereidensa kanssa (kävimme kolmella paikkakunnalla). Hän tuskin esitteli minua.
Yhdessä paikassa hänen kaverinsa asui ok-talossa ja huomasin, että hän ja hänen avokkinsa eivät edes olleet tienneet minun tulostani, vaikka sitten olimme yötä. Tietysti avokki joutui meille ne petipaikat järkkäämään. Kuulin miten he riitelivät asiasta toisessa huoneessa. Avokilta ei ilmeisesti oltu vaivauduttu edes kysymään, sopiiko.
Tämä oli lähinnä minusta erityisen kiusallista, olin tietysti luullut, että kaikesta on sovittu etukäteen.
Avokki sitten vielä nakitettiin pitämään minulle seuraa monta tuntia seuraavana päivänä. Kyllä oli hirveän kiusallista kun tajusin, että hänen mielestään olin puskista ilmestynyt taakka, mutta en voinut hävitä paikaltakaan noin vain.
Että kyllä tällainen tilanne voi kietoutua aivan kummalliseksi, kun ihmisillä on eri käsityksiä alun perin. Tuon matkan jälkeen otin hyvin tarkkaan selville, miten hommat on suunniteltu.
Loppujen lopuksi sain sen käsityksen siinä suhteessa, että olin lähinnä jonkinlainen trofee. Eli poikkis lähinnä piti huolta siitä, että kaikki tuttavat ja kaverit saivat kuulla, että hänellä ylipäänsä on joku nainen. Ei hän oikeasti minusta ihmisenä välittänyt.
Juuri näin. Minua on pyydetty usein mukaan perhereissuun. Olen kieltäytynyt joka kerta.
Jo on taas ongelmat. Sano sille ukolles että lähdet reissuun pariskuntana etkä hyväksy sitä että hän häipyy frendinsä kanssa jonnekin ja jättää teidät eukot itseksenne. Reagoinnin pohjalta voit miettiä lähdetkö minnekään. Toinen vaihtoehto on tietenkin lähteä sillä asenteella että jos sut "hylätään" teet omia juttuja itseksesi tai olet vaan hotellihuoneessa. Et ota kontaktia siihen toisen pariskunnan puoliskoon.
Tai tietenkin voit olla aikuinen ja katsoa mitä eteen tulee. Voihan se toinen tyttöystävä olla kivakin tyyppi ja teillä on tosi hauskaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajua koko tilannetta.
Mieleeni muistui eräs kerta kun poikkis pyysi mukaansa vknloppumatkalle, mutta itse halusi vain tehdä omia juttujaan ja seurustella omien kavereidensa kanssa (kävimme kolmella paikkakunnalla). Hän tuskin esitteli minua.
Yhdessä paikassa hänen kaverinsa asui ok-talossa ja huomasin, että hän ja hänen avokkinsa eivät edes olleet tienneet minun tulostani, vaikka sitten olimme yötä. Tietysti avokki joutui meille ne petipaikat järkkäämään. Kuulin miten he riitelivät asiasta toisessa huoneessa. Avokilta ei ilmeisesti oltu vaivauduttu edes kysymään, sopiiko.
Tämä oli lähinnä minusta erityisen kiusallista, olin tietysti luullut, että kaikesta on sovittu etukäteen.
Avokki sitten vielä nakitettiin pitämään minulle seuraa monta tuntia seuraavana päivänä. Kyllä oli hirveän kiusallista kun tajusin, että hänen mielestään olin puskista ilmestynyt taakka, mutta en voinut hävitä paikaltak
Mulle on tehty myös tällaisia kiusallisia killereitä, ja olen tullut hyvin tarkaksi minne lähden vierailemaan ja kenen kanssa, missä majoitun, ketä tulee mukaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Jo on taas ongelmat. Sano sille ukolles että lähdet reissuun pariskuntana etkä hyväksy sitä että hän häipyy frendinsä kanssa jonnekin ja jättää teidät eukot itseksenne. Reagoinnin pohjalta voit miettiä lähdetkö minnekään. Toinen vaihtoehto on tietenkin lähteä sillä asenteella että jos sut "hylätään" teet omia juttuja itseksesi tai olet vaan hotellihuoneessa. Et ota kontaktia siihen toisen pariskunnan puoliskoon.
Tai tietenkin voit olla aikuinen ja katsoa mitä eteen tulee. Voihan se toinen tyttöystävä olla kivakin tyyppi ja teillä on tosi hauskaa yhdessä.
Näin kannattaa tehdä jos on omat hotellihuoneet. Jos miehet keksivät järjestää jotain omaa miestekemistä ja jättävät naiset keskenään pitämään toiselleen seuraa, niin tosiaan liukenisin omiin juttuihini jollain tekosyyllä (päiväunet) jos ei juttu luista ja viettäisin loppupäivän itsekseni tehden mitä parhaaksi näen. Illalla miesten palattua voitaisiin pariskunnan kanssa käydä yhdessä syömässä.
Ap täällä. Alunperin reissua siis suunniteltiin niin, että siellä on miehen kavereita, jotka ovat sekä miehiä että naisia ja minä. En usko, että kellekkään tuli yllätyksenä että minäkin tulen, kun heti tämän reissuidean saatuaan mies kysyi minulta miltä tämä kuulostaisi ja sitten kutsui kavereitaan. Itselle ideana reissussa olikin se, että on isompi porukka jonka joukon jatkona saa olla ja voi tutustua vähän kaikkiin, eikä varmana tule kiusallisia hiljaisia hetkiä ja ei keksi sanottavaa. Kun porukan naiset kieltäytyi reissusta, totesin miehelleni että huolettaa porukan ainoana naisena lähteminen, mutta puolisoni vakuutti että reissuun lähdetään ihan asiallisesti ja ei ole mikään poikien rälläysretki strippibaareihin tms kiusallisiin asioihin (lähes kaikki on perheellisiä tai suhteessa olevia).
Tiedostan kyllä ja sen sanoinkin heti alkuun täällä, että ajattelutapani ja tunnemaailmani on hyvin väärä, kun en haluaisi enää lähteä reissuun kun selvisi että ollaankin kaksi miestä ja kaksi naista lähdössä pariskuntina. Epäilyttää miehen kaverin käytös, juuri se että naisten oletetaan bondaavan heti. Ei ole juttu luistanut ennenkään juuri näiden kahden kanssa, joten en lähtökohtaisesti haluaisi lähteä tutustumaan heihin tällaisella ulkomaanmatkalla, vaan mielummin vaikka sitten Suomessa ravintolaillallisella tms. Eivät asu kovin kaukana, joten ihan hyvin oltaisiin viiden vuoden aikana tavattu heitä pariskuntina jos joku tästä konkkaronkasta olisi niin toivonut.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta sen verran mitä luin niin ihmetyttää sukupuolittaminen. "Tyttöjen reissu", "poikien reissu", "naiset shoppailee" yms. Mielestäni tapauksessa ei sukupuolilla ole väliä vaan henkilökemioilla. En minäkään haluisi mihinkään taloon majoittua puolituttujen kanssa, ihan sama mitä sukupuolta ovat. Ehkä tossa sukupuolijutussa itseänikin häiritsee se, että jotkut olettavat kaikkien naisten bondaavan keskenään vaikka eivät ennestään tuntisi, ja että naiset tekee reissussa jotain "naisten juttuja". Ehkä sanoisin vinkkinä että mene reissuun tuolla porukalla, avoimin mielin niitä ihmisiä kohtaan, mutta väkisin ei pidä heidän kanssaan liimautuneena liikkua reissussa jos ei tee mieli. Voit mennä kohteessa myös ihan yksin sinua kiinnostaviin paikkoihin, jos mielenkiinnonkohteet eivät muiden kanssa natsaa. En ymmärrä sellaista että joka paikkaan mennään laumana eikä yksin saisi yhtään viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta sen verran mitä luin niin ihmetyttää sukupuolittaminen. "Tyttöjen reissu", "poikien reissu", "naiset shoppailee" yms. Mielestäni tapauksessa ei sukupuolilla ole väliä vaan henkilökemioilla. En minäkään haluisi mihinkään taloon majoittua puolituttujen kanssa, ihan sama mitä sukupuolta ovat. Ehkä tossa sukupuolijutussa itseänikin häiritsee se, että jotkut olettavat kaikkien naisten bondaavan keskenään vaikka eivät ennestään tuntisi, ja että naiset tekee reissussa jotain "naisten juttuja". Ehkä sanoisin vinkkinä että mene reissuun tuolla porukalla, avoimin mielin niitä ihmisiä kohtaan, mutta väkisin ei pidä heidän kanssaan liimautuneena liikkua reissussa jos ei tee mieli. Voit mennä kohteessa myös ihan yksin sinua kiinnostaviin paikkoihin, jos mielenkiinnonkohteet eivät muiden kanssa natsaa. En ymmärrä sellaista että joka paikkaan mennään laumana eikä yksin saisi yhtään viettää aikaa.
Juuri tämä miehen kaveri on tällainen mies-nainen vastakkainasettelija ja puhuu välillä naisista aivan todella kummallisesti. Mieheni on todennut saman, että kyseessä on hieman rasistinen ihminen. Ihmettelen miten hän on parisuhteessa, mutta hänen naisystävä vaikuttaa osittain juurikin sellaiselta korostetun naiselliselta, joka intoilee häistä innoissaan ja mätkättää, kun poikaystävä ei innostu asiasta. Muut mieheni kaverit ovat ihan ok tai ainakin osaavat puhua ihmisistä ihmisinä ja kohdella ystävällisesti, jopa minua, toisinaan hiljaista hissukkaa.
En halua pahennusta aiheuttaa matkalla omalla rasistisuudellani, osaan olla kohtelias mutta rajat on minullakin.
-ap
Vertaan, että jos porukassa on kaksi toiselle tuntematonta miestä jotka vaikka lukee kirjaa, käy kävelyllä ja juo kaljaa, menee aikaisin nukkumaan eikä bondaile, niin siinä ei koeta olevan mitään outoa.
Jos on kaksi naista, eikä se toinen lähde vaikka lainausmerkki shoppailemaan lainausmerkki (kuten täällä ehdotettiin), tai ole hymyilevän iloisen sosiaalinen, tai edes vähän yritä, niin kyllä se on jo sellaista, että hankalana voidaan pitää. Tai että käytös ei ole normaalia, tai mietitään onko jotenkin ylimielinen.
Mutta ensisijaisesti sun pitää ap puhua tämä asia puolisosi kanssa. Sanot, että et halua jäädä vieraan ihmisen kanssa pakkotutustumaan.
Ymmärrän ihan hyvin, en mäkään halua käyttää vapaa-aikaani noin. Ja varmasti olen erilainen kuin moni muu tässä, mutta sama oikeus minulla on päättää minkälainen olen, kuin kenellä tahansa muullakin. En ole kovin kiinnostunut vieraista naisista ja hyvin harvan kanssa minulla tulee tunne, että jaksan kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vertaan, että jos porukassa on kaksi toiselle tuntematonta miestä jotka vaikka lukee kirjaa, käy kävelyllä ja juo kaljaa, menee aikaisin nukkumaan eikä bondaile, niin siinä ei koeta olevan mitään outoa.
Jos on kaksi naista, eikä se toinen lähde vaikka lainausmerkki shoppailemaan lainausmerkki (kuten täällä ehdotettiin), tai ole hymyilevän iloisen sosiaalinen, tai edes vähän yritä, niin kyllä se on jo sellaista, että hankalana voidaan pitää. Tai että käytös ei ole normaalia, tai mietitään onko jotenkin ylimielinen.
Mutta ensisijaisesti sun pitää ap puhua tämä asia puolisosi kanssa. Sanot, että et halua jäädä vieraan ihmisen kanssa pakkotutustumaan.
Ymmärrän ihan hyvin, en mäkään halua käyttää vapaa-aikaani noin. Ja varmasti olen erilainen kuin moni muu tässä, mutta sama oikeus minulla on päättää minkälainen olen, kuin kenellä tahansa muullakin. En ole kovin kiinnostunut vieraista naisista ja
Ehdottomasti keskustelen tästä mieheni kanssa ja olen kyllä harkinnut vakavasti, että sosiaalinen ahdistukseni vaatii myös jotain ammattilaisen kanssa asioiden pureksimista. Lisään vielä, että ymmärrän täysin mieheni kaveria että hän haluaa naisensa mukaan reissuun sen sijaan että lähtisi itse kolmantena pyöränä mukaan.
Ei minulla oikein ole tähän enää lisättävää, kun omat ajatukseni pyörii vain samojen kysymysten äärellä. Ärsyttää tilanne, harmittaa, ja päällimmäisenä olen aivan h*lvetin pettynyt itseeni, että minulle nämä tilanteet on aivan todella hankalia.
-ap kiittää ja kuittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan kans tuota, kun ihmiset alkaa tuomaan sovituille menoille ulkopuolisia tyyppejä, joiden tulosta ei ole alunperin sovittu. Joo sosiaalista ahdistusta on ja uudet ihmiset tekee sen, etten pysty nauttimaan rennosti vaan olen enemmän ahdistunut ja jännittynyt kuin tutussa seurassa.
Ymmärrän ahdistuksen tai ymmärrän ajatuksen, että jotakuta voi ahdistaa tuollaiset tilanteet.
Ap:n mies on voinut olla ikävässä tilanteessa, kun kaverit yksi toisensa jälkeen ovat peruneet reissun. Etenkin kun ilmeisesti oli jo majoituskin varattu (?) tai näin olin viestiketjusta lukevinani. Eikä välttämättä aivan optimaalinen tilanne sekään ole, kun kaverinsa kutsuu naisystävänsä mukaan, vaikkei naista oltu alunperin kutsuttu. Mikäli tuo kaveri ja emäntänsä eivät ole tuttuja tai epäilyttää onko matka mukava enää, jättäytyisin varmaan itse pois. Pyrkisin järjestämään reissun uudelleen niin, että alunperin sinne lähdössä olleet pääsisivät mukaan. Jos kaikki matkaliput ja hotellit on varattu ilman peruutusoikeutta, sitten ei kai auttaisi muu kuin kärsiä. Tajuan kyllä, että AP on henkisesti valmistautunut tietyntapaiseen reissuu n, jota olivat jo suunnitelleet ja nyt tuntuu ylitsepääsemättömältä, kun suunnitelma vaihtuu lennosta. Toivottavasti kaverin nainen ymmärtää, että teillä on jo matka pitkälti suunniteltu ja ei voi kaikkea hänen mielekseiseen muuttaakaan.
"Vertaan, että jos porukassa on kaksi toiselle tuntematonta miestä jotka vaikka lukee kirjaa, käy kävelyllä ja juo kaljaa, menee aikaisin nukkumaan eikä bondaile, niin siinä ei koeta olevan mitään outoa.
Jos on kaksi naista, eikä se toinen lähde vaikka lainausmerkki shoppailemaan lainausmerkki (kuten täällä ehdotettiin), tai ole hymyilevän iloisen sosiaalinen, tai edes vähän yritä, niin kyllä se on jo sellaista, että hankalana voidaan pitää. Tai että käytös ei ole normaalia, tai mietitään onko jotenkin ylimielinen."
Tämä on muuten niin totta!
Tästä samaa mieltä. Ensimmäisenä pitää päättää minkä sortin reissu on kyseessä kun sitä lähdetään suunnittelemaan.
Poikien reissuun ei pyydetä puolisoita mukaan.
Tyttöjen reissuun ei pyydetä puolisoita mukaan.
Parisuhdereissut ovat parisuhdereissuja, sinne ei pyydetä kaveria mukaan.
Kaverin kanssa kahdestaan ei ole enää kaverin kanssa kahdestaan, jos kaveri pyytää mukaan myös oman kaverinsa.
Perhematkat ovat perheen kesken, sinne voi pyytää mukaan ystäväperheen, mutta ei kaverit eivät ole välttämättä hyvä idea.
Joka kerta kun kokoonpanoa muutetaan, muuttuu myös ryhmän dynamiikka ja reissun luonne. Poikien reissu ei ole enää poikien reissu, jos joku ottaa sinne naisensa mukaan. Perhematkalla kiristyneitä tilanteita aiheuttaa, jos mukaan lähtee kaveri, jonka ajatus on riekkua baarissa ja nokkaantuu jos joutuu menemään yksin jne.