Tämä v'tuttaa Tori yms kirppismyynnissä
En muista, että ennen olisi ollut tällaista, että ostajat maanittelevat myymään tuotteen halvemmalla.
"Olen pienituloinen eläkeläinen, niin voisin maksaa tästä myymästäsi tuotteesta 10 euroa enkä voi maksaa posteja" (Olet laittanut hinnaksi 15 e muoveissa olevasta käyttämättömästä tuotteesta + postit tuotteesta. Tuote maksaa 30 e kaupassa).
Miksi ihmiset eivät tajua, että jos johonkin ei ole varaa, niin sitä ei tarvitse silloin ostaa. En minäkään mene märisemään jonnekin, että myy minulle tuo tuote huomattavasti halvemmalla, kun minulla ei ole siihen muuten varaa. Eikä minun tarvitse myydä tavaraa sinulle siksi halvemmalla, että sinulla on pienet tulot/olet eläkeläinen, opiskelija tms.
Kommentit (769)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on hämärtynyt käsitys siitä, että kaikille ei kuulu sama elintaso. Ei pienituloisimmilla ole koskaan ollut varaa siihen, mihin keskituloisilla on. Nykyisin osa kuvittelee, että myös heidän tulisi saada kaikki samat asiat.
Mulla on Kela Gold ja lähes rajaton ostovoima...
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt totta puhutaan, niin nykyaikana juurikin maksetaan se mitä pyydetään, toisin kuin ennen, jolloin tinkiminen oli todellakin maan tapa. Joten älä ap jauha kakkaa.
Keskenkasvuiset alanuolittaa, kun ei käsitä, että eletty on ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jo ilmoitukseen laittaa, ettei tingi hinnasta. Jos yhtään vähentäisi.
Itse en ole tinkijätyyppiä, mutta viimeksi kävi mielessä. Etsin pientä kirjoituspöytää, hintaa sellaisissa oli tyypillisesti 100-150€. Yksi vastaava pöytä oli juuri siellä missä olimme käymässä ja olisimme sen heti hakeneet, mutta hinta oli 400€. Ollut jo pitkään myynnissä. Siitä olisin kysynyt myykö halvemmalla, mutta tyssäsi sitten siihen etten saanut pöydän mittojakaan, ennen kuin jo lähdimme paikkakunnalta.
Mun mielestä heti ekana pitäisi kertoa, että aikoo tinkiä. On ärsyttävää ensin kuvailla ostajalle tuotetta eri kulmista, mittailla ja vastata muihin ostajan kysymyksiin, ja sitten vasta tingitään. Se on mielestäni vähän törkeää siinä vaiheessa, kun myyjä on jo nähnyt vaivaa kauppojen syntymisen suhteen. Toki siinä tapauksessa se on ok, jos myyjän vastauksista käy ilmi, että kunto on eri kuin ilmoitus antaa olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on hämärtynyt käsitys siitä, että kaikille ei kuulu sama elintaso. Ei pienituloisimmilla ole koskaan ollut varaa siihen, mihin keskituloisilla on. Nykyisin osa kuvittelee, että myös heidän tulisi saada kaikki samat asiat.
Väärin. Kaikista piheimpiä ovat (tutkitustikin) varakkaat, koska ovat tottuneet siihen että saavat kaiken yleensä ilmaiseksi. Oli kyse sitten (työ)terveydenhuollosta tai hienoista lahjoista (suhteet). Kirppiksillä saa vääntää näiden kanssa että en myy design huonekalua suuremmalla alennuksella, enkä autottomana tuo kotiovelle, enkä kanna sisään ilman korvausta, enkä myöskään kokoa - ja sitten ulisevat huonosta palvelusta vaikka kyseessä on prkl nettikirppis eikä mikään luksuskauppa asiakaspalveluuneen.
Niin totta! Aina kun lahjoitan jotain Torissa, hakija tulee monen kymppitonnin autolla. Yhdellä, voin vannoa, valui melkein kuola suupielestä kun haki jääkiekkopelin joka oli rikki. Sanoi korjaavansa ja selitti kauheasti miten lapsena tuli paljon pelattua. Meinasin todeta että saat sinä sen myydä eteenpäin.
Kaupassa olin kerran töissä ja en kyllä kitupiikimpiä asiakkaita tiedä kuin tällätty hajuvesinainen. Ei edes muovikassista raskita maksaa. Perässä tullut tavallisesti pukeutunut nainen osti monin verroin enemmän ja muovikassin ostaminen oli selvää. Kulissit on kalliit.
Tuli mieleen yksi hauska tarina muutaman vuoden takaa. Autoin äitiäni myymään joitakin merkkituotteita Torissa, ja tämä kyseinen merkkituote oli aito Chanel, joskin parikymmentä vuotta vanha. Hintapyynnöksi laitettiin parisataa. Joku kirjoitti pitkän ja hyvin tunteikkaan sepustuksen siitä, että hän on aina toivonut tällaista mutta hänellä ei ole varaa maksaa kuin satanen, ja kertoi vakavasta sairaudestaan. No, itsekin vakavasti sairaana äitini ei tarvinnut muuta heltyäkseen. Nuori sairas ihminen jonka suurin toive on tämä Chanelin tuote!!! Tottahan hänelle pitää myydä puoleen hintaan.
Kun kauppoihin suostuttiin, ostaja maksoi ja kertoi osoitteensa eikä hänestä kuulunut mitään muuta. Huom. ostaja ei edes kiittänyt siitä, että hänelle myytiin tämä kallis tavara puoleen hintaan. Tähän asti hänen viestinsä olivat olleet todella ystävällisiä ja henkilökohtaisia, mutta nyt kun kauppoihin suostuttiin, ei tarvinnut ilmeisesti enää teeskennellä kohteliasta.
Kerroin tietysti vielä seurantakoodin. Siinä vaiheessa olisi voinut sanoa edes "Kiitti!" mutta edelleenkään ei tullut mitään vastausta.
Tämä jäi jotenkin minua vaivaamaan, ja Googlasin kyseisen henkilön nimen, joka ei ollut ihan perus Lissu Virtanen. No, nimellä löytyi Instagram-tili, jossa esiteltiin merkkituotteita, matkailua ja skumppaa -tyyppistä blogielämäntyyliä. Asunto oli hieno ja vanhemmatkin selkeästi varakkaita (harrastivat purjehdusta jne).
Tunsimme olomme idiooteiksi, ja ihan ansaitusti. :D Kirsikkana kakun päälle myöhemmin selvisi, että ulkomailla juuri noiden 20 v. vanhojen tuotteiden hintataso oli 700-1000 euroa. Ja äidilläni meni rahallisesti tosi huonosti; siksi hän nuo vanhat merkkituotteet myikin, että olisi tarvinnut rahat itse.
No, oppia ikä kaikki.
Olen itse hinnoitellut tuotteet tosi halvaksi ja joku julkeaa vielä tingata. En edes vastaa moiseen. Siitä vaan ostamaan se merkkituote muualta uutena jonka kootkin on loppu joka verkkokaupassa. Olen nyt kympin alennuksella myynyt mutta nekin vituttaa. Pitäisi vissiin laittaa tavaran hintaan valmiiksi tinkivaraa jatkossa eli hinnoitella yläkanttiin. Silloinkin varmaan joku yrittäisi ostaa yhdellä kolmasosalla hinnasta. Tiedän harvinaisen hyvin että jos minulla on uutena merkkituote myynnissä harvinaisemmassa koossa, ei ostaja mistään usein löydä sitä halvemmalla. Siitä vaan hakemaan kun itsekin joka verkkokaupan etsin sitä kokoa😂 kyllä odottelu kannattaa. Usein ostaja löytyy ennemmin tai myöhemmin jos tietää että tavara on hyvä, hyväkuntoinen. Jos joku alihinnoittelee sen torissa, sinulla voi silti olla vaikkapa se oikea koko mitä ihminen etsii.
Vierailija kirjoitti:
Te, ketkä sanotte, että pitää myydä pikkusummalla, että menee kaupaksi:
Ei tarvitse. Olen torin kautta myynyt kalliita asioita mm. lastenvaunut kaikkine lisävarusteineen ja hyvin meni pyydetyllä kohtuullisella hinnalla kaupaksi. Jos tavara on hyväkuntoinen ja kysyntää on, niin käyvät kyllä kaupaksi. Sama koskee pienempiäkin tavaroita. Jos olen myynyt vaikka lasten housuja hintaan 6 e (ostohinta 14 e), niin ovat menneet kaupaksi parissa päivässä hinnalla, jota olen pyytänyt.
On myös kunnollisia ostajia, jotka maksavat hinnan mukisematta ja hakevat tyytyväisenä hyvän tavaran itselleen.
Ja joskus kannattaa odottaa vaikka muutama viikko että oikea ostaja ilmaantuu. Olen myynyt jotain tavaroita jopa vuosia mutta lopulta ostaja löytyy. Yleensä saa vaihdella alustaa missä myy. Tiedän että suurin osa on nykyään ADHD myyjiä ja jos ei tunnissa löydy ostajaa: "kauppa ei käy, kukaan ei osta mitään". Ja tavarat heitetään roskiin. Roskakatoksesta näitä joskus löytyy.
Toria myyntialustana paljon käyttävänä olen tottunut tinkaukseen ja osaan suhtautua siihen huumorilla. Ostajat ovat erittäin kustannustietoisia ja tekevät välillä sellaisia ehdotuksia että ihan naurattaa. Hinnoittelen mielestäni tavarat järkevästi ja joskus voin vähän alentaa hintaa mutta en myy uutta vastaavaa tuotetta murto-osalla alkuperäisestä hinnasta.
Torilla myynti vaatii kärsivällisyyttä kun tuotteita on niin paljon tarjolla. Merkkituotteet menevät nopesti kaupaksi mutta muitten kanssa pitää voi mennä paljon aikaa ja osan olen laittanut myyntiin pari kertaa kunnes kaupat ovat syntyneet. Pyrin laittamaan tavaraa myyntiin viikon välein vähän eri hintaisia sen mukaan mitä mieleen tulee. Välillä ihan yllättyy mitä kaikkea ihmiset ovat valmiita ostamaan kun muualta ei saa.
Viime aikoina kaupaksi on mennyt hyvin huonekalut, vanhat kamerat, pyörän osat, kaulaliinat, käsineet, pipot jne.
Tinkiminen kuuluu (hipsuissa) suomalaiseen kulttuuriin. On sanontakin, kaikkea minkä saa tingittyä, ei tarvitse maksaa.
Ärsyttävin termi: oikea tiukka hinta. Siksi usein laitankin ilmoitukseen että tuo on se hinta, ota tai jätä.
Tori nyt on pahin noista. Viiden sadan laitetta tullaan kyselemään kahdeksallakympillä.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloiset voi pelata inflaation nostamilla hinnoilla mikä on saanut varmaan torikaupankin vähenemään. Kun ostajia vähemmän, voi tingata. Minä voin odottaa vaikka vuoden tuotetta myydäkseni, ei ole kiire kauppoihin mitä moni luulee 😁
Kerran joku kallista tavaraa itse myyvä yritti tingata tuotteestani polkuhintaa. En vastannut ja laitoin tuotteen hinnan kalliimmaksi😂 se oli kannanotto.
Kaffebulla kirjoitti:
Onneksi torissa voi estää. Eikä tuollaisille mankujille vastata mitään.
Eikö siihen ilmoitukseen voi laittaa heti alkuunsa, ettei myyjä ala tinkimään tuotteen hinnasta jne?
Vierailija kirjoitti:
Te, ketkä sanotte, että pitää myydä pikkusummalla, että menee kaupaksi:
Ei tarvitse. Olen torin kautta myynyt kalliita asioita mm. lastenvaunut kaikkine lisävarusteineen ja hyvin meni pyydetyllä kohtuullisella hinnalla kaupaksi. Jos tavara on hyväkuntoinen ja kysyntää on, niin käyvät kyllä kaupaksi. Sama koskee pienempiäkin tavaroita. Jos olen myynyt vaikka lasten housuja hintaan 6 e (ostohinta 14 e), niin ovat menneet kaupaksi parissa päivässä hinnalla, jota olen pyytänyt.
On myös kunnollisia ostajia, jotka maksavat hinnan mukisematta ja hakevat tyytyväisenä hyvän tavaran itselleen.
Siis juuri näin. Kerran otti 8kk myydä miesten vähänkäytetty merkkitakki. Ostaja haki sen, sovitti ja maksoi kunnon hinnan hyvästä tuotteesta. Kaikki ei ole tinkaajia. Pitää jaksaa vain odotella
Tuohon auttaa se että laitat 100% hintaa lisää siihen tuotteen päälle, silloin ei haittaa vaikka vähän tinkiikin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hinnoitellut tuotteet tosi halvaksi ja joku julkeaa vielä tingata. En edes vastaa moiseen. Siitä vaan ostamaan se merkkituote muualta uutena jonka kootkin on loppu joka verkkokaupassa. Olen nyt kympin alennuksella myynyt mutta nekin vituttaa. Pitäisi vissiin laittaa tavaran hintaan valmiiksi tinkivaraa jatkossa eli hinnoitella yläkanttiin. Silloinkin varmaan joku yrittäisi ostaa yhdellä kolmasosalla hinnasta. Tiedän harvinaisen hyvin että jos minulla on uutena merkkituote myynnissä harvinaisemmassa koossa, ei ostaja mistään usein löydä sitä halvemmalla. Siitä vaan hakemaan kun itsekin joka verkkokaupan etsin sitä kokoa😂 kyllä odottelu kannattaa. Usein ostaja löytyy ennemmin tai myöhemmin jos tietää että tavara on hyvä, hyväkuntoinen. Jos joku alihinnoittelee sen torissa, sinulla voi silti olla vaikkapa se oikea koko mitä ihminen etsii.
Tuttu tunne kun himotinkaaja tekee tarjouksen. Merkkittavara menee kaupaksi jos hetken jaksaa odottaa. Otin joku aika sitten yhdet käsineet myynnistä kun alkoi tinkaaminen ja toisaalta samat käsineet olivat alennuksessa. Ei vain ollut otollinen aika myydä ja pitää yrittää myöhemmin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä inhoan ihmisiä, jotka tekevät näin:
On käynyt useammankin kerran niin, että sovitaan tuotteen maksu ja nouto paikasta x. Menen paikan päälle ja sitten hetkeä ennen tapaamisaikaa toinen ilmoittaakin, että ei ota tavaraa tai osa ei ilmoita lainkaan, että peruukin kaupat.
Näissä tapauksissa ehdottomasti negapalautteet niin tietävät muutkin välttää ko. henkilöitä. Minulle kävi kerran oharit ja laitoin asiallisen negatiivisen palautteen. Jatkossa tiedän taas miksi ostan ja myyn enimmäkseen postituksella.
Minä jouduin onnettomuuteen ja olin kuukausia pois pelistä. Tiedän, että se on harvinaista, mutta tuollaisessa katastrofissa ei ole ensimmäisenä mielessä ostosten tekeminen. En tiedä, mitä onnettomuutta seuraavaksi päiväksi sovittu tavaran myyjä ajatteli minusta mutta tuskinpa mitään hyvää. En jaksanut lähteä avaamaan ohareideni syytä myyjälle, joka on kuitenkin tuntematon ihminen. Laitoin kuitenkin anteeksipyynnön ja toivotin hyvää jatkoa. Joka tapauksessa yhtä kovan luokan onnettomuuteen joutuminen on häviävän pieni mahdollisuus Torin asiakkaalle. Kuitenkin niin voi käydä IRL huolelliselle ja tarkkaavaisellekin ihmiselle muiden ihmisten seassa eläessä.
Enemmän on tullut vastaan näitä , jotka suuttuu ja alkaa raivoamaan, kun en heille ole myynyt.
Viimeisimpänä tapauksena möin ihan tavallista Arabiaa. Olin jo sopinut kaupat toisen kanssa, ilmoitukseen oli laitettu /varattu/, ostaja oli halunnut maksaa varausmaksun puolet hinnasta että todella myyn hänelle enkä muille, mutta olin kipeänä ja siksi kauppoja ei vielä oltu lyöty lukkoon, ennen kuin tervehdyn. Siksi myös ilmoitus oli vielä Torissa, että ei häviä yhteystiedot poistetun ilmoituksen myötä.
Sain useita kyselyjä, mutta lisäksi kolme hyvin ärhäkkää viestiä, että miksi en myy jonon ohi heille ja miten olen ihan idiootti pskapää ja muuta vastaavaa ja vaan naiset tekee tämmösestä kaupanteosta hirveen haloon. Olin ihan että anteeks mitä just luin, kuten kerroin varausmaksu on jo maksettu ja odotan että tervehdyn niin kaupat kyllä toteutuu? No ei auttanut hirveä ragettaminen alkoi. Yleensä en estä muita kuin ghostaajia, mutta nykyisin estän myös nuo raivoajat ja raivottaret.
Penny Lame kirjoitti:
On niillä selityksillä ihan viihdearvoakin, kerran syy miksi tavarasta piti saada yli puolet alennusta oli se ettei sen mukana tullut alkuperäistä pahvilaatikkoa. Myin vieläpä uudenveroista polkuhintaan, mutta kyllä siinä olisi pitänyt tajuta ettei niin paljoa voi pyytää kun ei ole antaa mukaan laatikkoa jossa on kuva siitä tavarasta. Hyllyyn olis varmaan laitettu, muiden vedenkeittimien ja leivänpaahtimien ja lastenlasten kuvien viereen.
Joku ei ostanut minulta Partyliten isoa Hurrikaania (?) kun laatikko ei ollut täysin priima. :D Myymäni oli Torin halvin kyseinen tuote.
Toinen ostaja olisi myös halunnut 40e Vallilan verhoista 10e alennuksen kun hän asuu Ruotsissa ja postikulut ovat sinne 20e. Tarkistin postituksen hinnan ja se oli n.11e, Suomeen oli silloin muistaakseni joku 6e. Verhoja oli 3kpl ja olivat uutta vastaavia.
Penny Lame kirjoitti:
On niillä selityksillä ihan viihdearvoakin, kerran syy miksi tavarasta piti saada yli puolet alennusta oli se ettei sen mukana tullut alkuperäistä pahvilaatikkoa. Myin vieläpä uudenveroista polkuhintaan, mutta kyllä siinä olisi pitänyt tajuta ettei niin paljoa voi pyytää kun ei ole antaa mukaan laatikkoa jossa on kuva siitä tavarasta. Hyllyyn olis varmaan laitettu, muiden vedenkeittimien ja leivänpaahtimien ja lastenlasten kuvien viereen.
Oletko varma, ettei ollut kirppisjobbari?
Minusta on täysin turhaa tarinoida, miksi joku tuote pitäisi saada halvemmalla ja miksi en pääsekään hakemaan tuotetta kun mummi/kummi/kissan kaima joutui sairaalaan.
Selittely vie kaikilta aikaa, eikä kiinnosta. En minä sääli toista ja siksi jatka myyntiä hänen kanssaan, jos ei ekalla kerralla suju.