Mitä mä oon käsittänyt väärin? Asuntolainasta
Eli pitääkö ostettava kohde olla selvillä ennen kuin voi edes hakea lainaa? Ja pankki sitten päättää lähteekö rahoittamaan? Minä nolo kuvittelin että pankista voisi hakea jonkun lainatarjouksen jotta tietäisin minkä hintaluokan asuntoa kannattaa edes katsella.
Kommentit (12)
Jooensin haetaan pankista tarjois, onko edes mahdollista saada lainaa, ihan oikeessa oot.
Ainakin ennen pankista antoivat lainalupauksen, jonka perusteella tiesi, että saa lainaa ja kuinka paljon.
Lainalaskuri löytyy netistä millä voit arvioida.
Kyllä pankista saa lainalupauksen, jonka perusteella voi lähteä etsimään sitä asuntoa. Se lainalupaus on aina rajallisen aikaa voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pankista saa lainalupauksen, jonka perusteella voi lähteä etsimään sitä asuntoa. Se lainalupaus on aina rajallisen aikaa voimassa.
Ja siis sitten, kun se varsinainen ostettava kohde on löytynyt, siitä pitää toimittaa tiedot pankille, jotta voi saada sen lopullisen lainapäätöksen.
Olet tehnyt oikein eli hakenut lainalupausta, eli käytännössä laskennallista mahdollisuuttasi saada tuloillasi lainaa. Kuitenkin rahoituslaitoksena pankki tarkastelee lainan _myöntämiseen_ tarkemmin sitä yksilöityä kohdetta, onko se _kohde_ niin hyvässä kunnossa/sen arvoinen, että lainalle on vakuutta. Myyntihinta ei ole sama kuin vakuusarvo, ja joskus esim. kerrostalot joissa ei ole tehty riittävästi perusparannuksia eivät enää ole lainakelpoisia, joten pankki saattaa hylätä ko. kohteeseen rahoituslupauksensa. Silti se lainalupaus on sinulla voimassa mahdollisesti parempaan kohteeseen. Siksi ostotarjous täytyy aina tehdä ehdollisena 'mikäli pankki hyväksyy asunnon lainansa vakuudeksi', niin ei itse joudu ongelmiin jos pankki vetäytyy kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Lainalaskuri löytyy netistä millä voit arvioida.
Älä luota näihin lainkaan. Ei pidä paikkaansa edes 100000e tarkkuudella
Ap: pankki ostaa sen kohteen itselleen. Et sinä. Siinä syy miksi haluavat tietää mitä ostavat vai ottavatko lainkaan
Ensin haetaan lainalupaus pankista, eli minkä hintaista taloa saa katsella. Kun talo on löytynyt, niin pankin pitää vielä hyväksyä se, että rahoittavatko sellaisen talon. Siinä on taustalla se, että pankin pitää saada siitä omat takaisin, jos et maksa lainaa. Jos ostat jonkun ylihintaisen kuolemanloukun ja jätät maksamatta, niin pankki ei saa sitä myytyä.
Ainakin 5 v sitten sain ensin lainalupauksen, pitihän mun tietää maksimi budjetti ennen kuin aloin asuntoja tosissani katsomaan ja jos on oikein haluttu asunto ei sitä enään tarjousvaiheessa välttämättä ole aikaa metsästää lainaa, ehdollinen tarjous ei välttämättä ole se houkuttelevin jos kilpailee varmojen kauppojen kanssa.
Höpöhöpö. Ostaja ostaa asunnon itselleen ja pankki antaa siihen lainaa.
Pankki ei omista siitä asunnosta neliötäkään vaikka lainaa olisi 100%
Oikein teit nolo. On eri asia sata tai kolmesataa tonnia saada sitä lainaa.