Onko täällä muita, joiden vanhemmat matkustaa ulkomailla pariskuntana yli 80-vuotiaana?
Mun vanhemmat on sellainen pariskunta. Nytkin ovat Thaimaassa.
Kommentit (21)
Ei. Toinen on jo kuollut ja toinen käytännössä rampa.
Ei. Kukaan ei ole enää siinä kunnossa, että matkustaizi edes Suomessa.
Heh, mun vanhemmat eivät ole matkustaneet Suomen ulkopuolella koskaan. Saatiin heidät kyllä käymään Maarianhaminassa tuossa 10v sitten kun mentiin yhdessä ja autoimme joka asiassa, ja se olikin kuulemma heidän ensimmäinen ja viimeinen ulkomaanmatkansa 😄
Ovat kyllä ihan täysjärkisiä ihmisiä, mutta eivät vaan ole koskaan olleet kiinnostuneita matkailusta ulkomailla, tai jos joskus olisikin kiinnostanut niin eivät ole uskaltaneet.
Isovanhemmat on 82v ja 86v, ovat viettämässä talvea(3kk) Puerto de la Cruzissa. Keväällä menevät vielä Mallorcalle muutamaksi viikoksi.
Reissaavat niin kauan kun ovat terveitä ja hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Joo on. Ne on 78 ja 80, ja reissaavat 3-4 kertaa vuodessa. Viimeksi olivat syksyllä vaeltamassa Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitin. Sitä ennen Perussa. Nyt keväällä on pidempi muutaman viikon loma Kreetalla, kun siellä on keväällä kukkaloistoa ja villiyrttejä keräiltäväksi.
Vanhempasi ovat tosi hyvässä kunnossa. Olen itse perusterve kuuskymppinen ja olen miettinyt vaelluksia mm. Alpeilla, mutta epäilen, etten ehkä jaksaisi. Vaelsivatko he osan vai koko Santiago de Compostelan reitin, sehän on noin 800 km. Moni vaeltaa jonkin osan.
Mun samanikäiset vanhemmat tekee täyttä työpäivää yrityksessään. Kiire tehdä töitä. Isä sanookin leikillään, että jonkun se pitää veroja maksaa tässä maassa.
Ei ikä estä matkustamista. Talvella onkin hyvä olla paikassa, jossa voi liikkua liukastumatta.
Meidän talosta eläkkeellä olevat ovat poissa talvikuukaudet. En tiedä missä, mutta poissa ovat. Keväällä tukevat sitten vähäksi aikaa kaupunkiin, kunnes muuttavat vapun jälkeen mökille.
Eivät pariskuntana. Isä menee Pattayalle ja äiti Gambiaan.
Minkälaiset matkavakuutukset näillä ikämatkailijoilla on? Mitä tapahtuu sairaalaan jouduttaessa. Onko vakuutukseen enää mahdollista saada ambulanssilento takaisin Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset matkavakuutukset näillä ikämatkailijoilla on? Mitä tapahtuu sairaalaan jouduttaessa. Onko vakuutukseen enää mahdollista saada ambulanssilento takaisin Suomeen?
Pitää hankkia vakuutus, joka kattaa myös yli 80-vuotiaat. Kaikki matkavakuutukset eivät välttämättä kata.
Vierailija kirjoitti:
Sä et varmaan matkustele missään
Ihan super hienoa kun jotkut matkustaa tuossa iässä. Kiinnostaa, ovatko hoikkia ja urheilevatko? Koska itsekin haluan olla hyvässä kunnossa tuossa iässä.
Matkustivat. Ja oli isän viimeinen matka. Tuli sinkku arkussa pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on. Ne on 78 ja 80, ja reissaavat 3-4 kertaa vuodessa. Viimeksi olivat syksyllä vaeltamassa Santiago de Compostelan pyhiinvaellusreitin. Sitä ennen Perussa. Nyt keväällä on pidempi muutaman viikon loma Kreetalla, kun siellä on keväällä kukkaloistoa ja villiyrttejä keräiltäväksi.
Vanhempasi ovat tosi hyvässä kunnossa. Olen itse perusterve kuuskymppinen ja olen miettinyt vaelluksia mm. Alpeilla, mutta epäilen, etten ehkä jaksaisi. Vaelsivatko he osan vai koko Santiago de Compostelan reitin, sehän on noin 800 km. Moni vaeltaa jonkin osan.
Kyllä he vaelsivat sen koko reitin, mutta tosiaan ottivat aikaa ihan reilusti, ei mitään kunnianhimoisia päivämatkatavoitteita kuten monella nuoremmalla vaeltajalla. Saattoi jäädä vaikka muutamaksi päiväksikin johonkin paikkaan, jos siltä tuntui. Äidillä tuli jossain vaiheessa iskiaskipuja, jonka takia tarvi pitää jossain kaupungissa vähän taukoa hotellissa, mutta siitä se sitten tokeni taas ja jatkoivat.
Hyväkuntoisia kyllä ovat, vähän jopa pakkomielteisiä liikunnasta, kuntosalilla on käytävä 2-3 kertaa viikossa ja joka päivä saatava ne 10 000 askelta vähintään täyteen olipa sää mikä vaan. Mä olin yhdessä vaiheessa elämääni lihava, ja huvitti että olin selvästi huonokuntoisempi kuin ikääntyneet vanhempani :D Varsinkin isän suvussa on tuota vanhaksi asti pirteyttä paljon, esim. isänsä 88-vuotiaana vielä sukelsi jotain rysiään jään alta avannosta ja teki riuskasti kaikenlaisia ruumiillisia töitä. Kuoli sitten kyllä nopeasi aivohalvaukseen parin vuoden päästä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Eivät pariskuntana. Isä menee Pattayalle ja äiti Gambiaan.
Kummatkin saavat ...
Enimmäkseen käyvät Lapissa hiihtämässä, mutta matkustelevat kyllä myös ulkomailla edelleen (80 ja 79). Ovat erittäin hyvässä kunnossa molemmat. Käyvät kuntosalilla ja liikkuvat muutenkin paljon, hiihtoa, uintia, kävelyä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan on matkavakuutus, jonka voimassaolo ei lopu esim. 80-vuotiaana, niin ihan samalla tavalla nuo toimii kuin nuoremmillakin matkailijoilla, jotka myös toisinaan voivat lomillaan tarvita lääkäri- ja sairaalapalveluita.
Omat vanhemmat on eronneet aikapäiviä mutta reissaavat omilla tahoillaan. Toinen sanoi viime kesänä että hänen reissut alkaa olla reissattu. Ei halua lentää eikä laivaankaan portaiden takia. En usko sen toisenkaan enää matkoille lähtevän vaikkei asiasta suoraan puhetta ole ollutkaan.
Mun vanhemmat on matkustaneet, mutta isä sai jouluna sydäninfarktin ja on tehty pallolaajennus, ja nyt vähän puhuu, että hänestä olisi mukavampi matkailla vaan kotimaassa, että jos jotain tapahtuu niin on helpompi. Äiti ei siitä tykkää yhtään, koska hänelle matkat lämpimään talvella on henki ja elämä. Saa nähdä mitä siinä tapahtuu, hyväksyykö äitikin lopulta vain kotimaanmatkailun, päättääkö isä sittenkin vielä lähteä edes johonkin turvallisempiin Euroopan kohteisiin, vai matkaileeko äiti yksin.
Tämä on mun unelma vanhuuden päiville. Toivottavasti saamme olla vaimon kanssa suht terveenä eläkkeellä. Meillä molemmilla nyt ikää mittarissa n. 55 vuotta, joten reilu 10 vuotta vielä töitä toivottavasti tehtävänä. Vielä kun lapset pääsisivät mukavasti elämässään eteenpäin. m55